۰ نفر

آدم های احساسی چگونه اند؟

۲۲ مهر ۱۴۰۱، ۲۲:۵۱
کد خبر: 673884
آدم های احساسی چگونه اند؟

آدم های احساساتی معمولا ویژگی هایی دارند که آن‌ها را از سایرین متمایز می‌کند. این افراد دنیا را متفاوت‌تر از دیگران می‌بینند و در هر موردی احساسات بیشتری را تجربه می‌کنند.

علامت آدم هایی که به شدت احساسی هستند

به گزارش اقتصاد آنلاین، این احساسات به خاطر تفاوت‌های بیولوژیکی است که باعث می‌شود این افراد نسبت به بقیه حساس‌تر باشند. با این حال آدم‌های احساساتی اگرچه دلسوزتر و خلاق‌تر از بقیه هستند اما بیشتر از دیگران در معرض استرس و فشار قرار می‌گیرند و مستعد در هم شکستن هستند. جالب است بدانید تنها درصد کمی از مردم احساساتی هستند و شاید به همین خاطر است که افراد احساساتی عجیب به نظر می‌رسند. اگر در اطراف شما یک فرد احساساتی حضور دارد یا دیگران شما را با ویژگی احساساتی بودن توصیف می‌کنند، شما نیاز دارید که بدانید دقیقا چه ویژگی هایی احساساتی بودن را تشکیل می‌دهند که در ادامه بیشتر راجع به این ویژگی ها صحبت خواهیم کرد.

احساس چیست؟

آنچه در ادبیات عامه مردم از آن به‌عنوان احساس یاد می‌شود، در واقع همان چیزی است که روانشناسان به آن هیجانات می‌گویند. هیجان‌ها همان حالت‌های شادی، غم، خشم یا ترس هستند که در مواجهه با محیط بیرون یا در پاسخ به تخیلات و تفکرات خود، احساس می‌کنید.

به‌طورکلی احساسات به دو دسته ساده و مرکب تقسیم می‌شوند. احساسات یا هیجانات ساده، به‌صورت فطری در درون هر انسانی وجود دارد. این دسته از احساسات نظیر ترس، خشم یا شادی و غم، در وجود انسان‌ها جنبه تکاملی دارند. شما به‌محض احساس خطر می‌ترسید و فرار می‌کنید. همچنین هنگام شادی می‌خندید و با دیگران تعامل خواهید داشت اما هیجانات مرکب به هیجاناتی نظیر احساس شرمساری یا غرور گفته می‌شود. این هیجانات به‌صورت فطری در هیچکس وجود ندارد و بر اساس تفکرات شما ایجاد می‌شود.

پعلامت آدم هایی که به شدت احساسی هستند

افراد احساساتی

منشأ احساسات و منطق افراد از یکدیگر مستقل است. انتظار می‌رود که یک فرد بالغ بتواند، میان هیجانات و منطق خود یک تعادل مناسب برقرار کند؛ اما برخی افراد، بیشتر از منطق خود استفاده می‌کنند و کمتر به احساسات بها می‌دهند. گروه دیگری نیز، به‌اندازه‌ای که به احساساتشان بها می‌دهند با منطق خود، کاری ندارند. در ارتباط با احساساتی بودن افراد دو دیدگاه مطرح است.

یک دیدگاه مدعی است که مغز افراد احساساتی اطلاعات را به شیوه‌ای متفاوت از دیگران پردازش کرده و درک عمیق‌تری از احساسات ایجاد می‌کند. به همین خاطر این افراد احساساتشان را با شدت بیش‌تری نشان می‌دهند. دیدگاه دوم معتقد است که قشر مخ در افراد احساساتی، توانایی کافی برای کنترل رفتار را ندارد و به همین خاطر کنترل رفتار فرد به دست هیجانات می‌افتد.

ویژگی آدم های احساساتی

غالب بودن احساسات در فرد، باعث می‌شود که ویژگی های خاصی در رفتار آن‌ها به چشم بیاید. بعضی از این ویژگی‌ها شامل موارد زیر هستند.

1. تصمیم گیری‌های ناگهانی

یکی از ویژگی هایی که در افراد احساساتی بیشتر از افراد منطقی دیده می‌شود، تصمیم گیری‌های ناگهانی است. این افراد معمولاً به ناگهان و بر اساس احساسات خود، تصمیم می‌گیرند که کاری را انجام بدهند یا خیر. در حالیکه افراد منطقی‌تر معمولاً زمان بیشتری را صرف فکر کردن درباره یک کار می‌کنند.

2. اهمیت دادن به دیگران از ویژگی آدم های احساساتی

اکثر افراد احساساتی دارای روحیه همنوع دوستی هستند. برای آن‌ها بسیار سخت است که بخواهند دیگران را ناراحت کنند و همواره برای خوشحالی آن‌ها تلاش می‌کنند. به همین خاطر در تصمیم‌گیری‌های این گروه نیز بیشتر دیده می‌شود که آن‌ها به‌جای در نظر گرفتن احساسات خود، به اطرافیانشان توجه داشته باشند.

3. درک کردن دیگران از ویژگی آدم های احساساتی

افراد احساساتی تجربه بالایی در زمینه مسائل عاطفی دارند، به همین خاطر به‌راحتی دیگران را درک می‌کنند و می‌توانند با آن‌ها همدلی کنند.

4. نوسانات خلقی

افراد احساساتی معمولاً بیشتر دچار تغییرات مود یا خلق می‌شوند. تماشای یک فیلم غم‌انگیز یا حضور در یک جمع دوستانه، به‌راحتی می‌تواند حالت روحی آن‌ها را دگرگون کند. همچنین معمولاً با تحریک احساسات این افراد می‌توان نظر موافقشان را در مسائل مختلف به دست آورد. به همین خاطر احتمال سوء استفاده از احساسات آنان بیشتر است و باید سعی کنند برای کاهش این اتفاق، مهارت کنترل احساسات را فرا گیرند.

5. احساس مسئولیت

افراد احساساتی نسبت به شرایط دیگران، محیط زیست و انواع مسائل مختلف احساس مسئولیت بیشتری دارند. این ویژگی معمولاً به این خاطر ایجاد می‌شود که آن‌ها به‌خوبی احساسات دیگران را درک می‌کنند و نمی‌توانند نسبت به آن بی‌تفاوت باشند.

6. تعامل با دیگران از ویژگی آدم های احساساتی

برقراری ارتباط برای افراد احساساتی راحت‌تر از دیگران است. آن‌ها به‌خوبی می‌توانند با دیگران وارد صحبت شده و احساسات آن‌ها را درک کنند. همچنین با احتمال کمتری به دنبال بررسی مزایا و مضرات برقراری رابطه هستند.

7. ساده به نظر رسیدن

این افراد معمولاً به  دلیل اینکه به‌راحتی احساسات خود را بروز می‌دهند از پیچیدگی‌ها و بازی‌های روانی کمتر استفاده می‌کنند و به همین دلیل به نظر دیگران ممکن است ساده بیایند.

8. انجام رفتارهای کودکانه از ویژگی آدم های احساساتی

در اصطلاح می‌توان گفت که افراد احساساتی معمولاً کودک درون فعال‌تری دارند. برای آن‌ها رها کردن احساسات، کار بسیار راحتی است به همین خاطر با احتمال بیشتری شما رفتارهای شادی‌بخش یا کودکانه را از این افراد خواهید دید.

9. شدت بیشتر احساسات

اتفاقات مختلف، معمولاً افراد احساساتی را بیشتر تحت تأثیر قرار می‌دهد. در یک شرایط یکسان، افراد احساساتی معمولاً هیجاناتشان را بیشتر و شدیدتر از دیگران بروز می‌دهند. این افراد سریع‌تر و با شدت بیشتری عصبانی، غمگین یا خوشحال می‌شوند.

10. علاقه به هنر از ویژگی آدم های احساساتی

علاقه به هنر، یکی از ویژگی های افراد احساساتی است. آن‌ها معمولاً به هنر توجه خاصی دارند و در یک رشته هنری فعالیت می‌کنند. به واسطه همین علاقه به هنر، توانایی درک زیبایی‌ها در این افراد بیش از دیگران است. آن‌ها جزئیات و زیبایی‌هایی را در محیط تشخیص می‌دهند که دیگران به‌راحتی از کنار آن رد می‌شوند.  

11. ضعف در نه گفتن یا خودخواه بودن

به دلیل اهمیت بالایی که افراد احساساتی برای دیگران قائل هستند، نمی‌توانند خودشان را مقدم بر دیگران در نظر بگیرند و یا به‌راحتی با گفتن (نه)، دیگران را ناامید کنند.

12. پویایی

افراد احساساتی پرسش‌های زیادی در ذهن خود دارند. آن‌ها می‌خواهند به رمز و رازهای جهان هستی و هر سوال دیگری که دارند پی ببرند و بتوانند مفهوم عمیق هر چیزی را کشف کنند به همین دلیل دائما در حال پویایی و جست‌وجو هستند. برای این افراد تعجب آور است که چگونه بقیه انسان‌ها به دنبال جواب سوال‌های خود نمی‌روند.

13. قرار داشتن در معرض ابتلا به افسردگی و اضطراب

آدم‌های احساساتی بیشتر از دیگران مستعد مضطرب شدن یا افسردگی هستند. آن‌ها به دلیل توقعات بالایی که از خود دارند و احساسات عمیقی که تجربه می‌کنند و همچنین اهمیت فوق العاده‌ای که به دیگران می‌دهند، فشار بیشتری را تجربه می‌کنند و به همین خاطر شکننده‌تر هستند. در این راستا لازم است تا با بهره بردن از مشاوره فردی به کاهش مشکلات خود کمک کنند.

سؤالات متداول

چرا افراد احساساتی راحت‌تر می‌توانند با دیگران ارتباط برقرار کنند؟

افراد احساساتی توانایی بالایی در شناسایی احساسات دیگران دارند. آن‌ها به‌راحتی می‌توانند دیگران را درک کنند و همچنین آماده کمک کردن به اطرافیان هستند، به همین خاطر به‌راحتی می‌توانند روابط جدیدی ایجاد کنند.