۰ نفر

بی خیالی چیست؟ / آیا بی خیالی می‌تواند ما را از رنج نجات دهد؟

۵ آبان ۱۴۰۱، ۱۸:۰۶
کد خبر: 676841
 بی خیالی چیست؟ / آیا بی خیالی می‌تواند ما را از رنج نجات دهد؟

بیخیالی در روزگار ما شبیه به یک رویا شده است.

به گزارش اقتصاد آنلاین؛ اگر به کسی بگویید بی‌خیال باش، مثل این می‌ماند که از او بخواهید در یک لیوان آب شنا کند! همه ما آن‌قدر غرق در زندگی و مشکلاتش هستیم، که بی خیالی برایمان شبیه به یک مفهوم عجیب‌و غریب است. اما خبر خوش این‌که راهکارهایی برای رهاتر زندگی کردن و چشیدن لذت زندگی وجود دارد.

تصور کنید با دوستان خود لب دریا نشسته‌اید و کنار آتشی گرم، آهنگ موردعلاقه خود را گوش می‌دهید. احتمالا چنان حال ز غوغای جهان فارغی دارید که هیچ چیز نمی‌تواند آرامشتان را به هم بریزد. تصور شیرینی است. حال فکر کنید بتوانید در تمامی لحظات زندگی خود، چنین رهایی و بیخیالی شیرینی را تجربه کنید.

چنین چیزی شاید کمی سخت باشد، اما شدنی است. اگر دوست دارید بدانید چگونه بی خیالی  ممکن می‌شود، این مقاله را بخوانید.

بیخیالی چیست؟

بی خیالی آن حسی است که سبب می‌شود فرد چیزی را که نمی‌تواند کنترل کند، رها کند. فرد بی‌خیال لزوما با تمام جزئیات کوچک روزانه اذیت نمی‌شود و این هنر را دارد که امور غیرقابل‌کنترل را رها کند و برای آن‌ها عصبانی نشده، استرس نگیرد و دچار غم نشود.


در این زمینه بخوانید؛

چرا با اینکه استراحت می کنم بازم خسته ام؟ / چند راهکار برای استراحتی اثر بخش

۹ رفتار سمی که خوشحالی را زهر می کند!

چجوری می تونم خاطرات بد را فراموش کنم؟


شاید کلمه بی‌خیال دارای نوعی بار منفی باشد. ممکن است شما با شنیدن این کلمه به یاد کسی بیفتید که هیچ چیز در زندگی برای او اهمیت ندارد و زندگی خود را با بی‌توجهی و بی خیالی نسبت به همه‌چیز می‌گذراند. اما بی خیالی را نباید به هیچ عنوان با بی‌توجهی اشتباه گرفت. مثلا فکر کنید شخصی هیچ توجهی به وزن خود نداشته باشد و مدام در حال اضافه وزن و به خطر انداختن سلامتی خود باشد.

این شخص بیخیال نیست، بلکه بی‌توجه است. شخص بی خیال اموری را که دخالتی در آن‌ها ندارد رها می‌کند و همین نکته، کلید خوشبختی او می‌شود. قبل از آن‌که به بخش بعد برویم، پیشنهاد می‌کنیم خلاصه کتاب هنر شاد زیستن را از دست ندهید. راهکارهای این کتاب به بی‌خیالی و داشتن زیستی شادتر کمک می‌کند.

بیخیالی در زندگی را چگونه تجربه کنیم؟

بیخیالی در زندگی آن هم در این دنیای مدرن، بیشتر شبیه به یک رویا می‌ماند تا واقعیت. در این زمانه احتمالا بیشترین حسی که تجربه می‌کنیم استرس، اضطراب و نگرانی است. اگر پای صحبت دوستان آشنایان خود بنشینیم احتمالا می‌شنوید که لذتی از زندگی خود نمی‌برند و مدام دچار نوعی نگرانی هستند.

نویسنده کتاب فلسفه ‌ای برای زندگی معتقد است باید نگرش خود را دزباره چیزهایی که در کنترلتان نیستند، عوض کنید. آیا دوست دارید یاد بگیرید که چگونه نگرش خود را عوض کنید؟ برای چنین کاری نیاز به نوعی سبک زندگی بی‌دغدغه دارید. برای داشتن این نوع زندگی، باید بتوانید سطح استرس و شادی خود را به‌طور موثر کنترل کنید. ما در ادامه ۸ نکته مهم برای رها کردن و احساس بی خیالی برای شما جمع‌آوری کرده‌ایم.

۸ مورد از راههای بی خیالی

زندگی جزئیات ناراحت‌کننده‌ای دارد که ما نمی‌توانیم هیچ دخالتی در آن‌ها داشته باشیم و کنترلشان از عهده ما خارج است؛ با این حال مدام روی مغز ما رژه می‌روند و ما را از چشیدن طعم لذت‌بخش زندگی باز می‌دارند. دوست دارید از این جزئیات رها شوید؟ ۸ نکته‌ای را که در ادامه برای شما آورده‌ایم، سرلوحه زندگی خود کنید.

۱. ریشه کمالگرایی را در خود بخشکانید

هیچ‌کس کامل نیست! این جمله‌ای است که بارها شنیده‌ایم اما باز هم افرادی وجود دارند که تا پای جان برای رسیدن به کمال در همه‌چیز تلاش می‌کنند و از آن‌جایی که جمله ابتدای پاراگراف کاملا صحت دارد، در نهایت نمی‌توانند به کمال مطلوب برسند. همین امر سبب می‌شود هیچ‌گاه از خود راضی نباشند و خود را سرزنش کنند.

۲. گاهی وقت خود را به بطالت بگذرانید

در این بخش می‌خواهیم کمی در ستایش بطالت برای شما بنویسیم! اگر فکر می‌کنید گاهی هیچ کاری نکردن باعث می‌شود آدم بیهوده و بی‌خاصیتی شوید؛ یا اگر هنگامی که هیچ کاری نمی‌کنید، مدام خود را سرزنش می‌کنید و عذاب وجدان می‌گیرید، بهتر است از این کار دست بردارید.

گاهی هیچ کاری نکردن و تنها برای خود بودن به شما کمک می‌کند تا آرامشی دریافت کنید که به بیخیالی شما کمک می‌کند. نگران بطالت نباشید. گاهی باید هیچ کاری نکنید تا در زمان‌هایی که کاری انجام می‌دهید، هم بهره‌وری بالاتری داشته باشید و هم احساس آرامش بیشتری کنید.

۳. عوامل استرس‌زا را شناسایی کنید

استرس آفت بیخیالی است. پس یک دفترچه بردارید و هر چیزی را که حس می‌کنید سبب استرس در شما می‌شود، یادداشت کنید. سپس با استفاده از این دفترچه تا جایی که ممکن است عوامل استرس‌زا را از خود دور کنید. اگر شما هم از دست استرس‌هایی که دارید کلافه شده‌اید، کتاب مدیریت استرس برای شما نوشته شده است.

در عوض شناسایی کنید که چه عواملی سبب احساس شادی بی خیالی در شما می‌شوند؟ زمان بیشتری از وقت خود را به این عوامل اختصاص دهید و بیخیالی شیرینی را در زندگی خود تجربه کنید.

۴. خشم خود را کنترل کنید تا رستگار شوید

گاهی موقعیت‌هایی پیش می‌آید که نشان دادن واکنش درست را برای همه ما سخت می‌کند. همه ما در زندگی خود در این موقعیت‌ها قرار می‌گیریم و خشم خود را طوری‌ خالی می‌کنیم که احتمالا آخر ماجرا همه چیز به ضررمان تمام می‌شود. شاید کنترل خشم در لحظه سخت باشد، اما شما می‌توانید هنگام عصبانیت ۱۰ ثانیه سکوت کنید، نفس‌های عمیق بکشید و سپس واکنش نشان دهید.

این کار، هم به شما کمک می‌کند تا کنترل خودتان و اوضاع را به دست بگیرید و هم در درازمدت سبب ایجاد حس بیخیالی در شما می‌شود. اگر تمایل دارید با راهکارهای دیگر کنترل خشم آشنا شوید، خلاصه کتاب مدیریت خشم را بخوانید. این کتاب به شما یاد می‌دهد قبل از آن‌که دیر شود، افسار خشم خود را به دست بگیرید.

۵. یاد بگیرید خودتان را دوست داشته باشید

از شما تنها ۱ ورژن در این دنیا وجود دارد و این شگفت‌انگیز است. پس خودتان را دوست داشته باشید. این دوست داشتن خود نه تنها در بی خیالی، بلکه در همه جنبه‌های زندگی به کمک شما می‌آید تا طعم زندگی شیرین را تجربه کنید. پس خودتان را بپذیرید. روی نقاط قوتتان تمرکز کنید و همیشه به خود یادآوری کنید که منحصربه‌فرد هستید.

با معجزه‌ دوست داشتن خود دنیا را دگرگون کنید پیشنهاد مطالعه: با معجزه‌ دوست داشتن خود دنیا را دگرگون کنید

۶. تمرین کنید که شکست‌های خود را بپذیرید

احساس شکست در زندگی ناراحت‌کننده است. این را همه می‌دانند و تایید می‌کنند. اما مگر همین شکست‌ها نبود که باعث شد برادران رایت تلاش خود را بیشتر کنند و هواپیما را اختراع کنند.

اگر آن‌ها از شکست‌های خود ناامید می‌شدند، قطعا در حال حاضر هواپیما اختراع شده بود. اما توسط فرد دیگری که از شکست‌هایش درس می‌گرفته و ناامید نمی‌شده. و ما حالا نام او را می‌شناختیم نه براداران رایت. پس شکست‌هایتان را بپذیرید و با رها کردن اتفاقات گذشته و یک حس بیخیالی شیرین، منتظر موفقیت‌های آینده خود باشید.

۷. شکرگزار باشید

یکی از ساده‌ترین و در عین حال موثرترین روش‌ها برای رها کردن اتفاقات ناگوار و بیخیالی، شکرگزاری است. نوشتن چیزهایی که برای آن‌ها شکرگزار هستید و تبدیل این کار به یک عادت روزانه، باعث می‌شود زندگی را به خود و اطرافیانتان راحت‌تر بگیرید، بی خیال باشید و قدردان زندگی خود شوید. برای آشنایی بیشتر با مفهوم شکرگزاری و اثرات مهم آن در زندگی  اینجا را بخوانید.

۸. در لحظه زندگی کنید

در لحظه زندگی کردن بسیار سخت است. بیشتر ما یا در اتفاقات گذشته مانده‌ایم و حسرت آن را می‌خوریم. یا در اضطراب شدیدی برای آینده نامعلوم خود هستیم. هر ۲ این‌ها سبب می‌شود اکنون خود را از دست بدهیم و حس استرس و اضطراب زندگی ما را فرا بگیرد.

اما اگر می‌خواهیم به یک نوع بی خیالی از جنس آسودگی و آرامش برسیم، یکی از بهترین راهکارها، رها کردن گذشته و آینده و زندگی در اکنون است. نویسنده کتاب هنر در لحظه زندگی کردن راهکارهای بسیار مفیدی برای تجربه این حس و رهایی از اضطراب به شما ارائه می‌کند.

لذت تنهایی

اهمیت بیخیالی

شما بهتر از ما می‌دانید که فکر کردن به برخی از اتفاقات زندگی که از کنترل ما خارج هستند، تا چه اندازه وقت، انرژی و حس آرامش را از زندگی ما می‌گیرند. همه این عوامل سلامت جسم و روان ما را تحت تاثیر قرار می‌دهد؛ به‌طوری‌که با فکر و خیال بیش از حد به آن‌ها ممکن است حتی آینده خود را نابود کنیم.

پس اهمیت بیخیالی و رها کردن این اتفاقات اینجا بیشتر از هر زمان دیگری مشخص می‌شود. بی خیالی در امور غیر قابل کنترل، به شما کمک می‌کند تا زندگی شادتر و سالم‌تری را تجربه کنید.

تمرین بی خیالی

۸ مرحله‌ای که در این مقاله توضیح دادیم می‌توانند به شما در داشتن آن حس بیخیالی که سبب آرامش در زندگی می‌شود کمک کنند. راه‌های دیگری هم هستند که با تمرین آن‌ها می‌توانید این حس را به مرور تجربه کنید. در ادامه برخی از این راه‌ها را بررسی می‌کنیم.

    لبخند زدن و خندیدن را تمرین کنید

    مسائل را کمتر جدی بگیرید

    تمرکز خود را از روی گذشته بردارید

    با کسانی معاشرت کنید که باانگیزه و پرامید هستند

    شادی‌های کوچک خود را جشن بگیرید

    و …

این تمرین‌ها به اضافه ۸ مرحله تمرینی که در بالا گفتیم، کمک بزرگی به شما در بی خیالی می‌کنند. اما برای برخی افراد بیخیال بودن اصلا کار راحتی نیست و با هیچ تمرینی هم نمی‌توانند بی خیالی را تجربه کنند. مثلا بیخیالی در وسواس را در نظر بگیرید. اصلا قرار گرفتن این ۲ کلمه کنار یکدیگر هم ترکیبی عجیب و نامانوس است.

کسی که دچار وسواس زیاد است، یا افرادی که از شدت فکر به گذشته افسردگی دارند و… برای درمان خود و تجربه بیخیالی و رهایی، باید از یک متخصص کمک بگیرند. متخصص به شما کمک می‌کند تا بتوانید ابتدا وسواس، افسردگی یا هر مشکل دیگری را حل کنید و سپس کم‌کم رهایی را تجربه کنید.

هنر بیخیالی، هنری که زندگی شما را دگرگون می‌کند

کتاب هنر ظریف بی خیالی  از مارک منسون آن‌قدر معروف است که بعید می‌دانیم نام آن را نشنیده باشید. این کتاب به‌طور کامل به شما یاد می‌دهد که چگونه از موضوعاتی که به جز تشویش هیچ چیزی برای شما ندارند رهایی یابید.

این کتاب به شما می‌گوید که تمرکز بر امور مهم زندگی و بیخیالی نسبت به اموری که اهمیتی در زندگی ندارند، چطور می‌تواند شما را از یک آدم غمگین و بی‌انگیزه، تبدیل به آدمی شاد کند که بلد است از لحظه‌های زندگی خود لذت ببرد. مطالعه این کتاب احتمالا برای همه افراد جامعه امروزی مهم است.

در پایان

اگر در زندگی دکمه‌ای وجود داشت با نام بیخیالی، که با زدن آن می‌توانستیم همه غم، استرس و ترس خود را رها کنیم و لحظات شیرینی سپری کنیم چه‌قدر زندگی‌مان زیباتر می‌شد! متاسفانه چنین دکمه‌ای وجود ندارد. اما راهکارها و تمریناتی برای تجربه حس بی‌خیالی وجود دارد که به ما در سپری کردن لحظاتمان کمک می‌کند.