۰ نفر

واکسیناسیون خودرویی آغاز شد

۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۰، ۱۳:۰۱
کد خبر: 526860
واکسیناسیون خودرویی آغاز شد

رییس مرکز بهداشت شرق تهران از راه‌اندازی دومین مرکز واکسیناسیون خودرویی در استادیوم تختی خبر می‌ده

به گزارش اقتصادآنلاین، همشهری نوشت:  بزرگراه شهید یاسینی مقصد پدربزرگ‌ها و‌ مادربزرگ‌هایی است که از گوشه و کنار شهر، خود را به   نخستین مرکز واکسیناسیون کووید-19خودرویی تهران در بوستان جنگلی سرخه‌حصار رسانده‌اند؛ مرکزی که با تلاش مدیریت شهری و مرکز بهداشت شرق تهران راه‌اندازی شده و براساس پیش‌بینی‌ها قرار است این طرح در کل تهران توسعه پیدا کند.

نخستین مرکز واکسیناسیون خودرویی پایتخت روز گذشته در بوستان جنگلی سرخه‌حصار با حضور   جمعی از مسئولان وزارت بهداشت و مدیریت شهری پایتخت افتتاح شد. این مرکز که با هدف تسهیل در دسترسی شهروندان به خدمات واکسیناسیون ویروس کرونا و رفاه حال آنها و افزایش سرعت تزریق ایجاد شده است.

واکسیناسیون دور از شلوغی

 مجتبی شکری، شهردار منطقه13 درباره فعالیت این مرکز می‌گوید: «با توجه به اینکه در روزهای شیوع ویروس کرونا، ورود به داخل این بوستان برای عموم شهروندان ممنوع است، افراد نیازمند واکسن با اولویت سنی که وزارت بهداشت اعلام کرده و طی فرایندی که ثبت‌نام می‌کنند یا رزرو قبلی که انجام می‌دهد به بوستان جنگلی سرخه‌حصار مراجعه کرده و از در شماره یک وارد می‌شوند.

آنجا در 3ایستگاه شناسایی و پذیرش، تزریق واکسن و معاینه پزشک، فرایند واکسیناسیون را دور از شلوغی و جلوگیری از شیوع ویروس، انجام می‌دهند.» به‌گفته او، انجام واکسیناسیون در این طرح از ابتدا تا پایان کار، حدود 20دقیقه زمان می‌برد و از همه اینها مهم‌تر این اتفاق در فضای سبز و در یک محوطه تفریحی انجام می‌شود. شکری، در توضیح بیشتر می‌گوید: «از آنجاکه مراجعه سالمندان به مراکز درمانی دشوار است، در این مرکز بدون نیاز به پیاده‌شدن از خودرو واکسن کرونا تزریق می‌شود. بر همین اساس پیش‌بینی‌شده بیش از یک هزار و 500ویال در هر روز در این مرکز واکسن تزریق شود که اتفاق خوبی برای تهران است.»

افتتاح دومین مرکز در استادیوم تختی

امیرعلی فریدون‌فر، رییس مرکز بهداشت شرق تهران به‌عنوان یکی دیگر از شرکت‌کنندگان در این مراسم، توضیح‌هایی می‌دهد. او می‌گوید: «هدف ما این است که مردم در فضای امن داخل خودرو واکسینه شوند. اگر این جمعیت در داخل مراکز جمع می‌‌شدند، منجر به توسعه بیماری می‌شد.

این نخستین مرکز در تهران است و توسعه آن به مراکز دیگر هم ادامه خواهد داشت. به‌طوری‌که در هفته آینده دومین مرکز واکسیناسیون خودرویی در استادیوم تختی افتتاح خواهد شد.» به‌گفته او، اجرای چنین طرح‌هایی ادامه خواهد داشت تا از شلوغی جمعیت کاسته شود و واکسیناسیون در محیط ایمن‌تری انجام شود. او می‌گوید: «برای پیشگیری از شلوغی، ثبت‌نام در سامانه جامع سلامت کشور را داریم که افراد متناسب با محل سکونت خود براساس نوبت به مراکز ارجاع داده می‌شوند.» زینب نصیری، رییس اداره کل سلامت شهرداری تهران هم به توضیحات دیگر مسئولان، موضوعات دیگری اضافه می‌کند.

به‌گفته او، دانشگاه‌های علوم پزشکی و ستاد مقابله با کرونای تهران درخواست اجرای چنین طرحی را داشتند، پیرو آن هم مجموعه شهرداری منطقه‌13 اعلام آمادگی کرد و نخستین آن‌هم در بوستان جنگلی سرخه‌حصار عملی شد. نصیری می‌گوید: «همانطور که از ابتدای شیوع کرونا مجموعه شهرداری تهران در کنار وزارت بهداشت بوده و مطابق با طرح و برنامه‌هایی که داشتند قرارگرفته، درصورت نیاز به چنین مراکزی هم اقدام به راه‌اندازی می‌کند. ما آمادگی داریم از تمام ظرفیت‌های خود در شهرداری تهران برای این کار استفاده کنیم.» براساس اعلام او، در پی دستور شهردار منطقه‌22، سوله بحران و مجموعه ورزشی در اختیار 3 دانشگاه‌ علوم پزشکی ایران، تهران و شهید بهشتی قرار گرفته و در این هفته تمام مراکز تحویل داده می‌شود تا در ادامه فرایند واکسیناسیون و مطابق تعداد جمعیت گروه‌های سنی، تمام  ظرفیت‌های زیرساختی شهر تهران برای انجام واکسن در اختیار شهروندان قرار بگیرد و بهره‌برداری شود.

واکسیناسیون در 3گام

مراجعه‌کنندگان به مرکز واکسیناسیون خودرویی سرخه‌حصار در ۳ ایستگاه فرایند را طی می‌‌کنند که ایستگاه اول پذیرش و دریافت کارت ورود است. در این ایستگاه خودروها در صف پشت سر هم قرار می‌گیرند تا نوبت پذیرش‌ برسد. هر خودرو که به ایستگاه‌ ابتدایی می‌رسد اطلاعات اولیه شهروندان توسط کارشناس ثبت و مراجعان به ایستگاه بعد، یعنی تزریق واکسن هدایت می‌شوند.

تمام مسیر با نصب چندین بنر، هدایتگر مراجعان است. در ایستگاه دوم هم که در دل بوستان ایجاد شده، چند میز ردیف به ردیف داخل غرفه قرار گرفته که روی آنها سرنگ‌ها و پوکه‌های حاوی واکسن قرار دارد. در یک‌سو کارشناسان اطلاعات افراد را ثبت می‌کنند و ‌در سوی دیگر پس از ثبت اطلاعات، تزریق‌کننده واکسن برای واکسیناسیون به سمت خودروی مراجعان رفته و واکسن را تزریق می‌کند.

علیرضا زالی، فرمانده ستاد کرونای تهران هم که در این مراسم حضور داشت، در توضیح بیشتر می‌گوید: «براساس ابلاغیه وزارت بهداشت قرار است مراکز تجمیعی در کلانشهرها ایجاد شود که نخستین مرکز خودرویی در بوستان جنگلی سرخه‌حصار ایجاد شده و نخستین تلقیح به برکت وجود نخستین شهیده سلامت منطقه13 و دبیر کانون سلامت سرخه‌حصار با حضور پدر و مادر آن شهیده ‌انجام شد. قرار است در سوله‌های بحران و سایر پارک‌های جنگلی که امکان ایجاد واکسیناسیون خودرویی را دارد، بدون ایجاد بار ترافیک واکسیناسیون انجام دهیم.»

به‌گفته او، خبرهای خوبی در زمینه واکسن در راه است. به‌نظر می‌رسد براساس سندی که هدف‌های اولیه واکسیناسیون مشخص‌شده در هفته آینده با شتاب بیشتری انجام شود. او در ادامه به ثبت‌نام اینترنتی افراد در سامانه سلامت وزارت بهداشت برای واکسیناسیون اشاره می‌کند و می‌گوید که در روز اول راه‌اندازی این سایت، 35میلیون نفر وارد سامانه شده‌اند: «باتوجه به اینکه در تهران حجم قابل‌توجهی از افراد بالای 60ساله را داریم، برای تأمین فضاهای مناسب به‌گونه‌ای که پراکندگی و دسترسی مناسب برای همه افراد به ویژه سالمندان را فراهم کنیم، علاوه بر مراکز جامع سلامت تهران از ظرفیت‌هایی مثل بوستان‌های جنگلی استفاده می‌کنیم که امکان تردد خودرویی در آنها وجود دارد.»

لزوم افزایش مراکز واکسیناسیون خودرویی

مصطفی مبارکی 84ساله، یکی از مراجعه‌کنندگانی است که روز گذشته از محله مبارک‌آباد به پارک سرخه‌حصار آمد و واکسینه شد: «پسرم من را به این مرکز آورد، اما خوب است بوستان‌های بزرگ پایتخت را برای مردم درنظر بگیرند تا افراد دسترسی بیشتر و بهتری به این مراکز داشته باشند.

همین که ما داخل خودروی خودمان می‌نشینیم و تزریق انجام می‌شود، کار بسیار خوب و امنی است.» باباعلی بابایی، 86ساله نفر دیگری است که از محله پیروزی همراه با نوه‌اش آمده: «از طریق بسیج سازندگی از اجرای این طرح باخبر شدیم، هنگام تزریق واکسن، کارشناس همراه می‌شود و توضیحات اولیه و علائم احتمالی را می‌دهد و ترس و اضطراب افراد و خانواده‌ها را کم می‌کند، این اتفاق خوبی است.»

او می‌گوید پارک، فضای باز دارد و با طی مسیری کوتاه می‌توان واکسینه شد، بهتر است این مراکز بیشتر شوند. پس از طی 2مرحله و تزریق واکسن مراجعان به ایستگاه پزشک و همان ایستگاه پایانی می‌رسند که ندا قوامی، پزشک مرکز بهداشت شرق ایستاده. او می‌گوید: «در این ایستگاه پزشک افراد را معاینه می‌کند و درصورت نبود مشکل عوارض ناگهانی و واکنش‌های آلرژیک، بعد از 15دقیقه اجازه خروج داده و عوامل کارت خروج را روی شیشه قرار می‌دهند تا در خروج دچار مشکل نشوند و افراد راهی منزل می‌شوند.» تمهیدات لازم برای حضور تمام عوامل مرتبط با کادر درمان برای انجام واکسیناسیون صورت گرفته و خودروهای امدادی و آتش‌نشانی، پلیس، نیروی انتظامی، پلیس راهنمایی و رانندگی برای برقراری امنیت و نظم‌دهی به محیط و مراجعان در مرکز کووید-۱۹ مستقر هستند.

این طرح از یکشنبه ١٩اردیبهشت‌ماه آغاز شده و پیش‌‌بینی شده به‌مدت 3‌ماه با مشارکت مرکز بهداشت شرق تهران   اجرایی شود و شهروندان واجد شرایط می‌توانند با مراجعه به بوستان جنگلی سرخه حصار در محیطی آرام واکسینه شوند. با توجه به ارزیابی‌های صورت‌گرفته، این طرح قابلیت اجرا در دیگر مناطق تهران را که دارای بوستان‌ها و پارک‌های جنگلی هستند، داشته و دیگر مناطق شهر تهران نیز می‌توانند از این طرح الگو بگیرند.