۰ نفر

معلمان خرید خدماتی؛ نگران آینده شغلی

۵ خرداد ۱۴۰۰، ۱۴:۳۱
کد خبر: 531095
معلمان خرید خدماتی؛ نگران آینده شغلی

طراح مدل جدید استخدام معلمان اعلام کرد که با تصویب این طرح دیگر آموزش‌وپرورش اجازه به‌کارگیری معلم بدون استخدام نخواهد داشت.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از همشهری، جامعه 16هزار نفری معلمان خریدخدماتی کشور که از سال 1393تاکنون در مدارس نقاط دوردست و محروم کشور به انجام وظایف معلمی اشتغال دارند، پس از گذشت حدود 8سال خدمت، با نسخه جدید آموزش‌وپرورش مبنی بر شرکت اجباری آنها در آزمون معروف به ماده 28ویژه احراز صلاحیت معلمان روبه‌رو شده‌اند، این در حالی است که آنها در عین اینکه در طرح مطالبات صنفی‌شان به بیمه‌های ناقص و حقوق‌های اندک اشاره می‌کنند، می‌گویند اگر صلاحیت‌مان برای تدریس و معلمی احراز نشده بود، پس چرا 8سال است که آموزش فرزندان ملت را به دست‌مان سپرده‌اند و حالا تازه می‌خواهند صلاحیت‌مان را مورد سنجش قرار دهند. معلمان خریدخدماتی حالا چند روزی است که جلوی مجلس شورای اسلامی و وزارت آموزش و پرورش تجمع کرده و خواهان تعیین تکلیف وضعیت‌شان هستند.

زهرا. ف یکی از معلمان خرید‌خدماتی که در استان خراسان‌رضوی شاغل است و در تجمعات این چند روزه حضور داشته  گفت: «معلمان خریدخدماتی که از سال 88تا 91شروع به‌کار کرده بودند را بدون هیچ تبصره و ماده‌ای تعیین‌تکلیف کردند. آنها در حال گذراندن دوره یکساله در دانشگاه فرهنگیان هستند و رسمی می‌شوند. اما مشکلات عدیده بیمه و دستمزد معلمین خریدخدمات که بعد از سال 93در شهرهای عشایری و راه‌های دور به‌کار گرفته شده‌اند، همچنان باقی است».

اجبار برای شرکت در آزمون استخدامی

پرداخت ناقص حق بیمه از سوی مؤسس یا همان پیمانکار و همچنین پرداخت هر چند‌ماه یک‌بار حقوق‌های معلمان خرید‌خدماتی آن هم به‌صورت علی‌الحساب، انتقاد دیگری است که این معلم در کنار تعیین‌تکلیف‌نشدن جامعه 16هزار نفری همکاران خود مورد اشاره قرار داد و گفت: «دریافتی ما یک‌چهارم تا یک‌پنجم حقوق معلمان رسمی است و بیمه‌مان را هم برخلاف شیوه‌نامه، کامل پرداخت نمی‌کنند. به‌عنوان مثال، مؤسس اصلا برای تعطیلات رسمی و تعطیلات نوروز برایمان بیمه رد نمی‌کند. نکته جالب اینجاست که مؤسس در یکی از شهرها درحالی‌که حقوق معلمان را پرداخت نکرده، گفته است که اگر می‌خواهید بیمه‌تان به‌موقع رد شود، حق بیمه را خودتان پرداخت کنید».

این معلم خرید‌خدماتی از حقوق ماهانه کمتر از ۲میلیون تومانی برای امثال خود صحبت می‌کند و می‌گوید: «زمانی که وقت پرداخت همان حقوق هر چند‌ماه یک‌بارمان هم می‌رسد، ‌ساز ضرورت شرکت خرید‌خدماتی‌ها در آزمون ماده 28را کوک می‌کنند. این در حالی است که ما با هزاران ساعت تدریس و 7سال سابقه، امتحان خود را پس داده‌ایم و اکثر معلمان خریدخدماتی که دوشادوش معلمان رسمی کار می‌کنند، به‌عنوان نفرات اول اقدام‌پژوهی و درس‌پژوهی در مدارس شناخته می‌شوند».

معلم خریدخدماتی دیگری که در قزوین کار می‌کند  گفت: «درد‌دل معلمان خریدخدمات خیلی زیاد است. هر 9‌ماه تا یک‌سال یک‌بار به اندازه یک‌چهارم همکاران رسمی خود حقوق دریافت می‌کنیم، این در حالی است که 8سال است پابه‌پای معلمان رسمی در مدارس دولتی کار می‌کنیم. به ما خرید‌خدماتی‌ها عیدی هم ندادند. در سال 1400هم بیمه‌مان را از 14فروردین‌ماه رد کرده‌اند ولی طبق شیوه‌نامه باید 5،8ماه حق بیمه کامل برایمان واریز شود. متأسفانه مؤسس، حق بیمه تعطیلات رسمی را از خود معلم می‌گیرد».

 آموزش‌وپرورش اجازه به‌کارگیری نیروی بدون استخدام را ندارد

عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی در تشریح جزئیات طرح کمیسیون آموزش مجلس برای نحوه استخدام معلمان و جایگاه معلمان خریدخدماتی در این طرح گفت: «در این طرح گفته شده است که پس از تصویب طرح، آموزش‌وپرورش اجازه به‌کارگیری نیروی بدون استخدام را ندارد. اگر آموزش‌وپرورش نیرو نیاز دارد، خب استخدام کند و دیگر کسی را با حقوق‌های کم و به امید استخدام وارد نکند. همچنین آموزش‌وپرورش مکلف شده است که براساس نرخ رشد جمعیت و نرخ بازنشستگی معلمان، طرح جامعی برای تامین معلم موردنیاز خود داشته باشد و در تعامل با سازمان امور استخدامی و سازمان برنامه‌ و بودجه، کدهای استخدامی مورد نیازشان را دریافت کنند تا دیگر نیازی نباشد که معلم پاره‌وقت با حقوق اندک به‌کار گیرد. در طرح کمیسیون آموزش مجلس آمده است که دانشگاه‌های فرهنگیان و تربیت‌دبیر شهیدرجایی تنها مرجع تامین معلم موردنیاز کشور باشند».

امتیازات برای خریدخدماتی‎ها در آزمون استخدامی

روح‌الله‌متفکرآزاد با تأکید بر برگزاری آزمون جامع عادلانه برای استخدام معلم در آموزش‌وپرورش، گفت: «امتیازاتی برای افرادی که چندین سال از عمر خود را بدون استخدام سر کلاس رفته و البته آمادگی بیشتری برای معلمی کسب کرده‌اند، درنظر گرفته‌ایم. به هر حال باید بین این افراد با کسانی که تازه فارغ‌التحصیل شده‌اند و می‌خواهند معلم شوند هم فرقی وجود داشته باشد. بر این اساس، در آزمون استخدامی معلمان برای افرادی که سابقه تدریس در مدارس دولتی دارند به ازای هر سال تدریس، ضریب یک‌صدم اعمال می‌شود. کارشناسان اذعان می‌کنند که این ضریب آنها را در رقابت با افراد بدون‌سابقه، خیلی جلو می‌اندازد. حال اگر کارشناسان بگویند این ضریب کم است، هنوز هم قابلیت بازنگری در آن وجود دارد. سقف سنی داوطلبان شرکت در آزمون 45سال درنظر گرفته شده است و برای خریدخدماتی‌های دارای سابقه تدریس این امتیاز را قائل شده‌ایم که به تعداد سال‌های تدریس‌شان از سن‌شان کم شود».

با فشار زیر بار استخدام بدون آزمون نمی‌رویم

عضو هیأت رئیسه مجلس در پایان به معلمان خریدخدماتی معترض اطمینان داد: «در تدوین این طرح پیشنهادهای همه اعم از مرکز پژوهش‌های مجلس، سازمان امور استخدامی، سازمان برنامه ‌و بودجه، دانشگاه فرهنگیان و... را گرفته‌ایم. هفته گذشته کلیات این طرح در کمیسیون آموزش تصویب شده و در ادامه روی جزئیات آن کار می‌کنیم، بنابراین هنوز وقت اصلاح آن وجود دارد. اما با فشار هم زیر‌بار این نمی‌رویم که به‌عنوان نمونه معلمان خریدخدماتی به هر قیمتی و بدون‌آزمون و بی‌ضابطه استخدام شوند».