۰ نفر

زاگرس در آتش می سوزد

۱۰ خرداد ۱۳۹۹، ۵:۵۵
کد خبر: 442649
زاگرس در آتش می سوزد

زاگرس از هر سو در حال سوختن است اما هنوز بالگردها نه در خوزستان و نه در کهگیلویه و بویراحمد آبی بر آتش دل آن نپاشیده‌اند. صاعقه‌ای که مردم بوشهر و کازرون عصر روز پنجشنبه در آسمان دیدند کوه سیاه را به آتش کشاند و آنقدر شعله‌هایش را گسترش داد که به منطقه شاه‌پسرمرد و درنگ نیز رسید.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایران، همزمان با کوه سیاه در بوشهر منطقه حفاظت شده خائیز نیز شعله کشید و بخش بسیار زیادی از آن سوخت. فعالان حوزه محیط زیست در این دو استان شب جمعه، شبکه‌های اجتماعی را فرصتی برای رساندن فریاد مراتع و جنگل‌هایی که بی‌وقفه در آتش سوخت، دیدند و اعلام کردند منطقه برای اطفای حریق نیاز به بالگرد دارد.

 یک روز پس از آن، بالاخره دو بالگرد از سمت استان فارس به‌ سمت کوه سیاه بوشهر رفت تا بتواند این منطقه را از شعله‌های آتش برهاند ولی آن‌طور که «مهتاب بذرافکن» فعال و پژوهشگر محیط زیست بوشهر  می‌گوید: «هر دو هلیکوپتر دچار نقص فنی شدند و نتوانستند کوه سیاه را از دهان آتش بیرون بکشند و آتش به سمت دیگر مناطق استان رفت.»

 «محمد داسمه»، وکیل و فعال محیط زیست شناخته شده این منطقه شب‌جمعه از وقوع آتش‌سوزی بسیار وحشتناکی در این منطقه خبر می‌دهد و می‌گوید: «شعله‌های آتش آن قدر زیاد است که هیچ کاری از دو محیطبان و سه جنگلبان حاضر در منطقه برنمی‌آید و همه به تماشای رقص آتش در خائیز نشسته‌اند.» او از رقص آتش بین دو استان خوزستان و کهگیلویه و بویراحمد خبر می‌دهد می‌گوید: «توده‌های آتش در دره بالا می‌آیند با باد به سمت دهدشت می‌روند و دوباره به سمت علمدار و بهبهان برمی‌گردند.»

به‌گفته داسمه، آتش ابتدا چند نقطه کوچک از خائیز را زخم زده بود اما آن قدر بی‌توجهی شد  که آتش از بهبهان گذشت و به دهدشت و کهگیلویه و بویراحمد رسید. حساب کتاب‌های او می‌گوید: «بین ۷۰۰ تا ۸۰۰ هکتار از مراتع و جنگل‌های بهبهان و دهدشت طعمه حریق شده است.» زمانی که او گفت‌و‌گو می‌کند در روستای تنگ شیخ  قرار دارد و می‌گوید: «هیچ کاری از کسی برنمی‌آید نه دمنده‌ای وجود دارد نه تجهیزات اطفای حریق. صدها هکتار از اراضی منطقه در حال سوختن است و ما در کنار دو محیطبان و سه جنگلبان به تماشای آتش نشسته‌ایم! «عبدالستار جلالی، رئیس اداره منابع طبیعی بهبهان در پاسخ به اعتراض آنان  می‌گوید: «ده آتش‌کوب در اختیار جنگلبانان قرار دادیم.» فعالان می‌گویند آتش‌سوزی در ارتفاع قرار دارد و امکان بردن آتش کوب ها وجود ندارد علاوه بر آن نمی‌توان به ۵۰متری شعله‌ها نزدیک شد. جلالی همچنین درباره حضور بالگردها می‌گوید، توانسته است مجوز حضور را بگیرد و تا ۱۰ دقیقه دیگر (زمان تنظیم این گزارش) بالگرد‌ها به کمک می‌آیند.

و یک خبر امیدوار کننده را در پایان این گزارش بخوانید: امیر سرتیپ «نوذر نعمتی» جانشین فرمانده نیروی زمینی ارتش اعلام کرد در ادامه روند مهار آتش سوزی جنگل های خوزستان از روز گذشته گردان بلیات تیپ ۳۹۲ زرهی با حضور در مناطق جنگلی خسرج به مهار آتش سوزی پرداخت.