۰ نفر

افزایش قیمت باور نکردنی ۱۵ کالا طی سه سال

۳ اسفند ۱۴۰۰، ۸:۵۱
کد خبر: 613884
افزایش قیمت باور نکردنی ۱۵ کالا طی سه سال

بررسی قیمت ۱۵ کالا در آمارهای وزارت صمت و مرکز آمار نشان می‌ دهد قیمت آن‌ ها در سه سال گذشته بین ۱۶۲ (لوازم خانگی) تا ۶۳۵ (پنیر) درصد افزایش یافته است.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، مقایسه قیمت ۱۵ کالا در آبان ۱۴۰۰ نسبت به خرداد ۱۳۹۷ نشان می‌دهد که از بین انواع خوراکی قیمت پنیر، عدس و خرما بیشترین افزایش را داشته که قیمت آن‌ها با ۶۳۵، ۵۳۴ و ۴۲۳ درصد به کیلویی حدود ۳۲، ۳۶ و ۳۸ هزار تومان رسیده است. قیمت این سه محصول در خرداد سال ۱۳۹۷ حدود ۵۰۰۰، ۷۰۰۰ و ۹۰۰۰ تومان بوده است.

بعد از این سه کالا، از بین خوراکی‌ها، قیمت گوشت مرغ تازه، پیاز، تخم مرغ، نخود،  شیر استریل ۲.۵ درصد و برنج هاشمی به ترتیب ۴۱۴، ۳۹۳، ۳۲۵، ۳۰۲، ۲۷۸ و ۲۶۹ درصد افزایش یافته است. در خرداد سال ۱۳۹۷ قیمت هر کیلو گوشت مرغ تازه ۷۴۰۰، پیاز ۱۷۰۰، تخم مرغ ۷۶۰۰، نخود ۸۳۰۰،  شیر استریل ۲.۵ درصد ۳۰۰۰ و برنج هاشمی ۱۳ هزار و ۳۰۰ تومان بود، اما قیمت این محصولات در آبان امسال به حدود ۳۰ هزار تومان، ۶۸۰۰، ۲۵ هزار تومان، ۳۴ هزار تومان، ۱۲ هزار تومان و ۴۹ هزار تومان رسیده است.

از بین سایر کالاها، می‌توان به افزایش قیمت پراید اشاره کرد که قیمت آن در مدت یاد شده با ۵۷۷ درصد افزایش از حدود ۲۴ میلیون به ۱۶۴ میلیون تومان رسیده است. هر حلقه لاستیک پراید نیز با ۲۹۹ درصد افزایش از ۱۱۰ به ۴۴۰ هزار تومان رسیده است.

در این میان قیمت میانگین هر متر مسکن در شهر تهران با ۴۱۲ درصد افزایش از حدود شش میلیون تومان در خرداد سال ۱۳۹۷ به ۳۲ میلیون تومان در آبان امسال رسیده است. قیمت هر کیلو میلگرد آجدار و هر پاکت سیمان فله تیپ ۲ نیز در این مدت ۴۲۴ و ۳۴۵ درصد افزایش یافته است.

در همین مدت قیمت یخچال الکترواستیل نیز با افزایش ۱۶۲ درصدی از ۳ میلیون ۸۰۰ هزار تومان به حدود ۱۰ میلیون تومان رسیده است.