۰ نفر

کشور در برزخ تصویب طرح صیانت؛

محدودسازی اینترنت مورد تایید مجلس قرار می‌گیرد؟

۲۴ بهمن ۱۴۰۰، ۲۰:۲۰
کد خبر: 610735
محدودسازی اینترنت مورد تایید مجلس قرار می‌گیرد؟

طرح صیانت همچنان خبرساز است. امروز احمدحسین فلاحی، نماینده همدان گفته: «برخی نمایندگان با تفکر سیاسی خاص تا الان تلاش کردند که کار پیش نرود و از ۲۳ نفری که در کمیسیون هستیم، چهار نفر سعی کردند زمان کمیسیون را بگیرند و از هر طرف فشار آمده تا کار انجام نشود، اما انشالله به زودی در هفته آینده تصویب می‌شود.»

اقتصادآنلاین-موسی حسن‌وند؛ این در حالی است که همه نظرسنجی‌ها از همه ارگان‌ها نشان می دهد بخش بزرگی از جامعه با این طرح مخالفت جدی داشته و افکار عمومی به هیچ وجه در این زمینه قانع نشده‌اند. مجلس یازدهم به طور کلی علاقمند نیست در زمینه این طرح توضیحاتی ارائه دهد. علاوه بر این، گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس که کلیات طرح را مغایر قانون اساسی، حقوق شهروندی و ناقض حریم خصوصی مردم دانست، با حملات بی‌امان مواجه شده است. کار به جایی رسیده تندروهای مجلس، سخن خود را نظر اکثریت نمایندگان جا می‌زنند و گزارش مرکز پژوهش‌ها را بی‌ارزش خطاب می‌کنند.

این در حالی است رهبری به مجلس توصیه کردند: «در مسائل حساس و مهم، ترجیح این است که به‌جای طرح، لایحه ارائه شود؛ زیرا موافقت دولت به‌عنوان مجری را به همراه دارد و همچنین از پشتوانه کار کارشناسی بدنه دولت نیز برخوردار است.» برای همین نادیده‌گرفتن کار کارشناسی و دقیق که مطمئنا با صرف هزینه گزاف از بیت‌المال انجام می‌شود، ظلم به نظام و مردم است. البته این مساله تازه‌ای نیست و در ایده‌های قبلی جبهه پایداری هم اساسا توجه به کار کارشناسی دیده نمی‌شود. هر چند نقش دیگر عضو جبهه یعنی مرتضی آقاتهرانی را هم نباید در پیشبرد طرح صیانت نادیده گرفت که صراحتا در حمایت از طرح گفته است: «ما کار خودمان را می‌کنیم.» همچنین احمد علم‌الهدی با حمایت از این طرح خطاب به قالیباف گفته: «امروز می‌بینیم و می‌شنویم که فضای مجازی جولانگاه دشمن شده و با تمام قدرت دارد بر ما می‌تازد، در عین حال که ما در این بحبوحه قدرت و توانمندی هستیم. شما اقدام کنید قانون تنظیم‌گری فضای مجازی هر چه زودتر در مجلس شورای اسلامی تصویب شود و این فضای آلوده که جولانگاه دشمن است، به فضایی پاک و مقدس برای زندگی مردم قرار گیرد.» این مخالفت‌ها در حالی است که اکثریت مجلس این روزها در مورد این طرح سکوت کره و به نظر نمی‌رسد موافق تصویب طرحی با ایرادات قانون اساسی و نقض حقوق شهروندی مردم باشد.

هر چند طرح صیانت که این همه مخالف دارد، به صورت عملیاتی در روزها و هفته‌های اخیر اجرا شده است. چون هر روز کاربران زیادی به خیل شاکیان سرعت پایین و عدم دسترسی به شبکه‌های اجتماعی می‌پیوندند. نعمت احمدی حقوقدان نوشت: «وزیر محترم ارتباطات راه کوتاه محدودیت را بدون تصویب طرح صیانت در پیش گرفته است و عملا خروجی وضع موجود همان عملیاتی شدن طرح صیانت بدون تصویب آن است. این پرسش جناب محمد مهاجری را تکرار می‌کنم که وقتی کانال‌های ارتباطی بسته یا محدود می‌شوند، آیا به وزیر ارتباطات در کابینه نیاز داریم؟»

اینکه فضای مجلس به سمت اصلاح بنیادین طرح صیانت حرکت کرده غیرقابل انکار است، اما پافشاری نیروهای تندروی مجلس نشان از رویارویی سیاسی دارد، زیرا حتی تصویب این طرح در مجلس نیز در حکم تایید شورای نگهبان نیست و معلوم نیست شورای نگهبان این طرح را با این حجم از مخالفت افکار عمومی تصویب کند.

طبق اطلاعاتی که در سایت کارزار به عنوان بستری برای جمع‌آوری امضا در مورد طرح صیانت از آرا وجود دارد، بیش از یک میلیون و صد و شصت هزار نفر با اعلام اطلاعات شخصی، مخالفت خود با این طرح را اعلام کرده‌اند. این عدد به این دلیل مهم است که کمپین دوم به لحاظ تعداد امضا، با عنوان " درخواست تعطیلی مدارس در سال تحصیلی آینده" توانسته هشتصد و هشت هزار امضا جمع‌آوری کند. اعدادی که نشان از مخالفت جدی جامعه با طرح مذکور دارد.