۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

کاهش ۱.۱درصدی قیمت مسکن در شهر تهران/ نشانه‌های رکود بر بازار مسکن

۷ دی ۱۳۹۹، ۱۰:۳۴
کد خبر: 493120
کاهش ۱.۱درصدی قیمت مسکن در شهر تهران/ نشانه‌های رکود بر بازار مسکن

بر اساس آمار منتشر شده از سوی بانک مرکزی به نظر می‌رسد باید منتظر شروع دوره رکودی در بازار مسکن بود. در آذر ماه قیمت مسکن در شهر تهران در حالی نسبت به ماه گذشته کاهش 1.1 درصدی را تجربه‌ کرده‌ که حجم معاملات در این مدت بیش‌از 42 درصد کاهش یافته‌است.

به گزارش اقتصادآنلاین؛ با انتشار گزارش تحولات بازار معاملات مسکن در آذر ماه از سوی بانک مرکزی مشخص شد که متوسط قیمت یک متر مربع واحد مسکونی در شهر تهران برابر با ۲۶ میلیون و ۹۱۰ هزار تومان بوده‌است که نسبت به ماه قبل ۱.۱ درصد کاهش نشان می‌دهد. همچنین قیمت مسکن در شهر تهران در مقایسه با ماه مشابه سال گذشته تقریبا دو برابر شده‌است.

تعداد معاملات آپارتمان‌های مسکونی شهر تهران در آذر ماه برابر با به ۲۵۵۵ واحد مسکونی بود که نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل به ترتیب ۴۲.۸ و۷۳.۲ درصد کاهش نشان می‌دهد.

کاهش شدید حجم معاملات نشانه‌ایی از شروع رکود در بخش مسکن پس از چهار سال دوره تورمی است. جدول زیر خلاصه عملکرد معاملات انجام شده در شهر تهران را نشان می‌دهد:

1111111

به طور کلی متوسط قیمت هر مترمربع مسکن در نه ماه ابتدایی امسال در شهر تهران برابر با ۲۲ میلیون و۲۶۰هزار تومان بوده‌است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش ۷۴درصدی را نشان می‌دهد:

222222

از میان مناطق ۲۲ گانه شهر تهران، منطقه ۵ با سهم۱۲.۷ درصدی از کل معاملات شهر تهران، بیش‌ترین اقبال را از سوی خریداران داشته‌است.  نمودار زیر توزیع مناطق شهر تهران بر حسب سهم از تعداد معاملات انجام شده در آذر ماه را نشان می‌دهد:

3333333

همچنین، منطقه یک با ۵۷ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان و منطقه ۱۸ با ۱۰ میلیون و ۸۱۰ هزار تومان به ازای هر متر مربع، گرانترین و ارزان‌ترین مناطق بشمار می‌روند.

44444

بر اساس متراژ واحدهای مسکونی معامله شده، بیش‌ترین سهم معاملات در شهر تهران در ماه گذشته مربوط به واحدهای ۵۰ تا ۶۰ متری بوده‌است؛ به‌گونه‌ای که۱۵.۶ درصد کل معاملات را به خود اختصاص داده‌است.

55555

از نظر ارزش کل آپارتمان، واحدهای مسکونی با ارزش کل ۶۰۰ تا ۸۵۰ میلیون تومان با ۱۴.۹ درصد، بیش‌ترین سهم را از کل معاملات داشته‌است

666666666

همچنین بررسی شاخص کرایه مسکن اجاری در شهر تهران در آذرماه نشان‌دهنده رشد ۲۹.۴ درصدی اجاره بها نسبت به ماه مشابه سال قبل است.

77