۰ نفر

روایت اتحادیه اروپا از دستور کار مذاکرات وین در روز شنبه

۲۱ خرداد ۱۴۰۰، ۲۰:۳۰
کد خبر: 535384
روایت اتحادیه اروپا از دستور کار مذاکرات وین در روز شنبه

اتحادیه اروپا در بیانیه‌ای اعلام کرد، دور ششم مذاکرات برای احیای برجام روز شنبه در پایتخت اتریش آغاز خواهد شد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، ششمین دور مذاکرات فشرده احیای برجام روز شنبه با حضور اعضای باقی‌مانده در این توافق و طرف آمریکایی در شهر وین آغاز خواهد شد.

به نوشته پایگاه اینترنتی اتحادیه اروپا، ششمین نشست مشترک احیای برجام به ریاست «انریکه مورا» معاون دبیرکل سرویس اقدام خارجی اروپا و به نیابت از «جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی این اتحادیه برگزار می‌شود.

در بیانیه بروکسل آمده است: «شرکت‌کنندگان در این نشست، به گفت‌وگو برای بازگشت احتمالی ایالات متحده به برجام و چگونگی تضمین اجرای کامل و موثر برجام، ادامه خواهند داد».

بورل روز گذشته (پنجشنبه) در نشست شورای امنیت سازمان ملل گفت: «ما به‌طور بی‌وقفه در تلاش برای احیای برجام هستیم که همه جنبه‌های آن، فعالیت‌های هسته‌ای و برداشتن تحریم‌ها را شامل می‌شود».

مقام‌های دولت جو بایدن بارها به صراحت به شکست سیاست فشار حداکثری اعتراف کرده‌اند اما تاکنون از انجام اقداماتی که برای بازگشت به این توافق لازم هستند سرباز زده‌اند و برگزاری پنج دور مذاکرات فشرده برای احیای برجام تاکنون به نتیجه نرسیده است.

در حالی که ایران اعلام کرده تمامی تحریم‌های اعمال شده پس از خروج آمریکا از برجام باید «لغو» شوند، واشنگتن تنها بر «تعلیق» بخشی از تحریم‌ها تأکید دارد و متذکر شده است صدها تحریم ممکن است همچنان پابرجا بماند.

جمهوری اسلامی ایران تا یک سال بعد از خروج آمریکا از برجام به تمامی تعهداتش در این توافق هسته‌ای پایبند بود اما اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۸ اعلام کرد قصد دارد با توجه به عدول طرف‌های غربی از تعهداتشان، از حقوقش در چند بند برجام (از جمله بند ۳۶) برای کاستن از تعهدات خود ذیل این توافق استفاده کند.

جمهوری اسلامی ایران، بعد از برداشتن ۵ گام برای کاهش تعهدات، سرانجام ۱۵ دی‌ماه ۱۳۹۸ اعلام کرد دیگر با هیچ محدودیتی در حوزه عملیاتی (شامل ظرفیت غنی سازی، درصد غنی سازی، میزان مواد غنی شده، و تحقیق و توسعه) مواجه نیست.

تهران اعلام کرده چنانچه طرف مقابل به تعهداتش بازگردد و تحریم‌ها را به صورت قابل راستی‌آزمایی رفع کند اجرای کامل تعهداتش را از سر خواهد گرفت.