۰ نفر

طبق اعلام یک مقام مسئول؛

تولید کاتد مس در اولین ماه سال از برنامه هم فراتر رفت

۴ اردیبهشت ۱۴۰۰، ۱۴:۰۵
کد خبر: 522916
تولید کاتد مس در اولین ماه سال از برنامه هم فراتر رفت

طبق اعلام مدیر امور برنامه‌ریزی و نظارت شرکت ملی صنایع مس ایران و براساس آخرین آمار تولید، در اولین ماه از سال جاری، تولید کاتد مس از میزان تولید برنامه‌ریزی شده برای مدت هفت درصد فراتر رفته است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، سعد عبدی با بیان اینکه تا پایان فروردین‌ماه سال ۱۴۰۰ تولید مس کاتدی شرکت ملی صنایع ملی مس ایران در مجموع ۲۴ هزار و ۶۱۵ تن بوده که نسبت به برنامه تعریف‌ شده به میزان ۲۳ هزار تن،   هفت درصد مازاد تولید از برنامه، را رقم زده است.

مدیر امور برنامه‌ریزی و نظارت شرکت ملی مس ایران ضمن اشاره به اینکه تولید کنسانتره مس در مجموع کارخانه‌های تغلیظ مس سرچشمه، مس سونگون، مس میدوک و مس چهل‌کوره نیز طی این دوره زمانی، رشد پنج درصدی را تجربه کرده‌اند، گفت: طی یکماهه نخست سال جاری، ۱۰۸ هزار و ۳۵۴ تن کنسانتره مس تولید شده که از ۱۰۳ هزار و ۲۶۳ تن برنامه‌ریزی شده برای این مدت، فراتر رفته است. ضمن اینکه تولید مس محتوی معدنی به‌عنوان شاخص اصلی تولید در شرکت‌های معدنی، ۲۶ هزار و ۱۱۳ تن بوده که نسبت به برنامه ۲۵ هزار و ۱۰۳ تنی، رشد چهار درصدی داشته است.

وی در رابطه با میزان کل استخراج شرکت مس از معادن سرچشمه، میدوک، سونگون چهل کوره و سایر معادن در حال آماده‌سازی طی بازه یکماهه فروردین امسال، اعلام کرد: شرکت ملی صنایع مس در مجموع ۱۷ میلیون و ۷۱۱ هزار تن استخراج داشته است که در مقایسه با برنامه تعریف‌شده ۱۴ میلیون و ۹۹۷ هزار تنی، از رشد ۱۸ درصدی برخوردار بوده است.

عبدی افزود: برنامه تعیین‌شده برای برداشت سنگ سولفوری از معادن فوق نیز تا پایان نخستین ماه سال جاری، چهار میلیون و ۷۶۰ هزار تن بوده که با عملکرد چهار  میلیون و ۸۴۷ هزار تنی، دو درصد از برنامه جلوتر بوده است.

طبق اعلام این شرکت صنعتی- معدنی، مدیر امور برنامه‌ریزی و نظارت شرکت ملی مس تاکید کرد: در سال جاری به تبعیت از فرمایشات مقام معظم رهبری با ابلاغ استراتژی‌های مانع زدایی و پشتیبانی همه‌جانبه از تولید، تلاش‌ها و سیاست‌ها در چارچوب رونق بخشی به تولید با اتکا به ظرفیت‌های درونی و با بهره‌گیری از توانمندی‌های داخلی بیش از پیش ‌قدم خواهیم برداشت.

طی سال ۱۳۹۹ تولید کاتد مس از ۲۸۰ هزار تن با رشد ۱۲ درصدی عبور کرد

لازم به ذکر است که طبق آمار منتشر توسط سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو)، تولید کاتد مس طی سال ۱۳۹۹ در مجتمع های مس سرچشمه و میدوک به ۲۸۰ هزار و ۲۷۵ تن رسیده که نسبت به میزان تولید در سال ۱۳۹۸ که ۲۶۴هزار تن بوده، رشد ۱۲ درصدی داشته است. علاوه‌براین در مجموع ۱۲ ماهه سال گذشته، ۳۵۵ هزار و ۶۰۰ تن مس آند (ذوب) در مجتمع‌های سرچشمه و خاتون‌آباد تولید شد که ۱۷ درصد فراتر از عملکرد سال ۱۳۹۸ بود.

همچنین تولید کنسانتره مس نیز طی سال ۱۳۹۹ با رشد دو درصدی از یک میلیون و ۱۳۱ هزار تن در مجموع سال ۱۳۹۸، به یک میلیون و ۲۰۰ هزار و ۲۵۵ تن در سال گذشته رسیده است.  

طبق آمار، بیشترین سهم تولید با بیش از ۱۷۰ هزار تن در اختیار مجتمع مس سرچشمه قرار دارد.