۰ نفر

علت شل شدن ماست خانگی چیست؟ + راه حل

۲ مرداد ۱۴۰۱، ۱۸:۲۸
کد خبر: 655536
علت شل شدن ماست خانگی چیست؟ + راه حل

با وجود اینکه انواع و اقسام ماست های بازاری امروزه در سوپر مارکت ها یافت می شود، هیچ چیزی به پای لذت درست کردن و خوردن ماست خانگی نمی رسد. ماست خانگی، فاقد مواد نگهدارنده است و باید در زمان کوتاه تری مصرف شود.

علت آب انداختن ،سفت شدن ، ترش و شل شدن ماست خانگی

به گزارش اقتصاد آنلاین، شما می توانید به دلخواه، ماست خانگی را ترش یا شیرین کنید و حتی غلظت آن را تعیین کنید. می توانید بعد از آماده شدن ماست خانگی، آن را به ماست چکیده نیز تبدیل کنید. رایج ترین مشکلی که اغلب افراد با آن مواجه هستند این است که ماست آن ها شل می شود و یا بر خلاف میلشان ماست ترش می شود. ما در این مقاله دلیل این دو مساله را به شما می گوییم. با ما همراه باشید تا با بهره گیری از ترفندهای ما سری بعد که خواستید ماست خانگی بزنید، از نتیجه کار نهایت رضایت را داشته باشید.

ماست

چرا ماست من شل می شود؟

اکثر افراد دوست ندارند که ماستشان شل شود. برای رفع این مشکل، ابتدا باید بدانید که کجای کارتان می لنگد. ۶ دلیل رایج برای شل شدن ماست وجود دارد که ممکن است یکی یا بیشتر در مورد روش شما صدق کند. با دانستن این نکات می توانید مشکل خود را بر طرف کنید.

دمای شیر

در دستور تهیه ماست تاکید می شود که شیر را جوشانده و سپس اجازه دهید تا ولرم شود. اگر دمای شیر نا مناسب باشد، باعث شل شدن آن می شود. دمای شیر باید به اندازه ای باشد که انگشت شما را نسوزاند، اما سرد هم نباشد.

پیمانه استاندارد

یکی دیگر از دلایلی که باعث شل شدن ماست خانگی می شود ان است که مقدار مواد درست اندازه گیری نشده است. حتما از پیمانه های استاندارد و نسبتی که در دستور تهیه ماست آمده استفاده کنید. کم زدن مایه ماست، می تواند باعث شل شدن آن شود.

صبر و حوصله داشته باشید

عجله کردن دلیل سوم شل شدن ماست است. وقتی ماست را پتو پیچ کرده اید و در جای گرم قرار داده اید، نباید مدام به سر وقتش بروید. اگر زود از آن مکان خارجش کنید یا تکانش دهید و همین طور اگر کمی از آن را با قاشق بردارید تا بچشید، حتما ماست شما شل می شود. پس اجازه دهید تا ماست شما کاملا مطابق دستور تهیه خودش ببندد.

ماست مناسب برای مایه

می توانید از هر نوع ماستی به عنوان مایه استفاده کنید. اگر از ماست کم چرب برای این کار استفاده می کنید، حتما ماست شما شل می شود. البته می توانید بعد آن را چکیده کنید، اما حجم آن خیلی کم می شود. بهتر است به سراغ شیر های سالم و تازه و فاقد آلودگی بروید. بهترین انتخاب برای شما، شیرهای پاستوریزه است.

دلایل آب انداختن ماست چیست؟

بعد از مایع زدن ماست، اصلا آن را تکان ندهید. از مایه ماست پرچرب استفاده کنید. اگر نمی خواهید ماست شما رویه ببندد، مایه را ابتدا با کمی شیر رقیق تر کنید سپس به شیر اضافه کنید. ناخالصی در مایه ماست، باعث سفت شدن ماست می شود. می توانید کمی نمک یا شکر به مایع ماست اضافه کنید و قبل از اضافه کردن به شیر، آن را خوب هم بزنید.

نکات مهم

اضافه کردن شیر خشک، باعث سفت تر شدن ماست می شود. بعد از اینکه شیر را به نقطه جوش رساندید، حتما شیر را با دمای ملایم نیزحرارت دهید تا ۱۰ درصد آن تبخیر شده و کمی به نسبت قبل، غلیظ تر شود. به رد شیر روی قابلمه دقت کنید. وقتی پایین رفت شیر آماده است. خیلی شیر را هم نزنید. بهترین ظرف برای ماست انداختن، ظروف شیشه ای است.

آب ماست را دور نریزید!

ممکن است حالا که این مطلب را می خوانید متاسف باشید که چرا از قبل این مطالب را نمی دانستید و همین حالا ماستی که انداخته اید شل شده و می خواهید این مشکل را بر طرف کنید. ما پیش از این به روش چکیده کردن ماست اشاره کردیم . همان طور که می دانید می توانید ماست را داخل یک کیسه پارچه ای تمیز بریزید و اجازه دهید تا آب اضافی آن خارج شود. البته باید بدانید که آب ماست، بسیار مقوی است و می توانید با آن دوغ تهیه کنید. هرگز آب ماست را دور نریزید.این آب سرشار از پروتئین های محلول و ویتامین است.

گرفتن آب ماست شل

روش دیگر برای سفت کردن ماست آب انداخته این است که آب اضافی را با یک دستمال تمیز بگیرید. ظرف ماست را داخل یک قابلمه آب در حال جوش قرار دهید و اجازه دهید چند دقیقه روی آن مشابه روش بن ماری بجوشد. اگر ماست گرفت که می توانید آن را مصرف کنید در غیر این صورت، نیازی نیست آن را دور بریزید. با اضافه کردن قرص پنیر می توانید از آن پنیر بگیرید. به هر حال کاچی بهتر از هیچی است!

دلایل ترش شدن ماست چیست؟

مسلما اگر مایه ماست شما ترش یا کهنه باشد، ماست هم ترش خواهد شد اما علاوه بر آن، بالا بودن دمای شیر هم باعث ترش شدن آن می شود. حتما سر زمان مشخص ماست را از جای گرم خارج کنید در غیر این صورت، ماست شیرین شما صد در صد ترش می شود. به ویژه در فصل های گرم، رعایت این نکته بسیار مهم است. علاوه بر آن، بعد از اینکه ماست خودش را گرفت باید آن را داخل یخچال قرار دهید و اگر ماست را در یخچالی با سرمای پایین نگهداری کنید و یا به دلیل مواد غذایی زیاد درون یخچال جریان هوای سرد در حرکت نباشد، احتمال ترش شدن ماست افزایش می یابد.

آیا ماست ترش مضر است؟

شاید شما شخصا ماست ترش را نپسندید اما باید بدانید که ماست ترش از نظر جذب کلسیم بسیار بهتر از ماست شیرین است. خوشبختانه ماست به دلیل دارا بودن میکرو ارگانیسم های غیر بیماری زا و همین طور استفاده از شیر جوشیده برای تهیه آن، خیلی زود خراب نمی شود. ترش شدن ماست، نشانه خراب شدن آن نیست.

ماست ترش!

حالا که دلایل ترش شدن ماست را دانستید، می توانید دلایل شیرین شدن آن را بدانید. به ویژه اگر دلتان ماست ترش می خواهد دقت داشته باشید که اگر شیر خیلی دمای پایینی داشته باشد و یا جای مورد نظرتان چندان گرم نباشد و از مایه ماست تازه استفاده کنید ماست شما شیرین می شود. پس دقیقا عکس آن عمل کنید تا ماست ترش شود.

چه وقت ماست برای خوردن مناسب نیست؟

در صورتی که ماست کپک بزند، باید تمام آن را دور بریزید. گرمای شدید و نور می تواند باعث تلخ شدن و خراب شدن ماست شود. البته دلیل علمی پشت این قضیه این است که به دلیل گرما، پروتئین ها به اسید های آمینه تجزیه شده و آن را خراب می کنند.

سخن پایانی

کلام آخر اینکه، ماست خانگی بسیار سالم تر و مقوی است. اکثر ماست های کارخانه ای دارای پروانه ساخت و نشان سلامت هستند و می توانید از آن ها نیز با خیال راحت استفاده کنید. این را بدانید که برخی از تولید کنندگان، برای اینکه بتوانند با شیر کم چرب، ماست هایی به ظاهر غلیظ و کش دار تهیه کنند، به آن نشاسته و جوش شیرین می افزایند که جوش شیرین ممکن است باعث ناراحتی شود. اگر به نوع خاصی از ماست واکنش نشان دادید بدانید به احتمال زیاد به دلیل وجود جوش شیرین در آن است.