۰ نفر

«مودیز» و «فیچ» ایران را رتبه‌بندی می‌کنند

۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۵، ۱۱:۰۵
کد خبر: 126607

در حالی که موسسات رتبه‌بندی درجه دو جهانی در ماه‌های اخیر از بهبود وضعیت اعتباری ایران خبر داده‌اند، وزیر اقتصاد می‌گوید ایران در حال مذاکره با موسسات رتبه‌بندی درجه یک همچون «مودیز» و «فیچ» است تا رتبه‌بندی ایران را از نظر ریسک اعتباری از سر بگیرند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از اعتماد ، وزیر امور اقتصادی و دارایی ایران می‌گوید در حال مذاکره با موسسات رتبه‌بندی مودیز و فیچ است تا رتبه‌بندی ایران را از نظر ریسک اعتباری از سر بگیرند. علی طیب‌نیا که در گفت‌وگو با بلومبرگ سخن می‌گفت بدون اشاره به زمان‌بندی تعریف شده برای مذاکرات و اینکه ایران قصد دارد چقدر اوراق قرضه بین‌المللی منتشر کند، افزود: دولت ایران در حال مذاکره با این دو موسسه بین‌المللی است. بر اساس این گزارش، اخیرا موسسه رتبه‌بندی «کپیتال اینتلیجنس» که از حیث اعتبار رتبه‌بندی درجه دو به حساب می‌آید، ارزیابی اعتبار ایران را از سر گرفته است. این موسسه ماه گذشته در گزارشی ریسک اعتباری بلندمدت ایران را منفی BB و ریسک اعتباری کوتاه‌مدت ایران را B اعلام کرد. این موسسه همچنین چشم‌انداز اقتصادی ایران را با ثبات ارزیابی کرده است.

با این وجود به نظر می‌رسد برای ایران که پس از رفع تحریم‌ها درصدد بازپس‌گیری سهم خود از بازار نفت و جذب میلیاردها دلار سرمایه خارجی برای توسعه زیرساخت‌های خود برآمده است، این نوع اعتبارسنجی کافی نیست و ایران به دنبال اخذ تاییدیه برای اقتصاد خود از موسسات معتبرتری چون «مودیز» و «فیچ» است. موسسه فیچ در سال ٢٠٠٨ و موسسه مودیز در سال ٢٠٠٢ انتشار ارزیابی‌های خود از ریسک اعتباری ایران را متوقف کردند. آخرین رتبه اعتباری ایران که توسط موسسه فیچ منتشر شد B+ و رتبه اعتباری ایران از نظر موسسه مودی B٢ اعلام شده بود. فیچ در ماه مارس تایید کرد در حال مذاکره با ایران است، اما نمی‌تواند زمان دقیقی را برای ازسرگیری ارزیابی‌های خود از ریسک اعتباری ایران ارایه دهد.