۰ نفر

می خوای خانواده صمیمی داشته باشی، این ۱۵ نکته رو رعایت کن

۱۲ مرداد ۱۴۰۱، ۲۲:۰۲
کد خبر: 658291
می خوای خانواده صمیمی داشته باشی، این ۱۵ نکته رو رعایت کن

داشتن خانواده شاد و موفق آرزوی همه ما است اما نمی دانیم خانواده شاد چگونه به دست می‌ آید یا ویژگی های خانواده شاد و سالم چیست؟

تفاوت اصلی خانواده های شاد و صمیمی با دیگر خانواده ها

به گزارش اقتصاد آنلاین، در جلسات مشاوره روانشناسی خانواده صحبت های زیادی در این مورد می شود و راهکارهای زیادی توسط مشاور خانواده به افراد ارائه می شود که در این مطلب به بررسی آنها از دید روانشناسی می پردازیم.

تعریف خانواده شاد چیست؟

قبلا از اینکه بفهمیم خانواده شاد چگونه به دست می‌ آید باید با تعریف خانواده شاد و موفق آشنا شویم. قبلا درباره تعریف خانواده موفق صحبت کردیم اما خانواده موفق صرفا یک گروه از افراد شاد نیست!

تعریف خانواده شاد:

خانواده شاد

اگر تعامل بین اعضای خانواده بر اساس شاد کردن و ایجاد حال خوب دیگران باشد، آن خانواده یک گروه شاد نامیده می شود. این شادی باید پایدار و یکی از اهداف اصلی اعضا باشد.

تعریف خانواده شاد به خودی خود خیلی از موضوعات درباره نحوه رفتار اعضا با یکدیگر را مشخص می کند اما برگردیم سر موضوع اصلی، خانواده شاد چگونه به دست می‌ آید و چه خصوصیاتی دارد؟ در ادامه به مهم ترین ویژگی های خانواده شاد می پردازیم:

۱- متعادل سازی کار و زندگی در منزل یکی از اصول داشتن خانواده شاد است

ایجاد تعادل بین منزل و کار آسان نیست، اما نحوه مدیریت آن می تواند روابط شما با خانواده را تغییر دهد.

داشتن تعادل بین کار و خانه (توانایی کار به روشی متناسب با تعهدات خانوادگی و محدود به ۹ تا ۵ ) عزت نفس را افزایش می دهد زیرا شما همیشه نگران نادیده گرفتن مسئولیت های خود در هر زمینه نیستید و باعث می شود احساس کنترل بیشتری بر زندگی خود داشته باشید

اعضای خانواده از بیشتر دیدن شما خوشحال خواهند شد و در خارج از خانه، روال جداگانه‌ ای خواهید داشت.

در واقع یک اصل مهم برای داشتن خانواده شاد و سالم این است که تعامل درستی بین کار کردن و وقت گذاشتن برای اعضا ایجاد نمائید.

۲- به عنوان والد، از خود بیشتر مراقبت کنید

والدین اغلب تمام وقت خود را صرف مراقبت از بقیه افراد خانواده کرده و خود را فراموش می کنند. اگر از خود مراقبت نکنید، ممکن است احساس بدبختی و رنجش داشته باشید و نمی توانید از فرزندان خود حمایت لازم را داشته باشید.

به خود بگویید احساسات و نیازهای شخصی خود را دارید که باید به آنها پرداخته شود! خودخواهانه نیست که هر چند وقت یکبار برای خود وقت بگذارید! لازم نیست که زمان زیادی باشد، اما اختصاص دادن حتی ۱۰ دقیقه در روز برای خودتان بسیار مهم است.

۳- همیشه انضباط در خانواده شاد و موفق دیده می شود

به جای اینکه به نظم و انضباط به عنوان مجازات فکر کنید، باید از آن به عنوان راهی برای آموزش مهارت های زندگی به کودکان استفاده کنید که نیازهای خود را برآورده کنند بدون اینکه صدمه ای به دیگران وارد کرده یا آنها را آزار دهند.

گرچه ممکن است عصبانی باشید، اما به آرامش شما کمک می‌ کند، به فرزندتان بیاموزید که چگونه می توانند اوضاع را به گونه دیگری اداره کند. این روش در مدیریت کردن خانه و خانواده هم مثبت تر است و هم سازنده تر.

۴- مرزها را تعیین کنید

ما اغلب از مرزها برای محافظت از کودکان در برابر آسیب ها و خطرات استفاده می کنیم. اما مهم این است که شما سعی کنید به جای دستور دادن، دلیل وجود مرزها را توضیح دهید. به عنوان مثال، اگر آنها را از آتش دور می‌ کنید، دلیل آن را توضیح دهید. اگر والدین دستور دهند، کودکان ممکن است از اجرای دستورات خودداری کنند.

این از اصول مهمی است که مشاور خانواده آنلاین و حضوری تاکید زیادی بر آن می شود. سعی کنید هر حد و مرزی را با توضیح و استدلال برای دیگران شرح دهید، چون در غیر اینصورت اعضا احساس محدودیت می کنند و رابطه شما به سمت سردی خواهد رفت.

۵- ارتباطات یک اصل مهم در خانواده شاد و سالم است

ارتباط در زمان های خوشی و سختی مهم است.

کودکان اغلب به سختی می توانند احساسات خود را به زبان بیاورند و فقط دانستن اینکه والدین به آنها گوش می دهند کافی است

فقط در مورد مشکلات صحبت نکنید بلکه در مورد زندگی روزمره و خودتان نیز صحبت کنید. اگر احساس کنند در کارهایی که انجام می‌دهید آنها را درگیر می‌ کنید، احتمالا در کارهایی که انجام می دهند ارزش حضور شما را در می‌ یابند.

۶- بیشتر با هم باشید

سعی کنید به عنوان یک خانواده، حداقل چند بار در هفته با هم باشید. مثلا سه وعده غذایی در هفته برای صرف غذا دور میز غذا جمع شوید (البته اگر بیشتر باشد خیلی بهتره).

این کار به شما شانس برقراری ارتباط و صحبت در مورد مسائل مهم و همچنین موضوعات جالب را می‌ دهد. از کودکان خود بخواهید به شما کمک کنند تا کارهای روزمره را انجام دهید. آنها ممکن است اعتراض کنند اما احساس خواهند کرد که در زندگی شما وجود دارند و یک غریبه نیستند.

این اصل نشان می دهد یکی از ویژگی های خانواده شاد و سالم بودن در کنار هم است، کارهای مشترک تعریف کنید تا کیفیت زمان مشترک شما بیشتر شود.

۷- تصمیمات مشترک به داشتن خانواده شاد کمک می کند

با وجود فرزندان بزرگتر طبیعی است که آنها محدودیت مرزها را آزمایش کنند تا ببینند با چه چیزهایی می توانند کنار بیایند.

ممکن است لازم باشد با بزرگتر شدن کودکان، مرزها را متناسب کنید، می توانید به مشارکت فرزندتان درباره مرزهای جدید کمک کنید

محدود کردن بیش از حد اعضا بسیار اشتباه و یکی از عوامل تحریک کننده افسردگی در آنها خواهد بود، بنابراین بررسی کنید بدانید

کدام مرزها برای شما واقعا مهم هستند

کدام مرزها برای امنیت فرزندان شما مناسبند

و کدام مرزها ارزش جنگیدن ندارند

با محدودیت های کمتر، فرزندان شما درک می کنند که مرزهایی که تعیین می کنید جدی هستند. می پرسید داشتن خانواده شاد چگونه به دست می‌ آید : در تصمیم گیری نظر آنها را بخواهید.

۸- تسلی بخشیدن را فراموش نکنید

برای یک خانواده سالم و موفق مهم است که در دوران سخت و همچنین اوقات خوب در کنار یکدیگر باشند.

اگر یک فاجعه خانوادگی رخ دهد یا یکی از اعضای خانواده مشکلی داشته باشد، دور هم جمع شدن واقعا کمک‌ کننده می‌ باشد. فرزندان شما در این زمان به کمک شما احتیاج دارند و بسیار مهم است که با آنها ارتباط برقرار کنید.

آنها به اطمینان و توضیح نیاز خواهند داشت و با توجه به سنشان واکنش متفاوتی نشان خواهند داد.

۹- انعطاف پذیر باشید

بیش از هر چیز، کودکان فقط می خواهند وقت خود را با والدین بگذرانند. وقت گذاشتن برای یک بازی فی‌ البداهه یا تفریح برنامه‌ ریزی نشده در پارک می‌ تواند سرگرم کننده باشد.

داشتن روتین کاری خوب است، اما صرف زمان برای سرگرمی و بازی ها پایان جهان نیست. برای خانواده های پرمشغله، برنامه ریزی هر چند ساعت یکبار در یک بعد از ظهر کسل کننده می تواند مفید باشد.

در واقع یکی از ویژگی های خانواده شاد این است که به معنای واقعی آزادی در محیط خانواده وجود دارد، آنها همیشه بر اساس برنامه پیش نمی روند و گاهی بدون برنامه ریزی، برای ایجاد تنوع کارهای جدید می کنند.

۱۰- زمان با کیفیتی را با شریک زندگی خود سپری کنید

پس از بچه دار شدن ممکن است وقتی برای با هم بودن نداشته باشید، اما مهم است که برای یکدیگر وقت بگذارید.

به هر حال، کودکان روابط را از والدین خود یاد می گیرند. اطمینان حاصل کنید که در مورد مسائل روزمره و همچنین مواردی که از گفتن آنها لذت می برید، مرتب با آنها ارتباط برقرار می کنید

سعی کنید زمانی را تنظیم کنید که با یکدیگر باشید مانند رفتن به بیرون برای صرف غذا یا حتی تماشای تلویزیون با هم.

۱۱- سخت نگیرید و با هم بازی کنید

یک یا دو فعالیت شبانه خانوادگی وقتی همه اعضا آزادتر هستند با هم داشته باشید.

داستان های قبل از خواب را برای کودکان خردسال، خواندن فصلی از یک رمان برای کودک بزرگتر، ورزش گروهی یا کتاب خوانی دسته جمعی را امتحان کنید.

زیاد به این فکر نکنید که سنتان بالا رفته و این کارها بچه بازی هست، برای داشتن خانواده شاد و موفق باید کاری کنید که معمولا دیگر افراد در جامعه انجام نمی دهند. به نقش خانواده در پیشرفت هر جامعه آگاه باشید و این اصول را در ذهن داشته باشید.

۱۲- خانواده را مقدم بر دوستان بدانید

در خانواده های شاد، خانواده مقدم بر دوستان هستند.

خیلی ها در بخش مشاوره تصویری خانواده می پرسند خانواده شاد چگونه به دست می‌ آید و باید چکار کنیم؟ جواب ساده است: وقتی که با خانواده می گذارید باید بیشتر از وقتی باشد که با دوستان سپری می کنید. کیفیت این زمان هم باید بالا باشد تا به معنای واقعی یک خانواده باشید.

۱۳- فعالیت های پس از مدرسه کودکان را محدود کنید

امروزه بیشتر کودکان در شش یا هفت کلاس بعد از مدرسه شرکت می کنند. مادر راننده می شود و بچه ها هرگز با هم در خانه نیستند.

شاید بهتر باشد از آموزش های مجازی استفاده کنید، در هر صورت تمام زمان بچه ها را با کلاس های اضافه پر نکنید! این کار حتی باعث ایجاد آرامش بیشتر در خانواده و اعضای آن می شود چون می توانند در کنار هم اوقات بیشتری داشته باشند.

۱۴- صدای خود را پایین نگه دارید

به یاد داشته باشید که کودکان با ثبات رشد می کنند.

باید در خانه یک محیط آرام باشد. با بچه های خود صحبت کنید، به آنها قوانین سخت گیرانه بدهید و در صورت لزوم کودکان را تنبیه کنید، اما کنترل خود را از دست ندهید و داد نزنید. اگر سر بچه ها فریاد بزنید، این نشان می دهد شما از کنترل خارج شده اید و یک محیط غیر امن ایجاد می کنید.

نقش و اهمیت خانواده در تربیت بچه ها همینجا خود را نشان می دهد، والدینی که آرامش دارند در نهایت بچه های سالمی را به جامعه تحویل می دهند.

۱۵- شوخی های خودمانی داشته باشید

جوک‌ ها و اسامی مستعار نماد این هستند که به گروهی تعلق دارید و پیش‌ زمینه تجربه‌ های بزرگ‌ تر هستند.

برای داشتن خانواده شاد و سالم این تکنیک بسیار موثر است، از نزدیک شدن و صمیمیت زیادی با اعضای خانواده خود نترسید، فکر نکنید حرمت بین شما با این کارها از بین می رود!