۰ نفر

ردپای لاریجانی، رییسی و جهانگیری در قطب بندی های انتخابات

۳ خرداد ۱۴۰۰، ۱۰:۱۱
کد خبر: 530373
ردپای لاریجانی، رییسی و جهانگیری در قطب بندی های انتخابات

انتخابات ۱۴۰۰ در یک مرحله تکلیف رییس جمهور آینده را مشخص می کند یا شبیه آنچه در انتخابات ۱۳۸۴ رخ داد را شاهد خواهیم بود؟

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از خبرآنلاین، شیرینی پیروزی در انتخابات مجلس ۹۸ چنان به مذاقشان خوش آمده بود؛ که به فکر فتح سنگر به سنگر در انتخابات ۱۴۰۰ بودند و در ذهن رویای نشستن بر مسند ریاست جمهوری را می پرواند. مشارکت ۴۲ درصدی مردم در انتخابات مجلس یازدهم نیز مزید بر این علت بود که به گمان اکثریت چهره های سیاسی، اصولگرایان دست برتر را در بزرگترین ماراتن سیاسی خرداد ۱۴۰۰ دارند. 

رویایی که در اردیبهشت ۱۴۰۰، تعبیر نشد و کاندیداتوری اسحاق جهانگیری، علی لاریجانی، مصطفی تاجزاده، سعید جلیلی و ابراهیم رییسی کار را برای اردوگاه راست سخت کرد.

تکرار انتخابات ۸۴ در ۱۴۰۰؟

یکی از خاص ترین انتخاباتی که ایران به خود دیده، انتخابات سال ۸۴ است که رقابت میان آیت الله هاشمی رفسنجانی و محمود احمدی نژاد به دور دوم کشیده شد. حال بعد ۱۶ سال و در زمانی که همه نگاه خیره به شورای نگهبان است تا ببیند چه کسانی از فیلتر نظارت استصوابی رد می شوند؛ برخی از چهره های سیاسی و رسانه ای از احتمال دو مرحله‌ای شدن انتخابات ۱۴۰۰ حکایت می کنند. 

علی مزروعی، فعال سیاسی اصلاح طلب، بر این باور است که ابراهیم رییسی به همراه یکی از کاندیداهای اصلاح‌طلب یا اصولگرا به مرحله دوم خواهد رفت و در این صورت رییسی شکست می‌خورد. 

محمد عطریانفر، عضو حزب کارگزاران نیز درباره انتخابات دو مرحله‌ای گفت:« قطعا انتخابات به مرحله دوم کشیده می‌شود و احتمال می‌دهم شاهد دوگانه جهانگیری و لاریجانی در مرحله دوم باشیم چون رییسی در دور گذشته انتخابات ریاست‌جمهوری (سال ۹۶) که مشارکت خیلی بالا و حدود ۴۰ میلیون بود حداکثر ۱۶ میلیون رای آورد. پیش بینی می‌کنم که رای او به مرز ۱۰ یا ۱۱ میلیون برسد.» 

محمدعلی ابطحی هم، با اشاره به کاندیداهای انتخابات در کلاب هاوس خبرآنلاین، گفت:« رقابت اصلی در سه ضلع آقای جلیلی، رییسی و آقای جهانگیری یا پزشکیان است. اگر آقای جلیلی و لاریجانی تا آخر بمانند و به سمت آقای رییسی نروند پیروزی آقای رییسی در دور اول قطعی نخواهد بود اما معتقد نیستم که آقای رییسی بتواند مرحله دوم انتخابات را به راحتی بگذراند.»

احمدی کریمی اصفهانی، فعال سیاسی اصولگرا نیز در گفتگو با خبرآنلاین، تکثر تعداد کاندیداهای را عامل انتخابات دو مرحله‌ای دانست؛ اما اکثریت منتظر اعلام نظر شورای نگهبان بودند. 

پیش به سوی انتخابات دوقطبی یا سه قطبی

 پس از پایان ثبت نام کاندیداها در انتخابات، در اظهارات سیاسیون چپ و راست درباره دوقطبی‌ها و سه قطبی‌های انتخابات ۱۴۰۰ شنیده می شود. از دوقطبی «لاریجانی-رییسی» و «لاریجانی- جهانگیری» تا سه قطبی «لاریجانی-رییسی-جهانگیری». برخی هم از سعید جلیلی نام برده و از دوقطبی «لاریجانی-جلیلی» صحبت می کنند.

حشمت‌الله فلاحت پیشه، نماینده سابق مجلس در گفتگو با خبرآنلاین، درباره دو گانه و سه گانه‌های انتخابات گفت:« سه کاندیدای اصلی انتخابات، آقایان رییسی، لاریجانی و جهانگیری خواهند بود. به طور کلی فکر می کنم که آقای جهانگیری برای دفاع از وضع موجود به میدان می آید و در نهایت احتمال این که به نفع آقای لاریجانی کناره گیری کند، هست. به هر حال هر کدام از کاندیداها که تایید بشوند، بنظرم فضای دو قطبی بین آقای لاریجانی و رییسی شکل خواهد گرفت.»

وحید جلال زاه، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، هم در این باره گفت:« با نگاه به داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری حضور طیف‌های مختلف سیاسی مشهود است کسانی که در مناصب سیاسی، اجتماعی و اقتصادی مسئولیت داشته و حتی در حال حاضر هم مسئولیت دارند. پیش بینی‌ام این است که در نهایت رقابت اصلی بین آقای رییسی و آقای لاریجانی شکل می‌گیرد.»

مصطفی هاشمی طبا، کاندیدای انتخابات سال ۹۶، به خبرآنلاین گفت:« انتخابات دو قطبی نیست و شاید سه قطبی باشد. باید منتظر اعلام نتایج شورای نگهبان ماند. شاید آقای احمدی نژاد بیاید.»

حسین انواری، فعال سیاسی اصولگرا هم گفت:« باید منتظر اعلام نظر شورای نگهبان بود. حدس من دقیق نیست اما آقای رییسی در راس قرار دارد.»

عطریانفر هم پیش‌بینی کرد که اگر اسحاق جهانگیری تایید صلاحیت شوند، در مرحله اول، رقابت بین سه چهره شاخص چون ابراهیم رییسی، علی لاریجانی و اسحاق جهانگیری است. اگر جهانگیری در صحنه بماند؛ او به همراه لاریجانی به مرحله دوم می روند و رییسی شکست می خورند.

کریمی اصفهانی نیز معتقد است که سه ضلع اصلی انتخابات رییسی، لاریجانی و جهانگیری هستند.

* بر همین اساس، اظهارات چهره های سیاسی را درباره انتخابات یک مرحله‌ای یا دو مرحله‌ای؛ دوقطبی های انتخابات را در جدول زیر بخوانید. 

اسم/ جناح

آیا انتخابات یک مرحله‌ای می شود یا دو مرحله‌ای؟

دو گانه و سه گانه های انتخابات بین کدام کاندیداها است؟

محمد علی ابطحی/ فعال سیاسی اصلاح طلب

* هنوز کاندیداهای انتخابات مشخص نشده‌اند و باید رویکرد شورای نگهبان را دید. اگر آدم‌های مشهور تایید صلاحیت شوند؛ انتخابات می‌تواند دو مرحله‌ای شود و هر کاندیدایی پایگاه رای خود را دارد.

* چهره‌هایی مانند آقایان رییسی، جهانگیری، پزشکیان و جلیلی از قطب‌های انتخابات هستند.

سید رضا اکرمی/ فعال سیاسی اصولگرا

* باید صبر کرد و منتظر ماند تا شورای نگهبان چه کاندیداهایی را معرفی کند؛ سپس آنان را با یکدیگر مقایسه کرد. 

* یکی از اشکالات انتخابات در این ۴۰ سال گذشته، در کشور ما همیشه موجی و فصلی بوده است؛ نه حزبی و تشکلی. همیشه یک موجی ایجاد شده؛ افراد به میدان آمده و سپس فیتلیه انتخابات پیچیده شده است. این موضوع فکر نخبگان و فرهیختگان را نیز به خود درگیر کرده است. همچنین شرایط بیرونی نیز در کشور موثر است. 

* دوره ریاست جمهوری آقای روحانی رو به پایان است اما اگر کسی اهل انصاف باشد، متوجه می شود که کرونا چه بلایی سر دنیا و کشور ما آورد. 

* در این ۴۳ سال که از انقلاب می گذرد، یک هفته فراغ خاطر نداشته‌ایم و هر روز یک اتفاق افتاد. مردم از وضعیت موجود ناراحت و معترض هستند. باید مردم را برای آمدن پای صندوق های رای تشویق کرد. خدایی نکرده انتخابات ریاست ۱۴۰۰، مانند مجلس یازدهم نشود چرا که این مجلس از لحاظ ادب مشکل دارد و ما سرمان پایین است. مردم باید در انتخابات شرکت کنند.  

* در کشور ما به دلیل نداشتن تحزب، جریان هم نداریم. این افراد است که خود را اصلاح طلب و اصولگرا نامیده اند و اسم آن جریان نیست. 

* گرچه اسم افراد بزرگ است اما نباید آنان را قطب حساب کرد. اجازده بدهید نتیجه از سوی شورای نگهبان مشخص شود. 

محمد کاظم انبارلویی/ فعال سیاسی اصولگرا

* غیب‌گو نیستم و از آینده نیامده‌ام.

* باید کاندیداهای انتخابات از سوی شورای‌نگهبان اعلام شود تا قطب‌های انتخابات مشخص شوند.

حسین انواری/ فعال سیاسی اصولگرا

* تعداد کثیر کاندیداها و مواضع آنان در انتخابات اثر می گذارد. همچنین تخریب کاندیداها از سوی رقیبان یکی دیگر از عوامل اثر گذار در ذهن مردم و انتخابات است.

* باید منتظر اعلام نظر شورای نگهبان بود. حدس من دقیق نیست اما آقای رییسی در راس قرار دارد.

مهدی چمران/ فعال سیاسی اصولگرا

* نمی توانم حدس بزنم

* تعداد کاندیداها زیاد است و باید دید چه کسانی به عنوان کاندیدای نهایی باقی می مانند.

یدالله طاهرنژاد/ فعال سیاسی اصلاح طلب

* قبل از اعلام نتایج از سوی شورای نگهبان، هر اظهار نظری، نمی تواند دقیق باشد.

* اگر شورای نگهبان اعلام نظر کند، می توانم بگویم رقابت بین کدام کاندیداها است.

محمد عطریانفر/ فعال سیاسی اصلاح طلب

* انتخابات قطعا دو مرحله ای است. افرادی که اعلام کاندیداتوری کرده اند، می خواهند تا آخر در صحنه بمانند و در این صورت آرای جبهه‌شان شکسته شده و هیچکسی اکثریت مطلق را در مرحله اول بدست نمی آورد، مگر آنکه رقابت به صورت دو گانه و ناهمتراز باشد.

* درصورتی که رقابت دو گانه همتراز باشد؛ نیروهای جزئی، رای کاندیدای اصلی را خواهند گرفت.

* اگر آقای جهانگیری تایید صلاحیت شوند، در مرحله اول، رقابت بین سه چهره شاخص چون ابراهیم رییسی، علی لاریجانی و اسحاق جهانگیری است.

* پیش بینی من این است که اگر آقای جهانگیری در صحنه بماند؛ ایشان به همراه آقای لاریجانی به مرحله دوم می روند و آقای رییسی شکست می خورند.

احمد کریمی اصفهانی/ فعال سیاسی اصولگرا

*انتخابات دو مرحله است و علت آن هم تکثر تعداد کاندیداها است.

* سه ضلع اصلی انتخابات آقایان رییسی، لاریجانی و جهانگیری هستند.

مصطفی هاشمی طبا/ فعال سیاسی اصلاح طلب

* نمی دانم. در ابتدا باید مشخص شود که کدام کاندیداها روی کار می آیند و سپس شرایط را سنجید.

*انتخابات دو قطبی نیست و شاید سه قطبی باشد. باید منتظر اعلام نتایج شورای نگهبان ماند. شاید آقای احمدی نژاد بیاید.

 

* این جدول بر اساس حروف الفبا است.