۰ نفر

حیوانات خانگی را نبوسید!

۱۵ شهریور ۱۴۰۲، ۱۹:۳۰
کد خبر: 733369
حیوانات خانگی را نبوسید!

رابطه ما با حیوانات خانگی در دهه های اخیر به شدت تغییر کرده است. مالکیت حیوانات خانگی در بالاترین سطح خود قرار دارد و اخیرا با یک نظرسنجی مشخص شده که درصد بالایی از خانواده ها حداقل یک حیوان خانگی دارند.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از سیناپرس، در حالی که داشتن یک حیوان خانگی با مزایای سلامت روانی و جسمی متعددی مرتبط است، حیوانات خانگی همچنین می توانند حامل بیماری های عفونی باشند که گاهی اوقات به ما منتقل می شود.اما برخی، مانند افراد باردار و کسانی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند، بیشتر در معرض خطر ابتلا به بیماری از حیوانات هستند. بنابراین، دانستن خطرات و انجام اقدامات احتیاطی لازم برای جلوگیری از عفونت بسیار مهم است.

سارا مک لین (Sarah McLean) مدرس بهداشت محیط در دانشگاه صنعتی سوینبرن می گوید: ابتدا باید بدانیم که حیوانات خانگی حامل چه بیماری هایی هستند؟ بیماری های عفونی که از حیوانات به انسان منتقل می شوند، بیماری های مشترک بین انسان و دام یا زئونوز نامیده می شوند. بیش از ۷۰ عامل بیماری زا از حیوانات به عنوان انسان قابل انتقال است.  

گاهی اوقات، حیوان خانگی که دارای پاتوژن مشترک بین انسان و دام است ممکن است بیمار به نظر برسد. اما اغلب ممکن است هیچ علائم قابل مشاهده ای وجود نداشته باشد، که مبتلا شدن را برای شما آسان تر می کند، زیرا به حیوان خانگی خود مشکوک نمی شوید.

زئونوزها می توانند مستقیماً از حیوانات خانگی به انسان مانند تماس با بزاق، مایعات بدن و مدفوع یا به طور غیرمستقیم مانند تماس با بستر آلوده، خاک، غذا یا آب منتقل شوند. مطالعات نشان می دهد:شیوع زئونوزهای مرتبط با حیوانات خانگی کم است. با این حال، تعداد واقعی عفونت‌ها احتمالا دست‌ کم گرفته می ‌شود، زیرا بسیاری از زئونوزها مشخص نیستند یا ممکن است علائم عمومی داشته باشند.

سگ ها و گربه ها مخازن اصلی عفونت های مشترک بین انسان و حیوانات هستند به این معنی که پاتوژن ها به طور طبیعی در جمعیت آنها زندگی می کنند. این پاتوژن ها ناشی از ویروس ها، باکتری ها، قارچ ها و انگل ها هستند.

زئونوزهای مرتبط با گربه شامل تعدادی بیماری است که از طریق مدفوع منتشر می شوند و شامل ژیاردیازیس، کمپیلوباکتریوز، سالمونلوز و توکسوپلاسموز می شود. این بدان معنی است که شستن دست‌ها یا استفاده از دستکش هنگام دست زدن به سینی خاک گربه بسیار مهم است. گربه ها همچنین گاهی اوقات می توانند عفونت ها را از طریق خراش منتقل کنند، از جمله بیماری خراش و چنگ گربه توسط باکتری Bartonella henselae ایجاد می شود.

هم سگ ها و هم گربه ها مخزن هایی برای باکتری استافیلوکوکوس اورئوس (MRSA) مقاوم به متی سیلین هستند که تماس نزدیک با حیوانات خانگی به عنوان یک عامل خطر مهم برای انتقال بیماری مشترک بین انسان و دام شناسایی شده است.

به گفته محققان، باید بدانید که پرندگان، لاک پشت ها و ماهی ها نیز می توانند بیماری را منتقل کنند. پرندگان خانگی گاهی اوقات می توانند پسیتاکوز، یک عفونت باکتریایی که باعث ذات الریه می شود را منتقل کنند. تماس با لاک پشت های خانگی با عفونت سالمونلا در انسان، به ویژه در کودکان خردسال مرتبط است. حتی ماهی های خانگی نیز با طیف وسیعی از عفونت های باکتریایی در انسان از جمله ویبریوز، مایکوباکتریوز و سالمونلوز مرتبط هستند.

بوسیدن حیوانات خانگی نیز با عفونت های گاه به گاه مشترک انسان و دام در صاحبان حیوانات مرتبط است. همچنین کودکان خردسال بیشتر به رفتارهایی مانند قرار دادن دست ها در دهان پس از دست زدن به حیوانات خانگی، دست می زنند که خطر ابتلا به بیماری های منتقله از حیوانات را افزایش می دهد.

 اگرچه هر فردی که از طریق حیوان خانگی خود با یک پاتوژن مشترک بین انسان و دام در تماس باشد، ممکن است بیمار شود، اما برخی از افراد به احتمال زیاد از بیماری های جدی رنج می برند. این افراد شامل افراد جوان، مسن، باردار و دارای سرکوب سیستم ایمنی هستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha