۰ نفر

عید غدیر امسال ۱۴۰۱ چند شنبه و چندمه؟

۲۱ تیر ۱۴۰۱، ۱۳:۳۳
کد خبر: 652538
عید غدیر امسال ۱۴۰۱ چند شنبه و چندمه؟

عید سعید غدیر خم که به عید سیدها نیز معروف است بزرگترین عید مسلمانان شیعه به حساب می آید. در این روز حضرت محمد (ص)، امام علی (ع) را به عنوان جانشین خود معرفی کرد. عید غدیر خم سال ۱۴۰۱ در تقویم شمسی برابر با روز دوشنبه ۲۷ تیر ۱۴۰۱ و تعطیل رسمی است.

به گزارش اقتصادآنلاین؛ طبق روایات اسلامی، در روز هجدهم ماه ذوالحجه حضرت محمد (ص) به دستور خدا امام علی (ع) را به مقام خلافت و امامت و به عنوان پیشوای مسلمانان منصوب کرد. این رویداد که به واقعه غدیر معروف است در سفر حجة الوداع سال دهم هجری و در سرزمین غدیر خم روی داد. در روایات شیعه از این عید با نام‌های عیدُاللهِ الاکبر (بزرگ‌ترین عید الاهی)، عید اهل بیت محمد (ص) و اشرف الاعیاد (والاترین عید) نیز یاد شده است.

تاریخ عید غدیر خم  درسال ۱۴۰۱

عید غدیر خم سال ۱۴۰۱ در تقویم شمسی برابر با روز دوشنبه ۲۷ تیر ۱۴۰۱ و تعطیل رسمی است. این روز در تقویم قمری مصادف با ١٨ ذوالحجه سال ۱۴۴۳ و در تقویم میلادی ۱۸ جولای سال ۲۰۲۲ است.

معنای غدیر چیست و چرا عید غدیر خم به این نام خوانده شده است؟

غدیر خم در بین راه دو شهر بزرگ دنیای اسلام یعنی مکه و مدینه قرار دارد که در زمان پیامبر گرامی اسلام کاروان های حج در آنجا از هم جدا می شدند و هر کاروان به سرزمین خود می رفت. در خصوص علت نامگذاری این مکان به غدیر خم احتمالاتی مطرح است که از آن جمله می توان گفت به دلیل آب و هوای این منطقه به نام غدیر خم معروف بوده است و پیامبر گرامی اسلام در مسیر بازگشت از مکه و در حجج الوداع در غدیر خم حضرت علی (ع) را امام، وصی و جانشین خود به مردم معرفی کرد. واقعه غدیر صرفا نام یک سرزمین نیست بلکه یک تفکر است و نشانه ای از تداوم خط نبوت می باشد. غدیر روز اکمال دین، اطعام نعمت و روز خوشنودی خداوند است.

واقعه-غدیرخم

در روز غدیر چه اتفاقی رخ داد و چرا این روز دارای اهمیت است؟

پیامبر گرامی اسلام بعد از پایان حج شهر مکه را به سمت مدینه ترک کرد و به امر خدا در واقعه غدیر خم که مصادف با هجدهم ذی الحجه بود در مکانی به نام غدیر خم مردم را گردهم آورد و خطاب به مردم با صدای بلند فرمودند ستایش از آن خداست، از او یاری می خواهیم و به او ایمان داریم و بر او توکل می کنیم و از شر نفس های خویش و بدی کردارهایمان به خدایی پناه می بریم که جز او برای گمراهان هادی و راهنما نیست، خدایی که هر کس را هدایت کرد برای او گمراه کننده ای نیست. گواهی می دهیم که خدایی جز او نیست و محمد بنده خدا و فرستاده او است.

حال ای مردم نزدیک است که من دعوت حق را لبیک گویم و از میان شما بروم و من مسئولم و شما نیز مسئول هستید. پیامبر اکرم (ص) در ادامه فرمودند آیا شما گواهی نمی دهید که جز خدا، خدایی نیست و محمد بنده خدا و پیامبر او است؟ بهشت و دوزخ و مرگ حق است و روز رستاخیز بدون شک فرا خواهد رسید و خداوند کسانی را که در خاک پنهان شده اند، زنده خواهد کرد. من در میان شما دو چیز گرانبها به یادگار می گذارم، چگونه با آنها معامله خواهید کرد، ثقل اکبر کتاب خداست که یک طرف آن در دست خدا و طرف دیگرش در دست شما است، به کتاب او چنگ بزنید تا گمراه نشوید و ثقل اصغر عترت و اهل بیت (ع) است.

خدایم به من خبر داده که دو یادگار من تا روز رستاخیز از هم جدا نمی شوند، حال ای مردم بر کتاب خدا و عترت من پیشی نگیرید و از آن دو عقب نمانید تا نابود نشوید. در این موقع دست حضرت علی (ع) را بالا برد و همه حضرت علی (ع) را در کنار پیامبر (ص) دیدند. حضرت محمد (ص) خطاب به فرمودند سزاوارترین فرد بر مومنان از خود آنان کیست؟ خداوند مولای من و من مولای مومنان هستم و بر آنها از خودشان اولی و سزاوارترم. حال ای مردم که هر کس که من مولا و رهبر او هستم علی هم مولا و رهبر او است. رسول اکرم (ص) این عبارت را سه بار تکرار کردند و فرمودند پروردگار دوست بدار کسی را که علی را دوست بدارد و دشمن بدار کسی را که علی را دشمن بدارد. خدایا یاران علی را یاری کن و دشمنان او را خوار و ذلیل گردان. پروردگارا علی را محور حق قرار ده و از حاضران خواست تا این موضوع را به غایبان اطلاع دهند.

فضیلت آداب عید غدیر

افطاری دادن به فقرا و روزه‌داران

حضرت علی (ع) در حدیثی معتبر فرموده‌اند «کسی که در شامگاه عید غدیر، به یک مؤمن افطاری دهد گویا یک میلیون نفر از پیامبران، شهیدان و صدیقان را افطاری داده است. حال، چگونه است پاداش کسی که گروهی از مردان و زنان را افطاری دهد و من ضامنم نزد خدا که از کفر و فقر آسوده گردد و اگر در همان روز یا همان  تا عید غدیر سال دیگر بمیرد، بر خداوند است پاداش او» این حدیث به اهمیت این روز بزرگ، که در آن دین و رسالت بر پیامبر کامل گشته است اشاره می‌کند.

پذیرایی از مومنان

سنت اطعام و پذیرایی از مومنان، از سنت‌هایی است که بسیار در این روز بزرگ به آن سفارش شده است. در حدیثی از امام صادق (ع) می‌خوانیم «و اطعم اخوانک» «و برادرانت را طعام ده.» پس بر هر مومن و شیعه‌ای واجب است که در این روز فرخنده از برادران و مومنان پذیرایی کند.

آراستگی و رسیدگی به بهداشت و ظاهر

در دین مبین اسلام بارها به موضوع آراستگی و پیرایش تاکید شده است. اسلام دین پاکی است و در روزهای مقدس و فرخنده‌ای مانند عید غدیر خم باید به این مساله توجه ویژه‌ای شود. در روایتی از امام رضا (ع) می‌خوانیم «روز غدیر، روز آراستن و زینت است پس هرکس برای روز غدیر، زینت کند، خداوند هر خطای کوچک و بزرگ او را می آمرزد و فرشتگانی را به سوی او می فرستد، آنان نیکی های او را می نگارند و مراتبش را تا عید غدیر سال آینده بالا می برند. اگر او جان دهد، شهید مرده است و اگر زیست کند، خوشبخت زیسته است» در این روایت به زیبایی، اهمیت پیرایش و آراستگی در این روز بزرگ توضیح داده شده است.

پوشیدن لباس نو و پاکیزه

انسان‌ها در تمامی اعیاد و مناسبت‌ها، لباس نو و پاکیزه خود را به تن می‌کنند. پس چه عیدی بهتر از عید غدیر خم و کامل شدن دین مبین اسلام؟ شایسته است که در این روز لباس‌های نو و پاکیزه خود را به تن کنیم. امام صادق (ع) می‌فرمایند « ان یلبس المؤمن انظف ثیابه و افخرها» یکی از وظایف روز غدیر این است که مؤمن، تمیزترین و گرانقدرترین جامه های خویش را بپوشد».

افشاندن عطر و بوی خوش

اسلام همواره بر داشتن بوی خوش تاکید و سفارش بسیاری داشته است. پیامبر بزرگ اسلام (ص) همواره استفاده از عطر را به مومنان توصیه کرده‌اند. در روایتی امام صادق (ع) در پی وظایف مؤمن در روز غدیر فرمودند: «و یتطیب امکانه و انبساط یده» و مؤمن، به اندازه توان و دست باز بودنش، بوی خوش استعمال کند.». شایسته است که در روز عید غدیر خم استفاده از عطر را فراموش نکنیم.

دیدار با مومنان

صله رحم و دید بازدید مومنان از یکدیگر، یکی از سنت‌های پسندیده اسلام است که همواره بر آن سفارش شده است. شایسته است که این موضوع را در روز عید غدیر خم نیز انجام داده و از فضیلت‌های آن بهره‌مند شویم. در روایتی معتبر می خوانیم «هرکس در روز غدیر به دیدار مؤمنی رود، خداوند، هفتاد نور در قبرش داخل کند و قبرش را بگستراند و هر روز، هفتاد هزار فرشته به زیارت قبرش آید و به او مژده بهشت دهد».

دست دادن

دست دادن یکی از سنت‌های محبوب اسلام است. این عمل سبب صلح، دوستی، محبت و صمیمیت دو فرد مسلمان یا بهتر است بگوییم دو برادر دینی با یکدیگر می‌شود. غدیر خم روز کامل شدن دین بر مسلمین است پس شایسته است که در این روز فرخنده سنت صلح و دوستی را انجام دهیم. در روایتی معتبر از حضرت امام علی (ع) می خوانیم « اذا تلاقیتم فتصافحوا بالتسلیم» در روز غدیر، هنگامی که باهم ملاقات می کنید همراه با سلام کردن به یکدیگر دست بدهید.».

واقعه-غدیرخم

شادباش و تبریک گفتن

در روزهایی که انسان خوشحال است و جشن می‌گیرد، به اطرافیان خود این شادی را تبریک می‌گوید. حال چه روزی بهتر از کامل شدن دین مبین اسلام برای تبریک گفتن وجود دارد؟ خوب است که در این روز به برادران مومن خود این روز فرخنده را تبریک و شادباش بگویید.

در حدیثی از امام رضا (ع) می‌خوانیم «و هو یوم التهنیه یهنی بعضکم بعضاً فاذا لقی المؤمن اخاء یقول: الحمدلله الذی جعل من المتمسکین بولایه امیرالمؤمنین و الائمه سلام الله علیهما» روز عید غدیر روز تهنیت گویی است، بعضی از شما به بعض دیگر تهنیت بگوید و هرگاه مؤمنی با برادرش برخورد کرد، بگوید، ستایش مخصوص خداوندی است که ما را از پیوستگان به ولایت امیرالمؤمنین (ع) و امامان (ع) قرار داد.».

دلجویی از از دوستان و برادران و مومنان

بسیار خوب می شود که در همچین روز مقدسی، از برادران و مومنان دلجویی کنیم و اگر کینه‌ای بود برطرفش کنیم. عید غدیر خم روز عشق، صلح، دوستی و آشتی است. امام رضا (ع) روز عید غدیر را «یوم التودد» به معنای روز مهر ورزیدن نام‌گذاری کردند.