۰ نفر

روحانی در جلسه هیات دولت؛

پایان مذاکرات وین، پیروزی مردم است / عده‌ای از حذف تحریم ها ناراحت می شوند

۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۰، ۹:۴۲
کد خبر: 529031
پایان مذاکرات وین، پیروزی مردم است / عده‌ای از حذف تحریم ها ناراحت می شوند

رییس جمهور با اشاره به روزهای پایانی اردیبهشت و آغاز خرداد ماه، گفت: ماه خرداد از اهمیت بالایی از نظر سیاسی ، اجتماعی و فرهنگی برای ما برخوردار است، ماه امام راحل است و ایامی همچون ۱۵ خرداد و سالگرد رحلت امام (ره) را در این ماه داریم اما امسال از ویژگی خاصی به نام انتخابات ۱۴۰۰ هم برخوردار است.

به گزارش اقتصادآنلاین، حسن روحانی روز چهارشنبه در جلسه هیات دولت با بیان اینکه در انتخابات ریاست جمهوری ۲۸ خرداد، چشم همه دنیا  به ایران دوخته شده است، گفت: همه باید برای برگزاری انتخاباتی باشکوه با تضمین سلامت مردم تلاش کنیم.

روحانی با بیان اینکه در قدم اول انتخابات ۱۴۰۰ شاهد حضور هیجان بسیار خوب و قابل توجهی در ثبت نام نامزدها بودیم و از تفکرات مختلف ثبت نام کردند، افزود: مرحله دوم انتخابات را در روزهای آینده با اعلام اسامی نامزدها از سوی شورای محترم نگهبان شاهد هستیم و بسیار مهم است که این مرحله تشویق کننده جامعه باشد یا خدای ناکرده کند کننده حرکت باشد.

رییس جمهور با اشاره به اینکه امیدوارم قدم دوم انتخابات هم در چارچوب قانون اساسی و منافع نظام برداشته شود و شاهد یک ترکیب بسیار خوب و مناسب از نامزدها باشیم و همه مردم را برای حضور در انتخابات تشویق کند، از دوران تبلیغات و مرحله مهم حضور مردم در صحنه به عنوان مراحل سوم و چهارم انتخابات نام برد.

روحانی درخصوص مرحله سوم انتخابات و فعالیت های تبلیغاتی با تاکید بر اینکه نباید غش در معامله انجام دهیم، گفت: وقتی می خواهیم کالایی اعم از برنامه ، نقد گذشته یا وصف شرایط حال به مردم ارائه دهیم، باید منطبق بر واقعیت باشد و خدای ناکرده با دروغ ، تهمت و اقدامات غیر اخلاقی توام نباشد که برای مردم قابل قبول نخواهد بود.

رییس جمهور تاکید کرد: برای کسی که آمده بار سنگینی را بر دوش بگیرد پسندیده نیست که از راه  ناصواب بخواهد به یک هدف مهم برسد.

روحانی با بیان اینکه این دولت در شرایط پیچیده و مشکلی مسئولیت را بر دوش داشته است که حداقل در ۱۰۰سال گذشته مشابه آن را نمی بینیم، خاطرنشان کرد: این دولت با کمترین درآمد نفتی کشور را اداره کرده است درحالی که کسی فکر نمی کرد بودجه بدون نفت در کشور محقق شود و اگر شرایط کشور را نگوئیم تاریخ را تحریف کرده ایم.

رییس جمهور افزود: مهم این است که دولت در طول ۳.۵ سال گذشته با کمترین حضور قیمت نفت در بودجه و با کمترین استفاده از نفت، کشور را اداره کرد، اینکه بودجه کشور بدون نفت اداره شد، جزء تصوراتی است که هیچ کس فکر نمی‌کرد محقق شود و آرزوی بلندمدت بود، اما این دولت بودجه را بدون نفت اداره کرد.

روحانی با طرح این سوال که دولت چگونه در ۳.۵ سال گذشته بدون اتکاء به نفت و درحالی که همه منابع را قطع و تحریم کرده بودند، کشور را اداره کرد، اظهار داشت: دولت برای این منظور درآمدهای جدیدی برای کشور بوجود آورد و صادرات غیرنفتی را جایگزین نفت کرد که این کار آسانی نبود.

رییس جمهور با بیان اینکه عمده‌ترین صادرات غیرنفتی که در سال‌های اخیر ما را یاری کرد، فرآورده‌های نفتی، پتروشیمی و فولاد بود، تصریح کرد: تحریم‌کنندگان تصور نمی‌کردند که بتوانیم در این حوزه‌ها صادرکننده باشیم، اما برغم خواست آنها امروز در بنزین، گاز و برق صادرکننده‌ هستیم و تحول بزرگی در این عرصه‌ها در کشور بوجود آمده است.

روحانی افزود: صادرات شمش فولاد در سال ۹۲ حدود ۲۰۰ الی ۳۰۰ هزار تن بود که امروز ۶.۵ میلیون تن شده است، اما کسی نمی‌گوید که این تحول چگونه بوجود آمده است و چطور از خام‌فروشی به صادرکننده فولاد تبدیل شده ایم و مردم زیاد در جریان این موضوعات قرار ندارند.

رییس جمهور گفت: اینکه این دولت تصمیم می‌گیرد تا تولید پتروشیمی را از ۵۶ میلیون تن در سال به ۱۰۰ میلیون تن در سال ۱۴۰۰ افزایش دهد از جمله تحولات بزرگی است که در شرایط سخت تحریم ایجاد شده است.

روحانی خاطر نشان کرد: یکی از عواملی که آمریکا در مقابل مردم ایران شکست خورده و بهم ریخت، برای این بود که در دوران تحریم، تولید در کشور به حرکت پرشتاب خود ادامه داد و در سال ۹۹ شاهد جهش تولید در کشور بودیم و این موضوع در حد یک شعار باقی نماند و در این راستا پنج‌شنبه‌های افتتاح در سال ۱۳۹۹ و ادامه آن در سال جاری، ضربه سنگینی بر کمر آمریکا بود.

رییس جمهور گفت: عظیم‌ترین اتوبانی که شمال و قلب کشور را از آبیک به چرمشهر در جنوب کشور متصل می‌کند، جاده پیچیده شمال که در این دولت بیش از ۸۰ درصد آن اجرایی گردید و افزایش خطوط راه‌آهن از ۱۵۰ کیلومتر به ۹۰۰ کیلومتر، از جمله اقداماتی است که در شرایط سخت و دشوار تحریم و کرونا عملیاتی شد، البته مردم به واسطه جنگ اقتصادی، صدمه دیدند و با سختی زندگی کردند.

روحانی گفت: امروز که می‌خواهیم تحریم را برداریم یک عده مرثیه‌سرایی می‌کنند. پذیرفتنی نیست که کسی بگوید به فکر مردم است و وقتی می‌خواهیم تحریم برداشته شود، گریه و زاری کند. مرثیه‌خوانی برای زندگی مردم و روضه‌خوانی برای برداشته شدن تحریم‌ها قابل جمع نیستند، چرا از وین ناراحت هستید؟.

رییس جمهور تصریح کرد: این دولت چه شما بخواهید و چه نخواهید هیچ مذاکره‌ای انجام نداد، مگر اینکه در آن پیروز و موفق شد. درحالی که بعضی‌ها به مذاکره‌ای نرفتند مگر اینکه قطعنامه‌ای علیه کشور گرفتند. به ملت ایران قول می‌دهم که پایان مذاکرات وین هم پیروزی ملت ایران است و تاکنون نیز قدم‌های بزرگی در آن برداشته شده است.

روحانی گفت: اگر معیار، زندگی و معیشت مردم است و چنانچه می‌خواهیم مردم راحت‌تر به ارزاق عمومی دسترسی پیدا کنند، باید ممنوعیت ۲ هزار قلم کالا برداشته شود و برای واردات و صادرات مشکلی پیش پای مردم وجود نداشته باشد، اما وقتی می‌خواهیم در صادرات و واردات مشکلی را برداریم و تحریم را حذف کنیم، یک عده ناراحت شده و عزاداری می‌کنند.

رییس جمهور گفت: اگر کسی منافع ملی را کنار گذاشته و به دنبال منافع حزبی و جناحی و قبیله‌ای برود، بی‌تردید خیانت کرده است و برای دولت زندگی مردم و منافع ملی اصل اساسی است.

روحانی با بیان اینکه هدف دولت این بوده که دشمن را وادار کند به پذیرش اشتباه خود کند، گفت: امروز ما این کار را کرده ایم و دولت جدید آمریکا بارها اعلام کرده که فشار حداکثری علیه ملت و دولت ایران اشتباه بوده است و شکست را قبول کرده و اصرار داشت که پای میز مذاکره بیاید. بنابراین مسیر ما درست بوده است.

رییس جمهور با بیان اینکه موفقیت‌های دولت بخاطر صبر و مقاومت ملت ایران بدست آمده است، گفت: دولت بدون مردم چیزی نیست و آنهایی که به دولت توهین می‌کنند، نمی‌دانند که در واقع به ملت توهین می‌کنند. ما جزء رأی و اعتماد مردم هیچ چیزی نداریم.

روحانی افزود: ممکن است کسی بگوید موفقیت‌هایی که شما دارید، رهبری هدایت کرده و به شما کمک کرده است، البته که این چنین است همیشه رهبری حمایت کرده، همیشه رهبری کمک کرده، مگر می‌شود بدون کمک، مگر می‌شود بدون هدایت و ارشاد رهبری؟ در همه مراحل اینطور بوده است.

رییس جمهور تاکید کرد: در برجام هم اگر موفق شدیم اینطور بوده، قدم به قدم و هر مقطعی که رسیدیم خدمت آقا رفتیم، روسای سه قوه هم بودند، نشستیم و بحث کردیم و گفتیم اینجا رسیدیم، ایشان نصیحت و ارشاد کردند و فرمودند بر مبنای آن گاهی کتبی و گاهی شفاهی، تمام دستورات کتبی ایشان راجع به برجام مرحله به مرحله هست، الان هم دستورات ایشان راجع به وین است. ایشان چند هفته پیش دستوری راجع به وین دادند که آن دستور را ابلاغ کردم. بله هدایت ایشان هست، ارشاد ایشان هست. ما یک رهبر داریم، یک کشور داریم همه با هم هستیم، بدون وحدت و اتحاد پیش نمی‌رویم.

روحانی در ادامه با اشاره به اقدامات دولت در دوران تحریم و کرونا، گفت: دولت در چنین شرایطی همسان‌سازی حقوق را انجام داد. حقوق بازنشستگان را 2.5 برابر افزایش داد، 60 درصد از سهام عدالت را در همین دوران آزاد کرد و بازار سرمایه را به اوج رساند، دولت باید به بازار سرمایه یاری و کمک کند و هرگز در آن مداخله نمی‌کنیم و اخیراً تصمیمی برای کمک به بازار سرمایه و صندوق تثبیت اتخاذ کردیم.

رییس جمهور خاطرنشان کرد: قبل از دولت یازدهم فروش نفت در مقطعی با تحریم مواجه شد و ناچار بودند نفت را روش های دیگری بفروشند و دیدیم که چه فسادی در آن رخ داد و از نمونه معروف آن همه باخبر هستند. میلیاردها دلار پول ملت را بردند و هنوز هم معلوم نیست که کجا رفته است.

روحانی افزود: اصرار داشتم و نامه هم نوشتم که این فرد در اختیار وزارت اطلاعات قرار بگیرد تا معلوم شود این پول‌ها چگونه و به کجا رفته است که قبول نکردند.

رییس جمهور گفت: در این دولت تحریم را بیشتر هم دور زدیم که البته کار خوبی کردیم و باید دست هر کسی که تحریم را دور زده، بوسید، دور زدن تحریم، یعنی مخالفت با ظلم و مبارزه کردن با جلاد و ظالم است. البته در این کار هیچ فسادی هم نبود، اگر چه به مدت طولانی و پیچیده‌تر بود، لذا اینکه یک دولتی در شرایط سخت، اقتصاد را سالم و بدون آ‌ن مسائل و حاشیه‌هایی که در سالهای قبل بوده است، پیش ببرد، جزء افتخارات است.

روحانی با اشاره به گزارش مرکز آمار ایران درخصوص رشد اقتصادی کشور در 3 ماهه آخر سال گذشته، گفت: براساس این گزارش در 3 ماهه آخر رشد بخش کشاورزی 6.5 درصد، صنایع و معادن 7.5 و بخش خدمات مثبت یک بوده است. رشد تولید ناخالص نیز 4 درصد بوده است و این در شرایطی است که در تحریم سخت و کرونا قرار داشتیم.

رییس جمهور خاطر نشان کرد: در بخش مقابله با کرونا نیز اقدامات بزرگی انجام شده است و در این مسیر نیز مدافعان سلامت، مردم و اصناف همکاری بسیار خوبی داشته‌اند. امروز به واسطه اقدامات انجام شده از موج چهارم عبور کرده ایم و به سمت روند نزولی بیماری هستیم البته همچنان باید مراقبت‌ها را ادامه دهیم.

روحانی اظهار داشت: در بخش واکسیناسیون نیز کارهای بزرگی انجام شده، این کار در سراسر کشور آغاز شده است و گروه‌های سنی به نوبت و براساس اولویت سند ملی واکسن دریافت می‌کنند. در خرید واکسن برخلاف برخی شبهه‌افکنی‌ها به آنچه مصلحت مردم بود، عمل کردیم و واکسن به اندازه کافی خریداری شده است و از تولید واکسن در داخل کشور نیز به همه توان حمایت می‌کنیم.

رییس جمهور با بیان اینکه دولت تمام توان خود را در این چند ماه برای 2 موضوع رفع تحریم و شکست کرونا بکار گرفته است و تا امروز در این موضوعات موفق بوده ایم،گفت: مردم بدانند از روز اول جنگ اقتصادی تاکنون، نه خسته شده‌ایم، نه تردید داشتیم و نه حتی لحظه‌ای استراحت کردیم، دولت با همه توان ایستاده است تا دشمن را شکست دهد و زندگی مردم را تأمین و به حرکت تولید شتاب دهد و همزمان در کرونا سلامت مردم را  پیش ببریم.

روحانی تصریح کرد: مشارکت و حفظ سلامت مردم در عرصه انتخابات هیچ منافاتی با هم ندارد و بی‌تردید اگر سلامت مردم را حفظ کنیم مردم با نشاط خواهند بود و راحت‌تر  پای صندوق آراء حضور خواهند یافت.

رییس جمهور افزود: انتخابات متعلق به خودمان است، صندوق آراء افتخار نظام است و جمهوریت در سایه حضور پای صندوق رأی تأمین می‌شود. بی‌تردید اگر تهمت و دروغ رواج پیدا کند، اسلامیت نظام از بین می‌رود و چنانچه مشارکت کاهش یابد، جمهوریت نظام صدمه می‌بیند، لذا هر دو پایه نظام را باید تقویت کنیم.

روحانی با بیان اینکه امروز مردم از کاندیداها می‌خواهند تا برنامه خودشان را تشریح کنند و بگویند که برای خشکسالی، تحریم و کرونا چه برنامه‌ای دارند، گفت: مهم‌تر از این موارد، بایستی استراتژی خود را برای مردم بیان کنند تا مردم بدانند که آنها به دنبال تعامل با جهان هستند و یا خواهان تقابل و درگیری می‌باشند. همچنان که نباید به گونه‌ای باشد که امروز که انتخابات است فضای مجازی مورد تأیید و عالی باشد اما فردای انتخابات به دنبال فیلتر باشیم. مردم باید بدانند که افراط‌گر هستیم یا اعتدال‌گرا و مهم این است که راهبرد و اصول خود را به مردم توضیح دهیم.

رییس جمهور گفت: همه ما امیدواریم دولت آینده قدرتمند و قوی باشد و بتواند کشور را از مشکلات سخت و پیچیده به نقطه رهایی برساند.

روحانی در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع فلسطین اشاره کرد و گفت: امروز همه کشورهای اسلامی باید در کنار هم برای نجات مردم مظلوم فلسطین از دست تجاوزات سبوعانه رژیم آدمکش صهیونیستی در کنار هم باشند.

رییس جمهور تصریح کرد: موضوع فلسطین نشان می‌دهد که نه سازمان ملل، نه شورای همکاری و نه اتحادیه عرب کاری انجام نمی‌دهند باید خودمان توانمند باشیم و اگر در روزهای سخت توانمند نباشیم کسی به فریادمان نمی‌رسد.

روحانی تأکید کرد: امروز وظیفه داریم با هر توان و امکانی که در اختیار داریم از ملت فلسطین دفاع کنیم البته پیروزی نهایی از آن ملت مظلوم فلسطین است.

متن کامل سخنان روحانی به این شرح است:

بسم‌الله الرحمن الرحیم

در آستانه ورود به ماه خرداد هستیم که این ایام از لحاظ سیاسی، فرهنگی و اجتماعی اهمیت خاص و ویژه‌ای دارد. علاوه بر اینکه ماه خرداد اساساً ماه امام هست و در نیمه خرداد، هم ۱۵ خرداد را داریم و هم رحلت امام راحل، اما امسال این ایام یک ویژگی خاصی دارد و آن اینکه آماده می‌شویم برای یک انتخابات بسیار مهم، البته انتخابات شوراها هم بسیار حائز اهمیت است، منتها انتخابات ریاست جمهوری از لحاظ جهانی و بین‌المللی مورد توجه همه خواهد بود. یعنی در ۲۸ خرداد که روز انتخابات هست همه چشم‌های دنیا به ایران دوخته شده است.

در قدم اول موضوع انتخابات، شاهد یک حضور و هیجان خوب و مناسبی بودیم. حضور کاندیداهایی که برای ثبت‌نام رفتند، یک حضور قابل توجهی بود از جناح‌ها، احزاب و تفکرات مختلف؛ همه حضور پیدا کردند.

قدم دوم را هم ان‌شاءالله در روزهای آینده شاهد هستیم و آن اعلام شورای محترم نگهبان است. بسیار مهم است که آن اعلام تشویق کننده جامعه به انتخابات باشد، یا خدای ناکرده کندکننده حرکت باشد.

امیدواریم این قدم دوم هم ان‌شاءالله به خوبی در چارچوب قانون اساسی و منافع نظام برداشته شود و شاهد یک ترکیب بسیار خوب و مناسبی باشیم که همه مردم را برای حضور در انتخابات ۲۸ خرداد ان‌شاءالله تشویق کند.

قدم سوم که بسیار مهم است، دوران تبلیغات است که آن هم در هفته آینده آغاز می‌شود. درباره قدم چهارم صحبت نمی‌کنیم که حضور مردم پای صندوق است. حالا فرصت هست درباره آن صحبت کنیم که آن مهم‌ترین قدم است.

این قدم سوم خیلی مهم است. اولاً ما غش در معامله نباید انجام دهیم. یعنی اگر می‌رویم در حضور مردم و کالایی را به آنها عرضه می‌کنیم، این کالا یا برنامه است، یا نقد از گذشته است یا وصف شرایط حال است، هر کدام از اینها که باشد، باید منطبق با واقعیت باشد. اگر خدای ناکرده با دروغ، تهمت، اقدامات غیراخلاقی توأم باشد، برای مردم قابل قبول نیست. کسی که آمده برای اینکه سنگین‌ترین بار اجرایی را بر دوش بگیرد، بخواهد از یک مسیر ناصواب به یک هدف بلند برسد!

آن قدیم عده‌ای بودند می‌گفتند هدف وسیله را توجیه می‌کند و آدم وقتی یک هدف خوب دارد، از هر وسیله‌ای می‌تواند استفاده کند. ما مسلمان‌ها همیشه با این شعار مخالفت کردیم و مخالف بودیم و آن را خلاف اخلاق و اصول می‌دانستیم. هم مسیر باید درست باشد و هم وسیله درست باشد و هم هدف باید هدف درست و قابل قبولی باشد.

یک مسأله بسیار مهم داریم که مردم عزیز ما باید به آن توجه کنند و آن اینکه دولت دوازدهم در یک شرایط پیچیده و مشکلی مسئولیت را بر دوش داشت که حداقل در یکصد سال گذشته مشابه آن را نمی‌بینیم. یعنی وقتی جنگ اقتصادی را با کرونا در کنار هم ضمیمه کنیم، می‌بینیم آنچنان پیچیده بوده، که شرایط برای اداره کشور با هیچ زمان دیگری قابل مقایسه نیست. ظرف زمانی را باید درست شرح دهیم. بگوییم این دولت، این اقدامات در چه زمانی با چه شرایطی، اگر این شرایط را نگوییم، تاریخ را تحریف کردیم و واقعیت‌ها را به خوبی بیان نکردیم.

خیلی مهم است که یک دولتی در طول ۳.۵ سال گذشته با کمترین حضور قیمت و درآمدهای نفت در بودجه و با کمترین استفاده از نفت بودجه کشور را اداره کرده است.

اینکه بودجه کشور بدون نفت در سال‌های گذشته بسته شده، بدون نفت اداره شده، این جزو تصوراتی بود که در گذشته هیچ کس فکر نمی‌کرد محقق شود. بودجه بی‌نفت را می‌گفتند یک آرزوی بلندمدت است. ان‌شاء الله ۲۰، ۳۰ سال دیگر به بودجه بدون نفت می‌رسیم.

اما این دولت بودجه بدون نفت را اداره کرد. چه جوری بودجه بدون نفت را اداره کرد؟ آمد درآمدهای جدیدی را برای کشور بوجود آورد. این خیلی مهم است که کسی به آن بپردازد، اصلاً کشور در این ۴ سال چطور اداره شد؟ در این ۳.۵ سال اخیر چه جوری کشور اداره شد؟

کشوری که همه منابع‌اش را قطع کردند و بریدند، کشوری که اتکاء بودجه‌اش همیشه در تاریخ از زمانی که نفت کشف شده به نفت بوده و حالا نفت با این مشکلات روبرو است. چه جوری کشور را اداره می‌کند؟ دولت آمد صادرات غیرنفتی را جایگزین نفت کرد. این کار، کار آسانی نبود. عمده‌ترین صادرات غیرنفتی که آمده در این سال‌های اخیر ما را یاری کرده و کمک کرده، فرآورده، پتروشیمی و فولاد بوده است. البته موارد دیگر هم داریم ولی این سه مورد، عمده صادرات است. بار سنگینی را بر دوش گرفته برای اینکه جای نفت را پرکند. شما می‌بینید صادرات غیرنفتی ما با واردات ما تقریباً کنار هم هستند ولو در این شرایط کرونایی سخت هم مثلاً ۴۰ میلیارد درآمدهای غیرنفتی ما بوده، ۴۲ میلیارد واردات ما بوده است. ۱ الی ۲ میلیارد بالا و پایین بوده است.

اداره کشور خیلی مهم است. می‌گوییم کشور اداره شد، چه جوری اداره شد؟ چه کسانی فولاد و پتروشیمی را به اینجا رساندند. چه کسانی توانستند فرآورده را به اینجا برسانند؟ آنها که ما را تحریم کرده بودند در مخیله آنها هم خطور نمی‌کرد که ما در منطقه صادر کننده بنزین بشویم. آنها همیشه در فکرشان بود، یکی از مقامات آمریکایی گفته بود که فکر نمی‌کردیم که ما ایران را تحریم کنیم و این کشور صادرات بنزین داشته باشد، فکر نمی‌کردیم. آنها گفته بودند در واردات بنزین برویم جلوی ایران را بگیریم. چون همیشه واردکننده بنزین بودیم. امروز صادرکننده بنزین و گاز و برق هستیم. شما می‌بینید نسبت به کشورهای همسایه یکی از صادرات بزرگ و عمده ما، قدیم اگر صادرات نفت بود، امروز صادرات گاز، فرآورده و برق است. یک تحول بزرگ بوجود آمده است. تمام آنهایی که در صنایع معدنی ما فعال بودند در این مدت ۳، ۴ سال بار سنگینی را بر دوش گرفتند. اینکه صادرات شمش فولاد ما در سال ۹۲، می‌بینید، ۱۰۰ الی ۳۰۰ هزار تن است، رقم‌ها اینها است.

بعد یک باره صادرات شمش فولاد ۶.۵ میلیون تن می‌شود. ببینید چه تحول عظیمی، چند برابر. چه تحول عظیم و بزرگی در این کشور رخ داده است. هیچ کس نمی‌آید بگوید این تحول چه جوری رخ داده است. چقدر سرمایه‌گذاری و کار و تلاش شد، چه جوری صادر کردیم و چه جوری زنجیره فولاد را طی کردیم تا به شمش رسیدیم، در مراحل مختلف چه جوری به جای خام فروشی رسیدیم به صادرات فولاد و شمش فولاد. گفته نمی‌شود یا کمتر گفته می‌شود یا مردم مطلع نیستند.

اینکه یک مرتبه دولت یازدهم و دوازدهم تصمیم می‌گیرد که تولید پتروشیمی را از ۵۶ میلیون تن در سال به ۱۰۰ میلیون تن در سال، تا سال ۱۴۰۰ برساند. اگر به کسی بگویید می‌گویند شوخی است. مگر یک دولت می‌تواند در عرض ۸ سال تولیدات پتروشیمی را که از قبل از انقلاب بوده، ۲ برابر کند؟ مگر ۲ برابر شدن شدنی است؟ ولی این کار را این دولت کرد. چه زمانی این کار را کرد؟ در شرایط تحریم. در شرایط سخت.

یک عامل اینکه آمریکا شکست خورد و در هم ریخت برای این بود که در دوران تحریم، کشور را اداره کردیم، کالاهای اساسی را به بازار رساندیم و تولید حرکت خودش را ادامه داد. ما در سال ۹۹ شاهد جهش تولید در ایران بودیم. این یک شعار نبود که فقط مقام معظم رهبری آن را بیان بفرمایند، نه؟ ایشان اعلام فرمودند و ما عمل کردیم.

پنج‌شنبه‌های افتتاح در سال ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ ضربه سنگینی بر کمر آمریکا بود. دائم گفت ما ایران را از بین بردیم و دائم پنج‌شنبه شد و یک افتتاح بزرگ و همه دنیا به آنها خندیدند. گفتند شما رفته بودید ایران را از بین ببرید! ایران در همه مسیرها رو به پیشرفت است. چیزهایی افتتاح شد در این دوره تحریم و سختی و کرونا و همه مشکلاتی که داشتیم، مثلاً عظیم‌ترین اتوبانی که تقریباً شمال یا غرب کشور را به جنوب کشور متصل می‌کند، از آبیک به چرمشهر. در همین دوره تحریم این اتوبان بزرگ افتتاح شد که یک تحول بزرگ در این منطقه بود. جاده پیچیده شمال، بخش بزرگ‌اش در همین دولت افتتاح شد. این کاری که اصلاً سال‌ها مانده بود. در طول ۱۷، ۱۸ سال، فقط ۱۲ ، ۱۳ درصد عمل کرده بودند، اما در این دولت هشتاد و چند درصد عمل شد.

پروژه، پروژه کوچکی نبود. اینکه امروز قادر هستیم به جای اینکه در یک سال، ۱۰۰ الی ۱۵۰ کیلومتر راه‌آهن را افتتاح کنیم، قادریم در عرض یکسال چند برابر آن، ۴ الی ۵ برابر، به جای ۱۵۰ کیلومتر، قادریم ۹۰۰ کیلومتر راه‌آهن را در یکسال افتتاح کنیم. ۶ برابر آنچه در سال‌های قبل از این دولت روند معمول دولت‌ها بوده است. در همه مراحل شما بروید ببینید چه حرکت عظیم و بزرگی انجام گرفته است.

این تولیدها و افتتاح‌ها بود که دنیا را تکان داد. البته خب مردم در جنگ بودند، صدمه دیدند، با سختی زندگی کردند. اینکه جای تردید نیست. حالا هم که می‌خواهیم تحریم را برداریم، یک عده مرثیه می‌خوانند، واقعاً عجیب است! نمی‌شود که آدم بگوید هم به فکر مردم هستم، هم وقتی می‌خواهد تحریم برداشته شود، گریه و زاری کند و مرثیه بخواند.

مرثیه‌خوانی برای زندگی مردم، توأم با روضه‌خوانی برای برداشتن تحریم، قابل جمع نیست. اگر شما به فکر مردم هستید، تحریم را که داریم برمی‌داریم، چقدر شما ناراحت هستید، چرا از وین ناراحتید. وین یک شهر و کشور دیگر است.

فکر می‌کنند این بغل‌هاست، می‌گویند چرا وین را ول نمی‌کنید. یک مرکزی است که دارند مذاکره می‌کنند این دولت چه بخواهند چه نخواهند. این دولت در ۸ سال دوره فعالیتش مذاکره‌ای نکرد الا اینکه موفق بیرون آمد.

این دولت با شرایط قبل فرق می‌کند. بعضی‌ها بودند، نرفتند در مذاکره‌ای مگر اینکه قطعنامه‌ای علیه کشور گرفتند و آمدند. ما هیچ مذاکره‌ای انجام ندادیم مگر آنکه پایانش پیروزی بود.

به ملت ایران قول می‌دهم که مذاکرات وین پایانش پیروزی ملت ایران است و همین امروز قدم‌های بسیار بزرگی برداشتیم.

اگر می خواهیم معیار، معیشت مردم و زندگی مردم است. چه جوری می‌شود کشور را اداره کرد؟ شما اگر می‌خواهید در بازار مردم راحت‌تر به ارزاق عمومی دست پیدا کنند، ما ۲ هزار قلم جنس را ممنوع کردیم، این ممنوعیت باید برداشته شود و آن کالاها باید بیاید. اگر مردم می‌خواهیم مردم آزاد و راحت باشند، باید برای صادرات و واردات مشکلی پیش پای مردم نباشد.

می‌خواهیم در صادرات مشکل را برداریم، شما ناراحت می‌شوید، مشکلی را در واردات برداریم، عصبانی می‌شوید، می‌خواهیم در تحریم، تحریم را از بین ببریم، یک عده می‌نشینند عزاداری می‌کنند، نمی‌شود. ما در یک شرایطی هستیم، ‌یک هدفی داریم، والله و بالله اگر کسی منافع ملی را گذاشت کنار، رفت دنبال منافع حزبی، جناحی و قبیله‌ای به ملت خودش خیانت کرده است. منافع و مصالح ملی برای ما اصل است. زندگی مردم برای ما اصل است.

مردم باید بتوانند زندگی کنند. هدف ما در طول این مدت این بود که دشمن را وادار کنیم به اینکه یک روزی بگوید من غلط کردیم و اشتباه کردم و این کار را کردیم.

اینکه می‌گویید ما چه کار کردیم، ما دشمن را وادار کردیم بگوید اشتباه کرده است. مگر این دولت جدید آمریکا چند بار باید بگوید، فشار حداکثری و جنگ اقتصادی با ایران غلط بوده و جواب نداده است. چند دفعه تا حالا گفته. همه مقامات بلندپایه سیاسی‌شان تقریباً به بیان‌های مختلف گفتند، پیروزی بالاتر از این؟ پیروزی که خود دشمن هم اعتراف می‌کند و شکست را قبول می‌کند. دشمن ما شکست را قبول کرده است. دشمن ما مصر بوده که بیاید پای میز مذاکره و ما هم پای میز مذاکره رفتیم.

پس بنابراین مسیر ما مسیر درستی است. البته ممکن است کسی بگوید این مسیر درست شما که به این اهداف رسیدید به خاطر صبر مردم بوده است. کاملا درست است، کلاملا درست است به خاطر صبر مردم، مقاومت مردم بوده است. دولت اگر مردم نباشند چیزی نیست، دولت نماینده مردم است. کس دیگری نیست، آنهایی که به دولت توهین می‌کنند نمی‌فهمند در واقع به ملت توهین می‌کنند. دولت چیزی نیست، دولت نماینده مردم است، مردم رای دادند که بیاییم خدمت کنیم، همین و چیز دیگری نیستیم. ما هیچ چیزی نداریم، ما جز رای مردم، جز اعتماد مردم هیچ چیزی نداریم.

ممکن است کسی بگوید شما موفقیت‌ها دارید، رهبری هدایت کرده و به شما کمک کرده است. البته که این چنین است. همیشه رهبری حمایت کرده، همیشه رهبری کمک کرده، مگر می‌شود بدون کمک، مگر می‌شود بدون هدایت و ارشاد رهبری؟ در همه مراحل اینطور بوده است. در برجام هم اگر موفق شدیم اینطور بوده، قدم به قدم و هر مقطعی که رسیدیم خدمت آقا رفتیم، روسای سه قوه هم بودند، نشستیم و بحث کردیم و گفتیم اینجا رسیدیم. ایشان نصیحت و ارشاد کردند و فرمودند، بر مبنای آن گاهی کتبی و گاهی شفاهی، تمام دستورات کتبی ایشان راجع به برجام مرحله به مرحله هست، الان هم دستورات ایشان راجع به وین هست. ایشان چند هفته پیش دستوری راجع به وین دادند که آن دستور را ابلاغ کردم. بله هدایت ایشان هست، ارشاد ایشان هست. ما یک رهبر داریم، یک کشور داریم، همه با هم هستیم. بدون وحدت و اتحاد پیش نمی‌رویم.

اما این بی‌انصافی است نسبت به دولتی که در ایام کرونای توام با تحریم هیچ کس را در دنیا نداشته است. یعنی آن جنگ اقتصادی که داشتیم، آن فشار حداکثری که داشتیم، کرونا هم داشتیم، این دو ضمیمه هم، کسی را هم نداشته است، ما بودیم. اما در عین حال در همین دوران کرونا همسان‌سازی حقوق انجام دادیم، در همین دوران کرونا حداقل حقوق بازنشستگان را ۲.۵ برابر کردیم، در عرض ۱۳، ۱۴ ماه یعنی حقوق ۱۴ ماه پیش نسبت به ۱۴ بعد آن ۲.۵ برابر شده است. در همین دوره کرونا این کار را کردیم. ۶۰ درصد سهام عدالت را در همین دوره کرونا آزاد کردیم، بازار سرمایه را در همین دوران به اوج رساندیم. اصلا بازار سرمایه که مخصوص یک عده شرکت‌ها بود و یک گوشه‌ای کار می‌کردند. بازار سرمایه‌ای که همه مردم حضور پیدا کنند، ۵ میلیون، ۱۰ میلیون، ۱۵ میلیون نفر در آن بازار سرمایه فعال هستند، چنین بازار سرمایه‌ای نداشتیم. این بازار سرمایه با این قدرت که الان بسیاری از پروژه‌های مهم و بزرگ را به جای بانک، بازار سرمایه به میدان می‌آید. حالا یک فراز و نشیبی بازار سرمایه دارد که ما همیشه باید، دولت فقط باید یاری و کمک کند و هیچ‌وقت در بازار سرمایه مداخله نمی‌کند. بازار سرمایه به ما مربوط نیست. بازار آزاد است و مربوط به شرکت‌ها و مردم و آنها است.

همین دیروز هم در هیات امنا تصمیمی اتخاذ کردیم برای کمک به بازار سرمایه، برای صندوق تثبیت، ما همیشه کمک را انجام می‌دهیم، اما در عین حال این بازار است و به نظر من کار عظیم و بزرگی در این مدت انجام شده است.

یک جمله می‌خواهم بگویم. مدتی بود می‌خواستم بگویم به قول معروف فاکتور می‌گرفتیم و از آن رد می‌شدیم. قبل از این دولت، یک سال، یک سال و نیمی نفت ما دچار تحریم شد. اواخر دچار تحریم شد از سال ۹۱، اوایل ۹۲ تحریم نفت البته نه تحریم به این معنای امروز که نفت اصلا تحریم باشد، مثلا یک میلیون بشکه استثنا‌ء بود و بقیه آن تحریم. ناچار بودند این نفت را به طرق دیگر بفروشند. مقدار اضافه را به طرق دیگر، ببینید چه فسادی در همین مدت کوتاه رخ داد. یک نمونه آن نمونه معروفی است که خبر دارید میلیاردها دلار پول ملت را بردند که هنوز هم معلوم نیست آن پول چه شد و کجا رفت. چون اصرار کردیم و نامه نوشتم که این آقا را در اختیار وزارت اطلاعات بگذارید، بگذاریم دربیاید چه کسی بود، کجا بود، پول را به کجا برده است؟ گفتند نه ما به یک گوشه‌ای می‌بریم، گفتیم خودتان می‌دانید.

ببینید چه فساد عظیمی؛ در این سه سال و نیم تحریم، ما هم تحریم را دور زدیم، بیشتر دور زدیم. البته کار خوبی کردیم هر کسی تحریم را دور زده دستش را باید بوسید، تحریم‌ دور زدن یعنی مخالفت کردن با ظلم، یعنی مبارزه کردن با جلاد و ظالم، خیلی کار خوبی است. هیچ فسادی هم نبود به مدت طولانی، پیچیده‌تر هم بود، سخت‌تر هم بود. اینکه یک دولتی در شرایط سخت، سالم اقتصاد را پیش می‌برد، بدون آ‌ن مسائل و حاشیه‌هایی که در سال‌های قبل بوده است، این افتخار برای ملت ماست. جای فخر هست. همین امروز یک آماری دست من رسید که بر اساس آن پیش‌بینی اولیه رشد اقتصادی زمستان پارسال یعنی در شرایط کرونا، گزارش اولیه مرکز آمار این است، در سه ماهه آخر پارسال رشد گروه کشاورزی ۶.۵ بوده است، گروه صنایع و معادن ۷.۵ بوده، گروه خدمات که فرد باور نمی‌کند مثبت شده باشد، مثبت یک است و این خیلی مهم است. چون گروه خدمات در کرونا همه فعالیت‌های آن محدود شد و جلوی آن گرفته شد به خاطر شرایط کرونایی، رشد محصول ناخالص ما در فصل آخر پارسال ۴ درصد است. این برای کشور افتخار ندارد؟ این فخر کشور نیست؟

در تحریم اقتصادی و در کرونا با این شدت، با این مشکلات و فراز و نشیب که چهار موج بزرگ را در کرونا پشت سر گذراندیم، در کرونا هم افتخار داریم. مدافعان سلامت ما واقعا کار بزرگ و عظیمی کردند و در برابر همه آنها سر تعظیم فرود می‌آوریم. مردم، کسبه چقدر کمک و یاری کردند. هر جا گفتیم باید بسته شود، بستند. علیرغم آنکه زندگی برای‌شان سخت بود، همراهی و کمک کردند. بخش حمل و نقل ما، بسیاری از مراکز اقتصادی ما که تعطیل شدند، تحمل و صبر کردند اما در عین حال موج چهارم را الحمدالله از آن نقطه اوج و پیک آن رد شدیم، در همه استان‌ها رد شدیم.

بررسی دیروز ما هم همین را نشان داد که همه جا از پیک عبور کردیم و به سمت سراشیبی می‌آییم. البته باید حواسمان جمع باشد، مراقبت کنیم. خیلی کار داریم تا این کرونا تمام شود و کار بزرگ دیگر کار واکسیناسیونی است که بحمدالله به خوبی آغاز شده در سراسر کشور و گروه‌های سنی مختلف واکسن می‌گیرند. گروه‌های سنی مختلفی که از فردا صبح واکسن می‌‌گیرند، افرادی که دارای بیماری‌های زمینه‌ای پرخطر هستند و وقتی انسان در این فضای مجازی و این سامانه وزارت بهداشت نگاه می‌کند که لحظه لحظه معلوم است چند واکسن در این لحظه زده شده، کجا، کدام استان، کدام روستا؟ واقعا جزو افتخارات ماست.

این کار عظیم و بزرگی که روز اول می‌خواستیم واکسن بیاوریم، یکی گفت واکسن از آنجا می‌خواهید بیاورید من نمی‌زنم، دیگری گفت من هم نمی‌زنم، چه کار کنیم شما نمی‌زنید؟ برای اینکه مردم را با شبهه و اشکال و اذهان مردم را تشویش کنند، گفتند نه ما آن واکسن را نمی‌زنیم معتبر نیست، آن یکی واکسن هم معتبر نیست، آن یکی هم معتبر نیست، پس چه کار کنیم؟ ما گوش نکردیم و به آنچه مصلحت مردم بود عمل کردیم.

الحمدالله واکسن به اندازه کافی خریداری شده و وارد می‌شود و تزریق می‌شود و به خوبی پیش می‌رویم. در داخل هم با تمام توان دنبال این هستیم که واکسن داخلی ما هم انشاءالله به بازار بیاید و امیدواریم آن هم تا آخر خرداد، اوایل تیر واکسن داخلی ما هم به بازار بیاید و به هر حال واکسیناسیون شروع شود و بتوانیم از این خطر عبور کنیم.

من به مردم از چند ماه پیش قول دادم و گفتم دولت تمام توان خود را در این چند ماه به کار می‌گیرد، مخصوصا برای دو امر رفع تحریم و شکستن کمر کرونا. فکر می‌کنم الحمدالله تا امروز موفق بودیم. خدمت مردم عزیز ایران عرض می‌کنم از روز اول جنگ اقتصادی یعنی از اردیبهشت سال ۹۷ تا امروز نه خسته شدیم، نه تردید کردیم، نه شک کردیم و نه لحظه‌ای استراحت کردیم. با همه توان دولت ایستاده برای اینکه دشمن را بشکند، برای اینکه بتواند حداقل زندگی مردم را تامین کند، برای اینکه حرکت تولید متوقف نشود و پیش برود و این کار را کرده است.

همزمان در کرونا هم برای سلامت مردم تلاش کرده تا بتوانیم سلامت مردم را حفظ کنیم. امروز روز خوبی داریم برای اینکه از پیک موج چهارم عبور کردیم و برای اینکه جمعیت زیادی از مردم ما واکسینه شدند. میلیون‌ها نفر دیگر هم در همین آخر اردیبهشت و خرداد واکسینه خواهند شد و البته برای انتخابات باید حواس همه ما جمع باشد. ضمن اینکه ما مشارکت حداکثری می‌خواهیم سلامت را هم تواماً می‌خواهیم اینها با هم منافات ندارند. می‌شود هم سلامت مردم را حفظ کرد، هم مشارکت حداکثری را به وجود آورد.

اگر سلامت را در این هفته‌ها خوب حفظ نکنیم، مشارکت از بین می‌رود، حواسمان باشد. اگر هفته اول خرداد، هفته دوم خرداد مراقبت نکنیم، خدای ناکرده ممکن است هفته چهارم دچار موج پنجم شویم. آن وقت است که مشارکت هم خراب می‌شود و خدای ناکرده مشارکت معمولی یا حداقلی‌ می‌شود. اما اگر سلامت مردم را حفظ کردیم و هفته آخر مردم در نشاط بودند و موج جدید نبود و انشاءالله این موج‌ها همه جا کاهش پیدا کرد، ابتلاها کاهش پیدا کرد، آن وقت خیلی راحت‌تر پای صندوق رای می‌آیند و رای می‌دهند و در آن شرایط این افتخار بزرگ مشارکت حداکثری هم نصیب ما می‌‌شود.

و این آخرین کلام من است. مردم عزیز انتخابات مال خودمان است. صندوق آرا افتخار جمهوری اسلامی ایران است. جمهوریت ما در سایه حضور پای صندوق است. ما دو پایه که بیشتر نداریم. نظام ما حاصل زحمات همه شهدا، همه اسلامیت و جمهوریت است. خدای ناکرده اگر دروغ و تهمت رواج پیدا کرد که اسلامیت از بین رفته است. اگر مشارکت هم کاهش پیدا کرد جمهوریت هم صدمه خورده است. ما نباید بگذاریم. هم باید اسلامیت را تقویت کنیم، همه جا شاهد راستگویی، گزارش با دقت، بدون تحریف، برنامه را به مردم ارائه دهیم، فحش که برنامه نمی‌شود! اگر از اول تا آخر شروع به فحاشی کند، گاهی مواردی در گوشه و کنار مشاهده می‌شود، کسی شروع می‌کند از اول تا آخر، اگر فحش را از او بگیرید خلع سلاح می‌شود. مثل اینکه همه و تمام چیزهایش فحش است، اینها برای چیست؟

امروز مردم از کاندیداها برنامه می‌خواهند، برنامه خودشان را شرح بدهند و بگویند می‌خواهند چه کار کنند؟ برنامه را بگویند. ما امسال دچار خشکسالی هستیم، برنامه خودشان را برای خشکسالی بگویند. هنوز با تحریم مواجه هستیم و این گام‌ها باید تکمیل شود، باید برنامه خود را بگوید. هنوز در کرونا هستیم، باید برنامه خود را بگوید. از اینها مهم‌تر استراتژی خود را برای مردم بگوید تا مردم بفهمند این تعاملی است یا تقابلی است؟ باید مردم بفهمند، مردم باید بفهمند که این آقا، آقایی است که دنبال تعامل با جهان است یا دنبال دعوا با جهان است؟ این باید روشن شود. این استراتژی و راهبرد مهم است. رای مردم یک بار ۲۸ خرداد تا ۴ سال دیگر یا رای مردم هر روز؟ هر کار مهم می‌خواهیم انجام دهیم با رای مردم و نظر مردم، نه اینکه امروز که انتخابات است فضای مجازی خیلی عالی و خیلی خوب است، فردا که انتخابات تمام شد دنبال فیلتر با دست و با پا می‌گردیم، نمی‌شود.

استراتژی خود را به وضوح برای مردم به خوبی شرح دهیم که دنبال چه هستیم، افراط‌گرا هستیم یا اعتدال‌گرا؟ این را باید برای مردم بگوییم. مردم باید بدانند افراطی هستیم، بگوییم ما افراطی هستیم، اعتدالی هستیم، بگوییم. خیلی مهم است که راهبرد و اصول‌مان را توضیح دهیم. دلسوزی‌مان را نشان دهیم.

آن وقت مردم احساس کنند، که کاندیداهایی آمدند، الحمدالله قدرتمند، توانمند، صاحب برنامه، استراتژی، آنها هم ان‌شاءالله بیایند پای صندوق و یک دولتی درست شود، دولتی قدرتمندتر از دولت دوازدهم و یازدهم تا بتواند ان‌شاءالله کشور را بهتر اداره کند. این آرزوی همه ما است. همه ما می‌خواهیم دولت آینده دولتی بسیار قوی و توانمند باشد که بتواند کشور را در برابر همه پیچیدگی‌ها و مشکلاتی که در این مدت داشتیم، تحریم‌ها، جنگ‌ها و مسایلی که داشتیم به نقطه نهایی برساند و ان‌شاءالله همه کشورهای اسلامی هم تلاش خودشان را در کنار هم بتوانند هماهنگ کنند برای نجات مردم فلسطین در برابر تجاوزات سبوعانه رژیم آدم‌کشی که شما در این چند روز می‌بینید با بمباران‌ها چه جنایت بزرگی انجام می‌دهند. متأسفانه می‌بینیم نه سازمان ملل، نه شورای همکاری، نه اتحادیه عرب اینجاست. آدم باید خودش توانمند و قدرتمند شود در روز وانفسا، اگر خودمان ملت توانمندی نباشیم کسی به داد ما نمی‌رسد. امروز وظیفه ما این است که از ملت مظلوم فلسطین با هر توان و امکانی که در اختیار داریم دفاع کنیم. البته تردید نداریم که پیروزی نهایی در نهایت از آن ملت عزیز فلسطین خواهد بود.

ان‌شاءالله.

والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته.