۰ نفر

پرسش از یک مقام مسئول؛

طالبان چه تاثیری بر تجارت ایران و افغانستان گذاشت؟

۲۰ تیر ۱۴۰۰، ۱۰:۱۵
کد خبر: 544035
 طالبان چه تاثیری بر تجارت ایران و افغانستان گذاشت؟

رایزن سابق ایران در افغانستان اظهار داشت: در دوماهه امسال نسبت به دوماهه سال گذشته تجارت ما با افغانستان از نظر وزنی ۱۷ درصد و از نظر ارزشی ۴۲ درصدی افزایش داشته است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایلنا، محمد مهدی جوانمرد قصاب در مورد روند تجاری ایران و افغانستان با توجه به ناآرامی‌ها در این کشور اظهار کرد: همیشه در افغانستان نوعی ناامنی را داشتیم و همیشه با این چالش‌ها رودررو بودیم، برای مثال مشکل امنیتی به وجود می‌آمد یا یک جایی آتش می‌گرفت. اتفاقات اخیر مربوط به داخل افغانستان بوده و سمت ایران اتفاقی رخ نداده است. از همین روی سه گمرک ما هرلحظه آماده بازگشایی هستند.

وی افزود: گمرک میلک درحال فعالیت است، طبق گفته ایالت فراه قرار بود گمرک فراه نیز امروز باز شود ولی افغانستان در این مورد درگیری‌های خاص خود را دارد. به هرحال دولت نیز می‌گوید طالبان این منطقه را گرفته و نباید این گمرک باز شود.

وی ادامه داد: بازرگانان تا جایی که بتوانند محموله خود را منتقل می‌کنند؛ بسیاری از بارهایی که به افغانستان می‌روند از درب کارخانه‌ها در ایران خریداری می‌شود، بعد از آن هم شرکت‌های افغانستانی آنها را حمل می‌کنند. یعنی تا مرز از کامیون‌های یارانی استفاده می‌شود و سپس بار در مرز تخلیه شده و با کامیون افغانستانی بقیه مسیر طی می‌شود.

جوانمرد خاطرنشان کرد: من فکر می‌کنم با یک چالش چند روزه وضعیت حمل و نقل به افغانستان به حالت عادی خود برمی‌گردد و وضعیت نسبت به امروز بهتر خواهد شد.

رایزن سابق ایران در افغانستان در پاسخ به سوالی در مورد وضعیت تجاری ایران در صورت تداوم حضور طالبان در این کشور گفت: بیشتر کالاهایی که به افغانستان صادر می‌شوند مصرفی هستند. هر دولتی در این کشور مستقر شود این کالاها صادر می‌شود. الان هم که کشور در اختیار دولت افغانستان است و به همین دلیل کاری با آمدن یا رفتن طالبان برای تجارت نداریم. اگر وضعیت به منوال قبل باشد صادرات نیز به روال قبل ادامه پیدا می‌کند، اگر درگیری افزایش پیدا کند طبعا تجارت ما نیز کاهش پیدا خواهد کرد ولی فعلا اتفاقی رخ نداده و تجارت ما انجام شود.

وی با اشاره رشد روند تجاری دو کشور بیان کرد: تجارت ما نسبت به سال گذشته با افغانستان رشد داشته است بطوریکه در دوماهه امسال نسبت به دوماهه سال گذشته تجارت با افغانستان از نظر وزنی 17 درصد و از نظر ارزشی 42 درصدی افزایش داشته است. البته این موضوع نمی‌تواند به خاطر بسته بودن مرزها در ابتدای سال 99 باشد چراکه مرز ایران و افغانستان به هیچ عنوان بسته نشد.

جوانمرد همچنین با اشاره به پیشنهاد کشت فرامرزی در افغانستان خاطرنشان ساخت: در این شرایط باید در مورد کشت فرامرزی کمی دست نگه داریم. به نظر من باید بخش خصوصی بیشتر در این حوزه وارد شود و ما به دولت افغانستان پیشنهاد خرید دهد. این که خودمان در این شرایط وارد کاشت، کشت و برداشت شویم در این شرایط به خاطر ناآرامی‌های داخل افغانستان عملیاتی نیست.