۰ نفر

قرمز شدن نیمی از کشور در پیک پنجم کرونا

۲ مرداد ۱۴۰۰، ۵:۱۵
کد خبر: 547510
قرمز شدن نیمی از کشور در پیک پنجم کرونا

اوج‌گیری و صعود مجدد مبتلایان و فوتی‌های ناشی از ویروس دلتا ارائه خدمات درمانی را در بیمارستان‌ها دچار چالش جدی کرده است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایران، تخت‌های بیمارستانی اشباع شده و آن‌طور که مسئولان بخش‌های عفونی بیمارستان‌ها می‌گویند در پایتخت حتی یک تخت خالی برای بستری شدن بیماران وجود ندارد و گاه بیماران کرونایی ساعت‌ها در راهروهای اورژانس منتظر خالی شدن تخت‌ها می‌مانند.

جهش دلتا آژیر قرمز را بار دیگر به صدا در آورده و روند صعودی تعداد شهرهای قرمز که از جنوب به مرکز کشور در حال گسترش است، خبر از یک بحران جدی در روزهای آتی می‌دهد. با وجود این همچنان تنها راهکار برای در امان ماندن از ترکش‌های پیک پنجم کرونا پرهیز از سفر، دورهمی و زدن ماسک و... است.

هر چند که با وجود اعمال تعطیلی‌ 6 روزه و محدودیت‌های شدید کرونایی پروتکل شکنان کمافی السابق از هر راهی برای دور زدن قوانین استفاده کردند و تقاضا برای خرید بلیت اتوبوس بین شهری به چند برابر افزایش یافت و حتی در این بین بساط برخی اغذیه فروشی‌ها در پاتوق‌های تهران به راه بود.

232 شهر قرمز و پرخطر

تحلیل آمارهای مربوط به کرونا در چند روز گذشته نشان می‌دهد همزمان با افزایش شمار شهرهای قرمز به 232 نقطه جغرافیایی پرخطر کرونایی در کشور در روزهای منتهی به هفته گذشته همچنین برای نخستین بار تعداد موارد سرپایی با ثبت عدد 27 هزار و 444 ابتلا به کرونا و تست مثبت و بستری جدید با ثبت عدد 3 هزار و 36 مورد جدید پس از 17ماه به شکل بی‌سابقه‌ای رکورد زد. در تهران نیز وضعیت از رنگ قرمز فراتر رفته ولی با این حال و علی‌رغم اعمال تعطیلی‌های گسترده مراقبت‌ها همچنان روند کاهشی دارد. از سه روز گذشته آمار مرگ‌ها نیز به شکل تصاعدی با ثبت اعداد 213 و 226 بالا می‌رود. دیروز نیز 210 نفر قربانی ویروس دلتا شدند و تست 21 هزار و 814 نفر نیز مثبت شد. با ادامه روند صعودی مبتلایان و موارد فوتی در روزهای گذشته نرخ مرگ و میر کرونا در ایران به رقم حدود 2.96 درصد رسید این عدد در جهان 2.3 درصد است. خبرها از بیمارستان مسیح دانشوری حکایت از افزایش سه برابری مراجعین در پیک پنجم کرونا در مقایسه با پیک‌های قبلی دارد. همزمان با موج پنجم و افزایش مراجعه بیماران به اورژانس کرونای این بیمارستان علی اکبر ولایتی رییس بیمارستان مسیح دانشوری بر درمان همه بیماران مراجعه کننده یا ارجاعی از بیمارستان‌های دیگر تأکید کرد.

 ورود یک میلیون و ۱۳۰ هزار و ۴۰۰ دوز واکسن از سوی هلال احمر

در هر حال، ویروس دلتا تمام کشور را فرا گرفته که به‌دلیل سرایت‌پذیری بیشتر، تعداد بستری را افزایش داده و عدد مرگ و میر نیز پس از حدود دو ماه مجدداً خیز بلندی برداشته است. این روزها در رابطه با ویروس کرونا دو اتفاق مهم در حال رقم خوردن است؛ یکی وارینت دلتا با قدرت سرایت بالا همه کشور را درگیر کرده و 232 شهرستان در وضعیت قرمز کرونایی قرار گرفتند و بیمارستان‌ها در همه نقاط کشور تا حد زیادی اشباع شده‌اند از طرفی روند واکسیناسیون نسبت به گذشته سرعت بیشتری گرفته است. طبق آمارهای رسمی تاکنون نزدیک به 14 میلیون واکسن کرونا وارد کشور شده و روز پنجشنبه گذشته نیز یک میلیون و ۱۳۰ هزار و ۴۰۰ دوز واکسن از سوی هلال احمر به کشور وارد شد که با ورود این محموله، مجموعاً ۹ میلیون و ۳۰۴ هزار و ۸۰۰ دوز واکسن توسط جمعیت هلال احمر به کشور وارد شده است. در همین حال قاسم جان بابایی، معاون درمان وزارت بهداشت اعلام کرده با سرعتی که در واکسیناسیون در حال رخ دادن است زمان زیادی نمی‌گذرد تا شرایط آرام‌تر شود و قطعاً تصمیم‌های گرفته شده باعث می‌شود بسرعت سیرصعودی این بیماری کاهش پیدا کند و مرگ و میر صفر شود. همچنین وزیر بهداشت نیز در نامه‌ای به رؤسای دانشگاه‌های علوم پزشکی دستور داد استان‌هایی که گروه هدف بالای ۶۰ سال و آنها که بالای ۵۰ سال هستند در صورتی که ۷۵ درصد از گروه های سنی هدف را واکسینه کرده‌اند می‌توانند از فردا برای جمعیت ۶۰-۵۸ ساله در استان‌هایی که گروه سنی هدف، بالای ۶۰ سال بوده و ۵۰-۴۸ ساله

 در استان‌هایی که گروه سنی هدف بالای ۵۰سال است، ثبت‌نام آغاز و واکسیناسیون این گروه با نوبت دهی شروع شود.

مراجعه 70 درصد از گروه‌های سنی تعیین شده به مراکز واکسیناسیون

 اگرچه روز 30 تیر ماه برخلاف روال قبلی آمارهای کرونا در حالی از سوی وزارت بهداشت اعلام شد که برخلاف روزهای گذشته آماری از میزان تزریق واکسن کرونا اعلام نشد با وجود این رصد آمار تزریق واکسن در روز 31 تیر نشان می‌داد در مجموع 431 هزار و 508 دوز واکسن در روز 30 و 31 تیر در کشور تزریق شده که میانگین روزانه تزریق 215 هزار و 754 دوز بوده است البته روند تزریق واکسیناسیون کرونا در کشور اما همچنان ادامه دارد، روندی که گزارش آمار تزریق آن روزانه همراه با آمار موارد مبتلایان، بستری‌ها و فوتی‌های جدید کرونا منتشر می‌شود و بر همین اساس اعلام شده است تا روز 1 مرداد 7 میلیون و 446 هزار و 510 دوز اول واکسن کرونا 2 میلیون و 353 هزار و 976نفر نیز دوز دوم را تزریق کرده‌اند و مجموع واکسن‌های تزریق شده در کشور به 9 میلیون و 800 هزار و 484 دوز رسیده است؛ به این ترتیب و بر اساس آخرین آمار 126 هزار و 365 دوز تزریق واکسن در 24 ساعت منتهی به روز گذشته در کشور صورت گرفته است.

بنا به گفته مدیرکل دفتر مدیریت بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت تاکنون حدود ۷۰ درصد افراد در گروه‌های سنی تعیین شده برای دریافت واکسن به مراکز واکسیناسیون کشور مراجعه کرده‌اند. گفتنی است دستیار وزیر امور خارجه و مدیرکل آسیا و اقیانوسیه از واردات سه محموله جدید واکسن کرونا به کشور طی چند روز آینده خبر داد.

«رضا زبیب» روز پنجشنبه در حساب کاربری خود در توئیتر با هشتگ خبر خوب واکسن نوشت: یکشنبه جمعاً حدود ۲/۲ میلیون دوز از چین وارد می‌شود. همچنین جمعه (یک مرداد) یک میلیون دوز آسترازنکا از ژاپن و همچنین 9/1 میلیون دوز باقیمانده این محموله هم بزودی وارد می‌شود.