۰ نفر

زوج های جوان بخوانند؛ فداکاری در این مواقع جایز نیست

۳۰ شهریور ۱۴۰۱، ۱۸:۰۷
کد خبر: 669817
زوج های جوان بخوانند؛ فداکاری در این مواقع جایز نیست

ما باید فردی که دوستش داریم را به خاطر گذشته‌ای که داشته ببخشیم، به این علت که همه ما خطاکاریم و ممکن است اشتباهاتی را خواسته یا ناخواسته مرتکب شویم.​

فداکاری های اشتباه و مخرب در زندگی مشترک

به گزارش اقتصاد آنلاین، گاهی بخشش دیگران، نه تنها موجب آرامش خاطر ما می‌شود، بلکه به تداوم رابطه نیز کمک می‌کند. طرف دیگر، رفتار‌هایی هستند که به هیچ عنوان قابل بخشش نمی‌باشند، از این رو که تاثیرات منفی آن‌ها تا آخر عمر گریبان مان را خواهند گرفت. البته بخشش همیشه به معنای ادامه دادن رابطه نیست، ما گاهی طرف مقابل مان را به خاطر اشتباهی که مرتکب شده می‌بخشیم، اما تصمیم می‌گیریم که رابطه را تمام کنیم.

در نهایت آنچه اهمیت دارد، آرامش خود ماست. آیا می‌دانید که چه رفتار‌هایی در رابطه عاطفی قابل بخشش اند و کدامیک نیستند؟ اگر دوست دارید بدانید که کجا‌ها باید گذشت کنید و کجا‌ها از شریک زندگی تان بگذرید، در ادامه مطلب با ما همراه باشید

ما باید فردی که دوستش داریم را به خاطر گذشته‌ای که داشته ببخشیم، به این علت که همه ما خطاکاریم و ممکن است اشتباهاتی را خواسته یا ناخواسته مرتکب شویم. اگر او با خانواده اش رفتار اشتباهی کرد، اگر آنجا که دوستانش به او احتیاج داشتند حاضر نبود، اگر جایی نتوانست آنطور که باید انتظارات دیگران را برآورده کند یا حتی انگیزه لازم را در محیط کار نداشت... او را ببخشید.

اگر او در گذشته نمی‌دانست که از زندگی چه می‌خواهد یا چگونه باید زندگی بهتری داشته باشد، اگر او شریک ایده آلی در رابطه قبلی اش نبود یا قلب کسی را شکست، باز هم لایق بخشیدن است، زیرا او در گذشته زندگی نمی‌کند، بنابراین بهتر است که او را در زمان حال قضاوت کنید نه با اشتباهاتی که در گذشته انجام داده است.

او را برای آنچه امروز هست، نبخشید

درست است که شما باید شریک زندگی تان را به خاطر اشتباهاتی که در گذشته انجام داده، ببخشید، اما به شرطی که اشتباهاتش را قبول کرده و دیگر آن‌ها را تکرار نکند. در واقع شما نباید انتخاب‌های اشتباه او را در زمان حال نادیده بگیرید، زیرا زمان حال فرصتی برای اوست تا خودش را تغییر دهد، پس اگر این تغییرات را احساس نکردید، بدانید که او همان آدمی است که در گذشته بوده و قصد تغییر هم ندارد. اگرچه تغییر شخصیت یک شبه رخ نمی‌دهد، اما شما باید تغییرات را، هر چند کوچک، در او احساس کنید، در غیر این صورت بخشش اشتباه است.

به عنوان مثال رفتار‌های اشتباه او را با خودتان، تنها به این علت که او گذشته تلخی داشته، نباید نادیده بگیرید. اگر شما گذشته او را کنار گذاشته اید، او هم باید قدردان حمایت و گذشت‌های شما باشد و تمام تلاشش را برای تغییر رفتار خود انجام دهد، در غیر این صورت ببخش دوباره تنها به ضرر شما تمام خواهد شد.

زناشویی

اگر دل شما را شکست، ببخشیدش

شاید فکر کنید کسی که قلب شما را شکست، ارزش بخشیدن ندارد، اما شما باید این کار را انجام دهید به این علت که خود شما لایق آرامش هستید. اگر شریک زندگی تان نتوانست نیاز‌های شما را برآورده کند، اگر شما را ترک کرد یا اگر زیر قول هایش زد، ببخشیدش، حتی اگر از او جدا شدید. اگر به خاطر رفتار‌های طرف مقابل تان ناامید هستید، اگر باعث شده که از عشق متنفر شوید، اگر آنجا که به او احتیاج داشتید و او در کنارتان نبود، اگر برای شما نجنگید یا آنطور که باید دوست تان نداشت، تنها برای این که باری از روی دوش خودتان بردارید، او را ببخشید. در واقع رفتار‌های اشتباه او چیزی از ارزش شما کم نکرده است، بنابراین تنها برای آرامش خودتان، اشتباهات او را نادیده بگیرید.

او را نبخشید اگر باعث شد که نسبت به خودتان حس بدی داشته باشید

برخی از افراد هستند که آهسته آهسته نظر شما را نسبت به خودتان تغییر می‌دهند، در واقع کاری می‌کنند که شما از خودتان متنفر شوید. رفتار اینگونه افراد را نباید بخشید. آن‌ها به تدریج شما را متقاعد می‌کنند که علت تمام اشتباهات پیش آمده، خود شما هستید و این شمایید که باید رفتارتان را تغییر دهید. نتیجه این رفتار نه بهبود رابطه بلکه کاهش اعتماد به نفس شما را به همراه خواهد داشت. پس از مدتی شما احساس می‌کنید که برای او کافی نیستید و برای خشنود کردن او باید خودتان را تغییر دهید و در نهایت تبدیل به آدمی می‌شوید که هیچ لذتی از زندگی نمی‌برد. افرادی که باعث می‌شوند شما نسبت به خودتان حس ناامنی کنید یا آن‌هایی که شما را وادار می‌کنند خودتان را کمتر از آنچه هستید تصور کنید، را نبخشید بلکه هر چه سریع‌تر از زندگی تان حذف کنید.

افرادی که از شما محافظت می‌کنند را ببخشید

آدم‌ها گاهی برای محافظت از کسانی که دوست شان دارند، حقیقت را پنهان می‌کنند. به عنوان مثال اگر شریک زندگی تان از مشکلات خود، تنها به این علت که شما را ناراحت نکند، سخن نگفت، او را ببخشید یا اگر شما را از شرایطی دور نگه داشت تا آسیب نبینید، سرزنش اش نکنید. این گونه افراد در آن لحظه فکر می‌کنند که مهمترین عامل محافظت از شماست، به بیان دیگر آن‌ها نمی‌دانند که چگونه با کمترین آسیب شما را درگیر مشکلات شان کنند، بنابراین تنها کاری که به ذهن شان می‌رسد دور نگه داشتن شماست. شما نیز پس از یافتن حقیقت، آن‌ها را ببخشید، زیرا که آن‌ها لایق این بخشش هستند.

اگر به شما دروغ گفت، نبخشیدش

دروغ یکی از رفتار‌هایی ست که نباید ساده از آن گذشت. حتی اگر طرف مقابل تان به شما دروغ مصلحتی گفت، نباید او را ببخشید، زیرا همین دروغ‌ها پس از مدتی تبدیل به دروغ‌های بزرگ‌تر می‌شوند. شما نباید به فردی که یک بار به شما دروغ گفته شانس دوباره دهید. اعتمادی که رفته هیچگاه باز نمی‌گردد، بنابراین با نادیده گرفتن آن، تنها خودتان را کوچک کرده اید. زندگی با اافراد دروغگو به شما حس ناامنی می‌دهد.

در واقع آن‌ها با دروغ شان به شما ثابت می‌کنند که لیاقت صداقت را از نظر آن‌ها نداشته اید. فردی که فکر می‌کند تنها در مواقعی که خودش بخواهد، باید حقیقت را به شما بگوید، فردی غیر قابل اعتماد و نابخشودنی است، از آن ساده نگذرید.

ببخشیدش اگر به شما اجازه داد تا رابطه را تمام کنید

اگر شما تصمیم گرفتید که رابطه را تمام کنید، طرف مقابل تان هم مانع تان نشد، عصبانی نشوید. درست است که از او انتظار دارید جلوی شما را بگیرد، اما او را ببخشید، زیرا او هم آرامش شما را می‌خواهد و فکر می‌کند که شما لایق بهترین‌ها هستید، چیزی که در رابطه با او به دست نیاورده اید. اگر فردی شما را دوست داشته باشد، آرامش شما را به آرامش خودش ترجیح می‌دهد؛ بنابراین اگر او با این تصور که شما بدون او زندگی شادتری دارید، مانع از رفتن شما نشد، او را ببخشید.

اگر شما را رها کرد، نبخشیدش

اگر شریک زندگی تان برای فرار از بار مسئولیت شما را رها کرد، هرگز نبخشیدش. به عنوان مثال ما از شریک زندگی مان انتظار داریم تا در مواقع ناراحتی کنارمان باشد و به درد و دل هایمان گوش دهد، اما اگر او در این شرایط شما را تنها گذاشت و به جای جسارت، ترسید و عقب نشینی کرد، بهتر است که او رها کرده و هرگز نبخشیدش. میان فردی که جایش همیشه خالی ست، با او که هیچگاه شما را تنها نمی‌گذارد، فرق بسیار است.

اگر شما را آنطور که می‌خواستید دوست نداشت، او را ببخشید

هر کسی زاویه دید خود را در رابطه عاطفی دارد، این که شریک زندگی تان آنطور که شما دوست دارید با شما رفتار نمی‌کند، بدین معنی نیست که به شما بی علاقه است، بلکه هر کسی به شیوه خود احساسات اش را نشان می‌دهد؛ بنابراین زمانی که او فکر می‌کند به بهترین شکل ممکن در رابطه است، ناامیدش نکنید.

اگر در شرایطی خاص نتوانست مانند آنچه شما دوست دارید، رفتار کند، او را ببخشید. شاید به راستی او قبل از شما چنین تجربه‌هایی نداشته و راه درست را نمی‌داند، پس دست از پیش داروی بردارید و از رفتار‌هایی که برایتان چندان خوشایند نبوده، بگذرید. اگر او را دوست دارید، انتظارات تان را از او به زبان آورید، مطمئنا او نیز تمام تلاش خود را براب خشنودی شما خواهد کرد.

اگر برای شما ارزشی قائل نیست، نبخشیدش

اگر شریک زندگی تان با شما طوری رفتار کرده که حس می‌کنید هیچ جایگاه و ارزشی برای او ندارید، هیچوقت نبخشیدش. یک رابطه نیازمند توجه، عشق و مهربانی ست و رفتار فردی که این موارد را نادیده می‌گیرد، توجیه ناپذیر است. بدتر از آن فردی است که جدا از بی احترامی رفتاری و کلامی، از خشونت‌های بدنی استفاده می‌کند.

از فردی که تنها شما را برای زمان‌هایی خاص می‌خواهد، به بیان دیگر شما را یک شی فرض می‌کند، دوری کنید، زیرا که این عشق نیست بلکه سو استفاده از شرایط است. با این اوصاف، افرادی که به شما، اهداف تان یا خانواده و دوستان تان بی احترامی می‌کنند، هرگز قابل بخشش نیستند.