۰ نفر

اسرار خانه داری؛ تمیز کردن فرش بدون نیاز به شستشو

۲۲ آبان ۱۴۰۱، ۲۲:۰۴
کد خبر: 680860
اسرار خانه داری؛ تمیز کردن فرش بدون نیاز به شستشو

با وجود تنوع بالای محصولات کف‌پوش از جمله لمینت، بامبو، کاشی، چوب، سنگ و پارکت، فرش همچنان بسیار محبوب است. مردم به دلایل مختلفی فرش را دوست دارند. این کف‌پوش پرطرفدار علاوه بر گرما و نرمی، به نگهداری کمی هم نیاز دارد.

ترفند خونگی برای تمیز کردن فرش، بهتر از قالیشویی

به گزارش اقتصاد آنلاین،جاروبرقی منظم و تمیز کردن فرش گاه به گاه معمولاً تمام آن چیزی است که برای نو و تازه به نظر رسیدن فرش لازم است. در ادامه این مقاله با ما همراه باشید تا با نحوه برق انداختن فرش بدون شستشو بیشتر آشنا شویم.

علی‌رغم تلاش‌های بسیار، دیر یا زود فرش شما قربانی پاشیدن آب، ریختن مواد کثیف و هر چیزی که در ته کفش‌هایتان چسبیده می‌شود. این موضوع در دوران همه گیری بیماری کرونا پر رنگ‌تر شده و قالیشویی در کرونا را به یک نیاز اساسی تبدیل کرده است. وقتی صحبت از تمیز کردن فرش به میان می‌آید، راه‌حل‌های مختلفی را می‌توان ارائه داد. از پاک کننده‌های همه منظوره گرفته تا موادی که دارای ویژگی‌هایی چون رفع کننده لکه یا خوشبو کنندگی هستند. اگر شما هم می‌خواهید درباره برق انداختن فرش بدون شستشو اطلاعات بیشتری داشته باشید این مقاله را دنبال کنید.

روش ساخت شامپو فرش خانگی

روش‌های برق انداختن فرش بدون نیاز به قالیشویی

فرش‌ها در معرض آلودگی‌ها و آسیب‌های زیادی هستند. برای مثال آلودگی ته کفش، ریختن مواد غذایی و مایعات و موی حیوانات خانگی همگی عواملی هستند که باعث کثیفی فرش‌های خانه شما می‌شوند. با این حال بخاطر گرما و آرامشی که با راه رفتن و خوابیدن روی فرش احساس می‌کنیم همگی دوست داریم برای حفظ و نگهداری این کف‌پوش محبوب تمام تلاشمان را به کار بگیریم.

در این بخش می‌خواهیم درباره مراحل اصلی تمیز کردن فرش بدون نیاز به قالیشویی و برق انداختن فرش بدون شستشو با شما صحبت کنیم. همچنین نکات و ترفندهایی را ذکر می‌کنیم که روی آسان شدن روند تمیز نگه داشتن فرش در طولانی مدت تأثیر خواهند داشت.

۱. به‌طور مرتب جاروبرقی بزنید

قبل از جارو کشیدن اتاق، اثاثیه، مبلمان و سایر وسایلی که ممکن است مانع کار شما شوند را جابجا کنید. بهترین راه برای تمیز کردن فرش، استفاده از جاروبرقی است. برای جلوگیری از ساییده شدن کثیفی در بافت فرش یا از بین رفتن الیاف فرش، فرش‌ها را باید به‌طور مرتب جاروبرقی بزنید. اینکه چند وقت یک‌بار جاروبرقی بکشید، به اندازه خانه شما بستگی دارد.

از اتصالات مختلف جاروبرقی برای تمیز کردن لبه‌های فرش و اطراف هر مبلمانی که قابل جابجایی نیست استفاده کنید.برای بهترین نتیجه، در دو جهت عمودی و افقی جاروبرقی بزنید.

۲. محلول مناسب برای تمیز کردن فرش را انتخاب کنید

محصولات شوینده مختلفی برای شستشوی فرش بدون نیاز به قالیشویی وجود دارد. همیشه برچسب و دستورالعمل‌های محلولی که انتخاب کرده‌اید بخوانید تا مطمئن شوید که محصول برای فرش شما مناسب است. برای مثال مواد مورد نیاز برای شستشوی فرش شگی با فرش دستبافت یکسان نیست.

محصول را روی قسمتی از فرش که از دید پنهان است تست کنید تا ثبات رنگ فرش مشخص شود. اگر متوجه تغییر رنگ شدید یا اگر پاک کننده، فرش را لکه‌دار کرد نوع دیگری از محلول را انتخاب کنید.

۳. لکه‌ها و مناطق در معرض کثیفی را از قبل تمیز کنید

اولین چیزی که باید در مورد نحوه برق انداختن فرش بدون شستشو در نظر بگیرید، تست محلول تمیز کننده و ثبات رنگ فرش است. ثبات رنگ فرش را با اسپری پاک کننده در نقطه‌ای از گوشه فرش تست کنید. پاک کننده را طبق دستورالعمل سازنده روی لکه اسپری کنید و با یک حوله نخی تمیز و سفید پاک کنید. برای مناطق با لکه مقاوم، به آرامی با یک برس مالش دهید و سپس با یک حوله سفید تمیز پاک کنید.

لکه‌های بسیار سخت ممکن است نیاز به دفعات بیشتر تمیز کردن داشته باشند. نکته مهم این که در زمان تست نقطه‌ای از فرش حتماً از یک پارچه سفید تمیز استفاده کنید تا رنگ‌ها در ناحیه مورد نظر پخش نشود.

۴. از تکه‌های یخ برای تمیز کردن آدامس چسبیده به فرش استفاده کنید

برای تمیز کردن فرش و لکه آدامس از روی آن، کافی است چند تکه یخ بردارید و آن‌ها را به مدت ۳۰ تا ۴۵ ثانیه روی آدامس فشار دهید. زمانی که آدامس منجمد شد از یک قاشق برای برداشتن آن استفاده کنید سپس با استفاده از قیچی یا چاقوی تیز، رشته‌های فرش را تا حد امکان نزدیک به آدامس ببرید. اگر فقط مقدار کمی از فرش را برش دهید لکه غیرقابل تشخیص خواهد بود.

۵. شمع ریخته شده روی فرش را با حرارت دادن تمیز کنید

سوزاندن شمع در خانه می‌تواند منجر به چکیدن موم روی فرش شود. موم شمع به سرعت سفت می‌شود و در الیاف فرو می‌رود. به توصیه متخصصان باید موم را به حالت نیمه مایع برگردانید تا بتوانید آن را پاک کنید. یک پارچه سفید را روی اتوی لباس گرم قرار دهید بهتر است از تنظیم «بدون بخار» استفاده کنید. سپس اتو را روی موم قرار دهید تا ذوب شود. موم نرم شده را با چاقو یا کاردک خراش داده و تمیز کنید.

۶. از محلول سرکه و آب استفاده کنید

در یک بطری اسپری یک قسمت سرکه سفید مقطر و سه قسمت آب سرد را مخلوط کنید. قبل از شروع فرآیند تمیز کردن فرش بدون نیاز به قالیشویی، محلول سرکه را روی فرش در مکانی مخفی اسپری کنید تا ثبات رنگ فرش را تست کنید. در صورت مشاهده هرگونه تغییر رنگ از محلول استفاده نکنید. اگر زیاده‌روی کردید و فرش بوی سرکه گرفت مقاله ۴ راه برای از بین بردن بوی سرکه از فرش را مطالعه کنید.

۷. استفاده از مخلوط جوش شیرین و نمک

مخلوط جوش شیرین و نمک را روی فرش بپاشید. پس از پاشیدن مخلوط، محل را با یک بطری پر از آب معمولی اسپری کنید. فرش باید خیلی مرطوب باشد اما خیس نشود. از یک برس اسکراب استفاده کنید تا جوش شیرین را عمیق‌تر روی الیاف فرش بکشید.

پس از شستشو، از حوله یا پارچه‌های کهنه استفاده کنید تا کثیفی‌ها را پاک کنید. اجازه دهید فرش به طور کامل در هوا خشک شود. از جاروبرقی برای حذف جوش شیرین باقی مانده در الیاف استفاده کنید. بعد از این کار فرش بوی تازه‌تری داشته و روشن‌تر به نظر می‌رسد.

۸. از الکل استفاده کنید

آیا فکر می‌کنید که مالیدن الکل روی فرش می‌تواند به رنگ فرش آسیب برساند و منجر به سفید شدن آن شود؟ وقتی می‌گوییم لاک‌پاک‌کن و سایر انواع الکل شفاف به اندازه کافی قوی نیستند که فرش را سفید کنند به ما اعتماد کنید. در این شرایط صبر کنید تا لاک ناخن خشک شود. تا جایی که می‌توانید لاک خشک شده را با یک ابزار تیز، ترجیحاً یک چاقو خرد کنید و سپس به آرامی با یک پارچه یا حوله کاغذی آغشته به الکل روی لکه بمالید تا لاک حل شده و جذب مواد شود.

نکاتی برای تمیز نگه داشتن فرش بدون نیاز به قالیشویی

حصیرهایی را بیرون و داخل همه درهای ورودی قرار دهید تا خاک را به خود گرفته و از ورود گرد و غبار به داخل منزل جلوگیری کنند.

فرش ها را چند بار در هفته جاروبرقی بکشید.

فوراً لکه‌ها را تمیز کنید.

فیلترهای کولر گازی را تعویض یا تمیز کنید تا از نشستن ذرات گرد و غبار در حال گردش در هوا روی فرش جلوگیری نمایید.

جاروبرقی خود را تمیز نگه دارید تا عملکرد درستی داشته باشد.

اگر حیوانات خانگی دارید برای محافظت از فرش‌ها، آن‌ها را مرتب حمام کنید.

جمع‌بندی

جاروبرقی کشیدن منظم برای محافظت از فرش در برابر گردوغبار مهم است. لکه‌ها نیز باید تمیز شوند که به نوع لکه بستگی دارد. نکته مهم در مورد نحوه برق انداختن فرش بدون شستشو این است که باید به دنبال پاک‌کننده‌هایی باشید که لکه‌ها را پاک کنند و حاوی مواد معطری باشند که بوی ناشی از دود، کپک، غذا یا فضولات حیوانات را از بین ‌ببرند.

پاک‌کننده‌های فرش و لکه‌برها به اشکال مختلفی مانند فوم، اسپری آماده یا کنسانتره وجود دارند. ایده هر کس در مورد بهترین راه برای تمیز کردن فرش بسته به نوع لکه متفاوت است. برای پیدا کردن راه‌حل مناسب برای تمیز کردن فرش، محصولات را آزمایش کنید تا زمانی که بهترین راه‌حل را پیدا نمایید.