۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

طلا همچنان در اوج توجه/ افزایش قیمت طلا با اقبال دوباره سرمایه‌گذاران

۲۵ تیر ۱۳۹۹، ۱۳:۳۹
کد خبر: 452919
طلا همچنان در اوج توجه/ افزایش قیمت طلا با اقبال دوباره سرمایه‌گذاران

قیمت طلا روز گذشته سطح پشتیبانی 1800 دلار در هر اونس را حفظ کرد، چرا که ادامه وضعیت موجود باعث شده تا سرمایه گذاران همچنان بر روی دارایی‌های امن متمرکز باشند، وضعیتی که ناشی از ادامه روند افزایشی ابتلا به ویروس کروناست.

اقتصادآنلاین اکرم شعبانی؛ طلا در ابتدای معاملات روز گذشته با 1800 دلار در هر اونس قیمت خورد و تا قبل از ظهر به 1809.98 دلار در هر اونس رسید. همچنین معاملات آتی طلا برای تحویل در ماه آگوست با اندکی اختلاف به قیمت 1813.10 دلار در هر اونس در جریان بود.

کاهش چشمگیر روند بهبود اقتصادی جهان، همراه با افزایش تنش‌های دیپلماتیک میان چین و ایالات متحده و شرایط فعلی اقتصاد کلان به اضافه نرخ بهره پایین، باعث کاهش اشتهای ریسک پذیری در میان سرمایه گذاران شده و قیمت طلا –غالبا به عنوان محافظی در شرایط عدم قطعیت سیاسی و اقتصادی مورد توجه قرار می‌گیرد- در چنین شرایطی به اوج 9 ساله خود نزدیک شده است.

مایکل مک کارتی استراتژیست ارشد CMC Markets در این باره به رویترز گفت: در حال حاضر با توجه به نگرانی‌های موجود، به ویژه در مورد روابط ایالات متحده و چین، شاهد فشار بر روی دارایی‌های ریسک پذیر هستیم.

چشم انداز نیم ساله

روز گذشته شورای جهانی طلا WGC با انتشار چشم‌انداز نیم ساله طلا تایید کرد که ادامه روند همه‌گیری موجب تاثیری ماندگار در تخصیص دارایی‌ها خواهد شد و همچنان به تقویت نقش این فلز گرانبها به عنوان یک دارایی استراتژیک ادامه خواهد داد.

این شورا همچنین اعلام کرده است سرمایه گذاران در سال جاری، طلا را به عنوان یک سرمایه گذاری استراتژیک در سبد سهام خود افزوده‌اند، این جریان به خصوص با ایجاد تغییر در دیدگاه بهبود چشم انداز اقتصادی ناشی از شیوع کووید – 19 به شدت افزایش یافته است. بر اساس داده‌های گردآوری شده توسط شورای جهانی طلا، این فلز گرانبها در نیمه نخست سال 2020 عملکرد قابل توجهی داشته که با احتساب قیمت دلاری افزایش 16.8 درصدی داشته و با دارایی‌های دیگر فاصله چشم‌گیری یافته است.

نمودار عملکرد طلا از ابتدای سال تاکنون در برابر دیگر دارایی‌ها

(نمودار عملکرد طلا از ابتدای سال تاکنون در برابر دیگر دارایی‌های جهانی)

شورای جهانی طلا همچنین اعلام کرد: ترکیبی از ریسک بالا، هزینه فرصت‌های پایین و حرکت مثبت قیمتی برای حمایت از سرمایه‌گذاری در طلا و جبران ضعف مصرف در اثر انقباض اقتصادی در نیمه دوم سال 2020 منجر به ایجاد چنین روندی شده است. در پایان ماه ژوئن قیمت طلای LBMA نزدیک به 1770 دلار در هر اونس بود، سطح قیمتی که آخرین بار در سال 2012 به ثبت رسیده بود.

اگرچه بازارهای سهام در سراسر جهان به شدت از پایین‌ترین نرخ رشد که در سه ماهه نخست رقم خورد فاصله گرفته‌اند اما سطح بالای عدم اطمینان به سرمایه گذاران به دلیل شیوع ویروس کرونا و نرخ بهره بسیار پایین بانکی باعث حمایت از افزایش قیمت طلا شده است. در عین حال در کنار بازار پول و صندوق‌های اوراق با کیفیت، طلا از مزایای سرمایه‌گذاری به دلیل کم ریسک بودن برخوردار است و بخشی از این امر ناشی از ثبت رکورد جدید صندوق‌های مبادله‌ای طلا در روند سرمایه گذاری است.

در حالی که صندوق بین‌المللی پول 4.9 درصد انقباض در رشد اقتصادی جهان را در سال 2020 به دلیل اثرات ویرانگر ناشی از شیوع کرونا پیش بینی کرده است، شورای جهانی بر این باور است که در نیمه دوم سال روند بهبود اقتصادی بر اساس منطق منسجم‌تری به پیش خواهد رفت.

در هر صورت برای سرمایه گذاران، سطح بالای عدم اطمینان می‌تواند تاثیری طولانی مدت بر عملکرد کاری آنها داشته باشد. در عین حال شورای جهانی طلا معتقد است که فلز زرد می‌تواند به عنوان یک دارایی ارزشمند به سرمایه‌گذاران کمک کند تا با کاهش میزان ریسک پذیری، بازده بالاتری را به ثبت برسانند.