۰ نفر

جایگزین سازگار با محیط‌زیست؛

استخراج فلزات با گیاهان فلزخوار!

۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۰، ۹:۳۵
کد خبر: 524835
استخراج فلزات با گیاهان فلزخوار!

تکنیک فیتومینینگ، می‌تواند روش‌های جدیدی برای استخراج فلزات ارائه دهد که پایدارتر از روش‌های مخرب زیست‌محیطی موجود است.

به گزارش نیوز، فیتومینینگ، روشی برای برداشت فلز از خاک توسط پرورش گیاهانی است که مقدار زیادی زیست توده در خود ذخیره می‌کنند و می‌توانند عناصری از خاک را با سرعت بالاتری نسبت به گیاهان طبیعی دریافت کنند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، این گیاهان در مناطق با فلزاتی مانند طلا، مس و روی رشد می‌کنند. در حالی که همه گیاهان برای رشد به عناصر کمیاب احتیاج دارند اما میزان بالای این فلزات برای گیاهان سمی است.

آلن بیکر، گیاه‌شناس دانشگاه ملبورن گفت: «این گیاهان می‌توانند عناصری از خاک را با سرعت بالاتر جذب کنند.»

دلیل تکامل توانایی این گیاهان در مصرف مقادیر زیاد فلز همچنان یک راز است اما مهارتی است که بشر می‌تواند از آن استفاده کند.

دانشمندان تلاش می‌کنند تا دریابند که آیا پرورش این گیاهان می‌تواند روشی برای پاکسازی سایت‌های معادن سابق باشد؟ همچنین جایگزین سازگار با محیط‌زیست برای استخراج مخرب کنونی خواهند بود یا خیر.

آنتونی ون در انت متخصص گیاهان دانشگاه کوئینزلند، سراسر جهان را برای یافتن گیاهان با قابلیت تجمع بیش از اندازه جستجو می‌کند و حدود ۷۰۰ گونه (از ۳۰۰هزار گونه گیاه شناخته شده روی زمین) را یافته است که عمدتا در نزدیکی خط استوا متمرکز شده‌اند. بیشتر گیاهانی که وی پیدا کرد از نیکل تغذیه می‌کنند و سه گونه از آنها  ۲۵درصد غلظت بیشتری از نیکل در شیره خود داشتند.

ون در انت می‌گوید: نیکل ممکن است منبعی با بالاترین پتانسیل برای فیتومیناسیون باشد.

بیکر و گروه بین‌المللی از همکاران وی، پنج سال پیش برای اثبات این مفهوم، «مزرعه فلزات» را در مالزی راه‌اندازی کردند. هدف آنان این بود که نشان دهند، این گیاهان می‌توانند برای استخراج فلزات استفاده شوند.

هر چند ماه، کشاورزی قسمت پایین گیاهان را جدا کرده و آن را می‌سوزاند و یا فشرده می‌کند تا فلز آن خارج شود. پس از یک فرآیند تصفیه هزاران دلار سیترات نیکل با وزن حدود ۵۰۰ پوند استخراج می‌شود.

ون در انت اظهار کرد: شروعی امیدوارکننده است اما هنوز برای تجاری‌سازی آماده نیست. از آنجا که استخراج نیکل به‌طور معمول تاثیر زیادی بر محیط‌زیست دارد، فیتومیناسیون آن می‌تواند کمک‌کننده باشد، در عین حال برای پاکسازی سایت‌های استخراج معادن قدیمی و آلوده نیز مورد استفاده قرار گیرد.

ون در انت افزود: «از مزرعه فلزات می‌توان در معادن استخراج نیکل در مناطق گرمسیری به عنوان بخشی از پیشرفت احیاء معدن استفاده کرد. احیاء معدن به‌طور طبیعی هزینه زیادی در بر دارد و این روش، راهبردی است که می‌توان بخشی از این هزینه‌ها را کاهش داد.»