۰ نفر

طبق اعلام سازمان جهانی بهداشت؛

کرونای هندی در ۱۷کشور کشف شد

۸ اردیبهشت ۱۴۰۰، ۹:۱۸
کد خبر: 523915
 کرونای هندی در ۱۷کشور کشف شد

سازمان جهانی بهداشت روز سه‌شنبه اعلام کرد گونه کرونا در هند که بیم آن می‌رود عامل خیزش ابتلا در این کشور باشد، در بیش از ۱۰ کشور یافت شده است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، طبق اعلام نهاد بهداشت سازمان ملل، گونه B.۱.۶۱۷ که ابتدا در هند کشف شد، تا روز سه‌شنبه در بیش از ۱۲۰۰ توالی بارگذاری شده از دستکم ۱۷ کشور در پایگاه داده دسترسی آزاد «جی-آی-اس-ای-دی» شناسایی شده است.

سازمان جهانی بهداشت در به روز رسانی هفتگی اپیدمیولوژیک درباره همه‌گیری اعلام کرد اغلب این توالی‌ها از هند، بریتانیا، آمریکا و سنگاپور بوده است.

این سازمان اخیراً گونه هندی را که چند زیر شاخه با جهش‌ها و ویژگی‌های کمی متفاوت از یکدیگر دارد، در دسته گونه «نگران‌کننده» قرار نداده است. این برچسب به معنای آن است که این گونه از گونه اصلی به دلیل سرعت انتقال پذیری بیشتر، مرگبارتر بودن یا توانایی در جلوگیری از اثرگذاری واکسن، خطرناکتر است.

هند در حال حاضر با توفان کرونا مواجه است و این نگرانی وجود دارد که گونه یافت شده در این کشور در این فاجعه نقش داشته باشد.

به تایید سازمان جهانی بهداشت، گونه مذکور سرعت رشد بالاتری نسبت به سایر گونه‌های در حال انتقال در هند دارد که می‌تواند نشان دهنده احتمال انتقال پذیری بیشتر آن باشد. سایر گونه‌های در حال انتقال در دومین کشور پرجمعیت جهان هم افزایش شیوع را نشان داده‌اند که ترکیب این‌ها احتمالاً در خیزش کرونا در این کشور موثر بوده است.

سازمان جهانی بهداشت اعلام کرد در واقع، مطالعات نشان داده‌اند گسترش موج دوم در این کشور بسیار سریع‌تر از موج اول بوده است. البته گفته شده که عوامل دیگر مثل جدی گرفته نشدن تدابیر بهداشتی برای ممانعت از شیوع و اجتماعات گسترده احتمالاً در این موج بی‌تاثیر نبوده است.

این سازمان جهانی تاکید کرد تحقیقات بیشتر درباره ویژگی‌های این گونه و سایر گونه‌ها از جمله درباره انتقال‌پذیری، شدت و خطر ابتلای مجدد باید فوراً انجام شود.

 بر اساس آخرین آمارها، شمار قربانیان ویروس کرونا در هند طی ۲۴ ساعت گذشته برای نخستین بار از زمان آغاز همه‌گیری ویروس کرونا به بیش از ۳ هزار و ۲۸۰ نفر رسیده است. با احتساب قربانیان ویروس کرونا در هند طی روز گذشته، تلفات این ویروس در این کشور به بالای ۲۰۰ هزار نفر رسید.

از سوی دیگر، شمار مبتلایان به ویروس کرونا در این کشور همچنان با سرعت فزاینده‌ای در حال افزایش بوده و طی ۲۴ ساعت گذشته بیش از ۳۶۲ هزار نفر در این کشور به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند که رکورد ابتلای روزانه را در جهان شکسته است.

بر اساس آمار سایت WORLDOMETER تعداد مبتلایان به ویروس کرونا در هند به ۱۸ میلیون نفر رسیده است.

«تدروس ادهانوم»مدیرکل سازمان جهانی بهداشت اخیراً اوضاع در دومین کشور پرجمعیت جهان را «فراتر از دلخراش» توصیف کرد.

در همین حال، هند از نیروهای ارتش خواسته برای مهار این بحران ویرانگر به کمک بیایند. «بیپین راوات» رئیس ستاد دفاعی ارتش هند روز دوشنبه گفت که از ذخایر اکسیژن ارتش برای رفع کمبود اکسیژن استفاده خواهد شد و همچنین کارکنان بازنشسته به کمک کادر بهداشت و درمان خواهند رفت.

طی روز گذشته کل مبتلایان به ویروس کرونا در سراسر جهان حدود ۶۶۰ هزار نفر بوده که با توجه به این آمار، بیش از نیمی از مبتلایان در جهان متعلق به هند بوده است.