۰ نفر

پوست پرتقال چه کاربردهایی دارد

۲۲ مهر ۱۴۰۱، ۲۲:۴۴
کد خبر: 673900
پوست پرتقال چه کاربردهایی دارد

پرتقال یکی از میوه های دوست داشتنی است که کمتر کسی پیدا می شود که عطر و طعمش رو دوست نداشته باشد. اما چیزی که قراره از اون بنویسم پرتقال نیست بلکه می خوام در مورد کاربردهای مفید پوست پرتقال بنویسم که شاید تا به امروز آن را راحت روانه سطل آشغال می کردید.

کاربردهای باورنکردنی پوست پرتقال در آشپزی و باغبانی

به گزارش اقتصاد آنلاین، راه های استفاده از پوست پرتقال در غذا برای پوست و خاک کاربردهایی که آشنایی با آن ها باعث می شود دیگر پوست پرتقال را دور نریزید.

بهتر است قبل از اینکه درمورد موارد استفاده از پوست پرتقال بدانیم، با خواص پوست پرتقال آشنا شویم تا بدانیم اصلاً چرا باید پوست پرتقال را دور نریزیم.

خواص پوست پرتقال

تحقیقات نشان داده آنتی اکسیدان ها و آنزیم هایی در پوست پرتقال وجود دارد که در خود پرتقال کمتر است. بنابراین پوست پرتقال علاوه بر داشتن خواص پرتقال، خواص منحصر بفردی دارد که تنها در پوست پرتقال وجود دارد. پوست پرتقال دارای طبیعت سرد است که از جمله از خواص آن میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

پوست پرتقال

پوست پرتقال دارای ویتامین C,B1 و فولیک اسید است.

برای تقویت سیستم ایمنی و اعصاب مناسب است.

افزایش دهنده اشتها و برای درمان بی خوابی نفخ و حالت تهوع بکار می رود.

دارای خواص ضدمیکروبی، ضدویروسی، ضدباکتریایی و ضد التهابی است.

به درمان سرفه و سرماخوردگی کمک زیادی می کند.

کاهنده فشار خون می باشد.

پوست پرتقال دارای فلاوونید است. که می تواند آسیب‌های سلولی ناشی از تابش اشعه را کاهش دهد و در مبارزه با انواع خاصی از سرطان مانند سرطان سینه موثر است.

اول در مورد خواص پوست پرتقال نوشتم تا با انگیزه بیشتری ادامه این پست را بخوانی و بهتر بدانی چرا با دور ریختن پوست پرتقال مواد با ارزشی را دور می ریزی.

در ادامه با ۴ راهکار برای بکاربردن پوست پرتقال در غذا آشنا می شوید:

خلال پوست پرتقال

خلال پوست پرتقال برای تزیین برنج، شیرینی، کیک، انواع دسر و سالاد استفاده می شود. و واقعا عطر و طعم شگفت انگیزی به برنج و سالاد می دهد. دوست دارم دستور تهیه خلال پوست پرتقال را بطور کامل با همه نکات ریزش رو براتون بنویسم:

روش تهیه خلال پوست پرتقال

۱- ابتدا پرتقال را خوب بشویید. و یا پوست کن پوست های نازک پرتقال بدون قسمت های سفید داخل پوست پرتقال رو بگیرد. بهتره از پوست کن بادمجان یا سیب زمینی استفاده کنید. چون راحت تر از چاقو می توانید پوست نازک پرتقال را بگیرد.

۲- با قیچی یا چاقو پوست ها را خلال نازک کنید.

۳- حالا برای شیرین کردن خلال پوست پرتقال :

آنها را در قابلمه بریزید و روی آنها را آب بریزید در حدی که آب روی همه خلال ها را بگیرد. اجازه دهید آب به جوش بیاد و خلال ها برای ۲ الی ۳ دقیقه بجوشد و بعد آن ها درون آبکش بریزد و برای ۵ دقیقه داخل آب سرد قرار دهید. این مراحل را ۳ بار تکرار کنید.

توجه: اگر بعد از ۳ بار جوشاندن خلال،  خلال را تست کردید و هنوز تلخی را احساس می کنید، دیگر آنها رو نجوشانید چون زیادی شل می شوند. برای شیرین تر شدن آنها را ۲ الی ۳ ساعت در آب سرد قرار دهید.

وقتی شیرین شد می توانید آنها روی صافی یا پارچه تمیز پهن کنید تا خشک شوند و در شیشه نگهداری کنید و هر موقع خواستید از آنها استفاده کنید و یا اینکه اگر تازه دوست دارید همان موقع از آن استفاده کنید:

برای استفاده در برنج و سالاد یا دسر برای اینکه طعم شیرین تری داشته باشد. برای هر ۱۰۰ گرم خلال خشک یا ۳۰۰ گرم خلال خیس یک پیمانه شکر و دو پیمانه آب بگذارید بجوشد وقتی به جوش آمد و شکرها حل شد خلال ها را داخل آنها بریزید تا ۲ الی ۳ دقیقه بجوشد.

بعد آنها در صافی بریزید. الان خلال پوست پرتقال شما آمادست که در غذاتون یا برای تزیین از آنها استفاده کنید.

برای تزیین برنج، خلال پوست پرتقال را با خلال پوست پسته کمی تف دهید. عالی میشود.

نکته: خلال ها در ظرف رویی نجوشانید تا رنگ زیباتری داشته باشند. از ظروف لعاب دار برای جوشاندن خلال پوست پرتقال استفاده کنید.

بهتره بگم یکی از بهترین و کاربردی ترین روش های استفاده از پوست پرتقال در غذا تهیه خلال پوست پرتقال است. که واقعا غذا را زیبا می کند.

کندی پوست پرتقال

یکی دیگه از راه های خوشمزه استفاده از پوست پرتقال درست کردن کندی پوست پرتقال است. قبلاً در مورد درست کردن آن در پست جداگانه کاملاً توضیح دادم. که اگر دوست دارید این خوراکی خوشمزه رو درست کنید پیشنهاد می کنم حتما پست روش تهیه کندی پوست پرتقال و لیمو را بخوانید.

دمنوش پوست پرتقال

دمنوش پوست پرتقال آرامش بخش خواب آور و برای درمان سرفه وسرماخوردگی موثر است.

مقداری پوست پرتقال تازه را خوب بشویید یا پوست پرتقال خشک شده را در قوری بریزید. روی آن آب در حال جوش بریزید و ۲۰ دقیقه آن را دم کنید.

می توانید برای شیرین کردن دمنوش پوست پرتقال از عسل استفاده کنید.

استفاده از پودر پوست پرتقال در غذا 

با یک پوست کن پوست پرتقال بدون قسمت های سفید آن را بگیرد و آن ها را در ۳ الی ۴ روز در یک جایی که هوا جریان دارد قرارد دهید تا خوب خشک شود پوست پرتقال خشک شده را در آسیاب بریزید و برای گرفتن بوی زهم مرغ، ماهی در غذا از آن کمی استفاده کنید. اما زیاد نریزید که غذا تلخ نشود.

همچنین از پودر پوست پرتقال می توانید در کیک برای خوش عطر شدن آن موقع اضافه کردن وانیل یک دوم قاشق چای خوری پودر پوست پرتقال هم اضافه کنید. عطر کیک عالی می شود. امتحان کنید. حتی اگر وانیل ندارید می توانید بعنوان جایگزین وانیل در کیک استفاده کنید.

استفاده از پوست پرتقال برای پوست

در خواص پوست پرتقال گفته شد که دارای ویتامین C و سایر آنتی اکسیدان ها می باشد. که برای داشتن پوست سالم و شاداب لازم است. بعلاوه پوست پرتقال دارای اسید سیتریک است که برای لایه برداری پوست مناسب است و همه این ویژگی ها باعث شده ماسک پوست پرتقال تأثیرات زیر را بر روی پوست داشته باشد.

باز کردن منافذ مسدود شده پوست

کاهش چربی پوست

روشن و درخشان کردن پوست

درمان جوش سرسیاه، آکنه و کک و مک روی پوست

روش تهیه ماسک پوست پرتقال

مواد لازم:

پوست پرتقال دو قاشق غذا خوری

عسل یک قاشق غذا خوری

ماست یا شیر یک قاشق غذا خوری

۱- پوست های پرتقال را که خوب شستید، رنده کنید یا روی پارچه یا آبکش در فضایی که به خوبی هوا جریان دارد، قرار دهید تا خشک شود. آن را پودر کنید و برای هر وقت بخواهید از آن ماسک تهیه کنید.

۲- مقدار ۲ قاشق غذا خوری پوست پرتقال را با یک قاشق غذا خوری عسل طبیعی قاطی کنید. عسل دارای خاصیت ضد عفونی کنندگی بوده همچنین موجب مرطوب شدن پوست می شود.

۳- مواد بالا را با یک قاشق غذا خوری ماست یا شیر مخلوط کنید.

۴- ماسک پوست پرتقال و عسل را ۲۰ دقیقه و دوبار در هفته روی پوست خود قرار دهید تا به نتیجه دلخواه خودتون برسید.

استفاده از پوست پرتقال در گلدان و خاک

پوست پرتقال دارای نیتروژن است که میتوان از آن به عنوان یک کود عالی برای خاک گلدان و باغچه خودتون استفاده کنید و گیاهان خود را تغذیه کنید. پوست پرتقال را تیکه تیکه کنید و با خاک گلدان مخلوط کنید تا مواد مغذی آن به گیاهانتان برسد و گیاهان شاداب تری داشته باشید.

امیداوارم از این کاربردهای پوست پرتقال استفاده کنید و همچنین اگر برای استفاده از پوست پرتقال راه هایی دیگر را می شناسید، لطفاً در کامنت ها بنویسید.