۰ نفر

سفر با خودرو شخصی خطرناک‌تر است؟

۲۹ اسفند ۱۳۹۹، ۱:۱۷
کد خبر: 514661
سفر با خودرو شخصی خطرناک‌تر است؟

وزارت کشور در اطلاعیه‌ای به مردم توصیه کرده چنان‌چه قصد سفر ضروری دارند، حتی­‌المقدور با خودرو شخصی مسافرت کنند؛ پیشنهادی در تناقض با سیاست و سفارش‌های ستاد ملی مقابله با کرونا که این تردید را پیش آورده بالاخره سفر با خودرو شخصی امن‌تر است یا وسیله نقلیه عمومی؟

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، این پرسش افکار عمومی است که چرا با وجود ازدحام جمعیت در وسایل نقلیه عمومی تردد آن‌ها در یک سال گذشته،  حتی به شهرهای پرخطر کرونا ممنوع و حتی محدود نشده است، اما راه‌ها به روی خودروهای شخصی که به نظر می‌رسد امنیت بیشتری برای سرنشینان دارد، مسدود و سفر به این شکل نهی شده است؟

هرچند که در یک سال گذشته از تعداد مسافران و ظرفیت هواپیما، قطار و اتوبوس کاسته شد، اما سیاست و تاکید اصلی بر کاهش و کنترل سفر با خودرو شخص بود. حتی طرحی که وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی از کمیته امنیتی، اجتماعی و انتظامی ستاد ملی مدیریت کرونا برای اجرا در تعطیلات نوروز تایید آن را گرفت نیز تاکید دارد که سفر با گروه و به عبارتی تور به نسبت سفر با خودرو شخصی تایید شده‌تر است؛ چرا که امکان کنترل و نظارت بیشتری دارد.

ولی تیموری، معاون گردشگری در توجیه این‌که چرا سفرهای گروهی مورد تایید است، گفته بود: در جایی که احساس کنیم کم و کسری وجود دارد گزارش می‌دهیم، تذکر می‌دهیم و در مکانی که کارها به صورت مناسب انجام شده باشد، تشویق انجام خواهیم داد. سعی ما بر این است مردم را متقاعد کنیم که اگر از طریق زنجیره ایمن خدمات بخواهند سفر کنند، هیچ‌گونه دغدغه و نگرانی نخواهند داشت، چرا که برنامه‌های ما هم‌راستا با برنامه‌های ستاد ملی کرونا است.

حتی علیرضا رییسی ـ سخنگوی ستاد ملی کرونا ـ تلویحا این نظر را تایید کرده و گفته بود: اگر می‌توانستیم شرایط و رفتارمان در قبال ویروس را کنترل کنیم، می‌شد دو نوع سفر را انجام داد؛ در نوع اول ثبت‌نام افراد در تور بود تا حمل و نقل و محل اسکان آن‌ها کنترل شود. در نوع دوم افرادی هم می‌توانستند با وسیله نقلیه خود اما تحت نظر تور سفر کنند تا محل اسکان‌شان تحت نظر باشد. این دو نوع سفر می‌توانست اجرایی باشد، اما در حالت سوم افراد با ماشین خود به خانه یا ویلای خود با اقوام می‌رفتند که در این حالت شرایط از کنترل ما خارج بود و در نوع آخر هم افراد با ماشین خود یا وسیله حمل و نقل عمومی به سفر می‌رفتند و در پارک‌ها چادر می‌زدند که این نوع از سفر از ابتدا ممنوع اعلام شد. در حال حاضر مشکل اصلی ما سفر رفتن گروه سوم است.

علی صدرنیا ـ رییس هیات‌مدیره جامعه راهنمایان ایرانگردی و جهانگردی ـ هم معتقد است: بهترین راه سفر، تور است. به خصوص در شرایط کنونی که رعایت پروتکل‌های بهداشتی بیش از هر وقت دیگری اهمیت دارد سفر باید با تور انجام شود و برنامه‌ریزی‌ها و کارشناسی‌های لازم در آن لحاظ شود و طبیعی است که راهنمای گردشگری هم در این میان یک عنصر لازم است، چون نقش مهم نظارت را برعهده دارد. هم نظارت بر حمل‌ونقل، هم نظارت بر اقامت و هم سایر بخش‌ها.

حیدرزاده، معاون علوم پزشکی گیلان،  استانی که روزهای اوج و فرود زیادی را در یک سال گذشته به لحاظ شیوع ویروس کرونا تجربه کرده است، نیز بیشتر نگرانی‌ها از سفرهای نوروزی را متوجه خودروهای شخصی دانسته و گفته که در جریان سفر با خودرو شخصی خطر کمتری سرنشینان را تهدید می‌کند و احتمال انتقال بیماری در طول سفر کمتر است، در حالی که در وسیله نقلیه عمومی تعدادی از افراد در یک هوای بسته تنفس می‌کنند و بیشتر در معرض انتقال ویروس قرار دارند، اما تبعات سفر با وسیله نقلیه عمومی قابل کنترل بوده و افراد در قالب تور قابل رهگیری هستند.

با این همه، کمیته امنیتی، اجتماعی و انتظامی ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا (وزارت کشور) در اطلاعیه‌ای که ۲۵ اسفندماه برای اعلام وضعیت شهرها صادر کرد از مردم درخواست کرده چنان‌چه قصد سفر ضروری دارند، حتی‌المقدور با خودرو شخصی مسافرت کنند.

این همان توصیه‌ای است که CDC (مرکز کنترل و پیشگیری بیماری‌های ایالات متحده) نیز داشته که ضمن درخواست از مردم برای پرهیز از سفر در دوران کرونا، توصیه کرده اگر ناچار به انجام سفری هستید حتما «کوتاه» و «بدون توقف» باشد. بهتر است در قالب خانواده سفر انجام شود تا افرادی که با آن‌ها زندگی نمی‌کنید، چون همگی در یک سطح از بهداشت قرار دارید. حتما از اقامتگاهی استفاده شود که با افراد غریبه هم‌اتاق نباشید و با اعضای خانواده و نزدیکانی که می‌شناسید و از یک سطح بهداشت برخوردارید هم‌اتاق باشید. در رستوران فاصله فیزیکی را نزدیک به دو متر حفظ کنید و در مراکز شلوغ غذا نخورید. با اعضای خانواده و با آن‌هایی که زندگی می‌کنید پیک‌نیک و کمپینگ کنید.

سفر

استفاده از وسایل نقلیه نیز تنها درصورتی کم‌خطر است که فاصله و مسئولیت اجتماعی در آن حفظ و رعایت شود. مثلا طبق استاندارهای جهانی بهداشت، اتوبوس ۴۴ نفره باید ۲۲ نفر سرنشین داشته باشد.

با این حال، با توجه به کمرنگ شدن مسئولیت‌های اجتماعی نسبت به ویروس کرونا در یک سال گذشته، این احتمال وجود دارد سفر چه با وسایل نقلیه شخصی و چه گروهی و با وسایل نقلیه عمومی در وضع موجود مخاطرات خود را داشته باشد، به‌ویژه آن‌که وزارت بهداشت اعلام کرده رعایت پروتکل‌های بهداشتی در برخی شهرها تا زیر ۱۵ درصد کاهش داشته و همین عامل حاد شدن وضعیت استانی مثل خوزستان شده است.