۰ نفر

سالانه دو پلت فرم ملی به صنعت خودرو اضافه می شود

۸ شهریور ۱۴۰۰، ۹:۴۹
کد خبر: 557710
سالانه دو پلت فرم ملی به صنعت خودرو اضافه می شود

تولید یک میلیون و ۶۰۰ هزار دستگاه خودرو تا پایان سال ۱۴۰۱، افزایش تیراژ به سه میلیون دستگاه تا پایان سال ۱۴۰۴ و همچنین تولید سالانه دو پلت‌فرم ملی از جمله برنامه‌های خودرویی وزیر صمت با در نظر گرفتن تداوم تحریم‌ها است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از دنیای اقتصاد، پیش از این بسیاری از کارشناسان و دست اندرکاران صنعت خودرو تاکید داشتند که برنامه‌های بلندپروازانه وی بدون لغو تحریم‌ها امکان‌پذیر نیست، این در شرایطی است که فاطمی‌امین شنبه شب در برنامه تلویزیونی تیتر امشب تاکید داشت که اهداف خودرویی در نظر گرفته شده، با فرض ادامه‌دار بودن تحریم‌ها است.

فاطمی‌امین بعد از کسب رای اعتماد از مجلس در قامت وزیر صمت دولت سیزدهم در برنامه «تیتر امشب» تلویزیون حضور پیدا کرد و به نوعی اولین اظهارنظر رسمی خود را در ارتباط با «خودرو» بیان کرد. با توجه به اینکه رشد تیراژ خودرو خواست رییس جمهور به‌ویژه در شعارهای انتخاباتی بود، فاطمی‌امین نیز اهداف بلندبالایی برای این بخش در نظر گرفته است به‌طوری‌که وی در اظهارات خود بار دیگر به رشد تیراژ تا پایان امسال و رشد ۶۰ درصدی آن تا پایان سال آینده اشاره کرد.

فاطمی با تکرار برنامه‌های در نظر گرفته شده در بخش خودرو در این برنامه نیز اظهار کرد که باید در افق ۱۴۰۴ تولید سه میلیون دستگاه خودرو را عملیاتی کنیم. وزیر صمت معتقد است چنانچه نتوانیم به هدف تعیین شده در افق ۱۴۰۴ برسیم آنگاه تولید خودرو به صرفه نیست.

آنچه مشخص است دستیابی به تیراژ یک میلیون دستگاهی تا پایان امسال چندان دور از دسترس به نظر نمی‌رسد، زیرا شرکت‌های خودروساز طی سال گذشته حول و حوش همین تیراژ خودرو تولید کرده‌اند. اما رشد ۶۰ درصدی تولید خودرو در سال آینده با اما و اگرهایی همراه است. همچنین دستیابی به هدف تعیین شده در افق ۱۴۰۴ نیز با فرض تداوم تحریم‌ها سخت به نظر می‌رسد. بعد از بازگشت تحریم‌ها و خروج شرکت‌های خودروساز بین‌المللی از کشور خودروسازان داخلی علاوه بر اینکه توان تولید محصولات مونتاژی را از دست دادند در تامین قطعات مورد نیاز از مسیر شرکای بین‌المللی نیز با چالش‌هایی مواجه شد. این چالش‌ها سبب شد تا تیراژ خودروسازان افت کند. بنابراین تداوم تحریم‌ها و عدم حضور شرکت‌های خودروساز بین‌المللی اگر نگوییم تولید سه میلیون دستگاه خودرو را غیر ممکن می‌کند اما بی‌تردید بسیار سخت خواهد بود. در ادامه فاطمی‌امین به بحث بهبود کیفیت و کاهش قیمت نیز پرداخت.

از نظر سکاندار جدید صمت بهبود کیفیت و کاهش قیمت نیز به نوعی به رشد تیراژ گره خورده است. با این حال فاطمی‌امین دو مسیر دیگر را نیز در ارتباط با بهبود کیفیت و قیمت مورد توجه قرار می‌دهد.

به اعتقاد وزیر صمت دولت سیزدهم برای بهبود کیفیت و کاهش قیمت در کنار رشد تیراژ، باید رقابتی کردن بازار و اصلاح ساختار مدیریتی شرکت‌ها را نیز مدنظر قرار داد. فاطمی‌امین معتقد است برای تحقق سه شرط افزایش مقیاس تولید، رقابتی کردن بازار و اصلاح ساختار مدیریتی خودروسازی ظرفیت‌های لازم وجود دارد و به لحاظ فنی نیز چیزی کم نداریم، فقط باید اصلاح ساختار مدیریتی شکل بگیرد که آن نیز زمانبر نیست، بنابراین تا سه سال آینده خودروی کشور به افتخار ملی تبدیل خواهد شد. تولید سالانه دو پلت‌فرم جدید نیز از دیگر برنامه‌هایی است که وزیر صمت به آن اشاره کرد. تحقق این مساله با فرض تداوم تحریم‌ها و عدم مشارکت خودروسازان خارجی همچنین قیمت‌گذاری دستوری محصولات تولیدی با سوالات بی‌شماری همراه است.