۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

طلا در جا زد/ سردرگمی سرمایه‌گذاران پس از سیگنال‌های خاموش فدرال رزرو

۳۱ مرداد ۱۳۹۹، ۱۵:۲۴
کد خبر: 461451
طلا در جا زد/ سردرگمی سرمایه‌گذاران پس از سیگنال‌های خاموش فدرال رزرو

معاملات طلا روز پنجشنبه روندی بسیار آرام و کم تحرک را پشت سر گذاشت و در نهایت هر اونس طلا در محدوده ۱۹۵۰دلار معامله شد.

اقتصادآنلاین - اکرم شعبانی؛ در معاملات بعد از ظهر پنجشنبه طلا با صعود معاملات آتی ماه دسامبر به قیمت ۱۹۶۰.۳۰ دلار در هر اونس در حال معامله بود و این تنها صعودی بود که معاملات روز گذشته تجربه کرد که در نهایت معاملات آتی دسامبر هم در بازار کومکس نیویورک با کاهش ۰.۵۱ درصدی قیمت به پایان رسید.

روند نزولی معاملات طلا از روز چهارشنبه آغاز شد، پس از برگزاری جلسه ماه جولای بانک فدرال رزرو که ازعدم تمایل به افزایش نرخ بهره و بازدهی اوراق قرضه سخن به میان آمده بود، جلسه‌ای که در آن هیچ راه حل و راهنمایی برای مساله نرخ بهره هم در آن مطرح نشده بود.

چارلی ندوس استراتژیست ارشد کالایی گروه LaSalle Futures در این باره گفت: البته جلسه فدرال رزرو آنقدرها هم که تصور می‌رود منفی نبوده است. در واقع پس از این جلسه دلار که برای مدتی روند کاهشی در پیش گرفته بود افزایشی شد. اما به نظر می‌رسد سیر نزولی بار دیگر از سر گرفته شود. فشار نزولی بر روی طلا موجب پیش بینی‌هایی از این دست شده که نرخ بهره برای افزایشی شدن تلاش می‌کند، اگرچه من به این موضوع معتقد نیستم.

فیلیپ استریبل استراتژیست اصلی بازار Blue Line Futures هم در این رابطه عنوان کرد: ارزش دلار آمریکا روند افزایشی در پیش گرفته که روند نزولی طلا خود بیانگر این واقعیت است. در ابتدای شیوع ویروس کرونا دلار و طلا هر دو به عنوان پناهگاه‌های امن تلقی می‌شدند اما اکنون روندی معکوس در پیش گرفته‌اند؛ در شرایطی که ارزش دلار در پایین‌ترین سطح دو ساله خود قرار گرفته بود ارزش معاملات طلا افزایش می‌یافت و اکنون با افزایش ارزش دلار، این طلاست که روند نزولی در پیش گرفته است.

در اینجا لازم به یادآوری است که شاخص دلار آمریکا DXY پس از انتشار اخباری از جلسه دقایق فدرال رزرو افزایش یافت تا از کف ارزش دو ساله خود برخیزد.

ندوس همچنین خاطرنشان کرد: اگر DXY کمتر از سطح ۹۳ واحد بماند طلا شانس ادامه مسیر صعودی را در پیش رو خواهد داشت اما اگر دلار از ۹۳ واحدی شروع به تحکیم سطح کند و شاخص در کمتر از ۹۳ واحد نگه داشته شود طلا معادلات دیگری در پیش خواهد گرفت.

دنیل پاویلونیس کارگزار ارشد کالایی RJO Futures گفت: تقویت ارزش دلار آمریکا خبر خوبی برای معاملات فلزات گرانبها نیست اما با توجه به اینکه دلار همچنان هم در سطح پایینی قرار دارد باید در نظر داشته باشیم که امکان ادامه این روند صعودی منتفی نیست.

پاویلونیس در ادامه این گفت‌وگو عنوان کرد: نکته مهم در مورد دلار این است که به میزان زیادی به فروش رسیده و سرمایه گذاران در زمینه‌های مختلفی تا به امروز سرمایه گذاری کرده‌اند به نظر می‌رسد که آغاز این روند موجب بهبودی شرایط دلار شود. موضوع مهم دیگری که موجب تقویت ارزش دلار شده به تولیدکنندگان انرژی در بازارهای نوظهور بازمی‌گردد که برای معاملات خود از وام‌های دلاری استفاده کرده‌اند. سعی در بازپرداخت این وام‌ها به اضافه کمبود دلار در بازار موجب افزایش ارزشی دلار آمریکا شده است.

ندوس تصریح کرد: در حال حاضر، دو سوی هر اقدامی که در پیش گرفته شود یک نکته مثبت برای طلا خواهد بود، اگر در طی یک حرکت ده روزه طلا به ۱۹۷۳.۷۰ دلار دست پیدا کند، می‌توان به دستیابی به قیمت ۱۹۸۵ دلار هم امیدوار بود. سطح مقاومت فعلی در ۱۹۸۵.۶۰ و سطح حمایتی هم در ۱۹۲۰ دلار در هر اونس قرار گرفته است.

پاویلونیس نیز توضیح داد: حراج اوراق قرضه ۲۰ ساله نیز عامل دیگری است که بر روی قیمت گذاری طلا تاثیرگذار بوده است، درست همانند اتفاقی که پس از فروش اوراق سی ساله برای فلز زرد رخ داد.

وی عنوان کرد: در واقع فلز زرد به دنبال آن است که گام بعدی چه خواهد بود، در نهایت آنچه که واضح است اینکه نرخ بهره همچنان در کف حفظ خواهد شد که این خود موجب افزایش ارزش فلزات گرانبها خواهد شد. هر اندازه که قیمت طلا در سطح فعلی حفظ شود بدون اینکه ریزشی داشته باشد برای قیمت‌های آتی شرایط ایده‌آل تری ایجاد خواهد شد و اگر شما به عنوان سرمایه گذار قصد ورود به بازار در این نقطه را دارید، باید دست نگه دارید.

از دیدگاه پاویلونیس سطح حمایتی طلا در شرایط فعلی ۱۹۳۰ دلار در مقابل سطح مقاومتی ۱۹۶۰ دلار در هر اونس است.

طلا

(نمودار حرکت ۲۴ ساعته قیمت طلا)

پاویلونیس افزود: هر اندازه جلوتر می‌رویم، نظرات بانک فدرال رزرو و اخبار مرتبط با تصویب یا عدم تصویب بسته دوم محرک مالی ایالات متحده بیش از پیش بر روی قیمت گذاری طلا تاثیرگذار خواهند بود.

استریبل هم در این رابطه بیان کرد: هر اندازه که دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان به تصویب بسته نزدیکتر شوند و یا در عدم تصویب آن هم نظر شوند بار دیگر نوسانات در دلار و بازار فلزات گرانبها به خصوص طلا افزایش می‌یابد.

استریبل همچنین در پایان خاطرنشان کرد: اگر قیمت طلا به سطوح کمتر از ۱۹۳۰ دلار در هر اونس برسد، در بازار شاهد برخی معادلات جدید خواهیم بود. در شرایط فعلی سطوح ۱۹۲۰ تا ۱۹۳۰ دلار را می‌توان به عنوان سطح حمایتی طلا در نظر گرفت.