۰ نفر

سیدابراهیم رییسی در مناظرات ریاست جمهوری؛

از ما مسکن و اشتغال، از جوانان ازدواج / همه می دانند وقت حساس مذاکره نباید بگوییم خزانه خالی است

۱۸ خرداد ۱۴۰۰، ۱۶:۲۸
کد خبر: 534529
از ما مسکن و اشتغال، از جوانان ازدواج / همه می دانند وقت حساس مذاکره نباید بگوییم خزانه خالی است

رییسی، نامزد انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ گفت: فاصله طبقاتی محصول بی عدالتی و سیاست‌های نادرست اقتصادی و نوع تصمیم گیری‌هاست.

به گزارش اقتصادآنلاین، سید ابراهیم  رییسی گفت: وقتی یک نفر حقوق نجومی می‌گیرد و یکی کمتر یا طرح‌هایی مثل همین طرح سلامت که شاهد بودیم در جریان آن برخی ۲۰۰میلیون حقوق دریافت می‌کردند و برخی پرستاران و پزشکان حقوق ناچیزی می‌گرفتند.

وی افزود: برخی بخشنامه‌ها صادر شده که تصمیم داریم که در همان ابتدای کار دولت خود در آن‌ها تجدید نظر می‌کنم.اگر همه ظرفیت‌ها در کشور به عدالت توزیع شود شاهد این فاصله طبقاتی نیستم.پرداخت تسهیلات به شکل ناعادلانه موجب فاصله طبقاتی می‌شود.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ گفت: ارزهای ۴۲۰۰تومانی اگر بدون نظارت تعلق گرفت نتیجه آن این شد که برخی یک شبه بردند و صاحب همه چیز شدند. نظام قیمت گذاری و نظارت بر همه چیز منجر به فاصله طبقاتی می‌شود.

همتی باید پاسخگوی مسئولیتش در بانک ‌مرکزی باشد / مدرک معادل ندارم، حاشیه نسازید

ابراهیم رییسی در پاسخ به صحبت‌هایی که در مورد تحصیلاتش گفته شد، بیان کرد: برخی نکات را دقیق مطرح نمی‌کنند و بحث را به حاشبه می‌برند. لازم است تاکید کنم مدرکم معادل نیست و مانند هر دانشجو، مراحل را گذارنده‌ام و مدرکم سطح چهار حوزه است.اما تمایلی به ورود به این بحث را ندارم و این مشکل ما نیست.

رییسی افزود: سال‌هایی که در قوه قضاییه بودم، نسبت به تمام حوزه‌هایی که مسئولیت داشتم، پاسخگو بودم اما به میزانی که دستم در آن حوزه باز بوده است. مقام معظم رهبری سال 80،در بیانیه‌ای به عنوان مبارزه با فساد اقتصادی دادند و من به مدت چهار سال در آن زمان نمایشگاه برگزار کردم و همه مدیران ارشد کشوری آمدند و بازدید کردند. اینکه تمام دولت را پشت ویترین گذاشتم تا آسیب ها دیده شود و راهکارهای رفع آسیب را هم در همان مقطع بیان کردیم.

این نامزد انتخابات ۱۴۰۰ تاکید کرد: مسئولی که در بانک‌ مرکزی است، باید نسبت به دوران مسئولیت خود پاسخگو باشد.مسئول اقتصادی در کشور کیست؟ چه کسی نسبت به اینکه هر روز در سفره مردم بمبی منفجر شد، مسئول است؟

وی تصریح کرد: ارز ۴۲۰۰تومانی قبل از ریاست من در قوه‌قضاییه تصویب شد و آن زمان عضو شورایعالی نبودم. اما بحثی که مطرح می‌شود این است که چرا این تصیم بعد از اتخاذ، درست اجرا نشد و نظارت صحیح بر اجرای آن صورت نگرفت؟ مگر در کشور برنامه و طرح کم است؟ دانشگاه‌های ما پر از طرح است، برنامه چهارم و پنجم و ششم توسعه داریم، سیاست‌های مصوب نظام را داریم. سخن ما در نبودن برنامه و سیاست نیست بلکه حرف ما نبود یک اراده قوی  مجاهدانه است که پای کار بایستد و مشکلات مردم را حل کند.

ابراهیم رییسی اظهار داشت: در باب ترک فعل، عنوان کردیم هرکس در هرجایی که مشغول است باید پاسخگو باشد. حقوق کارگران و معلمان ما باید متناسب با تورم متناسب‌سازی شود.آیا این اتفاق می‌افتد؟ مساله حقوق عادلانه یکی از مسائل مهم کشور است و یکی از گله‌ها این است که  چهارنفر در یک اتاق با ماموریت‌های مساوی و مدارک تحصیلی یکسان باهم کار می کنند اما با پرداخت‌های متفاوت. نظام عادلانه پرداخت ما تبدیل به نظام ناعادلانه پرداخت شده است.

مردم خواستار عدالت هستند/ حقوق مردم درست شناخته شود

سید ابراهیم رییسی گفت: در مورد آسیب‌هایی که جامعه ما دیده است، باید دید واقعی پیدا کرد که الان وضعیت و شرایط به چه شکل است. وضعیت مردم و کسب و کار آنها به شدت آسیب دیده است و اعتماد مردم به دولت در پایین‌ترین سطح در سال‌های گذشته تا بحال بوده است.

وی تاکید کرد: سرمایه اجتماعی مردم پشتوانه اساسی ما است و به شدت نیازمند هستیم. ملت همیشه دنبال استقلال در همه حوزه‌ها مخصوصا استقلال اقتصادی و سیاسی هستند. خداروشکر استقلال سیاسی داریم اما در رابطه با استقلال اقتصادی به دلیل نگاه‌هایی که بیشتر شخصی و جناحی بوده، استقلالی نداریم. گام‌هایی که برداشته شده متناسب با آنچه که باید، نبوده است.

رییسی اظهار کرد: امروز مردم بسیار نگران آسیب‌های اجتماعی هستند. نگاهی که در شعارهای مردم بود مثل آزادی‌های اجتماعی در کنار استقلال مهم است و دولت‌ها باید دنبال تحقق این قضیه باشند. در ابتدای ورودم به دستگاه قضا با عنوان ریاست قوه، باید لایحه ‌صیانت از حقوق بانوان را تنظیم می‌کردم.در مدت چندماه این کار را انجام دادم اما نزدیک به ۴۰۰ روز این لایحه در دولت برای اقدام مانده است که البته اخیرا شنیدم که برای رفتن لایحه به مجلس اقداماتی صورت گرفته است.

این نامزد انتخابات بیان داشت: محوری ترین نکته ای که بخواهم همه را به آن متصل کنم، عدالت است. عدالت در کشور آسیب دیده و آنچه که مردم خواسته اند اجرای عدالت بوده است. عدالت در همه شئون اعم از اجتماعی، جنسیتی، آموزشی، پرداختی و ... این هم که می‌گویم نه بحث ذهنی باشد بلکه اجرای قانون است. قانون برای اجرا شدن تصویب شده است. اگر قانون اجرا شود به عدالت نزدیک و نزدیک تر می‌شویم.

 نیمه دوم مناظره دوم نامزدهای انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری با موضوع "فرهنگی، اجتماعی و سیاسی"

همه می‌دانند وقت حساس مذاکره نباید بگوییم خزانه خالی است

پرسش بعدی از سیدابراهیم رییسی درباره اینکه برنامه شما برای تقویت دیپلماسی اقتصادی و ارتقای جایگاه اقتصادی ایران چیست؟

رییسی ابتدا بیان کرد که هر دولتی که کار را بدست بگیرد، یکی از وظایف مهم آن، رفع تحریم‌های ظالمانه است و هیچ تردیدی در این خصوص نباید کرد. اما در کنار این موضوع خنثی‌سازی تحریم‌ها باید در دستور کار عملی قرار بگیرد، اقتصاد را شرطی نکنیم و تلاش کنیم تکانه‌ها روی آن اثر نکند بلکه روی پای خود بایستد. نه کرونا، نه سیل، نه زلزله و نه تحریم روی اقتصاد اثر نگذارد.

این نامزد انتخاباتی افزود: برخی گفتند ما بلدیم با دنیا صحبت کنیم. دانشجوی سال اول وزارت خارجه هم می‌داند هنگام مذاکره نباید بگوییم، مذاکره از آب خوردن لازم‌تر هست و یا خزانه ما خالی است.

 رییسی در خصوص دیپلماسی اقتصادی گفت: هنگامی که صحبت از تولید و توسعه می‌کنیم باید تمام دستگاه‌ها حس بگیرند و وزارت خارجه در کنار دیپلماسی و مناسبات سیاسی از مناسبات مهمی که وزات خارجه باید به عنوان ماموریت خود بداند، دیپلماسی اقتصادی است. ما در کشورهای منطقه ۱۵همسایه داریم که سهم ما از واردات به این کشورها ۲درصد معادل 20 میلیارد دلار است. اگر دیپلماسی فعال اقتصادی برای تولیدکننده ما بازاریابی کند، سهم صادرات کشور در منطقه می‌تواند به 40 تا 50 میلیارد دلار برسد. دیپلماسی اقتصادی هم با حرف و سخن پیش نمی‌رود.

این نامزد انتخاباتی افزود: یکی از مهم‌ترین ماموریت‌های ما برای وزارت خارجه، دیپلماسی فعال اقتصادی در کنار دیپلماسی سیاسی است. اگر هر کشوری در دنیا توسعه پیدا کرده نقش مهم بازاریابی برای تولیدات خود بوده‌است.

از ما مسکن و اشتغال، از جوانان ازدواج

سید ابراهیم رییسی کاندیدای انتخابات ۱۴۰۰ در پاسخ به این سوال که برنامه شما برای امکان ازدواج جوانان چیست؟ گفت: یکی از دغدغه‌های جدی جوانان عزیز ما مساله ازدواج، اشتغال و مسکن است. من در جمع جوانان زیاد رفته‌ام و می‌روم و به استان‌ها هم که سفر می‌کنم فقط به واحدهای قضایی سر نمی‌زنم بلکه به اجتماعات دانشگاه‌ها هم وارد می‌شوم.

این نامزد انتخابات ریاست جهوری ۱۴۰۰ عنوان کرد: جوانان حرف‌های خود را به من می‌زنند و من در خدمت آنها هستم و در طول این مدت ارتباطم با آنها برقرار بوده که این یکی از نعمت‌های زندگی من بوده است. 

رییسی با بیان اینکه در آستان قدس رضوی یک روز در دانشگاه فردوسی این سوال را مطرح کردم که چرا ازدواج نمی‌کنید؟ توضیح داد: گفتند مسکن و اشتغال نداریم. من به برکت حضرت رضا علیه السلام زمینی را که متعلق به آستان قدس بود مبلغی بر روی آن گذاشتم و ۱۰ بلوک برای زوج‌های جوان دانشجو شروع به ساخت کردیم. 

وی ادامه داد: اگر به جوان‌ها می‌گوییم ازدواج، حتما باید مساله اشتغال و مسکن را در کنار آن داشته باشیم که آیا می‌شود یا نمی‌شود؟ به قول آقای دکتر رضایی کسانی که معتقد به نشدن هستند و واقعا نمی‌توانند در این عرصه حضور فعال داشته باشند.

کاندیدای انتخاباتی افزود: ما معتقدیم که می‌توانیم و اشتغال در کشور این قابلیت را دارد که جوانان عزیز مشغول شوند و دغدغه آنها رفع شود، ۴۰ درصد از ظرفیت تولیدی کشور خالی است و بعد می‌پرسند که چرا به واحد تولیدی سر زده‌ای؟ من به واحدهای محدودی در استان‌ها سر زده‌ام اما در دادگستری‌ها عزیزان ما بیش از ۲ هزار واحد را فعال کرده‌اند و این باز هم بخشی از آن قضیه است و همچنان ۴۰ درصد از ظرفیت تولیدی کشور خالی است.

رییسی تصریح کرد: در اقتصاد ما ۷۰ درصد از ظرفیت اقتصادی کشور خالی است به این معنا که اقتصاد فضای مجازی و اقتصاد دریا. کشورهای اروپایی بعضا با دریا ارتباط بسیار کمی دارند، ما چه اندازه با دریا ارتباط داریم؟ بیش از ۳ هزار کیلومتر ما با دریا ارتباط داریم و فعال کردن اقتصاد دریا از مسائلی است که می‌تواند به میزان زیادی اشتغال ایجاد کند.

وی ادامه داد: ما امکان اشتغال بسیار زیادی در کشور داریم و این ظرفیت‌ها اگر فعال شود که فعال شدن آن به هیچ عنوان سخت نیست مسائل حل می‌شود. 

این کاندیدای انتخاباتی توضیح داد: بعضا به استان‌ها به خدمت مدیران رفته و به آنها مهلت یک ماهه برای فعال سازی واحدها داده‌ام که گاهی خودم ناچار به برقراری تماس‌هایی بوده‌ام، از جمله استمهال وزارت اقتصاد و دارایی یا مساله مواد اولیه؛‌ اگرچه مساله من نیست اما دغدغه من است و اگر تولید مساله کشور شود مساله من نیز هست و تبدیل به مساله همه می‌شود.

وی افزود: ما امکان حل مشکل مسکن جوانان را بسیار راحت داریم چرا که بیشترین مسکن هزینه مربوط به زمین است و زمین در کشور ما فراوان داریم و برنامه ما آماده کردن مسکن و اشتغال برای جوانان است. از ما مسکن و اشتغال، از شما ازدواج.

هر توهینی می‌کنند و بعد می‌گویند آزادی نیست/ گشت ارشاد داریم برای مدیران

رییسی در ابتدا بیان کرد که در جایگاه کاندیدای ریاست‌جمهوری، حتما باید مسائل کشور نه به صورت کلان بلکه حتی به صورت اقلیمی مشخص شود. باید  مشخص شود در هر حوزه‌ای چه مسائلی وجود دارد و چه راهکاری برای آن موجود است و در این راهکار اولویت چیست. قدرت و توان داشت که مساله را حل کرد. از اول پیروزی انقلاب افرادی را داشتیم که بیش‌ترین بهره را از آزادی می‎بردند و حرف‌های بسیار ساختارشکنانه می‌زدند، بیش‌ترین اهانت را می‌‎کردند و بعد تا اعتراض می‌کردیم می‌گفتند آزادی نیست. 

رییسی ادامه داد که شخصی در جایگاه کاندیدای ریاست‌جمهوری ظاهر می‌شود و بیشترین حرف‌های ساختارشکنانه، در ناامید کردن مردم و شائبه در ذهن مردم را مطرح می‌کند. بعد هم می‌گویند که آزادی نداریم. مردم خود شعور دارند چرا پیش روی مردم اینگونه حرف می‌زنید؟ من آماده‌ام با هریک از دولتمردان با هم بدون هماهنگی قبلی به هر اجتماع عمومی برویم و ببینیم نگاهشان به دولت و بنده طلبه خدمتکار چیست. در دوره قبل انتخابات اهانت‌های بسیاری به من شد و از هیچ کس شکایت نکردم. اما رقیب من که این آقایان کارمند او محسوب می‌شوند، 200 شکایت از دانشجو، پژوهشگر، نماینده مجلس و ... کردند. 

رییسی گفت: جمهور یعنی حق همه مردم در هر اقلیم و جایگاهی در این مملکت باید تضمین قانونی شود. معتقدیم فضای مجازی، بهترین بستر برای نظارت مردم بر دولتمردان است. ما این کار را در دادگستری اجرا کردیم. آقایان بحث‌هایی را وعده می‌دهند که ما اجرا کردیم که مردم این عملکرد را دیدند؛ هر قاضی و کارمند را با نگاه مردم ارزیابی می‌کنیم. اگر می‌گوییم حمایت از افراد، بنده به عنوان کسی که مسئولیت دارم در شرایط کرونا کاری کردیم که برای دنیا الگو شد؛ 120 هزار نفر از زندانیان به مرخصی رفتند که در هیج جای دنیا انجام نشد اما ما به نام نظام اسلامی و به نام جمهوری اسلامی اجرا کردیم. ما گشت ارشاد خواهیم داشت برای مدیران؛ اگر دولت مردان خوب عمل کنند مردم هم خوب هستند.