۰ نفر

در پی تعرض جنگنده‌ آمریکایی به هواپیمای مسافربری ایرانی:

ایران، رسیدگی به رفتار مخاطره آمیز آمریکا را خواستار شد

۳ مرداد ۱۳۹۹، ۲۱:۴۹
کد خبر: 454971
ایران، رسیدگی به رفتار مخاطره آمیز آمریکا را خواستار شد

ایران رسیدگی سازمان بین‌المللی هواپیمایی غیرنظامی (ایکائو) به رفتار مخاطره آمیز آمریکایی‌ها با پرواز ماهان را که حامل ۱۴۹مسافر و ۱۵خدمه در مسیر تهران - بیروت در حال پرواز بود، خواستار شد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از مهر، مرتضی دهقان گفت: بر اساس مقررات هوانوردی قبل از انجام دادن پرواز، مجوزهای کشورهای مسیر اخذ می‌شود و این پرواز هم مجوز مسیر را دارا بوده و تحت کنترل مرکز کنترل کشور سوریه این پرواز در فضای سوریه به سمت بیروت در حرکت بوده است.

وی ادامه داد: ناگهان هشدار «تی کَس» دریافت می‌کند و نشان می‌دهد پرنده‌ای به صورت غیرمجاز به او نزدیک می‌شود و خلبان هم برای جلوگیری از سانحه، تغییر ناگهانی ارتفاع می‌دهد که این موضوع باعث می‌شود مسافران در هواپیما جابجا شوند و تعدادی از مسافران، سطحی مصدوم می‌شوند، اما پرواز به مسیر خود به سمت فرودگاه بیروت ادامه می‌دهد و بررسی‌های اولیه در بیروت انجام می‌شود.

معاون هوانوردی و امور بین‌الملل سازمان هواپیمایی کشوری افزود: موضوع مهم آن است که مرکز کنترل کشور سوریه که مسئول کنترل این پرواز بوده از وجود هواپیمای نظامی بی اطلاع بوده که این موضوع در حال بررسی است.

دهقان اظهار داشت: با توجه به اینکه پرواز در فضای سوریه مورد تعرض قرار گرفته، مسئول بررسی این حادثه هواپیمایی، کشور سوریه است که هماهنگی لازم از طریق بخش بررسی سانحه سازمان (ایکائو) با آن بخش در حال انجام است. مسافران پس از ورود به بیروت بررسی و تعدادی سرپایی درمان شدند و یک نفر هم به بیمارستان منتقل شده است.

معاون هوانوردی و امور بین‌الملل سازمان هواپیمایی کشوری گفت: این پرواز پس از وصول اطمینان از ایمنی هواپیما با هماهنگی انجام شده، مسافران برگشت خود را سوار می‌کند و به مقصد فرودگاه امام خمینی برمی‌گردد و به سلامت فرود می‌آید و مسافرین برگشت را بر می‌گرداند.

به گفته این مقام مسؤول چون این پرواز بر اساس مقررات بین‌المللی انجام می‌شد و در مسیر هوایی تعریف شده‌ای برای پروازهای تجاری در حال انجام بود، این رفتار هواپیماهای امریکایی، رفتاری مخاطره‌آمیز بود که این موضوع را به سازمان بین‌المللی هواپیمایی کشوری (ایکائو) منعکس کردیم که به همین علت رسیدگی به رفتار مخاطره‌آمیز امریکایی‌ها را در منطقه خواستار هستیم.

 هواپیماهای جنگنده ایالات متحده آمریکا بر فراز خاک سوریه به پرواز ۱۱۵۲ شرکت هواپیمایی ماهان که روز پنجشنبه دوم تیر ۱۳۹۹ از فرودگاه بین‌المللی امام خمینی در کریدورهای بین‌المللی هوایی در آسمان سوریه عازم بیروت بود، تعرض کرد.