۰ نفر

در چهار ماه اخیر اتفاق افتاد؛

روند نزولی قیمت‌های پیشنهادی مسکن

۲۵ اسفند ۱۳۹۹، ۱۴:۰۱
کد خبر: 513832
روند نزولی قیمت‌های پیشنهادی مسکن

روند نزولی قیمت های پیشنهادی مسکن در شهر تهران که از اواخر آبان ماه شروع شده کماکان ادامه دارد هرچند سرعت افت قیمتها کند شده است؛ با این حال آخرین آمار به دست آمده از نیمه اول اسفندماه افت ۲۲ درصدی قیمتهای مورد نظر مالکان طی کمتر از چهار ماه را نشان می دهد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، به دنبال افت قیمت های پیشنهادی فروش مسکن که از اواخر آبان ماه آغاز شده قیمتهای عرضه کنندگان در شهر تهران طی ۱۵ روز ابتدای اسفندماه نیز با مقداری کاهش مواجه شد. بیشترین نزول قیمت نسبت به اواخر بهمن ماه به ترتیب در منطقه ۲۲ بالغ بر ۶ درصد، منطقه ۴ به میزان ۶ درصد، منطقه ۱۷ بالغ بر ۴ درصد، مناطق ۸، ۹ و ۱۶ هریک به میزان ۲ درصد رخ داده است. از طرف دیگر قیمت مورد نظر مالکان در منطقه ۱۲ بالغ بر ۱۱ درصد، منطقه ۷ بالغ بر ۴ درصد و منطقه ۲۰ به میزان ۲ درصد افزایش نشان می دهد. به طور کلی طی نیمه اول اسفندماه ماه در شهر تهران نرخهای پیشنهادی عرضه کنندگان مسکن ۱ درصد نسبت به نیمه دوم بهمن ماه با افت مواجه شده است.

اطلاعات به دست آمده از سامانه کیلید حاکی از آن است که قیمت هر متر مربع واحد مسکونی در آگهی های منطقه یک در اوایل اسفندماه به ۷۵ میلیون و ۹۳۵ هزار رسیده که کاهش محسوسی نسبت به اواخر بهمن نداشته است. این در حالی است که هفته آخر آبان ماه قیمتهای پیشنهادی در منطقه یک ۸۱ میلیون و ۶۲۷ هزار تومان بود که نرخهای کنونی در مقایسه با آن مقطع ۷ درصد کاهش نشان می دهد.

در منطقه ۵ نیز که همواره بیشترین تعداد معاملات را به خود اختصاص می دهد نرخ آگهی ها از متری ۴۰ میلیون تومان در اواخر آبان ماه به ۳۸ میلیون تومان رسیده است. قیمتهای این منطقه در مقایسه با ۱۵ روز دوم بهمن ماه نیز ۱.۵ درصد کاهش یافته است.

همچنین بررسی قیمت آگهی ها در منطقه ۴ که معمولا رتبه های دوم تا چهارم را از نظر تعداد معاملات دارد نشان دهنده آن است که نرخها از ۵۱ میلیون تومان در هر متر مربع در اواخر آبان به ۴۲ میلیون تومان در اسفندماه رسیده است. این منطقه در ۱۵ روز ابتدای اسفندماه نسبت به ۱۵ روز قبل از آن رتبه دوم افت قیمت پس از منطقه ۲۲ را به میزان ۶ درصد به خود اختصاص داد.

در منطقه ۲ تهران نیز که از نظر تعداد قراردادها در بهمن ماه امسال در جایگاه چهارم قرار داشت قیمت عرضه مسکن از متری ۵۸ میلیون تومان در اواخر آبان ماه به متری ۵۴ میلیون تومان در اوایل اسفندماه رسیده است. قیمت آگهی های منطقه ۲ نسبت به نیمه دوم بهمن ماه البته ۱.۱ درصد افزایش نشان می دهد.

منطقه ۱۰ نیز جزو مناطق پرتقاضا در بازار مسکن پایتخت محسوب می شود. این منطقه در بهمن ماه رتبه دوم را از نظر تعداد معاملات به خود اختصاص داد. نرخهای پیشنهادی مسکن در منطقه ۱۰ از متری ۲۶ میلیون تومان در اواخر بهمن ماه به متری ۲۲ میلیون تومان در نیمه اول اسفندماه رسیده است.

به طور کلی قیمت آگهی ها در نیمه اول اسفند نسبت به نیمه دوم بهمن ماه ۱۳۹۹ در ۱۵ منطقه شامل منطقه یک به میزان ۰.۱۲ درصد، منطقه ۴ بالغ بر ۶ درصد، منطقه ۵ به میزیان ۱.۲ درصد، منطقه ۸ بالغ بر ۱.۶ درصد، منطقه ۹ به میزان ۱.۷ درصد، منطقه ۱۵ بالغ بر ۱.۶ درصد، منطقه ۱۶ به میزان ۲.۴ درصد، منطقه ۱۹ بالغ بر ۱.۳ درصد، منطقه ۲۱ به میزان ۰.۵ درصد و منطقه ۲۲ بالغ بر ۶.۴ درصد کاهش یافته است.

از سوی دیگر در هفت منطقه شامل منطقه ۲ به میزان ۱.۱ درصد، منطقه ۶ بالغ بر ۲.۶ درصد، منطقه ۷ به میزان ۴.۲ درصد، منطقه ۱۰ بالغ بر ۲ درصد، منطقه ۱۱ به میزان ۳.۴ درصد، منطقه ۱۲ بالغ بر ۱۱ درصد، منطقه ۱۳ به میزان ۲.۲ درصد قیمتهای پیشنهادی طی نیمه اول اسفند در مقایسه با نیمه دوم بهمن ماه ۱۳۹۹ با افت مواجه شد.

کاهش نرخهای پیشنهادی در شرایطی رخ داده که معاملات قطعی بر اساس آمار بانک مرکزی نه تنها افت نداشته بلکه از آبان ماه تا کنون با حدود ۵ درصد افزایش مواجه شده است؛ به طوری که طبق گزارش بانک مرکزی نرخهای معاملات از ۲۷.۱ میلیون تومان در هر متر مربع در آبان ماه  به ۲۸.۴ میلیون تومان در بهمن ماه  رسیده است.

از طرف دیگر قیمتهای پیشنهادی که در کل شهر تهران از آبان ماه به بعد افتهای ۲.۲ درصد، ۱۰ درصد، ۵.۵ درصد و ۵ درصد را تجربه کرده بود در نیمه اول اسفندماه به کاهش ۱ درصدی رسیده است. تمایل برای فروش هم از کاهش ۱۱ درصدی نسبت به نیمه دوم بهمن ماه حکایت دارد. از طرف دیگر آگهی های رهن و اجاره در ۱۵ روز ابتدای اسفندماه نسبت به ۱۵ روز دوم بهمن ماه ۳ درصد افزایش یافته است.