۰ نفر

رییس اتحادیه فروشندگان لوازم‌خانگی تهران؛

صنعت لوازم خانگی نیازمند نقشه راه است

۱۵ مرداد ۱۴۰۰، ۱۳:۵۰
کد خبر: 551295
صنعت لوازم خانگی نیازمند نقشه راه است

رییس اتحادیه فروشندگان لوازم‌خانگی تهران گفت: صنعت لوازم‌خانگی نیازمند نقشه راه است و بدون آن، همه سرمایه‌گذاری‌های انجام شده در سال‌های گذشته برای توسعه و تنوع محصولات به هدر خواهد رفت.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، «اکبر پازوکی» افزود: لوازم‌خانگی یک صنعت پول‌ساز است و باید قابلیت رقابت‌پذیری بیشتری داشته باشد؛ امروز نیازمند ورود فناوری‌های جدید و آخرین تکنولوژی‌ها برای توسعه این صنعت هستیم.

پازوکی تاکید کرد: انتظار می‌رود در دولت سیزدهم این صنعت صاحب نقشه راه شده، چالش‌های آن به درستی احصا و برای توسعه صادرات آن گام‌های اساسی برداشته شود.

لزوم توجه به ذائقه روز جامعه در تولید

این مقام صنفی ادامه‌داد: توجه نداشتن به ذائقه جامعه، یکی از مشکلات این صنعت است، به عنوان مثال در حالی که بیشتر خانواده‌ها به ناچار در واحدهای کوچک ۵۰ تا ۶۰ متری زندگی می‌کنند، تولید ظرف‌شویی‌های بزرگ دیگر توجیه ندارد، اما شاهدیم همچنان واحدها به تولید این قبیل محصولات ادامه می‌دهند.

وی گفت: امروز در حالی ۲۲۰ کارخانه اجاق گازسازی در کشور فعالیت دارند که در ایتالیا به عنوان قطب اصلی تولید این محصول فقط ۲ شرکت فعال هستند، یا ۲۷ تولیدکننده یخچال در کشور فعالیت دارند.

پازوکی بیان‌داشت: این در حالی است که چینی‌ها امروز توسعه قطعه‌سازی در این صنعت را در دستور کار خود قرار داده‌اند و به صادرات انواع قطعات، موتور و قالب به دیگر کشورها می‌پردازند.

وی اضافه‌کرد: افزایش تولیدات کارخانجات می‌تواند به کاهش قیمت تمام شده تولیدات بیانجامد، البته در این میان نیاز است تا قیمت مواد اولیه اصلی مورد نیاز از جمله فولاد، مس، مواد پتروشیمی و غیره که عمدتا با قیمت‌های جهانی محاسبه می‌شوند، تعدیل شود.

رییس اتحادیه فروشندگان لوازم‌خانگی تهران به رکوردشکنی‌ها در تیراژ تولید انواع لوازم‌خانگی در سال گذشته اشاره کرد، اما گفت: این رکوردها اگر به دست مردم رسیده و سر سفره افراد برود، ارزشمند است.

 ماه گذشته «علیرضا رزم‌حسینی»‌ وزیر صنعت، معدن و تجارت در مشهد گفت: با وجود تحریم‌های اقتصادی، تولید لوازم خانگی در کشور رشد زیادی داشته و با تولید انواع آن در این حوزه، در آستانه رسیدن به خودکفایی قرار گرفته‌ایم.

 پازوکی اظهار داشت: در حالی که لوازم‌خانگی گران تولید می‌شود، اما در عمل می‌بینیم که یقه کسبه به جرم گران‌فروشی گرفته می‌شود.

 بررسی‌ها حاکی است وزارت صنعت بر مبنای توان شرکت‌ها و کارخانجات داخلی، برای سال ۱۴۰۰ تولید یک میلیون و ۲۰۰ هزار دستگاه انواع تلویزیون (تولید یک میلیون و ۱۰۰ هزار دستگاه در ۱۱ ماهه ۹۹)، ‌ یک میلیون و ۹۰۰ هزار دستگاه یخچال و فریزر (همین میزان تولید تا پایان بهمن ماه پارسال)، ‌ یک میلیون و ۵۰ هزار دستگاه کولر آبی (یک میلیون و ۱۷ هزار و ۶۰۰ دستگاه در ۱۱ ماهه ۹۹) و یک میلیون و ۸۰ هزار دستگاه ماشین لباس‌شویی (یک میلیون و ۱۱۹ هزار و ۳۰۰ دستگاه در سال ۹۹) را برنامه‌ریزی کرده است.

در سال ۹۹ نسبت به سال ۹۸ تولید انواع لوازم‌خانگی بزرگ، کوچک و متوسط در کشور رشد بیش از ۷۱ درصدی داشته است.