۰ نفر

رژیم غذایی که پسردار شدن را تضمین می کند

۲۵ مهر ۱۴۰۱، ۲۰:۲۰
کد خبر: 674613
رژیم غذایی که پسردار شدن را تضمین می کند

یکی از موضوعات داغ و چالش برانگیز که از دیرباز تاکنون مورد اختلاف بوده است تأثیر رژیم غذایی بر تعیین جنسیت جنین است.

پسر دار شدن با وعده غذایی!

به گزارش اقتصاد آنلاین، این سوال همواره برای زوجین مطرح بوده که آیا می‌توان با استفاده از رژیم غذایی جنسیت جنین را مشخص کرد؟ اغلب زوج‌هایی که تمایل به فرزندآوری دارند از اطرافیان خود حرف‌ها و توصیه‌هایی در این زمینه شنیده‌اند، اما آیا واقعاً از نظر علمی تأثیر غذا بر تعیین جنسیت اثبات شده است؟ در این مقاله قصد داریم در مورد رژیم غذایی پسردار شدن صحبت کنیم. لازم به ذکر است که علی‌رغم تهیه مطالب این مقاله از وب‌سایت‌های معتبر، این رژیم از نظر علمی قطعیت ندارد و این مقاله صرفا برای آگاهی بیشتر مخاطبان تهیه شده است.

آیا تعیین جنسیت با استفاده از رژیم غذایی از نظر علمی اثبات شده است؟

با جستجو در مقالات و اسناد علمی طب مدرن متوجه می‌شویم که شواهد کافی برای اثبات قطعی تأثیر یک رژیم غذایی خاص بر تعیین جنسیت وجود ندارد. بااین‌حال، مقالات معتبری یافت می‌شود که نشان می‌دهند امکان افزایش شانس پسردار یا دختردار شدن با استفاده از رژیم غذایی وجود دارد و نمی‌توان تأثیر نوع تغذیه بر سیستم باروری و ویژگی‌های فیزیولوژیک بدن را انکار کرد.

یکی از رژیم‌های غذایی که در طب سنتی برای تعیین جنسیت به کار می‌رود رژیم غذایی آلکالین است که طبع فرد را به سمت قلیایی شدن سوق می‌دهد. در طب سنتی باور بر این است که هرچه بدن قلیایی‌تر باشد شانس متولد شدن فرزند پسر بیشتر است. البته باید خاطر نشان کرد که این تئوری در پزشکی مدرن اثبات نشده است و شواهد کافی برای پذیرش این ادعا وجود ندارد. در روش آلکالین برای پسردار شدن مصرف مواد غذایی زیر توصیه می‌شود:

تولد نوزاد پسر

افزایش مصرف سبزیجات و میوه‌های تازه

مصرف مواد غذایی نظیر موز، ماهی و آووکادو که سرشار از پتاسیم هستند

افزایش مصرف مواد غذایی مثل انواع آجیل‌ها که خون را به سمت قلیایی شدن سوق می‌دهند

پرهیز از مصرف مواد لبنی

در همین تئوری، برای دختردار شدن بر مصرف غذاهایی که اسیدیته خون را افزایش می‌دهند تأکید شده است.

ارتباط بین رژیم غذایی و باروری

مطالعات جسته‌وگریخته‌ای در زمینه تأثیر مواد غذایی مختلف بر باروری وجود دارد اما در بیشتر آن‌ها جزئیات دقیق و شواهد قانع‌کننده وجود ندارد. برای مثال شواهدی از تأثیر مثبت مکمل‌های ویتامین B۱۲، فولیک اسید و اسیدهای چرب امگا ۳ بر افزایش باروری وجود دارد اما مشخص نشده است که دوز مصرفی و مدت مصرف باید چه مقدار باشد. فارغ از مبحث تعیین جنسیت، برخوردار بودن از یک رژیم غذایی متعادل و مقوی برای متولد شدن نوزادی سالم ضروری است و امروزه پیش از بارداری ویتامین‌های مورد نیاز بدن مثل فولیک اسید و ویتامین B۱۲ برای زنان تجویز می‌شوند.

چگونه می‌توان با رژیم غذایی شانس پسردار شدن را افزایش داد؟

به‌طور طبیعی تعیین جنسیت زمانی قطعی می‌شود که اسپرم بتواند یک تخمک را بارور کند. اگر این اسپرم حاوی کروموزوم Y باشد جنینی که تکامل خواهد یافت پسر است و اگر اسپرم حاوی کروموزوم X باشد جنین دختر خواهد بود. اسپرم‌هایی که حاوی کروموزوم Y یا مذکر هستند با سرعت بیشتری نسبت به اسپرم‌های X حرکت می‌کنند اما زودتر نیز انرژی آن‌ها تخلیه می‌شود.

به همین دلیل داشتن رابطه جنسی نزدیک به زمان تخمک‌گذاری شانس پسردار شدن را افزایش می‌دهد. اما کروموزوم‌های حامل کروموزوم X به مدت بیشتری می‌توانند در انتظار تخمک باشند چراکه مصرف انرژی کمتری دارند و ماندگاری آن‌ها بیشتر است. علاوه بر انتخاب زمان مناسب برای انجام رابطه جنسی، مصرف یکسری غذاها نیز برای افزایش شانس پسردار شدن توصیه می‌شود.

افزایش شانس پسردار شدن با مصرف کالری بیشتر

یک مطالعه علمی در سال ۲۰۰۸ که بر روی ۷۴۰ داوطلب زن انجام شد بیانگر این بود که هرچه مادر در رژیم غذایی خود به‌ویژه در وعده صبحانه کالری بیشتری مصرف کند شانس متولد شدن فرزند پسر بیشتر است. محققان در این مطالعه بالا بودن گلوکز خون را عامل مستعد کننده برای تولد فرزند پسر دانسته‌اند.

این مقاله در یکی از مجلات معتبر دانشگاه آکسفورد انگلستان با عنوان “شواهدی بر تأثیر رژیم غذایی بر جنسیت جنین” چاپ شد و توانست سر و صدای زیادی در آن سال‌ها به پا کند. بر اساس نتایج مقاله، زنانی که پیش از بارداری غذاهای پرکالری بیشتری مصرف کرده بودند و همچنین برنامه غذایی آن‌ها مغذی‌تر بوده به نسبت بیشتری نوزاد پسر به دنیا آورده‌اند. البته سرویس بهداشت ملی انگلستان به فاصله چند ماه از چاپ شدن مقاله، عنوان کرد که نتایج حاصل از مطالعه مذکور را غیردقیق می‌داند و تأکید کرد که مصرف کالری زیاد برای سلامتی بسیار مخرب است.

رژیم غذایی پسردار شدن برای زنان

این موضوع که چه غذاهایی خاصیت تعیین جنسیت دارند برای بسیاری از افراد جذاب است. اگرچه از نظر علمی نمی‌توان درست بودن این مطلب را به‌طور کامل تأیید کرد اما گزارشات زیادی در خصوص مؤثر بودن رژیم غذایی پسردار شدن ثبت شده است. در این قسمت از مقاله به غذاهایی اشاره می‌شود که شانس تولد نوزاد پسر را افزایش می‌دهد.

مصرف میوه‌های تازه را در برنامه غذایی خود افزایش دهید

در رژیم غذایی پسردار شدن توصیه می‌شود که از تمامی میوه‌ها با رنگ‌های مختلف به مقدار مناسب مصرف شود. هر روز حداقل صرف دو وعده میوه را در برنامه خود بگنجانید. میوه تازه در قلیایی کردن خون نقش موثری دارد. نوشیدن آبمیوه تازه نیز چنین اثری دارد البته باید از مصرف آبمیوه‌های صنعتی خودداری گردد چراکه اثرگذاری لازم را ندارند و همچنین باعث افزایش قند خون و ابتلا به دیابت می‌شوند. مصرف سبزیجات تازه نیز در وعده‌های غذایی تأثیر چشمگیری در قلیایی شدن بدن دارند.

مصرف مواد غذایی حاوی پتاسیم را افزایش دهید

غذاهای غنی از پتاسیم شانس پسر دار شدن را افزایش می‌دهند. پتاسیم یکی از عناصر کلیدی و ضروری برای حفظ سلامتی ارگان‌های بدن است. موز، ماهی، آووکادو، میوه‌های خشک‌شده، حبوبات، سیب‌زمینی و کلم از غذاهای غنی از پتاسیم محسوب می‌شوند.

مصرف بیشتر مواد غذایی قلیایی در رژیم غذایی پسر شدن

سطح pH سالم برای خون حدود ۷٫۳۵ تا ۷٫۴۵ است که این بازه مقداری بالاتر از حد خنثی و در حالت قلیایی قرار دارد. اگر pH بدن از این مقدار کمتر شود خون وارد حالت اسیدی می‌شود که زمینه را برای رشد بیماری‌های مختلف فراهم می‌کند. مصرف غذاهای قلیایی علاوه بر بهبود وضعیت سلامتی، به افزایش شانس باروری نیز کمک می‌کند. برخی منابع معتقدند که مصرف مواد غذایی قلیایی مانند لیمو، اسفناج، کلم کیل، کرفس، کلم بروکلی، سیر، فلفل دلمه‌ای و سایر مواد غذایی قلیایی در تکامل جنین پسر مؤثر هستند.

غلات صبحانه

یکی از راه‌های مهم برای دریافت کافی ویتامین‌ها و مواد معدنی مؤثر در پسردار شدن مصرف غلات است. غلات صبحانه علاوه بر اینکه حاوی ریزمغذی‌های فراوان است با تأمین کالری بدن، شانس پسردار شدن را افزایش می‌دهند.

قارچ

این گیاه خوراکی منبع غنی از مواد معدنی، انواع ویتامین‌های D و ویتامین‌های B و مواد مغذی مثل پتاسیم است که در ایجاد تخمک‌های حاوی کروموزوم Y نقش دارند. سعی کنید در برنامه غذایی خود منابع غنی از پتاسیم مثل قارچ و موز را بگنجانید.

موز

یکی از میوه‌های محبوب برای پسردار شدن موز است زیرا سرشار از مواد معدنی و ویتامین‌هایی است که شانس ایجاد تخمک حاوی کروموزم Y را افزایش می‌دهد. از بین مواد معدنی مختلفی موجود در موز، پتاسیم مهم‌ترین عنصر برای افزایش شانس پسردار شدن است.

کاهش مصرف لبنیات در رژیم غذایی پسر شدن

در بعضی منابع طب سنتی توصیه شده که بهتر است برای پسردار شدن مدتی قبل از بارداری از مصرف لبنیات خودداری گردد. دلیل این ادعا این است که منابع طب سنتی لبنیات را یکی از عوامل اسیدی شدن خون می‌دانند. البته با نگاهی به منابع علمی روز دنیا (سایت پاب‌مد، مقاله علمی سال ۲۰۱۱) عنوان شده است که محصولات لبنی تاثیری در اسیدی شدن خون ندارند. اگرچه ممکن است پس از مصرف لبینات برای مدت کوتاهی ادرار حالت اسیدیته به خود بگیرد اما این به معنای اسیدی شدن خون نیست. بنابراین پرهیز از لبنیات می‌تواند تأثیر مضری در سلامت شخص به‌ویژه در کاهش تراکم استخوان‌ها داشته باشد.

نشاسته و پسردار شدن

رژیم غذایی غنی از گلوکز شانس پسردار شدن را افزایش می‌دهد. گلوکز با منبع طبیعی سبب پرکالری شدن رژیم غذایی می‌شود و رژیم پرکالری نیز به سهم خود شانس لقاح اسپرم‌های حاوی کروموزوم Y را تقویت می‌کند. مواد غذایی نظیر جو دو سر، سیب‌زمینی، موز، لوبیا، نخودفرنگی و پاستا و برنج غنی از انواع نشاسته هستند. نشاسته در بدن تجزیه و تبدیل به گلوکز می‌شود و کالری لازم برای سلول‌ها را فراهم می‌کند.

به گفته وب‌سایت babycentre مصرف کافئین و قهوه تاثیر منفی بر باروری ندارد و نوشیدن آن منع نمی‌شود. اما این نکته را در ذهن داشته باشید که بسیاری از نوشیدنی‌های کافئین دار مانند انواع نوشابه و انرژی‌زا مقدار زیادی قند دارند؛ برای بچه‌دار شدن و تناسب اندام بهتر است مصرف آن‌ها را کاهش دهید.

رژیم غذایی پسردار شدن برای مردان

رژیم غذایی برای تعیین جنسیت فقط مختص به زنان نیست بلکه سلامت اسپرم، میزان انرژی آن‌ها، سرعت حرکت و ماندگاری اسپرم‌ها بر قدرت باروری و تعیین جنسیت تأثیرگذار هستند. اینکه نتیجه ادغام اسپرم در تخمک تکامل جنین مؤنث باشد یا مذکر به کروموزوم‌های موجود در اسپرم بستگی دارد. برخی محققان بر این باورند که اسپرم‌هایی که حمل‌کننده کروموزوم‌های X (دختری) هستند تفاوت‌های قابل‌توجهی با اسپرم‌های حمل‌کننده کروموزوم‌های Y (پسری) دارند.

همان‌طور که عنوان شد سرعت بالای اسپرم و رسیدن سریع آن به تخمک برای شکل گرفتن جنین پسر ضروری است. در این فرایند چندین عامل مثل میزان سلامت اسپرم‌های مردانه، نوع پوزیشن هنگام رابطه جنسی و زمان انجام رابطه جنسی مؤثر هستند. رژیم غذایی مناسب برای مردان که قادر است سرعت حرکت اسپرم و انرژی آن‌ها را افزایش دهد به شرح زیر است.

مواد غذایی غنی از سلنیوم

سلنیوم یکی از عناصر حیاتی برای تولید اسپرم سالم است. شواهد علمی وجود دارد که بیانگر تأثیر مثبت مکمل‌های سلنیوم در افزایش باروری مردان و بهبود کیفیت مایع منی است. مصرف مناسب سلنیوم همراه با ویتامین E در حرکت بهتر اسپرم‌ها و شکل آن‌ها اثر مطلوبی دارد.

مواد غذایی غنی از روی

عنصر روی یکی از ریزمغذی‌هایی است که حجم مایع منی را افزایش می‌دهدو قدرت باروری مردان را بهبود می‌بخشد. از غذاهای غنی از روی می‌توان گوشت گوساله، لبنیات، آجیل‌ها و غلات کامل را نام برد.

آجیل‌ها و دانه‌ها

این مواد غذایی با دارا بودن روغن‌های امگا۳ در ترکیب خود نقش بسزایی در سلامت و کیفیت اسپرم‌ها دارند. آجیل‌هایی مثل پسته، بادام و گردو برای مصرف در میان وعده‌ها بسیار توصیه می‌شوند. از دانه‌های خوراکی مفید در باروری نیز می‌توان به تخمه آفتابگردان، دانه کنجد، تخم کدو و دانه کتان اشاره کرد.

نقش ویتامین E در پسردار شدن

ویتامین E یک ویتامین محلول در چربی است که به محافظت از غشای سلولی اسپرم در برابر آسیب کمک می‌کند. همان‌گونه که تأکید شد یکی از راه‌های مهم برای افزایش شانس لقاح اسپرم Y با تخمک این است که ماندگاری و تحرک اسپرم‌ها در فضای واژن افزایش یابد. مطالعات نشان داده است که ویتامین E باعث بهبود حرکت اسپرم می‌شود. مردانی که شانس لقاح پایینی دارند با مصرف مکمل‌های ویتامین E به مدت سه ماه، بهبود قابل‌توجهی در میزان لقاح و افزایش شانس باروری را تجربه خواهند کرد.

نقش ویتامین D در رژیم غذایی پسردار شدن

مطالعات تحقیقاتی اخیر از نقش ویتامین D در باروری مردان حکایت دارند. ویتامین D یکی از عناصری است که در افزایش قدرت و توان باروی نقش بسزایی دارد. نتایج یک مطالعه تحقیقاتی در حوزه باروری نشان می‌دهد سطح مناسب ویتامین D به حرکت پرشتاب اسپرم کمک می‌کند. همچنین مردانی که سطح ویتامین D پایینی دارند میزان تولید تستوسترون آن‌ها پایین‌تر از حد نرمال است.

در مطالعه دیگری با شرکت ۶۵ داوطلب مرد و با هدف بررسی تأثیر ویتامین D در باروری مردان مشخص شد که سطح تستوسترون پایین با کمبود ویتامین D در ارتباط است. مصرف روزانه ۳۰۰۰ واحد ویتامین D۳ به مدت ۱ سال، سطح تستوسترون را در حدود ۲۵٪ افزایش می‌دهد.

فولات (ویتامین B۹)

اگرچه به مصرف فولیک اسید پیش از بارداری و در طی بارداری برای زنان تاکید زیادی شده است اما این ویتامین در تولید اسپرم‌های سالم نیز مؤثر است. برای مردان نیازی به مصرف مکمل‌های اسیدفولیک یا ویتامین B۹ نیست بلکه می‌توان از طریق رژیم غذایی مقدار مناسب را جذب کرد. مواد غذایی مثل کلم بروکلی، اسفناج و پرتقال غنی از فولات هستند.

نقش ویتامین C در پسردار شدن

احتمالاً با اهمیت ویتامین C در تقویت سیستم ایمنی آشنا هستید. یکی دیگر از خواص مهم ویتامین C نقش آن در تقویت باروری به‌ویژه در مردان است. شواهد علمی نشان می‌دهد که مصرف مکمل‌های آنتی‌اکسیدانی مانند ویتامین C در بهبود باروری مؤثر هستند. این ویتامین با خواص آنتی‌اکسیدانی خود استرس اکسیداتیو را از سلول‌های بدن دور می‌کند.

نتایج بعضی از تحقیقات علمی بیانگر آن است که استرس اکسیداتیو ممکن است منجر به ناباروری در مردان شود. مصرف آنتی‌اکسیدان‌هایی مانند ویتامین C برای کاهش اثرات مواد سمی در بدن بسیار مفید است و شانس تولید اسپرم‌های قوی و با عمر بالاتر را بهبود می‌بخشد. همان‌گونه که ذکر شد اسپرم‌هایی که حاوی کروموزوم Y برای پسردار شدن هستند طول عمر کوتاهی دارند بنابراین باید با شتاب بیشتری به سمت تخمک حرکت کنند.

ویتامین C یکی از مواد مغذی است که قادر است شتاب اسپرم‌ها را ارتقا دهد. یک مطالعه بر روی مردان نابارور نشان داد که مصرف ۱۰۰۰ میلی‌گرم مکمل ویتامین C در روز به مدت ۲ ماه، تقویت شتاب اسپرم تا ۹۲٪ و افزایش تعداد اسپرم‌ها تا ۱۰۰٪ را به دنبال دارد. ازاین‌رو به‌طور علمی ثابت شده است که مکمل‌های ویتامین C به‌طور قابل‌توجهی تعداد و تحرک اسپرم‌ها را تقویت می‌کنند.

برای پسردارشدن چه چیزهایی نباید خورد؟

اسپرم‌هایی که کروموزوم Y یا همان کروموزوم مذکر را حمل می‌کنند اگرچه معمولاً عمر کوتاهی دارند اما در محیط قلیایی از بقای بیشتری برخوردارند و ازاین‌رو مصرف غذاهای قلیایی سبب تقویت آن‌ها و بالعکس، مصرف غذاهای اسیدی باعث تضعیف این نوع اسپرم‌ها می‌شود. مواد غذایی زیر در اسیدی شدن محیط واژن تأثیر دارند بنابراین برای اینکه شانس لقاح اسپرم‌های Y افزایش یابد در برنامه غذایی خود به مقدار کمتری از آن‌ها مصرف نمائید:

غذاهای تند و حاوی سرکه

مرکبات مانند پرتقال، لیمو، نارنگی

غذاهای لبنی مانند شیر، پنیر، ماست و بستنی

سایر نکات مهم مرتبط با آقایان برای باروری بهتر

لباس‌های تنگ نپوشید

کاهش اسپرم سازی و کاهش حجم مایع منی یکی از عوارض پوشیدن لباس‌های تنگ برای آقایان است. با کم شدن تعداد اسپرم‌ها شانس باروری مردان دچار افت فراوانی می‌شود.

لباس‌های پلی‌استری نپوشید

نتایج بعضی از تحقیقات در زمینه باروری بیانگر آن است که پوشیدن لباس‌های زیر با جنس پلی‌استر به دلیل ایجاد شدن سیگنال‌های الکتریکی باعث آسیب زدن به تولید اسپرم می‌شوند.

کلام آخر

برخی زوج‌ها تمایل دارند که جنسیت فرزند خود را تعیین کنند اما بدانیم که بزرگ‌ترین نعمت برای یک زوج به دنیا آمدن فرزندی سالم است. از سویی دیگر، اگرچه بنابر شواهدی از طب سنتی و طب مدرن رژیم غذایی تا حدودی در تعیین جنسیت اثرگذار است اما در انجام این کار هیچ قطعیتی وجود ندارد.