۰ نفر

همتی در اولین مناظره تلویزیونی؛

نگذاشتم ایران، ونزوئلایی شود / می خواهم جلوی کره شمالی شدن اقتصاد را بگیرم

۱۵ خرداد ۱۴۰۰، ۱۶:۴۵
کد خبر: 533771
نگذاشتم ایران، ونزوئلایی شود / می خواهم جلوی کره شمالی شدن اقتصاد را بگیرم

عبدالناصر همتی گفت: همیشه اقتصاد تابع سیاست بوده، این بار به یک اقتصاددان رای دهیم تا اقتصاد تابع سیاست نباشد.

به گزارش اقتصادآنلاین،  عبدالناصر همتی در پاسخ به سوال " بخش قابل توجهی از مشکلات بانک‌ها عدم بازگشت تسهیلات به ابر بدهکارها بوده است. راهکار شما چیست؟ " گفت:   پیش از پاسخ به پرسش، باید بگویم که تأسف می‌خورم که در میان کاندیداها یک زن حضور ندارد. همچنین می‌دانم که بسیاری از مردم در میان کاندیداها نماینده‌ای از خود ندارند و تصمیم دارند که با صندوق قهر کنند.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری افزود: اما عرض می‌کنم که به جای قهر بیاید و رای بدهید و سرنوشت خود را تعیین کنید. من می‌خواهم به جای اینکه بیایم و مثل برخی کاندیداها وعده‌های رنگارنگی که امکان تحقق ندارد، را به شما بدهم بیایم و با راستی و صداقت بگویم که وضعیت اقتصادی ما توان اجرای چنین وعده‌هایی را ندارد.

همتی تصریح کرد: من اقتصاددان هستم و می‌دانم که اقتصاد ما توان کافی برای تحقق این وعده‌ها را ندارد. این کاندیداها با وعده‌هایشان عملاً از توزیع فقر می‌گویند ،نه از توزیع ثروت. ما به اصلاحات اقتصادی نیاز داریم و من می‌دانم که چگونه باید این مشکل را حل کرد. برنامه و توان آن را هم دارم که این امور را انجام دهم.

 وی در واکنش به سخنان رضایی علیه بانک مرکزی گفت: آقای رضایی بگوید که چگونه با گروگان گیری سربازان غربی می‌خواست درآمد ارزی کشور را بالاتر ببرد؟ ما چندماه است منتظریم که ایشان برنامه خود را در این زمینه اعلام کند. شما آقای رضایی، شما باید بدانید با عدم پذیرش FATF در مجمع تشخیص مصلحت، پدر اقتصاد کشور را درآورده اید.جای تعجب دارد که رهبری اعلام ارجاع موضوع FATF را به مجمع تشخیص مطرح کردند، اما بازهم در این زمینه شاهد عدم تصویب این لایحه بودیم.

در ادامه این مناظره عبدالناصر همتی در فرصت ۴ دقیقه ای که برای پاسخ به اظهارات دیگر کاندیداها  و انتقاد نسبت به این اظهارات در اختیار داشت، در واکنش به سخنان سایر کاندیداها، اظهار کرد: قبلاً گفته بودم در مقابل پنج کاندیدا هستم و کاندیدای اصلی آقای رییسی است و مابقی پوششی هستند. اگر این افراد می‌خواهند جواب‌شان را بدهم قسم بخورند که تا آخر در رقابت‌ها می‌مانند وگرنه پاسخ دادن معنی ندارد.
وی افزود: البته من جواب این حرف ها را خواهم داد، اما نمی‌شود که همه کاندیداها بیایند به همتی حرف بزنند! من به آقای جلیلی در جلساتی که حضور داشتند، گفتم شما اقتصاد و فناوری نمی‌فهمید! چرا می‌خواهید برای همه مردم تصمیم‌گیری کنید؟ خسته نشدید از این همه بیانیه دادن؟ چرا همه تقصیرها را گردن بانک مرکزی می اندازید؟

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری تاکید کرد: آقای جلیلی شما در ماجرای برجام در زمین ترامپ بازی کردید و پدر کشور را درآوردید. به همت شما آقای جلیلی و آقای رضایی و دوستان‌شان در مجمع ما در لیست سیاه FATF قرار گرفتیم.

همتی تصریح کرد: آقای جلیلی خواهش می‌کنم از کاندیدای پوششی بودن دربیاید! شما دو کلاس اقتصاد خوانده‌اید؟ اصلا اقتصاد می‌فهمید؟ یا آقای رضایی شما می‌گویید من اقتصاد خواندم، چطور اقتصاد خواندید؟

وی افزود: من نخواستم بیشتر از این قیمت ارز بالا برود. من به خاطر مردم دفاع می‌کنم مردم از بالارفتن قیمت ارز ضرر می‌کنند. آقای زاکانی از پوششی بودن دربیایید! یعنی چه که این‌همه متهم می‌کنید؟ شما دو کلاس اقتصاد خوانده‌اید؟ اقتصاد نمی‌دانید! هسته‌ای پزشکی‌تان هم که مشخص است چطور مدرک گرفتید. دهن من را باز نکنید. من میخواهم محترمانه صحبت کنم.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری خطاب به رضایی تصریح کرد: آقای رضایی شما می‌گویید گروگانهای آمریکایی را می‌خواهم بگیرم و چنان کنم! آقای رضایی شما می‌گویید من اقتصاددانم. من که می‌دانم چگونه اقتصاد خواندید. من که نحوه اخذ مدرک شما را خبر دارم که استادان را مجبور می‌کردید بیایند و در دفتر شما درس بدهند و امتحان بگیرند! شما درخواست داشتید که وارد گروه دانشکده اقتصاد شوید که با اکثریت قاطع رد شد! اجازه ندهید که من مجبور شوم چنین مواردی را بگویم.

همتی همچنین خطاب به رییسی افزود: من برای آقای رییسی احترام ویژه قائل هستم ولی این افراد شما را پوشش می‌دهند. شما به جای رفتن به استان‌ها و دادن وام به کارخانه‌ها، می‌رفتید و به زندانها سر می‌زدید. این کارها وظیفه بخش اجرایی است و آخر هم معلوم نشد آن وام‌ها چه شد؟ من خواهش می‌کنم اول مشکلات قوه قضائیه را حل کنید و بعد بروید مشکلات قوه مجریه را حل کنید.

وی ادامه داد: شما از معیشت مردم می‌گویید اما با رای مثبت به فیلترینگ اینستاگرام معیشت مردم را تهدید کردید و حالا نمایندگان شما اینجا من را تهدید می‌کنند.

عبدالناصر همتی در بخش سوم این مناظره در تشریح برنامه‌های اقتصادی دولت خود اظهار کرد: من پیش از این و در جریان مصاحبه‌ها و سخنرانی‌های مختلف رئوس برنامه خود را اعلام کرده‌ام که بحث اساسی من تغییر حکمرانی اقتصادی است. ما سال ها کشور را دست سیاستمداران سپردیم، یکبار هم کشور را به اقتصاددان بسپاریم و سیاست تحت نظر اقتصاد باشد. ما فرصت زیادی نداریم و باید به سرعت اصلاحات اقتصادی را انجام دهیم.

همتی ادامه داد: من همیشه برای آقای رییسی احترام ویژه قائل هستم، اما اینجا رقیب هم هستیم و من باید مواردی را بگویم که مردم دیدگاه‌های ما را بدانند.  من الان یک شهروند عادی و استاد دانشگاه هستم و ایشان رییس قوه قضاییه هستند و این یک تعارض منافع را در خود دارد. آقای رییسی شما به من امان‌نامه می‌دهید که بعد از پایان این برنامه‌ها اقدامی قضایی علیه من نکنند؟

وی تصریح کرد: بالاخره الان آقای رضایی حرف‌هایی زدند درباره محاکمه‌کردن، اما آقای رضایی شما بروید و خدا را شکر کنید با شکایاتی که برای برخی عملیات ها علیه شما هست، از شما پیگیری نمی‌کنند. البته این را هم بگویم که ما به عنوان فرمانده جنگ برای شما احترام قائل هستیم اما آقای رضایی اگر من رییس‌ جمهوری شوم شما را به عنوان یکی از مخلان اقتصادی به همین آقای رییسی معرفی می‌کنم.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری افزود: اینگونه صحبت نکنید! کشور را به این روز انداخته‌اید و بعد می‌گویید فلان و بهمان و بانک مرکزی مقصر است؟ تمام اقتصاد کشور را بسته‌اید. آقای جلیلی شما می‌گویید چرا صادرات ما کمتر از افغانستان است؟ معلوم است در این شرایط کسی از شما خرید نمی‌کند! از آن روزی که شما بیانیه‌خوانی را شروع کردید رشد اقتصاد کشور طی یک دهه به سالانه نیم درصد رسیده است.

همتی گفت: آقای جلیلی خواهش می‌کنم نخندید. این وضعیت گریه‌دار است. شما مردم را فقیر کردید و بعد می‌آیید ایده می‌دهید؟ شما و دوستان‌تان و شرکت‌ها و نهادهای‌تان پای خود را از اقتصاد بیرون بکشید مطمئن باشید اقتصاد درست می‌شود.

وی یادآور شد: در مورد واحدهای تولیدی هم باید بگویم که آقای رییسی من با نظر شما موافقم که باید اینها احیا شوند اما آیا این واحدها را بانک‌ها تعطیل کرد یا قوه قضائیه؟

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: آقای رییسی شما دادستان کل کشور بودید و در قوه قضائیه بودید همان زمان جلوی این کار را می‌گرفتید حالا هم که دارید این کار را می‌کنید و من هم از این کار شما در همان زمان تقدیر کردم اما حالا که به استان‌ها سفر می‌کنید دیگر چرا اخبار ۲۰:۳۰ از شما خلاصه خبر می‌رود؟ معلوم بود که می‌خواهید وارد انتخابات شوید.  الان پنج نفر در برابر یک نفر قرار دارند و همه در ستادهایشان برنامه تخریب علیه من را در نظر گرفته‌اند، چرا؟ مردم خودشان قضاوت خواهند کرد.

همتی در بخش دوم مناظره اول که بعد از تنفس ۱۵ دقیقه ای آغاز شد در پاسخ به دومین سوال خود درباره کنترل قیمت‌ها و تنظیم بازار، اظهار کرد: من نماینده روحانی نیستم من از بانک مرکزی کنار گذاشته شدم به خاطر اختلاف‌نظری که با ایشان داشتم، اما ‌صادقانه بگویم آقای روحانی از ۵ نامزد فعلی ریاست‌جمهوری، دنیادیده‌تر، دقیق‌تر و باهوش‌تر است. اما مشکل من با ایشان این بود که درکی از اقتصاد نداشتند، این نامزدها هم درکی از اقتصاد ندارند. آقای روحانی و این نامزدها همه سیاسی هستند! اقتصاددان می‌خواهیم.

وی افزود: آقای رییسی گفتند دو گروه اقتصاددان می‌آیند و نظر می‌دهند، اگر آدم بینش اقتصادی نداشته باشد کدامیک از موارد را انتخاب می‌کند؟ در دنیا این مسئله حل شده است. آن کسی تصمیم می‌گیرد که بینش اقتصادی دارد.

 کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: من برنامه مفصلی دارم دوستان فکر نکنند که چون همه در بخش اول علیه من حرف و من مجبور شدم پاسخ دهم برنامه‌ای ندارم. من موافق قیمت دستوری نیستم. من معتقدم دولت نباید وارد این موارد جزئی مثل قیمت‌گذاری برای هرچیزی شود. دولت باید به زیرساخت‌ها وارد شود. قیمت مشکلش در نقدینگی است ما باید نقدینگی را حل کنیم.

همتی ادامه داد:  من از استقلال بانک مرکزی به شدت حمایت می‌کنم. مشکل ما مربوط به ساختار بودجه است که هرروز بر آن می‌دمند و هزینه‌ها را بالا می‌برند و این می‌آید در بانک مرکزی تبدیل به پایه پولی و نقدینگی می‌شود.

وی ادامه داد: قیمت‌گذاری در دنیا شکست خورده است اینکه می‌گویند با گران‌فروشی و گرانی می‌خواهیم مبارزه کنیم با چنین چیزی که نمی‌شود مبارزه کرد! این امر نتیجه تورم است. وقتی در بازاری قیمت بالا می‌رود این به همه بازارها کشیده می‌شود.من فکر می‌کنم راه‌حل این امر کنترل نقدینگی و خنثی‌سازی پایه پولی تزریق شده به جامعه از طرف دولت است که یکی از راه‌های اصلی آن همین ارزها بود که مسدود شده است و مدتها برای بانک مرکزی ارز تازه‌ای نیامده است.

عبدالناصر همتی در پاسخ به آخرین سوال خود در مناظره اول با رقبا  مبنی بر اینکه چه برنامه‌ای برای کاهش ضایعات بخش کشاورزی و رفع مشکلات در این بخش دارید، اظهار کرد: بخش کشاورزی اهمیت زیادی دارد و زندگی روستاییان وابسته به فعالیت‌های کشاورزی است که من هم برنامه مفصلی برای نجات کشاورزی از این وضعیت دارم. سالانه حدود ۱۲ میلیارد دلار نهاده‌های کشاورزی وارد می‌کنیم که بخشی از آن از محل ارز ۴۲۰۰ تومانی و بخشی هم از طریق ارز نیمایی تامین می‌شود.

وی با بیان اینکه بخش کشاورزی ۷۵ درصد آب را در کشور مصرف می‌کند، گفت: باید اقدامات جدی از نظر نوع کشت و آبیاری انجام دهیم. از سویی قیمت‌گذاری محصولات کشاورزی هم اهمیت دارد. خرید تضمینی ما خرید تضمین قیمت بوده است که مثلا گندم پنج هزار تومان خریداری شده در حالی که باید تضمین خرید به قیمت روز باشد. مساله دیگر انتقال محصولات کشاورزی به بازار مصرف است که در شب عید دیدیم که چه مشکلاتی به وجود آمد. برای حل این مشکل باید انبارهایی درست کنیم و محصولات از طریق بورس کالا به فروش برسد تا تولیدکننده مجبور نباشد محصولات خود را با قیمت پایین پیش‌فروش کند.

همتی با بیان اینکه نتوانستیم نظام پایدار کشاورزی را برقرار کنیم، تصریح کرد: استان‌هایی که در حوزه کشاورزی فعال هستند را نیز نتوانستیم صنعتی کنیم. اکنون بذر، کود و سم با قیمت بالا به دست کشاورز می‌رسد و من برای حل این مشکلات برنامه دارم.

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری در بخش پایانی سخنانش گفت: من فکر می‌کردم آقای زاکانی پوششی هستند اما الان فهمیدم سوپرپوششی هستند و به هیچ‌وجه وقت خود را برای پاسخ به ایشان نمی‌گذارم.

وی افزود: از من پرسیدند که چرا به بانک مرکزی آمدی؟ افتخارم این است که بانک مرکزی کشور را در شرایط بسیار سخت اداره کردم و نگذاشتم کشور ونزوئلایی شود. الان آمده‌ام نگذارم اقتصاد کشور، اقتصاد کره شمالی شود.

همتی خطاب به مردم تصریح کرد: من هنوز پیروز این انتخابات نیستم؛ چرا که بسیاری تصمیم گرفته‌اید که رای ندهید. اما برای تقویت جمهوریت نیاز داریم قدرت بی‌قدرتان را نشان دهیم. ما فرصت و حق اشتباه کردن نداریم و اگر این چهار سال را از دست ندهیم میلیون‌ها ایرانی از زیر خط فقر درمی‌آیند.

وی تاکید کرد: اگر امروز درست انتخاب نکنیم، ۲۰ سال دیگر ارز ۴۲۰۰ توزیع می‌کنیم و قیر رایگان عرضه می‌کنیم  و از همسایگان عقب می‌مانیم. خیلی‌ها نتیجه انتخابات را از پیش مشخص می‌دادند، اما مردم می‌توانند این صحنه را تغییر دهند. از شما می‌خواهم خودتان رای دهید و اگر اعتراض دارید، اعتراضتان را با رای دادن به من نشان دهید. تا هفته آینده لااقل نظر ده نفر را تغییر دهید و با خود همراه سازید. بحث پیروزی من نیست، بحث پیروزی جمهوری و مردم است که به نفع جمهوریت و مردم و فرزندانمان است.ما مردم می‌توانیم صحنه را تغییر دهیم.

همتی پس از پایان مناظره‌ها چه گفت؟

عبدالناصر همتی پس از اولین مناظره تلویزیونی کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری، با حضور در جمع حامیان خود اظهار کرد: این شیوه مناظرات بیشتر به مسابقه هفتگی شبیه بود و من اعتراض خودم را نسبت به این مسأله در پایان عنوان کردم. نامزد شدنم ربطی به دولت ندارد. دولت ضعف‌هایی داشت که با بینش اقتصادی آن‌ها را باید آن اصلاح کنم.

وی افزود: یکی دیگر از انتقادات من به این مناظره این است که مهمترین سؤال یعنی ویروس کرونا و تاثیرات آن مطرح نشد؛ با وجود آنکه کرونا الان از اساسی‌ترین مسائل کشور است و مردم بسیاری از عزیزانشان را به خاطر آن از دست دادند.  

همتی تاکید کرد: مسأله دیگر این است که این حضرات از همان ابتدای مناظره شروع به تهمت زدن به بنده کردند؛ آن‌هم در مورد مسائلی که خودشان مقصرند.