۰ نفر

پشت پرده انتشار فایل صوتی تقطیع شده ظریف

۶ اردیبهشت ۱۴۰۰، ۱۵:۵۹
کد خبر: 523485
پشت پرده انتشار فایل صوتی تقطیع شده ظریف

از دیروز پوشش ویژه و پرحجم یک رسانه معاند از فایل صوتی مصاحبه مفصل وزیر امور خارجه که قرار نبود منتشر شود، بسیاری از توجهات را جلب و این پرسش را مطرح کرده است که در بحبوحه تحولات مهم این روزهای سیاست خارجی و داخلی، اهداف این پروپاگاندای رسانه‌ای چیست؟

 به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، استفاده رسانه معاند ایران‌اینترنشنال از هر ابزاری برای هدف قرار دادن منافع ملی کشور، بر کسی پوشیده نیست، چنانچه سابقه فعالیت مغرضانه این شبکه ماهواره‌ای در مقاطع مختلف عمر کوتاه آن بارها اثبات شده است.

آنچه اکنون اهمیت دارد، توجه ویژه جریان‌های داخلی دلبسته به نظام و کشور، رسانه‌های وطنی و البته انبوه مردمی است که این روزها و در آستانه انتخابات مهم، تحت بمباران شدید تبلیغاتی و پروپاگاندای سنگین قرار دارند.

درباره این موضوع نکات و ملاحظاتی مهم مطرح است که لزوم توجه و اهتمام همه دلسوزان را می‌طلبد:
 
۱. فایل صوتی تقطیع شده‌ای که در رسانه ایران اینترنشنال منتشر شده ذیل پروژه‌ای با عنوان «آنسوی دولت»، در راستای تهیه تاریخ ‌شفاهی دولت آقای روحانی و زیر نظر مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست‌جمهوری ضبط شده و قرار بر انتشار آن نبوده است؛ قطعا چگونگی بیرون رفتن این فایل که در قسمت‌های مختلفی از آن آقای ظریف تاکید می‌کند «نباید علنی و منتشر شود» و یا «من اینها را به شرط عدم انتشار می‌گویم»، باید به سرعت و دقت بررسی شود.

البته باید یادآور شد که انجام‌چنین گفت‌وگوها با همه اعضای کابینه در هر دولتی با هدف بیان همه اقدامات و دیدگاه‌ها و تحولات رخ داده برای ثبت در تاریخ و استفاده از تجربه‌های آنها در پیشبرد منافع ملی بوده و بر همین اساس محمدجواد ظریف، صادقانه به تشریح مسایل پرداخته و بارها تاکید دارد که این مطالب نباید منتشر شود.

۲. همه کسانی که فایل صوتی بیش از سه ساعته را به صورت کامل گوش داده‌اند، معترف‌اند که تصویر ارائه شده از لحن و محتوای این گفت‌وگو از سوی ایران اینترنشنال، به هیچ وجه با روح سخنان آقای ظریف همخوانی نداشته و این رسانه معاند، تنها بخش‌هایی تقطیع شده از گفت‌وگو را در جهت مطامع خاص خود منتشر کرده است.

اگر تا کنون کسی به نیات شوم و اهداف خطرناک این تلویزیون در مواجهه به منافع ملی ایران تردید داشت، اکنون می‌تواند با مقایسه متن کامل سخنان وزیر امور خارجه و آنچه از سوی این رسانه دست‌چین و منتشر شده، به عمق کینه‌توزی لندن‌نشین‌ها پی ببرد.

۳. آقای ظریف در این گفت‌وگوی تفصیلی، سخنانی درباره دیپلماسی و منطقه، برجام و ماجراهای آن و ... به زبان می‌آورد که «همه» اظهارات او باید در یک بسته کامل شنیده و تحلیل شود در حالی‌که ایران اینترنشنال فقط بخش‌هایی را که نشان‌دهنده اختلاف‌نظر ظریف با برخی از شخصیت‌هاست، با هدف اختلاف‌افکنی پررنگ کرده است.

پیش از هرگونه قضاوتی درباره بریده‌های منتشر شده، باید کل بسته را شنید و در آن تامل کرد؛ ظریف در متن گفت‌وگو بارها از الطاف و حمایت‌ها و البته تذکرات رهبر انقلاب سخن می‌گوید و از ایشان به عنوان شخصیتی جامع در حوزه رهبری و اداره کشور و نه فقط حوزه دیپلماسی نام می‌برد که طبیعتا هرگز از رسانه‌های معاند پخش نخواهد شد.

۴. همانند اظهارنظرهای قبلی ظریف، وی در متن کامل این مصاحبه، نه تنها به تمجید از سردار سلیمانی می‌پردازد، بلکه در چند جای این گفت‌وگو از خدمات متقابل ایشان و دستگاه دیپلماسی نام می‌برد؛ از جمله در ماجرای مذاکرات ایران و آمریکا در جریان حمله به افغانستان (سال ۲۰۰۱) و یا پذیرش پیشنهاد ظریف برای حضور شخص سردار سلیمانی در مذاکرات احتمالی با عربستان پیش از برجام و ...
از سوی دیگر وی در همین فایل صوتی اشاره می‌کند که شهادت سردار سلیمانی، آنچنان ضربه بزرگی برای کشور بود که شاید حمله به یک شهر اینچنین خسارتی نداشت.

۵. از ابتدای انقلاب همواره بین مسئولان و مقامات کشور، اختلاف‌نظر و سلیقه وجود داشته و اتفاقا عامل رشد و بالندگی نظام بوده؛ طبیعی است که میان ظریف و شهید سلیمانی به عنوان فرمانده سپاه قدس نیز در موضوع‌های مختلفی اختلاف‌نظر و سلیقه وجود داشته که امری کاملا طبیعی است.

نکته مهم اینکه، در این فایل صوتی ظریف می‌گوید تقریبا هر هفته با سردار سلیمانی جلسه داشته است؛ حتی برخلاف تصورات، وی اعلام می‌کند که از دعوت و زمان حضور بشار اسد در ایران در سال ۹۷ مطلع بوده که نشان از هماهنگی و همراهی این دو شخصیت ممتاز ملی بوده و آنچه باعث رنجش ایشان شده بود عدم حضور در جلسات رئیس‌جمهوری سوریه در ایران بوده و نه عدم اطلاع ایشان از سفر.

براین‌اساس، رسانه‌های داخلی نباید در تله این رسانه سعودی بیفتند و به اختلاف‌نظرهایی که همیشه در طول انقلاب بین مسئولان‌ وجود داشته دمیده و تفسیر ناصوابی از آن ارئه دهند.

۶. اساسا رسانه‌ ضدانقلابی ایران اینترنشنال که مزدبگیر و مجیزگوی جلادی چون بن سلمان است، با اهداف خاصی اقدام به تقطیع و گزینش جملات خاصی از مصاحبه مفصل ۱۹۱ دقیقه‌ای کرده که لزوم هشیاری همگان را می‌طلبد.

به طور قطع یکی از اهداف این رسانه تشدید دوقطبی کاذب و به شدت زیان‌بخش ‌درباره سیاست خارجی کشور و یا با هدف شکل‌گیری نزاعی است که در نهایت دود آن به چشم همه جناح‌ها و از جمله اصل انتخابات پیش‌رو می‌رود؛ از این رو باید از قرار گرفتن در مسیر سیاسی مخربی که این تلویزیون در تدارک آن است، اجتناب کرد.

۷. در نهایت اینکه هر فرد آشنا به دنیای سیاست و دیپلماسی، می‌داند در همه کشورها حوزه «میدان» و «دیپلماسی» باهم می‌توانند متضمن تامین حداکثری منافع ملی باشند و برخلاف القای رسانه سعودی، تلاش‌های انجام‌شده در این دو حوزه قابل انکار یا تخفیف نیست.

کسانی که حتی برای مدت کوتاهی محتوای برنامه‌های تجزیه‌طلبانه «ایران اینترنشنال» را دیده باشند به خوبی گواهی می‌دهند این رسانه نه خیرخواه ظریف است، نه دل خوشی از سردار سلیمانی دارد و نه ذره‌ای دل در گروی ایران و ایرانی دارد؛ هوشیار باشیم!