۰ نفر

به دلیل موج جدید کرونا؛

حج برای دومین سال پیاپی بدون زائران خارجی برگزار خواهد شد

۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۰، ۹:۰۰
کد خبر: 525987
حج برای دومین سال پیاپی بدون زائران خارجی برگزار خواهد شد

سردرگمی در مورد انواع واکسن‌های موجود کرونا و کارآمدی آنها و همچنین ظهور انواع جدید ویروس کرونا باعث شده مقامات عربستان برای دومین سال تصمیم به ممنوعیت ورود زائرین خارجی برای انجام مراسم حج بگیرند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از تسنیم، به دنبال افزایش موارد ابتلا به کرونا در سراسر جهان و نگرانی در مورد ظهور انواع جدید این ویروس، عربستان قصد دارد برای دومین سال پیاپی مانع ورود زائران خارجی جهت انجام مناسک حج واجب شود.

 به این ترتیب مراسم حج واجب محدود خواهد شد به شهروندان عربستان که یا در برابر کرونا واکسینه شده‌اند یا حداقل شش ماه قبل از آغاز مراسم از بیماری کووید 19 بهبود یافته‌اند.

 طبق گفته منابع آگاه، در حالی که مذاکرات در مورد این ممنوعیت احتمالی پایان یافته ولی هنوز تصمیم نهایی گرفته نشده است.

 قبل از اعمال محدودیت‌های جهانی در نتیجه همه‌گیری ویروس کرونا، سالانه 2.5 میلیون زائر طی مراسم‌های حج واجب و عمره از مکه و مدینه بازدید می‌کردند که حدود 12 میلیارد دلار برای عربستان درآمد داشت.

محمد بن سلمان ولیعهد عربستان طبق برنامه اصلاح اقتصادی خود، امیدوار بود تعداد زائران حج عمره و واجب را تا 2020 به ترتیب به 15 و 5 میلیون نفر برساند و تا 2030 تعداد زائران عمره به 30 میلیون نفر برسند. وی قصد داشت 50 میلیارد ریال (13.32 میلیارد دلار) فقط از طریق مراسم حج تا 2030 درآمد داشته باشد.

 طبق گفته منابع، مقامات عربستان طرح های اولیه خود برای میزبانی زائران خارجی را لغو کرده و فقط به زائران داخلی با شرایطی که گفته شد اجازه انجام مراسم را خواهند داد. سن زائران هم محدودیت‌هایی خواهد داشت.

 به نظر می رسد سردرگمی در مورد انواع واکسن‌های موجود و کارآمدی آنها و همچنین ظهور انواع جدید ویروس کرونا باعث این تصمیم مقامات عربستان شده است.

 عربستان در سال گذشته برای اولین بار در تاریخ مانع ورود زائران خارجی برای انجام مراسم حج شد و این مراسم را محدود به شهروندان عربستان کرد.

 موارد ابتلا به کرونا در 35 کشور جهان روند صعودی دارد. هند بیشترین آمار روزانه مرگ ناشی از این ویروس را دارد و یک نفر از هر چهار نفری که در سراسر جهان از این ویروس از دنیا می‌روند، هندی هستند.

 عربستان در ماه فوریه ورود از 20 کشور دنیا را به استثنای دیپلمات‌ها، شهروندان عربستان، کادر درمان و خانواده‌هایشان ممنوع کرد تا مانع گسترش بیشتر ویروس کرونا شود.