۰ نفر

۵روز تا آغاز پروازهای اربعین

۲۳ شهریور ۱۴۰۰، ۱۲:۱۵
کد خبر: 562196
۵روز تا آغاز پروازهای اربعین

در حالی که ۵ روز تا آغاز پروازهای اربعین باقی مانده است، بررسی میدانی از آژانس‌‌های سطح شهر حاکی از آن است که هنوز فروش بلیت این پروازها آغاز نشده است و متصدیان دفاتر فروش بلیت هم پاسخ دقیقی به مراجعه‌کننده‌ها نمی‌دهند، با این حال در سایت‌ها، بلیت موجود است اما با نرخ‌های نجومی.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، پس از رایزنی‌های طرف ایرانی و عراقی برای افزایش سهمیه زوار ایرانی اربعین، ‌تا این لحظه مقرر شده است 60 هزار نفر از زوار، امکان تشرف به کربلا در ایام اربعین حسینی داشته باشند.

البته امسال هم به دلیل شیوع کرونا، تصمیمات سخت‌گیرانه‌ای برای اعزام زوار اعمال شده است از جمله آنکه سفر اربعین امسال، فقط هوایی خواهد بود و مرزهای زمینی بسته است، ضرورت دارد زائر حتما در سامانه سماح ثبت‌نام کند و روادید کشور عراق را اخذ کرده باشد، زوار حتما 2 دوز واکسن را تزریق کرده باشند و تست منفی کرونا با اعتبار 72 ساعت برای پرواز به همراه داشته باشند.

‌الزام تزریق 2 دوز واکسن کرونا، موجب شده است حجم بزرگی از تقاضای زوار اربعین، حذف شود چون در حال حاضر متولدین سال 1358 به پایین، امکان تزریق واکسن دارند در حالی که بخش اعظمی از زوار اربعین در رده سنی کمتر از 40 سال هستند که با این شرایط (الزام تزریق 2 دوز واکسن)، امسال امکان تشریف به حرم امام حسین (ع) را ندارند.

به هر حال، مقرر شده است، پروازهای اربعین با این شروط انجام شود، در این راستا سازمان هواپیمایی کشوری هم اعلام کرد که بر اساس برگزاری جلسات مختلف با انجمن شرکت‌‌های هواپیمایی و ایرلاین‌ها،‌ بلیت پروازهای اربعین برای بازه زمانی 28 شهریور تا 10 مهر 1400 با قیمت 5 میلیون تومان در مسیر رفت و برگشت ارائه می‌شود و ظرفیت هم برای انتقال 60 هزار زائر، فراهم است.

در این‌باره محمدحسن ذیبخش، سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری، می‌گوید: ‌هیچ مسافری خارج از فهرست سامانه سماح در بازه زمانی 28 شهریور تا 10 مهر 1400 نمی‌تواند بلیت عراق اخذ کند، دارا بودن تست منفی کرونا با اعتبار 72 ساعت و تزریق هر دو دز واکسن از ضروریات سفر زوار به عراق است اما افرادی که کمتر از 72 ساعت در عراق می‌مانند نیازی به ارائه تست منفی کرونا برای سفر بازگشت از عراق به ایران نیستند و با همین تست منفی کرونا که از ایران می‌گیرند می‌توانند سفر برگشت را هم انجام دهند.

سرگردانی متقاضیان سفر هوایی اربعین در آژانس‌ها

پیگیری های امروز از آژانس‌ها و دفاتر فروش بلیت سطح شهر بابت بررسی نحوه فروش بلیت پروازهای اربعین، حاکی از آن است که هنوز هیچ برنامه مشخصی برای اعزام زوار اربعین با نرخ مصوبِ 5 میلیون تومان وجود ندارد و همه آژانس‌‌ها به اتفاق اعلام کردند که فعلاً برنامه فروش بلیت پروازهای اربعین با قیمت 5 میلیون تومان باز نشده است و شرکت‌های هواپیمایی برنامه‌ای به این دفاتر بابت پروازها نداده‌اند.

یکی از مسافرانی که ‌در یکی از آژانس‌ها قصد تهیه بلیت پروازهای اربعین را داشت،‌ گفت: پس از ثبت‌نام‌ در سامانه سماح، از صبح چندین آژانس فروش بلیت پروازهای خارجی را گشته‌ام، هیچ کدام بلیت با نرخ مصوب برای پروازهای اربعین ندارند و آنهایی هم که برای بازه زمانی 28 شهریور تا 10 مهر 1400 بلیت دارند، با نرخ‌‌های غیر مصوب و گران، قیمت می‌دهند.

وی گفت:  چند روز بیشتر به آغاز پروازهای اربعین نمانده است و ضرورت دارد نهادهای متولی، هر بخشی که هست، یا سازمان هواپیمایی کشوری یا ستاد اربعین یا شرکت هواپیمایی، هر چه زودتر برای آماده‌سازی پروازها اقدام کنند.

یکی دیگر از مسافرانی که قصد داشت در همین ایام به کربلا سفر کند، می‌گوید: در سامانه سماح ثبت‌نام کرده‌ام اما هنوز نمی‌دانم امکان اعزام دارم یا خیر، با این حال پس از آنکه اعلام شد قیمت بلیت پروازهای اربعین برای بازه زمانی تعیین شده 5 میلیون تومان است، از دیروز به دنبال تهیه بلیت هستم، اما هیچ یک از آژانس‌‌ها  پاسخ درستی به ما نمی‌دهند و اغلب یا می‌گویند بلیت نداریم و یا قیمت‌های بالایی اعلام می‌کنند.

وی افزود: ‌الان من باید بدانم تارخ انجام پرواز چه زمانی است که بتوانم تست منفی کرونا با اعتبار 72 ساعت ارائه کنم، اگر امروز تست بدهم و بلیت برای زمانی دیرتر تهیه شود باید دوباره تست بدهم.

فروش بلیت‌ پروازهای نجف خارج از نرخ‌های مصوب یا به صورت ‌چارتر‌ 

پیگیری ها از سایت‌های اینترنتی فروش بلیت پروازهای نجف نیز حاکی از آن است که در هیچ‌ یک از سایت‌‌ها، خبری از فروش بلیت با نرخ مصوب نیست و هر صندلی پرواز در مسیر نجف، از 2 تا چندین برا‌بر قیمت‌‌های مصوب سازمان هواپیمایی، ارائه شده است.


عرضه بلیت تهران-نجف با نرخ‌های غیرمصوب در بازه زمانی سفرهای اربعین


عرضه بلیت تهران-نجف-تهران با نرخ‌های غیرمصوب در بازه زمانی سفرهای اربعین


عرضه بلیت تک سفره تهران-نجف با نرخ‌های غیرمصوب در بازه زمانی سفرهای اربعین


عرضه بلیت شیراز-نجف-شیراز با نرخ‌های غیرمصوب در بازه زمانی سفرهای اربعین

حذف ایران‌ایر از پر‌وازهای امسال اربعین به دلیل بدهی سنگین هما به فرودگاه نجف

از سوی دیگر پیگیری از دفاتر رسمی فروش بلیت پروازهای شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران حاکی از آن است، امسال این شرکت هواپیمایی دولتی پروازی به فرودگاه نجف ندارد.

با پیگیری از منابع آگاه در این‌باره مشخص شد که به دلیل بدهی سنگین شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران به فرودگاه‌ نجف، این شرکت هواپیمایی دولتی امسال هم امکان اعزام زوار اربعین را ندارد.

ظاهراً شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران بدهی میلیون دلاری ‌به فرودگاه خصوصی نجف دارد و در این‌ راستا مجوز فرود هواپیماهای هما در فرودگاه نجف صادر نشده است.

بنابراین گزارش فرودگاه نجف ‌خصوصی است و عوارضی که در این فرودگاه وضع می‌شود در برخی شرایط از تعرفه‌‌های معمولی بیشتر است؛ فرودگاه نجف در ازای پروازهایی که به این فرودگاه انجام می‌شود، به ازای هر صندلی، مبلغی از شرکت‌های ایرانی دریافت می‌کند، ضمن آنکه مبلغی هم از مسافران در فرودگاه دریافت می‌‌کند که همه به دلار است.

‌هزینه هندلینگ پرواز در فرودگاه نجف چندین برابر هزینه هندلینگ پرواز در فرودگاه‌های ایران است، ضمن آنکه هزینه سوخت در فرودگاه نجف چندین برابر هزینه سوخت شرکت هواپیمایی در ایران است.

پیش از این اعلام شده بود که در فرودگاه‌ نجف به ازای هر پرواز‌ رقمی بین 14 تا 18 هزار دلار بابت هزینه هندلینگ دریافت می‌شود و این موجب افزایش هزینه شرکت‌ها شده است، این رفتار غیرمنطقی و وضع عوارض گمرکی جدید و عطف به ماسبق کردن آن از سوی فرودگاه نجف، موجب بروز اعتراضاتی از سوی شرکت‌های هواپیمایی ایرانی شده است.

 ضرورت برخورد با سودجویان در موضوع پروازهای اربعین

 5 روز تا آغاز پروازهای اربعین طبق برنامه‌ریزی سازمان هو‌اپیمایی کشوری باقی مانده است و ضرورت دارد هر چه سریع‌تر تکلیف این پروازها مشخص شود.

از سوی دیگر نظارت بر ارائه بلیت با نرخ مصوب در این ایام ضرورت دارد و حاکمیت صنعت حمل و نقل هوایی باید در این حو‌زه ورود کرده و با متخلفان در موضوع گران‌‌فروشی بلیت اعم از دفاتر فروش بلیت یا شرکت‌‌های هواپیمایی یا سایت‌‌های فروش بلیت، برخورد کند.