۰ نفر

تست خطای دید؛ این مکعب ها برای شما هم حرکت می کنند؟

۹ تیر ۱۴۰۱، ۱۱:۱۰
کد خبر: 649332
تست خطای دید؛ این مکعب ها برای شما هم حرکت می کنند؟

تصویری همراه با یک خطای دید در فضای مجازی میان کاربران دست به دست می شود و بسیاری را سر در گم کرده است.

به گزارش اقتصادآنلاین، همانطور که در ادامه می بینید این تصویر دو مکعب آبی رنگ با پس زمینه سفید و مشکی را نشان می دهد که مرتبا روشن و خاموش می شود. گرچه این مکعب ها در جایشان ثابت هستند اما پس زمینه متغیر آنها که مرتبا سیاه و سفید می شود نوعی خطای دید را به وجود آورده و اینطور به مغز بیننده القا می کند که انگار در حال چرخیدن هستند.

تست خطای دید؛ این مکعب ها برای شما هم حرکت می کنند؟

سازنده این تصویر می گوید که صرفا با حرکت دادن سر خود (یا نمایشگر) و یا قرار دادن یکی از انگشتان خود روی بخشی از این تصویر می توانید این خطای دید را برطرف نمایید.

خالق این تصویر یکی از کاربران ژاپنی توییتر است که آن را همراه با این توضیح منتشر کرد:

من بالاخره تصویر سازی این خطای دید را تمام کردم. با دیدن آن تصور میکنید دو مکعب سه بعدی درون تصویر در حال حرکت کردن هستند. انگار حرکت میکنند. اینطور نیست؟ در واقعیت خیر! علت اصلی آنچه می بینید نوعی خطای دید به نام فی برعکس (reverse-phi illusion) که به نحوه دیدن رنگ های تیره و روشن توسط چشم انسان مربوط می گردد.

طبق توضیحات ارائه شده توسط محققان دانشگاه استنفورد اگر یک نقطه روشن در موقعیتی دیده شود و سپس همان نقطه در سمت راست تصویر دیده شود این تصور در ذهن انسان شکل می گیرد که شی موجود در تصویر به سمت چپ یا راست حرکت میکند. این در واقع یک اثر پایه است که علت مشاهده حرکات در فیلم ها و کارتون ها را نیز توضیح می دهد. در این مورد خاص خاموش و روشن شدن سریع بین رنگ روشن و تیره در پس زمینه باعث فریب خوردن مغز می شود و این تصور در آن شکل می گیرد که شی به نمایش درآمده در عکس حرکت می کند. اما اگر با دقت بیشتری به آنها نگاه کنید متوجه می شوید که خبری از حرکت نیست.