۰ نفر

کودکم هر شب وحشت زده از خواب بیدار میشه؛ چیکار کنم؟

۲۴ شهریور ۱۴۰۱، ۲۲:۴۰
کد خبر: 668345
کودکم هر شب وحشت زده از خواب بیدار میشه؛ چیکار کنم؟

اختلال وحشت خواب نوعی از اختلالات خواب است که در آن فرد تا حدی از شدت ترس زیاد از خواب بیدار می شود، در حالی که هنوز خواب است این حالت نوعی از خواب تجزیه ای است.

اختلال وحشت خواب چیست؟

به گزارش اقتصاد آنلاین؛ اختلال وحشت خواب عبارتند از: برخاستن از خواب در ثلث اول شب در حین خواب NREM عمیق (مراحل ۳ و ۴) به علت رویارویی وحشتناک. وحشت خواب تقریبا همیشه با گریه یا فریادی گوشخراش و همراه با تظاهرات رفتاری اضطراب شدید تا حد حمله ی هول (وحشت زدگی) آغاز می شود.به طورمشخص بیمار با حالتی وحشت زده در بستر می نشیند، جیغ بلندی می کشد و گاهی بلافاصله بیدار شده و احساس وحشت شدیدی به او دست می دهد. بیمار ممکن است در حالتی از اختلال موقعیت سنجی بیدار بماند ولی اغلب به خواب می رود و همچون خوابگردی، دوره مزبور را فراموش می کند.

تفاوت اختلال کابوس باوحشت شبانه در اسن است کهاولا فرد در اختلال کابوس، رویا را به خوبی به یاد می آورد اما در وحشت شبانه بیمار واقعه را به خاطر نمی آورد. دوما اختلال کابوس عموما در اواخر شب رخ می دهد، اما وحشت شبانه غالبا در چند ساعت ابتدای خواب رخ می دهد.

شیوع

وحشت خواب به صورت دوره های مجزا به خصوص در کودکان شایع است. حدود ۱ تا ۶ درصد کودکان، مبتلا به این اختلال هستند. شیوع آن در پسرها بیشتر از دخترهاست و یک زمینه خانوادگی نیز دارد.


در این زمینه بخوانید؛

سن تنها ماندن کودک در خانه کی هست؟

چه سنی برای استفاده کودک از تلفن همراه مناسبه؟

برای داشتن فرزند نابغه چیکار کنیم؟


 

علائم اختلال وحشت خواب

وحشت در خواب کودک

علائم این اختلال عبارتند از:

بیدار شدن ناگهانی با اضطراب شدید

بیش تحریکی دستگاه خودکار

حرکت کردن

همراه با گریه و فغان

به یاد نیاوردن و وقوع در خواب NREM

فشار خون بالا

ضربان قلب بالا و تند

عرق کردن بیش از حد (تعریق)

چشم های وحشت زده با مردمک های گشاد

علل اختلال وحشت خواب

علل و عوامل مختلفی در ایجاد این اختلال می تواند نقش داشته باشد مانند:

تب در کودکان

تب

کم خوابی

خستگی مفرط

بهم ریختن ساعت خواب فرد

وحشت زدگی در خواب گاهی با شرایطی ایجاد می شود که در خواب تداخل ایجاد می کند، مانند:

تنفس بی نظم در خواب (آپنه خواب)

سندرم پاهای بی قرار

مصرف برخی از داروها

اختلالات خلقی، مانند افسردگی و اضطراب

مصرف الکل (در بزرگسالان)

تشخیص اختلال وحشت خواب

برای تشخیص این اختلال، پزشک سوابق پزشکی و علائم بیماری را بررسی می کند. پزشک معاینه بدنی انجام می دهد و در مورد سابقه خانوادگی و مشکلات خواب از بیمار سؤالاتی می پرسد. علاوه بر آن برای تشخیص بهتر می تواند مطالعه خواب شبانه پلی سومونوگرافی را تجویز کند.

درمان اختلال وحشت خواب

روان شناس کودک

در بیشتر کودکان، وحشت های شبانه در نهایت فروکش می کنند و نیازی به درمان ندارند.

مدت زمان یک دوره عموماً کوتاه است اما اگر والدین سعی کنند کودک را از خواب بیدار کنند ممکن است طولانی شود. بیدار کردن کودک ممکن است تحریک او را قوی تر کند. به همه این دلایل، مهم است که بگذارید دوره وحشت خواب تمام شود و فرد هوشیار باشد.

هیپنوتیزم نیز برای درمان می تواند موثر باشد. افراد ممکن است حساسیت کمتری نسبت به وحشت در خواب داشته باشند.

یک تکنیک دیگر این است که دقیقاً قبل از شروع وحشت خواب فرد از خواب بیدار شود. با این روش از تکرار این اختلال جلوگیری می شود.

روان درمانی یا مشاوره در بسیاری از موارد می تواند مفید باشد. برخی شواهد نشان می دهد که رعب و وحشت در شب می تواند ناشی از کمبود خواب یا عادت های بد خواب باشد. در این موارد، بهبود میزان و کیفیت خواب کودک می تواند مفید باشد. بنابراین، استرس بیش از حد یا درگیری در زندگی کودک نیز می تواند در خواب او نیز تأثیر بگذارد، داشتن برخی از استراتژی ها برای کنار آمدن با استرس همراه با روان درمانی می تواند طول دوره ها را کاهش دهد. اگر کودک همچنان دارای بسیاری از وقایع وحشت شبانه باشد، می توان یک روش پلی سومونوگرافی را توصیه کرد.

جمع بندی

برخی از راهکار ها می تواند این اختلال را در فرزند شما کاهش دهد مانند:

برنامه ی خواب کافی برای کودکتان داشته باشید

کودک خود را از استرس و اضطراب دور کنید

محیط آرامی برای خواب کودک خود فراهم کنید

برای کودک خود قبل از خواب کتاب بخوانید

این اختلال با افزایش سن از بین می رود. اما اگر خیلی نگران فرزند خود هستید می توانید به پزشک مراجعه کنید. در بزرگسالان نیز با مراجعه به پزشک فورا این اختلال تسکین می یابد.