۰ نفر

افراد کتابخوان چه ویژگی هایی دارند؟

۱۸ مهر ۱۴۰۱، ۰:۲۹
کد خبر: 672990
افراد کتابخوان چه ویژگی هایی دارند؟

زمانی که سن کمی داشتیم، متوجه اهمیت کتاب خواندن نمی‌شدیم و این کار را چندان جدی نمی‌گرفتیم، اما اکنون با پیشرفت تکنولوژی و افزایش ارتباط با افراد، تاثیرات خواندن کتاب بیش از پیش ملموس شده است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از خبرآنلاین، کسانی که کتاب می‌خوانند ویژگی‌های متفاوتی از دیگر افراد دارند و حتی از نوع برخورد افراد نیز می‌توانید متوجه این تفاوت در شخصیتشان شوید. در اینجا ویژگی‌های افرادی که کتاب می‌خوانند را برایتان به صورت خلاصه بازگو خواهیم کرد.

۱. در همه زمینه‌ها اظهار نظر نمی‌کنند

کسانی که کتاب نمی‌خوانند در مورد تمام چیز‌ها اظهارنظر می‌کنند و خود را دانا و عاقل‌تر از دیگران می‌پندارند، اما کسانی که کتاب می‌خوانند، به خوبی با این حقیقت که چیز زیادی نمی‌دانند مواجه و آشنا می‌شوند. آن‌ها می‌دانند چیز‌های بسیار زیادی برای یادگرفتن و دانستن وجود دارد و انسان با عمر و ذهن محدودش نمی‌تواند همه چیز را فرا بگیرد که همین دلیل خوبی برای سکوت در مقابل بسیاری از جمع‌ها است. آن‌ها در مورد مواردی که در مورد آن اطلاعی ندارند سکوت می‌کنند تا بدون قضاوت گوش دهند. خرید کتاب‌های مختلف و تاثیرگذار چیزی است که اکثر افراد به آن دست رد می‌زند و می‌گویند خرید کتاب هدر دادن پول است و این افراد پول خود را خرج همه چیز جز کتاب می‌کنند و باز هم در تمام موارد اظهار دانایی و دانش می‌کنند.


در این زمینه بیشتر بخوانید؛

چگونه عادت شب ها دیر خوابیدن را تغییر دهیم؟

کارمندان مراقب این بیماری ها باشند!


۲. دایره واژگان وسیع

کسانی که دائم در حال خواندن کتاب‌های مختلف هستند، با کلمات زیادی برخورد می‌کنند و در میان صحبت‌هایشان متوجه میزان وسیع بودن دایره واژگان این افراد می‌شوید. آن‌ها به جا فکر می‌کنند و از کلمات مناسبی برای بحث استفاده می‌کنند. وجود دایره واژگان وسیع، می‌تواند دلیل خوبی برای هم صحبت شدن با این افراد باشد، چون از صحبت کردن با آن‌ها خسته نخواهید شد و دائم در حال یادگیری مقوله‌های جدید هستید. این افراد به خوبی می‌دانند چگونه در شرایط و موقعیت‌های مختلف صحبت کنند و می‌دانند از چه کلماتی استفاده کنند.

۳. شناخت کامل از خود

کسانی که دائم کتاب می‌خوانند، زمان زیادی را با خود تنها هستند و زمان زیادی برای فکر کردن دارند. آن‌ها در تقابل با شخصیت‌های مختلف داخل کتاب قرار می‌گیرند و با ویژگی‌های بد و خوب شخصیت‌های کتاب به خوبی آشنا می‌شوند. مدتی را با آن شخصیت‌ها زندگی می‌کنند و انگار بخشی از خود را طی مطاله‌ی کتاب زندگی می‌کنند. همه افراد ویژگی‌هایی مشابه دارند و شخصیت‌های داستان هم مثل افراد عادی ویژگی‌های شخصیتی خاصی دارند. خواننده با ویژگی‌هایی که شبیه به ویژگی‌های خود باشد، همانندسازی می‌کند. در طول خواندن کتاب به خود و شخصیت‌های کتاب فکر می‌کنند و به مرور با نقاط قوت و ضعف خود آشناتر می‌شود. خواندن کتاب‌هایی در حوزه روانکاوی بیشترین تاثیر را در شناخت خود خواهد داشت.

۴. هیجان پایین و صبر بالا

افرادی که کتاب و مجله می‌خوانند، صبور هستند. این افراد بادامکی قوی دارند. در حقیقت کتاب خواندن و نشستن در یک جا برای افراد بسیاری سخت است. افرادی که این کار را انجام می‌دهند و زمان خود را به کتاب یا مجلات مختلف با زبان فارسی یا انگلیسی اختصاص می‌دهند، به خوبی می‌توانند در مقابل هیجانات ذهن خود صبور باشند و واکنشی نداشته باشند. آن‌ها در شرایط سخت، به خوبی آرامش خود را حفظ می‌کنند و می‌توانند بهترین و عقلانی‌ترین تصمیم را بدون هیجان بگیرند.

۵. پرورش یافت قوای عقلی

کتاب خواندن - کتاب خوانی - کتاب

زمانی که کار کمتری از مغز خود بکشید، مغز تنبل خواهد شد و به مرور نمی‌توانید توانایی تحلیل بالا یا حل مسئله را از مغز انتظار داشته باشید. کسانی که دائم کتاب می‌خوانند و از مغز خود کار می‌کشند، قوای عقلی پرورش یافته‌تری دارند و به خوبی برای حل مسائل مختلف آماده هستند. هرچه بیشتر از قشر مغز استفاده کنید، مغز بیشتر شروع به ساختن ماده خاکستری می‌کند و این واکنش باعث قوی‌تر شدن قشر مغزی شما خواهد شد.

۶. کنترل بر صحبت

کسانی که زیاد حرف می‌زنند، کنترلی بر صحبت هایشان ندارند و همچنین حرف‌های تکراری و نسنجیده می‌زنند. این رفتار و نسنجیده گویی می‌تواند برای همه‌ی افراد اتفاق بیفتد، اما کسانی که دائما این ویژگی را دارند، به دنبال خواندن کتاب نیستند و تنها یک روند از کلماتی که از کودکی تا بزرگسالی یاد گرفته‌اند را پشت هم تکرار می‌کنند و مضمون صحبت‌های آن‌ها تغییر خاصی ندارد. آن‌ها بدون فکر صحبت می‌کنند و کلمات نامربوط زیادی را به کار می‌برند. کسانی که کتاب می‌خوانند، کنترل بیشتری بر صحبت‌های خود دارند و با تسلط کامل صحبت می‌کنند و می‌توانید متوجه اعتماد به نفس در میان صحبت‌هایشان شوید.

۷. مستعد پذیرش شایعات نیستند

اگر به افزایش اطلاعات خود نپردازید، دیگران این کار را برایتان می‌کنند. کسانی که اطلاعات کمی دارند و علاقه‌ای به کتاب، روزنامه یا مجله ندارند عموما به راحتی دست انداخته می‌شوند. آن‌ها اسیر شایعات می‌شوند و نمی‌توانند درست و غلط را به خوبی از هم تفکیک کنند و به همین دلیل اکثر افراد جامعه در مسیر شایعات حرکت می‌کنند. سرانه‌ی مطالعه در بسیاری از کشور‌ها پایین است و افراد کمی به دنبال کسب اطلاعات و دانش هستند. اکثر افراد می‌نشینند تا اطلاعاتی جدید به آن‌ها برسد و در مورد آن صحبت کنند.

۸. یادگیری بالایی دارند

کتاب خواندن - کتاب خوانی - کتاب

زمانی که ذهن آماده باشد و دائم در حال پردازش اطلاعات جدید و دقیق باشد، شما سرعت عمل بالایی در یادگیری خواهید داشت. اگر از ذهن کار نکشید و دائم آن را ساکن نگه دارید، نمی‌توانید از آن انتظار یادگیری بالایی داشته باشید. به افراد مسن نگاه کنید؛ آن‌ها علاقه‌ای به یادگیری چیز‌های جدید ندارند و فقط به اطلاعات قدیمی خود اکتفا می‌کنند. دلیل واضح است، آن‌ها یاد نمی‌گیرند، چون مدت زیادی است که از ذهنشان استفاده خاصی نکرده‌اند و تنها اطلاعات قدیمی را بازیابی می‌کنند.

۹. پذیرش بالایی در انتقاد دارند

کسانی که دائم کتاب می‌خوانند، با آرامش به نظرات شما گوش می‌دهند. آن‌ها نظرات خود را دارند، ولی روی نظراتشان پافشاری ندارند. گوش می‌کنند و اگر چیز جدیدی از شما یادگرفتند، به خوبی از آن استفاده می‌کنند. آن‌ها غرور بیجا روی نظرات خود ندارند و به خوبی می‌دانند همه چیز در جهان ما نسبی است و هیج چیز مطلقی وجود ندارد. به خوبی می‌توانند مشورت کنند و در کنار شما وقت بگذرانند.

کتاب خواندن می‌تواند کمک بزرگی به سلامت ذهن شما کند و همچنین این کار تاثیر بسیار مثبتی بر سبک زندگی شما خواهد داشت. می‌توانید با روزی یک صفحه شروع کنید.