۰ نفر

سخنی با والدین سختگیر؛ به کودکتان استرس ندهید!

۲۶ مهر ۱۴۰۱، ۲۳:۳۶
کد خبر: 674918
سخنی با والدین سختگیر؛ به کودکتان استرس ندهید!

رفتار سختگیرانه والدین ممکن است خطر افسردگی را در DNA کودک ایجاد کند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران، به گفته محققان، تربیت سخت گیرانه می‌تواند نحوه خواندن DNA کودکان توسط بدن را تغییر دهد.

این تغییرات می‌تواند به‌طور مؤثری با DNA آن دسته از کودکانی که والدین خود را خشن می‌دانند، «مرتبط» شود و خطر بیولوژیکی آن‌ها برای ابتلا به افسردگی در نوجوانی و در زندگی آینده شان افزایش دهد.

محققان محدوده متیلاسیون را در بیش از ۴۵۰۰۰۰ مکان در DNA هر داوطلب اندازه‌گیری کردند و دریافتند که این میزان در افرادی که تربیت خشن را گزارش کرده‌اند به میزان قابل توجهی افزایش یافته است.


بیشتر بخوانید؛

خطر یائسگی زودرس برای این زنان وجود دارد

چند توصیه به زوج هایی که می خواهند طلاق بگیرند


متیلاسیون یک فرآیند طبیعی است و زمانی اتفاق می‌افتد که یک مولکول شیمیایی کوچک به DNA اضافه می‌شود، سپس نحوه خواندن دستورالعمل‌های نوشته شده در DNA شما را تغییر می‌دهد.

به عنوان مثال، متیلاسیون ممکن است مقدار آنزیم تولید شده توسط یک ژن را افزایش یا کاهش دهد.افزایش تغییرات متیلاسیون با افسردگی مرتبط است.

ایولین ون آسشه گفت: ما رویکرد خود را بر اساس تحقیقات قبلی با دوقلو‌های همسان استوار کردیم.دو گروه مستقل دریافتند که دوقلو‌های مبتلا به افسردگی اساسی نیز دارای محدوده بالاتری از متیلاسیون DNA برای اکثر این صد‌ها هزار نقطه داده، در مقایسه با دوقلو‌های سالم هستند.

ترس کودکان

دکتر ون آسشه، اکنون در دانشگاه مونستر آلمان کار می‌کند ادامه داد: DNA ثابت می‌ماند، اما این گروه‌های شیمیایی اضافی بر نحوه خواندن دستورالعمل‌های DNA تأثیر می‌گذارد.

ما معتقدیم که این تمایل از طریق افزایش تنوع متیلاسیون در DNA آن‌ها ایجاد شده است.اکنون می‌بینیم، آیا می‌توانیم از این تغییر متیلاسیون افزایش یافته به عنوان یک نشانگر استفاده کنیم و از آن به عنوان هشدار قبلی در مورد اینکه چه کسی ممکن است در نتیجه تربیت نا صحیح والدین خود در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به افسردگی باشد.

در این مطالعه ما نقش والدین خشن را بررسی کردیم، اما این احتمال وجود دارد که هر استرس قابل توجهی منجر به چنین تغییراتی در متیلاسیون DNA شود؛ بنابراین به طور کلی، استرس در دوران کودکی ممکن است با تغییر روش منجر به تمایل عمومی به افسردگی در ادامه‌ی زندگی بشود.این نتایج باید در یک نمونه بزرگتر تایید شوند.


بیشتر بخوانید؛

چرا بهترین ایده ها زیر دوش حمام به ذهنمان می آید؟


پروفسور کریستیان وینکرز، گروه روانپزشکی مرکز پزشکی دانشگاه آمستردام، که در این مطالعه شرکت نداشت، گفت: این کار بسیار مهمی برای درک مکانیسم‌هایی است که چگونه تجربیات نامطلوب در دوران کودکی پیامد‌های مادام العمر برای سلامت روان و سلامت جسمی دارد.

اگر بتوانیم بفهمیم چه کسی در معرض خطر است، داده‌های بسیاری به دست می‌آید.در ادامه تحقیقات همچنین باید متوجه شویم که چرا و چگونه فرزندپروری سخت‌گیرانه اثرات متفاوتی دارد.