۰ نفر

در جریان دویست و هشتاد و پنجمین جلسه شورای شهر تهران؛

کلیات طرح جامع مدیریت پسماند شهر تهران تصویب شد

۲۲ فروردین ۱۴۰۰، ۱۵:۱۴
کد خبر: 519639
کلیات طرح جامع مدیریت پسماند شهر تهران تصویب شد

در جریان دویست و هشتاد و پنجمین جلسه شورای شهر تهران بررسی لایحه «طرح جامع مدیریت پسماند شهر تهران» در دستور کار اعضای شورای شهر پایتخت قرار گرفت و با رای موافق اکثریت اعضا تصویب شد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، زهرا صدراعظم نوری رییس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران روز یکشنبه در جلسه دویست و هشتاد و نجم شورای شهر تهران، ضمن قرائت گزارش این کمیسیون گفت: اقدامات شورای پنجم زیرساختی و به دور از جنجال و هیاهو و اقدامات اساسی در شورای شهر تهران صورت گرفته که یکی از آن‌ها طرح جامع مدیریت پسماند است.  

او ادامه داد: در بند ۱۰-۱ برنامه‌ها و مطالعات موضعی توسعه شهر تهران در پیوست جامع چهارم شهر تهران به موضوع طرح جامع پسماند توجه و پرداخته شده است.  

نوری اضافه کرد: شورای شهر در برنامه پنجم توسعه، شهرداری را مکلف کرده است که نسبت به تهیه طرح جامع پسماند این کلانشهر اقدام کند.  

او با بیان اینکه این طرح از آبان ۹۷ آغاز و مقرر شد طی ۱۸ ماه به سرانجام برسد گفت: این طرح با پشتوانه کارشناسی و مطالعاتی عمیقی ارائه و پیوست آن در ۲۰ مجلد ارائه شده است.  

رییس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران با بیان اینکه در یک افق ۲۰ساله یک برنامه جامع در زمینه مدیریت پسماند ارائه شده است، اضافه کرد: این طرح از ۱۴۰۰ آغاز و تا سال ۱۴۲۰ ادامه خواهد داشت.  

وی ادامه داد: در سال ۹۸ روزانه در حدود ۶ هزار تن پسماند خانگی و غیرخانگی در تهران تولید می‌شد و ۳۰ هزار تن در روز پسماند ناشی از ساخت و ساز و تخریب ایجاد شده است.  

نوری با بیان اینکه این حجم از زباله چالش‌های جدی را به وجود می‌آورد، گفت: شناسایی پسماند مسکونی و غیرمسکونی، تفکیک از مبدا، ذخیره‌سازی و جمع آوری، بهسازی سایت آرادکوه، بهینه‌سازی ایستگاه انتقال، مدیریت پسماند هنگام ساخت، بهسازی سایت آبعلی، مدیریت پسماندهای پزشکی بی‌خطر شده، مدیریت پسماند حجیم، پسماندهای جزویژه، مدیریت پسماند فضاهای باز و کاهش از مبدا از جمله اهداف و موضوعات اصلی این طرح هستند.  

رییس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران با تاکید بر اینکه عوامل غیر رسمی در مساله پسماند باید ساماندهی شوند و ادامه داد: آموزش، اطلاع رسانی، جلب مشارکت و سرمایه‌گذاری بخش خصوصی، اصلاح ساختار سازمانی، هوشمندسازی و وضع و اخذ بهای خدمات مدیریت پسماند از دیگر اقدامات دیده شده در این طرح است.  

نوری با بیان اینکه بهای مدیریت پسماند واقعی نیست و نظام ناعادلانه‌ای در تعرفه‌های پسماند برقرار است، گفت: شهرداری تهران نیز توان اخذ تعرفه‌ها را ندارد و براساس گزارش‌ها حدود هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان طلب انباشته از فیش‌های صادره وجود دارد و هنوز قادر نیست آن‌ها را وصول کند.  

او ادامه داد: ۲۲ منطقه شهرداری در غالب ۱۲۳ ناحیه مورد بررسی قرار گرفتند و حدود سه هزار و ۴۳۷ خانوار بررسی و پسماندهای آن‌ها اخذ و آنالیز شده است و ۱۱ رده کاری غیرمسکونی نیز مورد بررسی قرار داده شده و کل شهر تهران در غالب یک تئوری بررسی شده است.  

نوری اضافه کرد: براساس این مطالعات تولید پسماند شهر تهران بالاتر از استانداردهای جهانی نیست و حدود ۷۶۴ گرم در روز پسماند تولید شده برای هر فرد است که از استاندارد جهانی که ۹۰۰ گرم است پایین‌تر است.  

ورود به آسیب های اجتماعی نباید مدیریت پسماند را تحت الشعاع قرار دهد

نائب رییس کمیسیون برنامه و بودجه گفت: اگر در کنار مدیریت پسماند و به موازات آن به سایر مصائب و آسیب های اجتماعی ورود پیدا کنیم در انجام صحیح ماموریت اصلی و ذاتی شهرداری  اختلال ایجاد کردیم.

سید حسن رسولی در جریان بررسی طرح جامع مدیریت پسماند در صحن علنی شورای شهر گفت:پدیده ای مثل کودکان کار یا تالی فاسدهایی که در حاشیه مدیریت پسماند به عنوان آسیب های اجتماعی روزانه مشاهده می کنیم، نباید باعث شود که در اصل و فرع کردن موضوعات دچار اشتباه شویم.

رسولی ادامه داد: یکی از اصلی ترین وظایف بلدیه در گذشته و  شهرداری در عصر جدید رفت و روب و جمع آوری زباله است و به همین منظور در گذشته سازمانی به این عنوان ایجاد شده است تا به صورت تخصصی این ماموریت مهم را به عهده داشته باشد. لذا همانند هر خدمتی که از بیرون خریداری می کنیم حتما نخواهیم توانست با افراد فاقدهویت حقوقی ولو این که مستلزم حمایت باشند طرف باشیم.

رسولی تاکید کرد: اگر بخواهیم به این سمت حرکت کنیم و در کنار مدیریت پسماند و به موازات آن به سایر مصائب و آسیب های اجتماعی ورود پیدا کنیم در انجام صحیح ماموریت اصلی و ذاتی شهرداری  اختلال ایجاد کردیم .حتما طرف ما در خرید این خدمت باید شرکت حقوقی باشد و شورای فنی شهرداری شرایط احراز موافقتنامه و رتبه پیمانکاری را تعیین کند و این فرد حقوقی که طرف شهرداری است همه مسئولیت های جانبی مربوطه را یک جا پذیرا باشد.

در نهایت با رای موافق اعضای شورای شهر تهران کلیات لایحه «طرح جامع مدیریت پسماند شهر تهران» به تصویب رسید.