۰ نفر

دیگر تفاله چای را دور نریزید + کاربردها

۱۷ مهر ۱۴۰۱، ۲۱:۲۴
کد خبر: 672820
دیگر تفاله چای را دور نریزید + کاربردها

چای در ایران به اندازه یک قرن قدمت داره. یکی از نوشیدنی‌های پرطرفدار ایرانی‌ها برای پذیرایی در مراسم، مهمانی، جشن‌ها و عزاداری‌ها انواع دمنوش‌های سیاه ایرانی بوده و هست.

فواید تفاله چای در باغبانی و گیاهان + روش استفاده

به گزارش اقتصاد آنلاین، در این بین تفاله چای هم به‌عنوان یکی از محصولات کمکی در صنعت کشاورزی محسوب می‌شه.زمین‌های وسیعی از استان‌های شمالی کشور به کشت چای اختصاص داده شده. چایکاران ایرانی محصولاتی با‌کیفیت تولید می‌کنن و بهترین دمنوش خوش‌رنگ و خوش‌طعم رو بدون اسانس و مواد نگهدارنده به دست مصرف‌کننده می‌رسونن.

این کیفیت و مرغوبیت محصول تنها به مصرف نوشیدنی ختم نمی‌شه بلکه برخی افراد از تفاله اون هم استفاده‌های فراوانی می‌کنن. چای سیاه و سبز تفاوت‌هایی در نحوه فرآوری دارن. بنابراین در این مقاله صرفا به صحبت در مورد کاربرد و موارد مصرف تفاله‌های چای می‌پردازیم. در ادامه مطلب کیفیت دورریز چای و فوایدش رو با هم بررسی می‌کنیم. با ما همراه باشین.

کاربرد تفاله چای در چه مواردی هست؟

باغبانی

چایکاران برگ‌های سبز چای رو از اواخر اردیبهشت ماه می‌چینن و به کارخانه انتقال می‌دن. پس از فرآوری، تخمیر و خشک‌کردن انواع مختلفی از چای به دست میاد که در بسته‌بندی‌های مختلف روانه بازار می‌شه. مهم‌ترین نکته در مورد تولید و عرضه چای ایرانی این هست که محصول به‌دست‌ اومده ارگانیک و خالصه. در کارخانجات تولید چای به هیچ عنوان از مواد معطر و افزودنی در تولید چای استفاده نمی‌کنن و این شاخصه از ویژگی‌های بارز محصول درجه یک ایرانیه.

همین مشخصه باعث شده تحقیقات بسیاری در مورد دورریز دمنوش‌ها پش از مصرف انجام بشه و نتایج حاصل از این تحقیقات شگفت‌انگیزه. سال‌هاست از تفاله چای به‌عنوان کود گیاه، تقویت‌کننده، ازبین‌برنده آفات گل‌ها، گیاهان و غیره استفاده می‌شه. گیاه چای حاوی ترکیبات آلی و معدنی مفیدی هست که با ریختن اون در خاک گلدان یا باغچه تمامی ‌محتویات و ویتامین‌های برگ‌ها به درون خاک منتقل می‌شه. این محصول به‌عنوان دورریز دمنوش‌ها برای قوت بخشیدن به خاک بسیار مقرون به صرفه هست و از این رو طرفداران زیادی پیدا کرده. به همین دلیل در ادامه قصد داریم به تفصیل در مورد هر کدوم از کاربردهای تفاله مغذی چای بیشتر صحبت و شیوه استفاده از اون رو تشریح کنیم.

افزایش رشد گیاه و نابودی علف های هرز

پژوهش‌های باغبانی و تجربیات ارزشمند باغبان‌های مختلف نشون داده که اگه تفاله رو در اطراف ریشه گیاهان قرار بدن، رشد گیاه پرقدرت تر انجام می‌شه. همچنین علف‌های هرز کم‌تر خودنمایی و رشد می‌کنن. بخاطر همین تفاله چای با نام دیگر کمپوست سال‌های سال است که با خاک گل‌ها و گیاهان ترکیب می‌شه و به سرسبزی، طراوت و تسریع رشد گیاهان کمک زیادی می‌کنه. چون کمپوست مواد ارزشمند زیادی رو به خاک منتقل می‌کنه.

تقویت و افزایش سلامت خاک

خوبه روزانه تفاله‌های چای مصرفی رو دور نریزین و اون رو با خاک گلدان‌هاتون ترکیب کنین. این روش نیتروژن موجود در خاک رو افزایش می‌ده و به نوعی سلامت خاک تضمین می‌شه. اگه تصمیم ندارین از تفاله در خاک استفاده کنین، می‌تونین تفاله چای رو در آب بریزین و اجازه بدین چند ساعت بمونه. سپس با تغییر رنگ آب، مواد رو از صافی رد کنین و روزانه آب رو در گلدان یا پای گیاه بریزین و آبیاری رو با آب تفاله چای انجام بدین.

مواد مغذی تفاله چای به خاک منتقل میشه!

خاک گیاه حاوی میکروب‌های مفید و زنده هست. این ارگانیسم‌های مفید و مواد ریز مغذی توسط گیاهان جذب می‌شن و باعث تقویت و شادابی گیاه می‌شه. برای افزایش مقاومت و شادابی گیاه تفاله چای رو با خاک گیاه مخلوط کنین و با این روش کلیه ویتامین‌ها و مواد موثر تفاله رو به خاک انتقال بدین. کمپوست طبیعی حاوی ترکیبات آلی و مقدار قابل توجهی اسید تانیک هست. اگه قصد دارین باغ و باغچه‌ای حاصل‌خیز داشته باشین و فعالیت طبیعی کرم‌های خاکی و میکروارگانیسم‌های طبیعی خاک ادامه پیدا کنه، باید از تفاله‌های باقی‌مونده از دم‌کرده چای نهایت استفاده رو بکنین.

جالبه بدونین در استان گیلان که مهد پرورش چای هست، افراد قدیمی ‌تمامی ‌تفاله‌ها رو در ظرفی جمع‌آوری و در باغچه‌های خودشون استفاده می‌کردن. این روش تنها متدی هست که دور مواد شیمیایی رو خط می‌کشین و با ماده دورزیر طبیعی چای خاکتون رو غنی از ویتامین‌ها می‌کنین. با این روش گیاهانی ارگانیک خواهید داشت.

کاهش بیماری ها و آفات خاک با استفاده از تفاله

با مخلوط کردن تفاله چای با خاک و کود گیاه، میکروبی مفید در اون تولید می‌شه که این امر جلوی فعالیت‌های آفت‌ها و موجودات ریز موذی رو می‌گیره. با این ترفند گیاه کم‌تر مبتلا به بیماری و آفت می‌شه. بنابراین عوامل بیماری‌زا رو با مخلوط کردن کمپوست با کود گیاهان نابود کنین و گل‌ها و گیاهانی شاداب‌تر داشته باشین. وقتی از کمپوست در ترکیب با خاک گیاهان استفاده بشه، میزان اکسیژن‌رسانی به ریشه گیاه بیشتر می‌شه و مانع از فعالیت حشره‌های مضر و رشد آفت‌های گیاه خواهد شد.

شیوه استفاده از تفاله های چای در گلدان و باغچه

نوشیدنی محبوب ایرانیان به گونه‌ای پرطرفداره که می‌شه گفت هر خانواده به طور متوسط یک قوری از این دمنوش رو در در طول روز دم می‌کنه. با این احتساب تفاله بسیار زیادی تولید می‌شه که نه‌تنها دورریختنی و بی‌مصرف نیست بلکه فواید و کاربردهای زیادی برای طبیعت داره. صنعت باغبانی اولین مرکزی هست که به خواص تفاله چای پی برده و از مزایای بی‌شمار اون بهره می‌بره. به طوری که تشخیص داده شده انواع چای پس از مصرف بدون هیچ‌گونه مواد زائدی می‌تونه در کود و خاک گیاهان مخلوط بشه.

منظور از مواد زائد پوشش‌های تجزیه‌ناپذیری هست که برخی از انواع دمنوش‌های کیسه‌ای دارن. نخ، چسب، برچسب و هر جنسی که غیرقابل تجزیه باشه رو باید از تفاله جداسازی کنین و این مواد باید دور ریخته بشن. باغدارها و باغبان‌ها اگه قصد تهیه کود طبیعی و سالم با استفاده از کمپوست رو دارن، می‌تونن بهترین خاک تاثیرگذار رو برای رشد بیشتر گیاهان خودشون تهیه کنن. چای دارای مقدار مناسبی کافئین، تیانین و آنتی‌اکسیدان هست و خاصیت ضدباکتریایی اون به خاک منتقل می‌شه.

بهتره به جای استفاده از تقویت‌کننده‌ها و سموم کشاورزی تفاله‌هایی که جمع‌آوری می‌شه رو با خاک اطراف ریشه گیاه مخلوط کنین و از فواید و خواص چای استفاده بشه. این کود سازگار با محیط زیسته و برگ‌های گیاهان پس از اون شفاف‌تر و شاداب‌تر می‌شه. این خاک مقوی از پژمرده شدن برگ‌ها هم جلوگیری می‌کنه.

کلام آخر

در این مقاله گفتیم که زمین‌های زیادی در شمال کشور میزبان بوته‌های سبز چای است. بسیاری از کشاورزان به کاشت، داشت و برداشت برگ‌های سبز اشتغال دارن و کارخانه‌های سنتی و مکانیزه بسیاری برای فرآوری دمنوش‌های طبیعی ایرانی راه‌اندازی شدن. در این بین با مصرف دمنوش محصولی به نام کمپوست هم موارد مصرف زیادی برای گیاهان داره. به طوری که از تفاله چای برای رشد، سلامت و شادابی گیاهان استفاده می‌شه. البته باید از تفاله خالص استفاده کنین.

پس برای خرید چای باید باغداران و تولیدکننده‌های چای رو پیدا کنین و محصولاتی درجه یک مطابق با سلیقه خودتون خریداری کنین. در این رابطه باید بدونین در بازار محلی تعداد زیادی از این تولیدکننده‌ها گرد هم اومدن و محصولات کشاورزی درجه یک خودشون رو به معرض فروش گذاشتن.