۰ نفر

سی ان بی سی بررسی کرد؛

افزایش دوباره قیمت مسکن / بیشترین و کمترین افزایش قیمت‌ها در کدام شهرهاست؟

۱۸ دی ۱۴۰۰، ۱۲:۳۶
کد خبر: 597417
افزایش دوباره قیمت مسکن / بیشترین و کمترین افزایش قیمت‌ها در کدام شهرهاست؟

قیمت مسکن در آمریکا در ماه اکتبر بار دیگر روند افزایشی داشت، بیشترین افزایش قیمت‌ها مربوط به شهرهای میامی، تامپا و فینیکس و کمترین افزایش قیمت‌ها نیز مربوط به شهرهای مینیاپولیس و شیکاگو بود.

اقتصاد آنلاین – سیده زهرا محمودی؛ به گزارش سی ان بی سی، با ادامه رونق بازار مسکن در پی رکود ایجاد شده از پی شیوع ویروس کرونا در سال گذشته، قیمت مسکن در آمریکا در ماه اکتبر دوباره افزایش یافت. شاخص قیمت مسکن، روز سه شنبه هفته گذشته و در ۲۰شهر، نسبت به اکتبر سال گذشته، ۱۸.۴درصد افزایش قیمت داشت؛ هرچند این افزایش نسبت به افزایش ۱۹.۱ درصدی سالانه در سپتامبر کاهش جزئی داشته، اما تقریباً مطابق با آنچه اقتصاددانان انتظار داشتند بوده است.

همه بیست شهر، افزایش قیمت سالانه را دو رقمی ثبت کردند. بیشترین افزایش قیمت در فینیکس (با ۳۲.۳ درصد افزایش)، تامپا (۲۸.۱ درصد) و میامی (۲۵.۷ درصد) بود. کمترین افزایش قیمت مسکن نیز مربوط به شهرهای مینیاپولیس و شیکاگو هر کدام با ۱۱.۵ درصد بود.

بازار مسکن به لطف نرخ‌های پایین وام مسکن، عرضه محدود خانه‌ها در بازار و توقف تقاضا از سوی مصرف‌کنندگانی که در سال گذشته به دلیل همه‌گیری کرونا خرید مسکن را به تعویق انداختند، شرایط عجیبی پشت سر گذاشت. بسیاری از آمریکایی ها که از خانه‌نشینی در طول همه گیری خسته شده اند، به دنبال خرید و فروش از آپارتمان به خانه یا خانه‌های بزرگتر هستند.

کریگ لازارا، مدیر عامل اس‌اندپی داو جونز در این باره گفت: هنوز مشخص نیست که آیا این تغییرات دائمی است یا خیر؟

لازارا ادامه داد: «ما پیشتر پیشنهاد کرده‌ایم که این تغییر در بازار مسکن ایالات متحده تا حدی ناشی از تغییر در ترجیحات فردی و واکنش خانواده‌ها به دوران همه‌گیری است.» "برای درک اینکه آیا این افزایش تقاضا نشان دهنده شتاب خریدهایی است که طی چند سال آینده رخ خواهد داد یا منعکس کننده یک تغییر دائمی‌تر است، به داده های بیشتری نیاز است."

هفته گذشته، نرخ وام مسکن کاهش یافت - به ۳.۰۵٪ برای معیار ۳۰ ساله، با نرخ ثابت و ۲.۶۶٪ برای وام مسکن ۱۵ ساله رسید. نرخ‌های پایین‌تر نشان می‌دهد که بازارهای اعتباری بیش از آنکه نگران رکورد ۴۰ساله تورم باشد، نگران کاهش رشد اقتصادی در پی شیوع اومیکرون هستند.

انجمن ملی مشاوران املاک هفته گذشته گزارش داد که فروش خانه‌های مسکونی برای سومین ماه متوالی در نوامبر افزایش یافت و به نرخ سالانه ۶.۴۶ میلیونی رسید.