۰ نفر

بالغ بر ۶۰۰ هزار دانش آموز از تحصیل بازمانده اند

۱۵ مرداد ۱۴۰۱، ۲۰:۴۳
کد خبر: 659030
بالغ بر ۶۰۰ هزار دانش آموز از تحصیل بازمانده اند

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش‌وپرورش از شناسایی ۵۰۰ هزار دانش‌آموز بازمانده از تحصیل و رسیدگی به آن‌ها خبر داد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایلنا، «اصغر باقرزاده» معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش  در مورد قوانین مربوط به حقوق دانش آموزی و آثار و ابعاد آن توضیح داد: آموزش و پرورش وظیفه دارد بر اساس قانون حمایت از حقوق کودکان و نوجوانان که مصوبه مجلس شورای اسلامی است، وضعیت دانش آموزانی که در معرض آسیب هستند را با آموزش به معلمان و مربیان، هدایت، رهبری، نظارت و شناسایی کند و در ادامه آن‌ها را به مجامعی که می‌توانند مانند قوه قضاییه، بهزیستی، پلیس و… معرفی کند.

باقرزاده ادامه داد: همکاران ما در کمیته ملی پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی دانش‌آموزان این موضوع را دنبال می‌کنند. همچنین براساس طرح «نماد» که غربالگری و شناسایی دانش‌آموزان در معرض آسیب را مدنظر دارد، این رسیدگی جزو وظایف قانونی آموزش و پرورش است. بنابراین قانون حمایت از حقوق کودکان و نوجوانان به دقت مسائلی از این دست را پوشش می‌دهد.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش در ادامه در رابطه با جاماندگان از تحصیل تصریح کرد: بحث جاماندگان از تحصیل یکی از موارد مورد توجه ماست که در دوران کرونا کمی شدت پیدا کرد. برای رسیدگی به این امر همکاران ما در معاونت‌های متوسطه و ابتدایی این افراد را شناسایی کرده‌اند و بالغ بر ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزار نفر هستند. البته این افراد نه به صورت دائمی بلکه به صورت موقت بازمانده از تحصیل شده‌اند.

او در ادامه در مورد دلایل این بازماندگی از تحصیل نیز اظهار کرد: دلایلی مانند نداشتن اینترنت یا عدم دسترسی به آموزش از راه دور، یا اجبار به کارکردن و… موجب این اتفاق شده است و ما آن‌ها را شناسایی کرده ایم. قانون می‌گوید وقتی این افراد را شناسایی کردید باید به قوه قضاییه هم اعلام کنید تا آن‌ها از نظر قضایی پشتیبانی کنند. از نظر آموزشی نیز آموزش و پرورش موظف است این افراد را به پایه‌ای که جامانده‌اند برساند و در تابستان این اقدام انجام می‌شود و در حال حاضر از حدود بیش از ۲۰ هزار مدرسه به عنوان پایگاه تثبیت و یادگیری بچه‌هایی که از تحصیل جامانده‌اند یا حتی در تحصیل ضعف داشتند را تقویت می‌کنیم. این تعداد در استان‌های مختلف فرق دارد، اما به طور معمول استان‌های مرزی و نقاط عشایری و محروم تعداد بیشتری از این دست دانش آموزان دارند و طبیعتا در نقط آبادتر کمتر هستند.

باقرزاده در مورد همکاری کمیته امداد امام خمینی (ره) با آموزش و پرورش با اشاره به گستردگی این همکاری‌ها توضیح داد: حدود دو ماه پیش کمیته امداد امام خمینی (ره) با آموزش و پرورش پیش تفاهم نامه‌ای داشتند تا در خیلی از همین موارد مذکور با هم همکاری کنیم.کمیته در بحث بازماندگان از تحصیل، شناسایی و تقویت و تامین معیشتی کمک می‌کند و هم از نظر اشتغال والدین دانش آموزان اقداماتی انجام می‌دهند. از سوی دیگر در زمینه برگزاری برنامه‌های آموزشی با ما همکاری دارند. در واقع همکاری کمیته امداد امام خمینی (ره) با ما از همه نهادهای دیگر بیشتر است دلیلش هم این است که مجموعه‌ای مردمی است و خیرین در آن نقش اساسی دارند و وضعیت ما در این روابط بسیار خوب است.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش در پایان درمورد همکاری با ستاد مواد مخدر نیز یادآوری کرد: همکاری ما با ستاد مواد مخدر خیلی خوب است و طبیعتا آنها نیز با ما روابط خوبی دارند، چرا که به این اعتقاد رسیده‌اند که پیشگیری باید ابتدا در دوران کودکی و نوجوانی انجام شود همچنین از نظر مقطع زمانی باید در این سنین توجه کافی صورت بگیرد ضمن اینکه از نظر عملکرد نیز باید رویکردی تربیتی وجود داشته باشد.