۰ نفر

در سال ۲۰۲۰؛

ایران بالاترین رشد تولید فولاد خام را ثبت کرد

۱۰ تیر ۱۴۰۰، ۱۳:۲۹
کد خبر: 541272
ایران بالاترین رشد تولید فولاد خام را ثبت کرد

وزیر صمت گفت: ایران در سال ۲۰۲۰ بالاترین رشد تولید فولاد خام را با عدد ۱۳.۳ درصد در جهان ثبت کرده است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از صدا و سیما، علیرضا رزم حسینی در مراسم افتتاح طرح‌های صنعتی با حضور رییس جمهور با اشاره به اینکه در تولید فولاد خام ایران، چین، ترکیه و روسیه در دوران کرونا رشد تولید داشته‌اند افزود: ایران با رشد ۱۳/۳ درصد در سال ۲۰۲۰ بالاترین رشد تولید فولاد خام را در جهان را ثبت کرده که این رتبه دهم جهان را برای کشورمان حفظ کرد.

وی با اشاره به افتتاح شش طرح در زمینه‌های زنجیره فولاد، کاشی و سرامیک و اسیدسولفوریک گفت: طرح‌های امروز با سرمایه‌گذاری ۳ هزار و ۵۷۷ میلیارد تومان افتتاح می‌شود که زمینه اشتغال ۸۸۱ نفر را در استان‌های یزد، زنجان، آذربایجان شرقی، کرمان و هرمزگان فراهم کرده است.

وزیر صمت افزود: با افتتاح طرح‌های امروز تعداد واحدهای بزرگ تولید شمش به ۸۹ می‌رسد که ظرفیت اسمی آن‌ها ۴۰ میلیون و ۳۰۰ هزار تن است و ما در سال گذشته ۳۰ میلیون و ۳۰۰ هزار تن شمش فولادی در کشور تولید کرده‌ایم.

وی اضافه کرد: در زمینه گنداله آهن با افتتاح امروز، تعداد واحدهای تولیدی ما به ۲۰ عدد می‌رسد که ظرفیت اسمی آن‌ها ۶ میلیون و ۳۰۰ هزار تن است که ظرفیت بسیار خوبی است و البته در چند سال اخیر ما از خام فروشی فولاد جلوگیری کرده‌ایم.

رزم حسینی گفت: تولید آهک هیدراته هم اکنون در کشور در ۶۷ واحد فعال با ظرفیت ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار تن انجام می‌شود که این آهک مواد اولیه کارخانه فولاد، شرکت‌های معدنی و فلزات رنگین است.

وزیر صمت افزود: در حوزه کاشی و سرامیک ما در ۱۵ سال گذشته وارداتی نداشته‌ایم و ظرفیت تولید ما نیز ۷۰۰ میلیون متر مربع است که در ۲۵۰ طرحی که در حال اجرا داریم این رقم به یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون متر مربع خواهد رسید و البته ما صادرات بسیار خوبی به کشورهای همسایه داریم.

رزم حسینی با اشاره به این که امروز روز صنعت و معدن است گفت: تولید در کشور حال خوبی پیدا کرده و امروز اگر در بازار ایران کالای ایرانی پیدا می‌شود به دلیل زحمت تولیدکنندگان، کارآفرینان، صنعتگران و معدن‌کاران زیادی است که در شرایط سخت تحریم و کرونا تولید کرده‌اند.

وی افزود: هم اکنون ما ۷۲ هزار واحد فعال در کشور در بخش صنعتی و تولیدی داریم که ۲ میلیون و ۵۴۲ هزار نفر در این واحدها مشغول شده‌اند و سهم صادرات غیر نفتی در صنعت و پتروشیمی هم اکنون ۷۵ درصد است.

وزیر صمت گفت: با توجه به تحریم، ما تهاتر را به خوبی انجام داده‌ایم و مواد اولیه به اندازه کافی تأمین شده است و در اکثر واحدهای تولیدی که ۲۴ رشته صنعتی را تشکیل می‌دهد بالای ۵۰ درصد رشد تولید را در سه ماهه اول امسال نسبت به سه ماهه اول سال گذشته تجربه کرده‌ایم.

وی افزود: در حوزه معادن ما ۶ هزار و ۱۳۰ معدن فعال داریم که ۲۴۵ هزار نفر در آن‌ها مشغول هستند و ایران با داشتن ۶۲ ماده معدنی و ذخیره کشف شده ۵۷ میلیارد تن مواد معدنی و ۳۷ میلیارد تن ذخیره قطعی دارد و جزو ۱۵ کشور معدنی جهان محسوب می‌شود.

وزیر صمت گفت: سال گذشته ۵۹۰ میلیون تن استخراج از معادن کشور داشته‌ایم که نسبت به سال ۹۸، ۱۲ درصد رشد داشته است که با توجه به اینکه ایران یک درصد جمعیت جهان و ۷ درصد ذخیره معدنی جهان را دارد، فرصت مناسبی است که در کنار نفت به این ذخیره نیز توجه شود.

وی با اشاره به تاکید  رهبر معظم انقلاب در خصوص معادن راکد، ادامه داد: یکی از افتخارات ما این است که ۶ هزار معدن را در مزایده عمومی اعلام کردیم و تاکنون ۲ هزار نفر فعال در ۳۱ استان کشور مشارکت داشته‌اند و فرصت‌های جدید سرمایه گذاری در این بخش شکل گرفته است.

وزیر صمت گفت: براساس گزارش‌های بانک مرکزی در سال ۹۹ رشد صنعتی ایران ۷/۱ درصد بوده که در مقایسه با ۲.۳ درصد سال ۹۸, امسال با سه تا چهار برابر رشد در گروه صنعت و معدن روبه‌رو بوده‌ایم و البته در زمستان سال ۹۹ یعنی ماه‌های دی، بهمن و اسفند ما ۹/۹ درصد رشد را تجربه کرده‌ایم که این رقم در سال ۹۸، ۲.۲ بوده است.