۰ نفر

چند راهکار برای اینکه حسرت گذشته را نخوریم

۲۱ شهریور ۱۴۰۱، ۲۳:۴۵
کد خبر: 667464
چند راهکار برای اینکه حسرت گذشته را نخوریم

رهایی از حسرت گذشته چگونه ممکن است؟ چیزی به عنوان زندگی بدون تاسف و حسرت وجود ندارد. پشیمانی و حسرت هر دو احساس های واقعی و رایج و یک الگوی تفکر هستند که در آن فرد به طور مداوم ناراحت گذشته می شود و در مورد یک رویداد، واکنش یا سایر اقدامات خود که می توانست انجام دهد فکر می کند.

به گزارش اقتصاد آنلاین؛ با گذشت زمان حسرت و پشیمانی می تواند به بارهای دردناک تبدیل شود که با شادی فعلی شما تداخل پیدا می کند.باعث غم و اندوه مزمن در شما شده و آینده روشن را تحت شعاع قرار می دهد. پشیمانی غیر مولد شما را از حرکت به جلو باز می دارد.  

حسرت و پشیمانی

حسرت و پشیمانی چیست؟ پشیمانی یک روش خودانتقادی ناکارامد از تفکر یا احساسی است که در آن شما خود را برای چیزهایی که اتفاق افتاده است سرزنش می کنید. پشیمانی سازنده می تواند به شما کمک کند رفتار خود را برای آینده تغییر دهید.

پشیمانی غیر سازنده جایی که شما به طور کامل خود را سرزنش می کنید می تواند تنش مزمن ایجاد کند که منجر به مشکلات سلامتی می شود. 

حسرت خوردن شامل چیزهایی می شود که در گذشته انجام داده اید و نتیجه مطلوب نداشته است و یا انجام نشده است و فرصت آن از دست رفته است. به عنوان مثال شما حسرت رد کردن پیشنهاد شغلی را می خورید که سال ها قبل دریافت کرده اید.

حسرت ناراحتی


در این زمینه بخوانید؛

آدم های موفق این وابستگی ها را کنار می گذارند!

چجوری می تونیم تنفر از دیگران رو از دلمون بیرون کنیم؟

این ۷ رفتار؛ شما را در جامعه عزیزم و محترم می کند!


احساسات ناشی از حسرت را شناسایی کنید. تجربه این احساسات از فردی به فرد  دیگر متفادت می باشد اما به صورت کلی احساسات حسرت و پشیمانی شامل: غم، از دست دادن، خشم و عصبانیت، شرم و اضطراب است.

اهمیت شناسایی احساسات و دلایل حسرت خوردن

برای رهایی از حسرت گذشته باید دلایل این حسرت خوردن را به خوبی بشناسید. به عنوان مثال وقتی فرد فکر انجام دادن یا ندادن یک عمل در گذشته را نشخوار می کند، به این معنا که در مورد این رویداد اکثر مواقع روز فکر می کند احساس شکست و ناامیدی به سراغ او می آید.

در مورد آنچه که انجام داده است یا به زبان اورده است؛ در مورد آنچه که آرزو داشته است ای کاش به طور متفاوتی انجام می شد تا وضعیت فعلی او را تغییر دهد. 

بازنگری مداوم و حسرت خوردن دائمی موجب عدم کنترل اضطراب می شود و منجر به نگرانی در مورد تصمیمات آینده شده که بعدا دور باطل حسرت خوردن های تازه تر بابت از دست دادن فرصت ها تکرار می شود. شناسایی احساسات تجربه شده باعث کاهش حس حسرت و تبدیل شدن آن به موتور محرکه ای برای بهبودی اوضاع می شود. مردم به دلایل مختلف احساس پشیمانی و حسرت دارند. تجربیات متفاوت و معمولی که به شرح زیر می باشد.

۱- شیوه زندگی

خستگی ناامیدی ناراحتی

بسیاری از مردم در دوره هایی از زندگی با فکر کردن به شرایط فعلی زندگی پشیمان می شوند که چرا به یک کشور دیگر مهاجرت کردند و یا چرا مهاجرت نکردند. ممکن است آرزو کنند که ای کاش پیشنهاد خرید یا فروش خانه را پذیرفته بودند. به عنوان مثال شما از کشوری به کشور دیگر نقل مکان کردید به این امید که یک زندگی متقاوت تری را تجربه کنید.

اما فقط چند ماه بعد شما شغلی را پیدا کرده اید و زندگی در محله تازه آغاز شده است و هر روز احساس یکنواختی می کنید. مساله دیگر مربوط به سبک زندگی، شیوه نگرش به مسایل و غصه خوردن برای مسایل بی اهمیت و یا از دست دادن جوانی می باشد.

۲-شرایط شغلی و خانوادگی

مردم گاهی از اینکه از مسیر شغلی متفاوت و پیگیری شغل های رویایی خود پیروی نکرده اند احساس پشیمانی و حسرت می کنند. حسرت اینکه پیشنهادات شغلی خاصی را رد و یا پذیرفته اند. به عنوان مثال شما هر روز به دفتر کار خود می روید و آرزو می کنید که فرصتی را برای داشتن یک شغل بهتر به دست بیاورید یا کارفرمای دیگری در کسب و کار خود داشته باشید.

حسرت خوردن از اینکه چرا در دوره ای از روابط با خانواده اختلافات خود را با یک عضو از آن یا دوست صمیمی خانوادگی حل نکرده اند به ویژه اگر فرد دیگر در این دنیا نباشد. یا آن ها پشیمان از این هستند که وقت بیشتری را با اعضای خانواده مسن تر صرف نکرده اند.

خستگی ناامیدی ناراحتی

به عنوان مثال شما برای کار خود یا همسر خود چندین جا به جایی را متحمل شده اید. دوری از خانواده باعث نشد که به اندازه کافی تلاش کنید تا از طریق تماس های تلفنی یا تصویری با مادربزرگ خود دیداری تازه کنید. حالا که او درگذشته است پشیمان از این هستید که ای کاش تلاش بیشتری صرف می کردید.

۳-  فرزندآوری و ازدواج

برخی از افراد ممکن است از آغاز کردن یک زندگی مستقل و تشکیل خانواده و متعاقب آن بچه دار شدن پشیمان شوند و حسرت روزهای قبل از فرزنداوری را بخورند. به عنوان مثال یک خانواده را با حضور بچه شکل داده اید زیرا صرفا می خواسته اید رویای همسر خود را تحقق بخشید.

یک سال بعد از شرایط والد بودن لذت نمی برید و رابطه شما با شریک زندگی رو به سردی گذاشته است و این برای شما رنج اور است. در نظر داشته باشید بسیاری از مادران و پدران پس از تولد نوزاد افسردگی پس از زایمان را تجربه می کنند. اگر فکر می کنید ممکن است به افسردگی مبتلا شده باشید کمک های حرفه ای دریافت کنید.

بخشی از جامعه گاهی علی رغم تصمیم اولیه مبنی بر ازدواج کردن و یا نکردن خلاف آن را انجام داده اند. یا از زمان ازدواج خود و یا از انتخاب شریک خود پشیمان هستند. برخی حتی ممکن است صرفا با انتخاب والدین خود متاهل شده باشند. شما با شوهر/همسر خود ازدواج کردید زیرا خانواده از شما و آن ها خواسته اند که تن به این ازدواج بدهید.

تنهایی ناراحتی دختر جوان

پس از چند سال زندگی مشترک متوجه می شوید دیدگاه های متفاوتی دارید که منافع شما را تامین نمی کند. اغلب در مورد آنچه که در طول زندگی از دست دادید و می توانستید داشته باشید حسرت گذشته را می خورید.

راهکارهایی برای رهایی از حسرت گذشته

از درمان شناختی-رفتاری (CBT) استفاده کنید. تمرینات CBT به شما آموزش می دهد تا عادت ها و الگوهای ناسالم تفکر خود را تغییر دهید و بتوانید احساسات خود را از پشیمانی، شرم و خشم تخلیه کرده و احساسات سالم جایگزین کنید. بر روی هیجانات عاطفی موثر و کارامد در جهت بهبودی هر گونه افکار مضر و غیر مولد تمرکز کنید.

CBT برای کاهش و جایگزینی احساسات پشیمانی و اضطراب کار می کند. به جای آنکه به سادگی به خود بگویید که فکر کردن در مورد گذشته را متوقف کن و سپس ناکام بمانید از این روش برای کمک به خود در مسیر مقابله بهتر با پشیمانی به روش درست استفاده کنید.

۱-نوشتن و نام بردن حسرت ها

با وجود حس پشیمانی مردم اغلب تعجب می کنند چرا هنوز آن ها به بعضی خواسته ها عمل می کنند و به بعضی دیگر نه و این اغلب جایی است که مردم گیر کرده اند. فهرست حسرت های خود را و هر سوالی که از خود درباره چرایی رخ دادن و ندادن آن ها دارید فهرست کنید.

به عنوان مثال شما تعجب می کنید که چرا رفتار خاصی در یک موقعیت از شما سر زده است. از طریق لیست می توانید پیگیری کنید و "چرا"ی سوالات را به "چه چیز بهتر بعدی" تغییر دهید. 

نوشتن

شما ممکن است از خود بپرسید چرا من در سال گذشته کمتر به صحبت های فرزندم گوش کردم و بیشتر پرخاشگری نشان دادم؟ سپس برای چیز بعدی که قرار است جایگزین کنید فکری بکنید. به طور مثال می توانید با خود بگویید که پس از کار به دلیل خستگی آستانه تحمل بسیار کمی دارید. در آینده شما می توانید قبل از اینکه با کودک خود روبرو شوید چند دقیقه زمان بگیرید و استراحت کنید.

۲-درس گرفتن از اشتباهات و استفاده از تجارب

حسرت و پشیمانی می تواند ابزار یادگیری مهمی برای گام های بعدی تصمیم گیری در آینده باشد. سعی کنید به دنبال درس های آموخته شده باشید و تشخیص دهید که عبرت های زندگی شما را عاقل و بالغ تر می کند. به عنوان مثال اگر شما پشیمان هستید که چرا با همسر خود با احترام رفتار نمی کردید حال متوجه شده اید که بی احترامی به همسر باعث می شود او احساس وحشتناکی داشته باشد. کسب این شناخت و آگاهی شما را به یک همسر و شخص عاقل و مهربان تر تبدیل می کند. 

آنچه را آموخته اید در جنبه های مختلف زندگی واقعا اعمال کنید. آنچه که حسرت آن را می خورید و بابت آن پشیمان هستید نیز ممکن است چیزهایی باشد که در مورد خود و دیگران آموخته اید. داشتن این دانش شانس انتخاب یک شیوه مشابه در آینده را کاهش می دهد. اطمینان حاصل کنید که حکمت را به دست آورده اید. به عنوان مثال اگر شما آموخته اید که بی احترامی به همسر شما باعث می شود همسر شما احساس بی اعتمادی داشته باشد دوباره آن را در آینده انجام ندهید.

۳-کنترل کردن احساس حسرت

چگونگی و شکل حسرت و پشیمانی شما از گذشته، آینده شما را تحت تاثیر قرار می دهد. در حالی که شما نمی توانید آنچه را که در گذشته اتفاق افتاده تغییر دهید می توانید انتخاب کنید که چگونه گذشته شما بر روی حال و آینده شما تاثیر مثبت بگذارد.

به عنوان مثال شما نمی توانید میزان تلاش خود برای امور تحصیلی در دانشگاه و یا تلاش برای ترفیع رتبه در محل کار را بیشتر کنید و شرایط فعلی را تغییر دهید. اینکه چقدر و چه میزان در گذشته سعی کرده اید یا نکرده اید همان جا متوقف شده است. اما می توانید انتخاب کنید که اجازه ندهید حسرت گذشته شما را در حال حاضر به احساس گناه بکشاند.

سرزنش خود به عنوان پشیمانی ناکارامد به دلیل چیزهایی که فراتر از کنترل شما به نظر می رسد آن را عمیقا به یک عادت تبدیل می کند و تمام انرژی مفید و کارساز شما را تحلیل می برد. اگر شما برای بهبودی خود و یا عمل کردن بر روی فرصت های پیش رو حرکت کنید نتیجه می گیرید.

هنگامی که از یک فرصت از دست رفته مطلع هستید حال فرصت تحصیلی باشد یا مالی و یا عاطفی، احتمال بیشتری وجود دارد که اشتباهات را در آینده اصلاح کنید.

۴-اقدامی فراتر از پشیمانی و بخشش خود

شما تنها کسی نیستید که در مورد بخشی از زندگی خود احساس پشیمانی و حسرت دارد. در نظر بگیرید که دیگران ممکن است از اشتباهات خود عبور کنند. به یاد داشته باشید که مهارت همدلی با دیگران به شما کمک می کند تا احساسات دیگران را درک کنید. ممکن است شما را به عمق چالش های خود بکشاند اما بهتر است واقعا به دیگران گوش دهید.

به عنوان مثال اگر شما در دوران نوجوانی مشغول مصرف نوشیدن سنگین الکل و یا مصرف مواد بوده اید و اکنون حسرت روزهای جوانی را می خورید درک عمیقی از اینکه فرزند شما بعد از یک شب الکل نوشیدن چه احساسی را تجربه می کند به دست می اورید و درک حرف های او برای شما آسان تر خواهد بود.

حسرت خوردن و پشیمانی بابت گذشته باعث ناراحتی نسبت به خود و دیگران می شود. به جای خسرت خوردن یاد بگیرید که خود را بابت کم کاری ها و کوتاهی های احتمالی ببخشید. شفقت با خود و مهربانی نه تنها احساس پشیمانی شما را کاهش می دهد بلکه می تواند عزت نفس شما را نیز بهبود ببخشد.

عزت نفس و اعتماد به نفس سالم برای بسیاری از زمینه های زندگی از جمله روابط شما حیاتی است. سعی نکنید حسرت خوردن را به طور کل حذف کنید. در عوض خود را با یاداوری اشتباهات و احساسات ناشی از آن رو به جلو حرکت دهید.

تنهایی ناراحتی دختر جوان

۵-جایگزینی حسرت از گذشته با باور به دریافت هدیه از زندگی

شما ممکن است در مورد تاسف و حسرت خود از گذشته با شکلی از اظهارات زیر فکر کنید. من باید به دست می آوردم ... . من می توانستم داشته باشم ... . من نمی توانم باور کنم ... . چرا من ... . این شکل از واگویه ها را به اظهارات قدردانی تغییر دهید.

در مورد گذشته به طور متفاوتی فکر کنید تا ذهن شروع به خالی شدن از احساس غم و اندوه حاصل از حسرت بکند. توجه کنید هنگامی که خود را با فکر یک بیانیه حسرت بار مشغول می کنید آن را به بیانیه ای از قدردانی تغییر دهید.

تغییر رویه به شما کمک می کند به شیوه ای سازنده تر درباره گذشته مانند یک نور مثبت که بر جهان شما تابیده است نگاه کنید. به عنوان مثال جمله کاش من باید به دانشگاه رفته بودم را به هنوز چندان هم دیر نیست که بتوانم به دانشگاه بروم تغییر بدهید.

یا جمله من می توانستم سعی کنم کمتر الکل مصرف کنم را با خوشبختانه هنوز می توانم سعی کنم نوشیدن الکل را متوقف کنم جایگزین کنید. 

سخن آخر درمورد رهایی از حسرت گذشته

شما نمی توانید آنچه را که در گذشته اتفاق افتاده است تغییر دهید. اما قدرت انتخاب این را دارید که از لحظه الان به بعد را چگونه آن را سپری کنید. بیش از حد به خود سخت نگیرید. توانایی ها و شرایط در دسترس خود را تجسم کنید و کارهایی را انجام دهید که در راستای جبران گذشته و بهبود اینده باشد.

به دنبال گروه های پشتیبانی و یا یک مشاور به منظور کشف چگونگی تسکین از حسرت و پشیمانی باشید. شما تنها نیستید. همه چیز به دلایل مختلف و خارج از کنترل شما اتفاق می افتد. بنابراین گذشته را فراموش کرده و پشت سر بگذارید.

گاهی اوقات سخت است که چیزی را فراموش کنید و پیشرفت شما در آینده را مختل می کند. اما باید آن را با توجه به چیزهای دیگر مانند گرفتن پشتیبانی دوستان و انجام کارهای امیدبخش و ارامش دهنده انجام دهید.

اگر در هر لحظه حسرت و پشیمانی شما را به افسردگی کشانید و رفتار غیرطبیعی، عدم خودکفایی یا افکار خودکشی تبدیل شد با پزشک، روانشناس و هر شخص امین دیگری وارد گفتگو شوید.