۰ نفر

عبدالناصر همتی؛

قیمت خرید محصولات کشاورزی عادلانه نیست / سیاست باید در اختیار اقتصاد قرار بگیرد

۲۱ خرداد ۱۴۰۰، ۱۷:۴۹
کد خبر: 535365
قیمت خرید محصولات کشاورزی عادلانه نیست / سیاست باید در اختیار اقتصاد قرار بگیرد

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به ضرورت تغییر ریل اقتصادی کشور، گفت: تصمیمات اقتصادی در استان‌ها باید بر تصمیمات سیاسی حاکم باشد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، «عبدالناصر همتی»، روز جمعه در برنامه «ایران سرای من» که از شبکه انسانی سهند پخش می‌شد، اولویت دولت آینده خود را بازنگری در سیاست‌های اقتصادی و ریل گذاری جدید در این بخش اعلام کرد و افزود: در نگاه سیاسی، مسایل امنیتی دیده می شود و یکی از معضلات استان ها نگاه سیاسی از مرکز و راه حل ها ارایه شده با دید امنیتی و بر مبنای تصمیمات متمرکز از مرکز است.

وی اظهار داشت: در استان ها مشکل جدی وجود دارد و راهبرد ملی برای توسعه اقتصادی استان ها وجود ندارد و با توجه به اینکه هر کدام از استان ها ویژگی های خاصی از نظر قومی، فرهنگی، آب و هوایی و نزدیکی به همسایگان غربی و شرقی دارند باید برای توسعه استان ها ویژگی استان ها مورد توجه قرار گیرد و کلکسونی از مشکلات که به خاطر نگاه متمرکز به کشور به وجود آمده است از صحنه اقتصاد کشور برداشته شود.

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: مشکل اصلی کشور ما این است که سیاست بیش از حد بر اقتصاد غالب شده و مسائل اقتصادی تحت تاثیر نگاه سیاسی در استان‌ها قرار گرفته است که باعث شده ما نتوانیم از ظرفیت‌های استان‌ها بهره بگیریم و وقتی به شهر تهران متمرکر می شویم، روستاها و سایر شهرهای کوچک خالی از سکنه شده و مردم به حاشیه شهرهای بزرگ کشیده می شوند.

همتی، با بیان اینکه شرایط اقتصادی کشور مطلوب نیست و اگر این روند ادامه یابد نتایج ممکن است بدتری هم به وجود بیاید، ادامه داد: اکنون اقشار مختلف در تمام استان ها دچار بیکاری و مشکل معیشت بوده و رفاه و آسایش زندگی آن ها تحت تاثیر تحریم و گرانی قرار گرفته است.

وی یادآوری کرد: تغییر ریل اقتصادی کشور و بازنگری در نحوه نگرش به اداره جامعه جزو اولویت های بنده بوده و سیاست بیش از حد بر اقتصاد حاکم شده و نگاه سیاسی موجب شده از پتانسیل استان ها استفاده بهینه نشود و علت آن پایین بودن نگرش اقتصادی در بین مسئولان است چراکه در دنیا سیاست در خدمت اقتصاد بوده و برمبنای آن برای بهبود زندگی مردم خودشان تصمیم گیری می کنند.

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: اگر قرار باشد در دولت اقدامی انجام شود که در نهایت موجب فقر مردم شود این کار توفیقی ندارد و منظور مردم از رای دادن به رییس جمهور این نیست که اقداماتی انجام شود که از نطر اقصادی فقیرتر و از نظر اجتماعی و سیاسی محدودتر شوند چراکه این روش مطلوب مردم نیست.

همتی، با تاکید بر اینکه باید سیاست در اختیار اقتصاد قرار بگیرد تا شرایط زندگی و معیشت مردم بهبود یابد، افزود: من در ۴۰ سال اخیر تنگناهای اقتصادی را زیر نظر داشته ام و می‌دانم مشکل کشورمان کجاست و از شاخص های اقتصادی اطلاع دارم و باید از آخرین فرصت باقی مانده برای اصلاح اقتصاد استفاده کرد.

وی یادآوری کرد: من می‌خواهم فقط چهار سال رییس جمهور شوم و در این مدت فارغ از هرگونه محافظه کاری امور کشور را اصلاح کنم چرا که معتقدم باید نگاه متمرکز به کشور را از صحنه اقتصادی برداریم.

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: برنامه من این است که هر سه ماه با نخبگان هر استان جلسه تشکیل دهم تا ویژگی های هر استان را بشناسیم و بر اساس آن ها برنامه ریزی کنیم.

همتی، ادامه داد: در حوزه گردشگری هر کدام از استانها ظرفیت خاصی دارند و باید در جذب توریست های خارجی ساده سازی کنیم و سختگیری نکنیم چون هر مسافر خارجی با خودش ارز و فرصت اشتغال می آورد.

وی بیکاری جوانان را به علت غلط بودن نگرش اقتصادی دانست و اظهار داشت: در سالهای اخیر فقط پنج درصد افزایش ثروت در کشور صورت گرفته و سفره مردم کوچک تر شده و اشتغالزایی از بین رفته است.

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: توانمندسازی در دولت من شامل ۲ اصل است، اولا باید حداقل دستمزدها اصلاح شود و دوم اینکه یارانه ها عادلانه و منطقی بین دهک های پایین جامعه توزیع شود.

همتی، با اشاره به مشکلات بخش کشاورزی افزود: قیمت خرید محصولات کشاورزی عادلانه نیست و خرید محصولات باید تضمینی باشد نه قیمت آنها و از طرفی تامین نهاده های دام مانند بذر و کود و سمّ در کشور دچار مشکل شده است‌.

وی با بیان اینکه دولت سیزدهم باید به آزادی های اجتماعی احترام بگذارد، یادآوری کرد: چرا جوانان ما اوقات فراغت ندارند و از زندگی شان ناراضی هستند؟ چرا زمینه تفریح دختران و زنان که نیمی از جامعه هستند وجود ندارد؟

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: در شهرهای کوچک که محیط بسته تر بوده عرصه بر دختران و پسران تنگ شده است.

همتی، با بیان اینکه تبریز و آذربایجان روزگاری شهر اولین ها بوده و امروز از این رتبه فاصله گرفته است، ادامه داد: باید این استان و تبریز به مرحله ای برسد که دوباره حرف اول را بزند و به عظمت گذشته بازگردد و این کار از اولویت های دولت بنده است.

وی ایجاد قطار تندرو و سریع السیر تبریز _ تهران، احیا و گسترش صنعت پوشاک و فرش را از برنامه های خود برای این استان اعلام و یادآوری کرد: صنعت پوشاک این استان با واردات پوشاک از ترکیه در خطر افتاده و صنعت فرش به خاطر تحریم ها رونق گذشته خود را از دست داده است.

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به اینکه تیم تراکتور موفق شد تا دو قطبی بین استقلال و پرسپولیس در فوتبال کشور را از بین ببرد، گفت: این تیم اکنون در سطح بهتری بوده ولی باید سطح آن با حمایت دولت بهتر شود.

همتی، با تاکید بر اینکه زبان ترکی باید در مقاطع پایین به کودکان آموزش داده شود، ادامه داد: من شعار نمی دهم و برنامه هایی را که بدانم عملی نیست مطرح نمی کنم.

وی با اشاره به اینکه برخی ها جمهوریت نظام را نشانه رفته اند، از مردم خواست با صندوق های رای قهر نکنند و با مشارکت گسترده در پای صندوق های رای چهار سال فرصت برای بهتر کردن آینده کشور را از دست ندهند. 

سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری همراه با ششمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا و میان دوره ای مجلس یازدهم در حوزه های انتخابیه  "آستانه اشرفیه"، "تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس"،"تفرش"، "بهار و کبودرآهنگ"، "گچساران" و "میانه" ، بیست و هشتم خرداد ماه امسال برگزار می شود.