۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

بررسی چری آریزو ۵ پرو؛ سدان جدید مدیران خودرو

۱ شهریور ۱۴۰۰، ۱۴:۰۶
کد خبر: 555736
بررسی چری آریزو ۵ پرو؛ سدان جدید مدیران خودرو

چری آریزو 5 پرو دومین نسخه فیس‌لیفت آریزو 5 توربو است که این اواخر توسط کمپانی چری روانه بازار شده و شرکت مدیران خودرو نیز تصمیم دارد پای آن را به بازار ایران باز کند. در این مطلب به بررسی مشخصات چری آریزو 5 پرو خواهیم پرداخت و شاخصه های مهمی نظیر قیمت، امکانات، طراحی و... سایر خصوصیات اساسی آن را زیر ذره بین خواهیم برد.

معرفی آریزو 5 پرو

 اقتصاد آنلاین - روزبه راد؛ آریزو 5 پرو دومین فیس لیفت سدان جمع و جور چری Arrizo 5 به حساب می‎آید که در تابستان 2021 راهی بازار شده و از نظر طراحی ظاهری شباهت بسیاری با مدل فعلی آریزو 5 توربو اکسلنت موجود در بازار کشور دارد. البته برخی جزییات نظیر طرح داخلی جلوپنجره و مجرای هواکش سپر جلو اندکی متحول شده است.

چری آریزو ۵ پرو

مهم‌ترین تغییر آریزو 5 پرو نسبت به نسخه فعلی به تحول کابین آن ارتباط پیدا می‌کند؛ زیرا فرم داشبورد کاملا تغییر کرده و به جای طرح قدیمی مدل کنونی، یک داشبورد با طراحی کاملا مدرن برای آریزو 5 پرو تدارک دیده شده است. البته این شیوه طراحی داخلی برای مشتریان ایرانی چندان هم جدید نخواهد بود؛ چراکه پیش از آن فضایی با طراحی مشابه را در آریزو 6 تجربه کرده‌اند. سطح کیفی متریال کابین نیز تا حدودی ارتقا پیدا کرده و حس لوکس‌تر بودن را به سرنشینان منتقل می‌کند.

طراحی ظاهری چری آریزو ۵ پرو

همانطور که اشاره شد نمای بیرونی چری آریزو ۵ پرو نسبت به نسخه توربو اکسلنت فعلی مدیران خودرو خیلی تفاوت نکرده و عمدتا بخش‌هایی مثل بک‌گراند جلوپنجره یا برخی جزئیات کوچک دیگر در نمای بیرونی آن دچار تحول شده است. همان ظاهر نسبتا اسپرت همراه با خطوط برجسته روی پروفیل جانبی و درب موتور، در این جا نیز مشاهده می‌شود و به طور کل فرمی نسبتا ورزیده و خوش‌تراش را برای پیکر این سدان چینی پدید آورده است.

چری آریزو ۵ پرو

 در نمای بغل انحنای جذاب سقف و طول کوتاه درب صندوق، بسیار جلب توجه می‌کند و شاید بتوان گفت که تا حدی ما را به یاد طرح بدنه سدان‌های لیفت‌بک می‌اندازد. نمای عقب نیز همان سبک و سیاق گذشته را تکرار کرده و به دلیل برخورداری از چراغ های بزرگ دو تکه و طراحی خوش فرم سپر، جلوه تقریبا زیبا و عامه پسند در ناحیه پشت این سدان چینی رقم زده است. در مجموع باید گفت که نمای ظاهری چری آریزو ۵ پرو گرچه در قیاس با تولیدات امروزی چینی، کمی قدیمی به چشم می‌آید اما در بازار ایران همچنان می‌تواند جذابیت‌های خود را به رخ حریفان بکشد و رقیب مناسبی برای سدان‌های کارکرده کره‌ای باشد.

طراحی داخلی چری آریزو ۵ پرو

همین که به کابین آریزو ۵ پرو وارد می‌شوید، نمایی کاملا متفاوت از گذشته را مشاهده خواهید کرد که به شدت مدرنتر شده اما فرم عمومی آن به جز برخی جزئیات نه‌چندان مهم، تفاوت زیادی با کابین چری آریزو ۶ ندارد. طراحان سعی کرده‌اند با استفاده از خطوط عمدتا مستقیم و به‌کارگیری انحنای کمتر، نمایی نوین و مطابق با زبان‌های طراحی آینده‌نگرانه را درون کابین آریزو ۵ پرو ترسیم کرده و در عین حال ویژگی‌های طراحی مینیمالیستی را نیز در اینجا تا حدودی رعایت کنند. غربیلک فرمان خوش‌دست با طراحی مجذوب کننده، صندلی های خوش فرم، ارگونومی مناسب کابین و فضای تقریبا جادار صندلی‌های ردیف عقب، از دیگر ویژگی‌های مثبت کابین سدان جدید مدیران خودرو به شمار می‌روند.

چری آریزو ۵ پرو

مشخصات فنی آریزو ۵ پرو

آریزو ۵ پرو در بخش پیشرانه دستخوش تحول خاصی قرار نگرفته و عمدتا در بازارهای خارجی به همراه موتور تنفس طبیعی ۱.۵ لیتری  SQRE4G15Cبا توان خروجی 114 اسب بخار قدرت و ۱۴۳ نیوتن متر گشتاور عرضه شده است.

همچنین یک پیشرانه 1.6 لیتری گازسوز به قدرت 88.5 اسب بخار و 130 نیوتن متر گشتاور نیز برای آریزو 5 پرو در کشور چین در نظر گرفته شده که بعید است به بازار ایران راه پیدا کند.

اما با توجه به علاقه مشتریان ایرانی به موتورهای پرتوان، انتظار داریم آریزو 5 جدید مدیران خودرو از همان موتور ۱.۵ لیتری توربوشارژ مدل 5TE به قدرت ۱۴۷ اسب بخار و گشتاور ۲۱۰ نیوتن متر استفاده کند. البته گیربکسCVT این خودرو دچار به روزرسانی شده و به جای هفت دنده مصنوعی، حالا قادر است 9 ضریب‌دنده شبیه‌سازی شده را در دسترس قرار دهد.

با توجه به اصلاحات صورت گرفته در بخش گیربکس، احتمالا شتاب صفر تا صد این سدان چینی زیر ۱۰ ثانیه خواهد بود و حداکثر سرعت آن نیز تقریبا به ۱۹۰ کیلومتر بر ساعت خواهد رسید. میانگین مصرف سوخت آریزو پنج توربو جدید هم حدود 6.9 لیتر در 100 کیلومتر برآورد می‌شود.

چری آریزو ۵ پرو

امکانات رفاهی و ایمنی چری آریزو ۵ پرو

متاسفانه در زمان نگارش این مطلب هنوز لیست دقیق امکانات رفاهی آریزو پنج توربو جدید (Arrizo 5 pro) توسط ایران خودرو منتشر نشده اما حسب توقعی که از یک چنین سدانی داریم، احتمالا محصول جدید مدیران خودرو به آپشن های رفاهی - ایمنی زیر تجهیز خواهد شد:

کروز کنترل یا تثبیت‌کننده سرعت، ترمز پارک برقی، حسگر باران، چراغ روشنایی در روز یا دی‌لایت، مه شکن‌های جلو و عقب، فرمان برقی با روکش چرم، دو حالت رانندگی اکو و اسپرت، روکش صندلی چرمی، نمایشگر لمسی سیستم اطلاعات سرگرمی، دوربین عقب، بلوتوث،usb ، ورود بدون کلید، استارت دکمه‌ای، تهویه اتوماتیک یا دستی با تنظیمات لمسی، آینه‌های جانبی تاشونده برقی و سانروف، تنظیم برقی صندلی راننده، شش کیسه هوا، ترمز ضد قفل ABS و توزیع الکترونیکی نیروی ترمز EBD، ترمز کمکی BA، سامانه های کنترل کشش و پایداری، حسگرهای پارک جلو و عقب، سیستم کنترل شروع به حرکت در سربالایی و کنترل حرکت در سرازیری.

چری آریزو ۵ پرو

قیمت و رقبای چری آریزو 5 توربو جدید

قیمت آریزو ۵ پرو در کشور چین نزدیک به حدود ۹ تا ۱۱ هزار دلار است که با این حساب مدیران خودرو می تواند سدان جدید خود را با یک قیمت رقابتی به بازار ایران ارائه دهد. با این حال متاسفانه خبر رسیده که احتمالا این سدان مونتاژی به قیمتی حدود 700 میلیون تومان روانه میدان خواهد شد که در صورت صحت این موضوع، قطعا آریزو پنج پرو بسیاری از مزیت‌های رقابتی خود را به خصوص در مقایسه با کراس اوورهای جدیدی همچون فیدلیتی بهمن موتور، جک اس 5 جدید، هایما اس 7 توربو پلاس و... از دست خواهد داد. از جمله رقیبان همکلاس آریزو پنج جدید در کشورمان هم می‌توان به سدان‌هایی مانند: آریزو 6 کارکرده، مزدا 3 نیو کارکرده و سراتو سایپا 2000 آپشنال دست دوم اشاره کرد.