۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

نرخ عوارض سفر خارجی مشخص شد / چگونه درآمد عوارض خروج از کشور ۱۴برابر می‌شود؟

۲۲ آذر ۱۴۰۰، ۱۹:۲۴
کد خبر: 589611
نرخ عوارض سفر خارجی مشخص شد / چگونه درآمد عوارض خروج از کشور ۱۴برابر می‌شود؟

نرخ عوارض سفر خارجی ایرانی‌ها برای سال آینده معما شده است! در حالی که دولت در لایحه بودجه سال آینده پیش‌بینی کرده است که درآمدهای خود را از عوارض سفر خارجی نسبت به امسال حدود ۱۴برابر افزایش دهد، رییس سازمان برنامه و بودجه گفته است که قرار نیست عوارض سفر خارجی ۵میلیون تومان شود اما نرخ عوارض سفر خارجی سال آینده چقدر می‌شود؟

اقتصادآنلاین - پریسا شاکری؛ عوارض ۵ میلیون تومانی سفر خارجی معما شد! دولت در لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ پیش‌بینی کرده است که درآمدهای خود را از محل سفرهای خارجی به حدود ۱۵۰۰ میلیارد تومان برساند. 

این در حالی است که رقم پیش‌بینی شده برای درآمد ناشی از عوارض سفرهای خارجی در بودجه سال ۱۴۰۰ چیزی حدود ۱۱۰ میلیون تومان بوده است. یک رسانه در همین زمینه نوشت که وقتی قرار است درآمد دولت از این محل حدود ۱۴ برابر شود پس احتمالا نرخ ۴۰۰ هزار تومانی عوارض خروج از کشور با همین میزان رشد به حدود ۵ میلیون تومان می‌رسد.

این عدد بسیاری از ایرانی‌ها را شوکه کرد اما مسعود میرکاظمی، رئیس سازمان برنامه و بودجه این خبر را تکذیب کرد اما با تکذیب میرکاظمی این پرسش پیش آمد که اگر قرار است نرخ عوارض خروج از کشور تغییر نکند، دولت چگونه می‌خواهد درآمد خود را از این محل به ۱۴ برابر برساند؟

در همین زمینه علی بهادری‌جهرمی، سخنگوی دولت درباره حواشی ایجاد شده درخصوص شایعه افزایش عوارض خروج از کشور توضیح داد و هرگونه افزایش قیمتی در این رابطه را رد کرد.

او در پاسخ به این سوال که در فضای مجازی مطرح شده عوارض خروج از کشور از ۴۰۰ هزار تومان به ۵ میلیون تومان افزایش پیدا کرده و این خبر واکنش‌های زیادی را به همراه داشته است، آیا چنین خبری صحت دارد، گفت: عوارض خروج از کشور هیچگونه افزایشی نداشته است.

جهرمی توضیح داد: در این خصوص تنها پیش‌بینی کل درآمد ناشی از عوارض خروج بیشتر شده که آن هم به خاطر کاهش محدودیت‌های کرونایی است.

در واقع به گفته جهرمی دولت پیش‌بینی کرده است که سال آینده به دلیل حذف محدودیت‌های کرونایی سفرهای خارجی رونق بگیرد و به همین دلیل درآمد آن از این محل افزایش داشته باشد و نه از محل افزایش نرخ عوارض خروج از کشور.

هرچند که رییس سازمان برنامه و بودجه گفته است که دولت پیشنهاداتی برای افزایش نرخ عوارض خروج از کشور دارد اما هنوز تصمیمی در این زمینه گرفته نشده است.